{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
915 visninger | Oprettet:

Lidt spørgsmål, kanin. {{forumTopicSubject}}

Da jeg har planer om at Luna skal parres om ikke så længe, har jeg lige nogle spørgsmål som jeg skal have på plads smiley

-Hvor lang tid må ungerne gå med moren? Må hunner f.eks gerne gå lidt længere med moren, end hannerne?

-Når hun har født, skal man så ikke give hende lidt mere tørfoder?

-Hvornår forlader ungerne cirka reden, altså kigger sig lidt rundt?

-Burde man give hunnen mere halm i hendes drægtigheds periode, altså som hun kan bruge til reden?

-Hvad alder plejer i at øremærke jeres unger? Ungerne skal jo øremærkes smiley

Tusind tak på forhånd!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt spørgsmål, kanin.
  • #2   26. aug 2013 Tusind tak Cille!

• #4   26. aug 2013 Tak! smiley smiley

• #5   26. aug 2013 -Hvor lang tid må ungerne gå med moren? Må hunner f.eks gerne gå lidt længere med moren, end hannerne?
    Tja, jeg tager hannerne fra når de er 8 uger, og så går de sammen til de er en 10-11 uger medmindre de bliver solgt eller jeg kan se at det kan de ikke længere. Hunnerne bliver ved mor til moren afviser eller de bliver solgt/hvis det ikke går :).

-Når hun har født, skal man så ikke give hende lidt mere tørfoder?
    Jeg sætter altid op så snart hunnen har født. Aldrig under graviditeten :).

-Hvornår forlader ungerne cirka reden, altså kigger sig lidt rundt?
    Det er meget forskelligt. Mine er kun 3 uger, og de gik allerede ud af reden i sidste uge, hvor andre af mine unger først gjorde det som 4 ugers :).

-Burde man give hunnen mere halm i hendes drægtigheds periode, altså som hun kan bruge til reden?
    Ja, det synes jeg er en god idé at gøre :).

-Hvad alder plejer i at øremærke jeres unger?
    De skal øremærkes inden de er 10 uger, mener jeg det er :). Så når ørene er store nok.

• #6   26. aug 2013 Hvor lang tid må ungerne gå med moren? Må hunner f.eks gerne gå lidt længere med moren, end hannerne?
    Mine går der til de er 9-10 uger, oftest 9 og så går de sammen til de er 10-12 uger hvor nye ejere henter dem eller de flytter i deres egne bure, de går køn opdelt.

-Når hun har født, skal man så ikke give hende lidt mere tørfoder? Du skal sætte hende op, nogen af mine piger taber sig næsten ikke hvor jeg andre gage må sørge for at hunnen kommer ud og får mad.

-Hvornår forlader ungerne cirka reden, altså kigger sig lidt rundt? 3 uger, gør de det før er der nok noget galt.
    Der er dog intet galt i de bliver lidt længere smiley

-Burde man give hunnen mere halm i hendes drægtigheds periode, altså som hun kan bruge til reden? Ja, hun skal have meget halm, så hun har alt det hun vil bruge.

-Hvad alder plejer i at øremærke jeres unger? Ungerne skal jo øremærkes 8-10 uger, men du kan sagtens gøre det før.
    Mines øre er dog så små at jeg først kan gøre det der, ellers kan jeg ikke komme til :-).

Er der andet omkring unger du vil vide, så er du velkommen til a ringe/skrive til mig på 22615160 eller i pb smiley

• #8   26. aug 2013 Mange tak alle sammen!

• #9   26. aug 2013 Husk at skriv hvis der er det mindste, hvis du mangler avlsdyr eller noget, vil meget gerne hjælpe smiley

• #10   26. aug 2013 Hvor lang tid må ungerne gå med moren? Må hunner f.eks gerne gå lidt længere med moren, end hannerne?
    - Hvis der er 4 unger eller flere i et kuld, tager vi dem fra når de er 7 uger gamle da kaninmor så er ved at være godt trætte af dem til den tid. De sættes så sammen i et bur til de er 8 uger, hvorefter hannerne kommer i hver deres bur og hunnerne går sammen to og to til de er 9-10 uger.

Når hun har født, skal man så ikke give hende lidt mere tørfoder?
    - Vi sætter altid vores hunner op i foder lige inden de føder og indtil ungerne bliver taget fra. Lige før hunnen foder sættes hun fra 0,5 dl. til 1 dl. om dagen indtil ungerne begynder at spise, så øges mængden, så der er beregnet 1 dl. til kaninmor og ca. 0,5 dl. til hver af ungerne - desuden blander vi havregryn i maden, når ungerne begynder at spise af den, for at skåne deres maver.

Hvornår forlader ungerne cirka reden, altså kigger sig lidt rundt?
    - Det gør de oftes når de er 14 dage, men nogle gør også når de er 10 dage og andre når de er 20 dage.

Burde man give hunnen mere halm i hendes drægtigheds periode, altså som hun kan bruge til reden?
    - Ja selvfølgelig bør man det. Heller for meget end for lidt.

Hvad alder plejer i at øremærke jeres unger?
    - Vi øremærker dem når de er 6-10 uger. Vi er afhængig af at deres ører ikke er for små, så derfor venter vi til de er i hvertfald 6 uger. Desuden er det smartest at de unger som skal sælges når de er 8 uger, bliver øremærket omkring de 6 uger, så man kan se øremærkningen tydeligt når de rejser, således at man også er sikre på tallene i ørene (medmindre man skriver det ned når de bliver øremærket selvfølgelig ;-))

• #11   26. aug 2013 Tao: Det skal jeg nok. Med glæde :).
    Dog avler jeg løvehoved, har du nogle af dem, er det ikke kun Hermeliner du avler? :).

• #12   26. aug 2013 Det er vigtigt det er hunnen du tager fra ungerne, og ikke ungerne.
    Det er hunnen der skal i et nyt bur, så ungerne forbliver i det de er vant til

• #13   26. aug 2013 Ej seriøst? Waow, der blev jeg lige meget klogere smiley Tusind tak!

• #14   27. aug 2013 Jeg skal lige supplere med en enkelt ting: De sidste par dage inden folingen sættes kraftfodermængden NED til omkring halvdelen eller måske 1/3 (ellers gør hunnen det ofte selv) og mængden begynder først at blive øget 2-4 dage efter folingen. Det letter folingen og perioden derefter.

Jørgen

• #15   27. aug 2013 Tusind tak Jørgen smiley

• #16   27. aug 2013 Jeg ville ikke lade hannerne gå sammen efter de er 10 uger.. jeg havde engang to hanner (søskende selvfølgelig) på 10 uger, som kom op og slås, og det var ret slemt. Så ville skille dem ad hurtigst muligt.

Kommentér på:
Lidt spørgsmål, kanin.

Annonce