684 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
5 Svar
Parring af marsvin Parring af marsvin
Hejsa alle i kloge gnaverhoveder
Kan nogen af jer fortælle mig hvad jeg kan forvente hvis jeg lader en peruvianer og en skinny-bærer parre sig, hunnen er skinny bærer
Med venlig hilsen
0 synes godt om
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Skinnybærere bør kun parres med ren skinny.
nov 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6
Tak for svar i øvrigt
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Men en skinybærer parre man ikke med andet end skinny da man ikke vil vide hvilke unger skinnybærene giver sit skinny gen til. Og på den måde ender man op med unger som kan være skinnybære og andre er alm. marsvin og man kan ikke se forskel.
Et alm. marsvin har ikke nogen særlige specielle gener og kan derfor godt parre ind i skinny avl, men at parre en skinnybærer ind i alm. marsvin går hen og bliver noget rod da en skinnybærer jo har et særligt gen i form af skinny genet den bære.
Racer som skinny, baldwin, og cuy er racer man ikke bare ukontrolleret blander med alle andre racer da de er specielle og man der bør holde generne under kontrol.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Man bør så vidt muligt vælge de dyr med omhu som man vil have ind i sin skinny-avl (baldwin osse for den sags skyld), sådan at man vælger nogle solide og sunde dyr, da både skinny og baldwin meget let går hen og bliver nogen skravl. Man bruger altså på en måde bærerne til at parre tilbage i de to racer, og derved mindske risikoen for skravl.
Derfor er der IMHO et par varianter man ikke bør bruge. Satin f.ex. Idet satin osse hurtigt kan gå hen og blive nogen skravl, hvis ikke man igen her bruger bærere til at 'stabilisere'... og man vil jo helst ikke have skravl i det hele taget. Skimmel er osse en variant man efter min mening bør undgå, Det KAN være svært at vurdere om et dyr er skimmel, da der sådan set ikke skal mange hvide hår ind over, og det er svært at se på skinnyerne. Problemet her er at parrer man to dyr der begge er skimmel (eller begge dalmatiner, eller en af hver), så risikere man at afkommet får dette dominante gen fra begge forældre...hvilket giver det man kalder lethal white... unger uden øjne, tænder osv. Så vidt jeg ved skulle dalmatiner være nemmere at spotte på skinnyen.. noget med at pletterne ses tydeligere end ved skimmel (personligt ville jeg så heller ikke rode med dem, bare for en sikkerheds skyld):
nov 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6
Parring af marsvin