733 visninger
|
Oprettet:
0 i øremærke {{forumTopicSubject}}
Jeg må indrømme jeg er helt frisk, og ikke er 100% inde i det hele. Derfor er jeg også løbet ind i et spørgsmål, som jeg ikke synes at kunne finde svar på.
Nu har jeg set nogle øremærke deres unger med 0 som det første tal i kuldnummeret. Andre sværger til at det ikke må benyttes, og at kaninen efterfølgende ikke vil kunne udstilles. Hvad er sandt? Er det sikkert at bruge 0 som første ciffer, eller bør man undlade dette?
Derudover kan jeg ikke helt finde ud af hvilket system jeg skal bruge til øremærket
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 65
Du må gerne bruge 0 som det første ciffer. Der skal bare være mindst 3 ciffer i kuld nummeret.
Altså vil 001-002-003 osv. Være ok
Selv bruger jeg årstallet først = 1601-1602-1603, næste år 1701-1702-1703
Men der er masser af muligheder, du må finde det system der giver mest mening for dig.
Følger: 39 Følgere: 202 Gnavere: 2 Emner: 14 Svar: 423
Her mærker vi vores kaniner således:
3 (hun) 6 (årstal 2016), løbenummer (01<) = Hun: 3601 - næste hun hedder så 3602 osv.
8 (han) 6 (årstal 2016), løbenummer (01<) = Han: 8601- og næste han hedder så 8602 osv.
Og unger solgt til kæl, får kun vores avlernummer i højre øre. Så man altid kan se hvor den kommer fra, vi ser ingen grund til at mærke i begge når den ikke skal bruges til udstilling osv.
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 2
Havde som sagt hørt man ikke måtte starte med et nul, men er da glad for at høre at man gerne må. Så er der pludselig flere muligheder for systemer.
Jeg har i dag øretatoveret min første kanin. Jeg bedøvede dog øret med noget creme inden, og kaninen tog det meget stille og roligt, så det var slet ikke så galt som jeg troede. Var dog ikke helt forberedt på delen hvor øret ikke bare gled af nålene igen.
Nu kommer mit andet spørgsmål så:
Må man vaske den overskydende farve af, og i såfald hvornår?
Nu ved jeg ikke om du bruger pasta eller Tusch? (selv bruger jeg Tusch) og vi lader det blot sidde det skal nok gå af og nummeret bliver flot tydeligt - der er intet værre end hvis du begynder at tørre i det og så bliver nummeret utydeligt når det hele op, for så er det helt spildt arbejde.
Den jeg bruger:
http://www.benie.dk/KANIN/Tatoveringsudstyr/Tusch+flaske.html
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 2
Jeg har brugt sådan en Tusch rulle. Vidste ikke rigtig hvad der var lettest at bruge, så jeg købte bare noget
Er flasken bedre at arbejde med?
Andre er til pastaen, og nogle til noget helt tredje. Så der er ikke andet for du må forsøge dig lidt frem - men personligt vil jeg altid anbefale den jeg linker til, også den største delen af avler bruger nu om dage
0 i øremærke