669 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Øremærke spørgsmål Øremærke spørgsmål

Jeg har nogen spørgsmål ang øremærkning af kaniner.

1. Jeg har en DV som jeg gerne vil udstille, men han er ikke øremærket. Så mit spørgsmål er, hvis jeg melder mig ind i dansk kaninavl, må jeg så tatover mit nr ind i hans øre, eller skal det være opdrættes nr der kommer i?

2. Hvis man køber udstyret til det, må man så godt selv øremærke eller skal man til en der er erfaren?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Ophæng af lampe 350 kr.
  • Planlimning af kogeplade 1.000 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Overgang EL net 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Øremærke spørgsmål
  • #1   6. jan 2014 Hvor gammel er kaninen?

Som udgangspunkt er det avlers, men har du forhørt dig ved avler, om der er en grund til den ikke er øremærket?

Vil anbefale dig at få en til at vise dig det enten en eller flere gange, inden du begiver dig ud i det selv.

• #2   6. jan 2014 Han er 8 måneder.
    Ved godt hvorfor han ikke blev øremærket. Hun havde ikke hjertet til det.
    Okay tak smiley

• #3   6. jan 2014 Så ville jeg ikke gøre det, DK anbefaler maks 10 uger

• #4   6. jan 2014 Hm. så kan jeg bare ikke udstille ham.

• #5   6. jan 2014 Var det Viktor?

• DB
    DB Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 1 Emner: 30 Svar: 218
    #6   6. jan 2014 Han kan vel blive bedøvet og så øremærket? (Ved dyrlægen selvfølgelig)

• #7   6. jan 2014 Øremærkning på kaniner plejer ikke at involdvere bedøvning

• #8   6. jan 2014 Uh, nu er vi ude i nogle teoretiske spørgsmål, hvor ingen har lyst til at blive hængt op på svarene smiley

- Det kræver ingen speciel viden eller uddannelse at øre-tatovere.

- Det er som udgangspunkt avler af kaninen, der afgør, hvilket nummer der skal mærkes med. Ved aftale med avler kan man få afgjort, om man må bruge sit eget ørenummer.

- Det anbefales, at man ikke øremærker kaniner efter 10 ugers alderen, det er dog hverken umuligt eller forbudt at gøre det senere.
    Anbefalingen er lavet på, at dyr ældre end 10 uger har tykkere ører og derved en øget følsomhed overfor den smerte, der er forbundet med øremærkning.

Og til DB:

Nej. Dyrlægen tager sig ikke af øremærkning af kaniner, da ørenummeret er en del af et privat ejet register.
    Dyrlægen øremærker katte/(hunde?) med en bogstav/nummerkode, der henviser til den bestemte dyrlæge, hvorefter dette nummer registreres i katte/hunde-registeret.
    Sådan fungerer det ikke med danske kaniner smiley (heldigvis)

• DB
    DB Tilmeldt:
    dec 2013

#9   6. jan 2014 Nej, det er jeg udmærket klar over, men hvis man vil mærke den, ville det vel være det bedste at gør det under bedøvelse, når den er så gammel som den er.

• #10   6. jan 2014 Af hvad jeg ved er det slet ikke sundt for en kanin at blive bedøvet, den tåler ikke narkosen særlig godt

• DB
    DB Tilmeldt:
    dec 2013

#11   6. jan 2014 Jeg ville heller ikke selv gøre det, men nu er jeg heller ikke "udstillingsmenneske".

• #12   6. jan 2014 Man bedøver ikke kaniner, der skal øremærkes. Punktum.

Og jeg skal da gerne indrømme, at vi hos os har fået voksne dyr fra avlere, der ikke fik øremærket 'rettidigt', hvorefter vi selv mærkede dyret med avlers nummer.
    Det er bestemt ikke en ønskelig situation at stå i, men ikke desto mindre gik det fint og dyret har det stadig godt den dag idag smiley

• #13   7. jan 2014 Tak for jeres svar smiley

Kommentér på:
Øremærke spørgsmål

Annonce