{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin alene
  • #1   3. sep 2010 Marsvin er flokdyr og ska derfor gå mindst 2 sammen, det er min mening smiley

• #2   3. sep 2010 Ja marsvin er flokdyr. De må ikke gå alene

• #3   3. sep 2010 se eventuelt det her emne herinde: http://www.gnavergalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=6758

• #4   3. sep 2010 Det jo mit emne hehe xD

• #5   3. sep 2010 Min går alene da det er en han og han trives fint, men bliver også snakket med og kælet hver eneste dag.

• #6   3. sep 2010 Det kan stadig ikke erstatte en arts fælle at man snakker meget med sit marsvin. Og marsvin er flokdyr.

• #7   4. sep 2010 Han har det fint, han snakker med pico, hunden og os. Mange dyr tilpasser sig, det gør andre flokdyr også. Så jeg er ikke bekymret, han er livlig, rask og snaksagelig, hvilket er tegn på at han er velbefindende.

• #8   4. sep 2010 det ændre stadig ikke på at det mest optimale ville være en ven til et flokdyr. I stedet for at dyret skal tilpasse sig.

Hvad du gør er op tl dig, men det ændre ikke på hvad der er best og mest optimalt for marsvin generelt set.

• #9   4. sep 2010 En hund er også flokdyr, men derfor er der mange der alligevel kun har én hund.

Vi finder vel alle vores måder at takle det på og så længe dyret har det godt er det vel også ok.

• #10   4. sep 2010 Du kan ikke sammenligne en Hund og et marsvin.

Hvorfor er det så svært og forstå at marsvin har bedst af at være 2 sammen ?

• #11   4. sep 2010 Hvorfor er der forskel på dyr, et flokdyr er et flokdyr. Så kan du da ikke fravælge hunde som noget andet, hvis du går så meget op i det.

Alle kæledyr burde jo i sandheden leve frit i naturen, men sådanne er virkeligheden jo bare ikke. Vi vælger jo som menneske hvad vi synes er bedst for dyrene og hvad vi har lært gennem generationer, nemlig at dyr bruges som kæledyr og vi kan ikke give dem friheden tilbage i et bur, så vi vælger hver især det vi synes er bedst for at få disse dyr som kæledyr med omkostninger for dyret sådanne er det.

Jeg er imod dyr i lejligheder, men folk i lejligheder synes jo det er ok og sådanne er det jo.

• #12   4. sep 2010 Hvis man vil sit dyr det bedste, og al information omkring dyret viser at det er flokdyr (hvad enten vi snakker marsvin, hunde, elefanter eller hvad man holder), så holder man dem da flere sammen. Det burde være logik. Det har ikke noget at gøre med at vælge hvad man selv finder bedst i situationen. Det kan godt være et alene-marsvin ser ud til at trives - spiser, drikker og opfører sig som det bør.
    Men kan du 100% sikkert sige at det aktuelle marsvin ikke ville have bedre af at der gik en artsfælle i dets bur? Nej, det kan du ikke, for du ved det ikke.
    Jeg har set mange marsvin gå alene og virke til at have det fint - spise, drikke som det skal, komme frem og blive kælet med mm. men jeg har også set selvsamme marsvin hvordan det opfører sig i det øjeblik der bliver sat en artsfælle i buret. Popcorne rundt på livet løs, snakke, putte sammen... Selvfølgelig er der undtagelser - marsvin der ikke kan fungere sammen, marsvin der trives bedst alene, eller marsvin der lever udemærket alene. Men kan man vide på forhånd hvilken gruppe ens marsvin hører til i, før man har prøvet at det også har en kammerat i stedet for at skulle tilpasse sig menneskelig kontakt ? - Nej.

Alle kæledyr lever ikke bedst frit i naturen. De marsvin vi kender idag, har intet at gøre med de naturlige fritlevende marsvin, der lever i andre dele af verden. Dem vi har som kæledyr er tilpasset vores verden og pasning gennem mange mange år, så de ville på ingen måde kunne klare sig frit i naturen, så den kan jeg ikke lige følge.
    Naturligvis er der omkostninger ved den måde marsvin skal leve på i vores verden, men man må jo gøre det så godt som overhovedet muligt - og når det nu er et fakta at marsvin er flokdyr, hvorfor så ikke lade det forblive det?

Jeg må indrømme jeg ikke kan følge dit argument Berit. Du skriver at vi hver især vælger det bedst mulige for disse dyr med omkostninger - men så tilfører du selv en yderligere omkostning - nemlig at fjerne muligheden for at marsvinet kan være i en flok... ?

• #13   4. sep 2010 De kan godt ja, men det er synd for dem

• #14   4. sep 2010 Berit: ja hunde er flokdyr men hunden ser din ejer som sin leder. Et marsvin vil aldrig opfatte et menneske som en af deres som den måde en hund gør

• #15   4. sep 2010 Jeg prøver at pointere, at vi prøver med mange dyr at betragte dem som dem i naturen (nu tænker jeg generelt og ikke kun marsvin), fra naturen er de flokdyr og mange gnavere spiser andre ting end det vi tilbyder. Alligevel går vi på kompromi med tingene, giver færdigblandet foder og kunstige vitaminer.

Hvorfor er det så, så svært at nogen folk vælger at deres barn kun skal have et kæledyr, hvilket mange voksne siger til deres 6 årige KUN én lille ven og så ikke mere.

Sådanne har det været i før jeg blev født og foregår jo stadig. Men så der nogen som jo vil noget andet og vi som gør som vi har det lært, skal have en på spanden fordi vi ikke følger trop.

Hvorfor er det ok for hunde, ja de ser os som ejere, men ikke som samme art, men der vil i godt gå på kompromi, det jo bare en hund og ja den trives også og ja det gør mit marsvin også, ihvertfald lige så godt som hunden. Så hvad er forskellen?

Hvorfor skulle mit marsvin have det anderledes end hunden....Flokdyr er jo flokdyr.

Og jo jeg kender godt til at have flere i flok, men har fravalgt det. Men derfor behøver man jo ikke sige buu af folk som ser anderledes på tingene og gør tingene på egen måde.

Jeg synes bare der der dobbeltmoral i folks tilgang, når det er ok i den ene sammenhæng, men ikke i en anden, på trods af at vi alle taler om et flokinstinkt.

• #16   4. sep 2010 Du kan stadig ikke sammenligne 2 slags flokdyr med hinanden da de reagerer vidt forskelligt på tingene da de ikke tænker ens.

Dit argument med hunde overfor marsvin holder ikke.

• #17   4. sep 2010 Nej argumentet med hunde tror jeg bare jeg hopper over, det kan slet ikke bruges i denne sammenhæng..

Naturligvis går vi på kompromis - men igen, det foder man fodrer med er jo skabt til at passse bedst muligt på deres behov (altså her snakker jeg om dem der sætter sig ind i det og ikke bare griber den første og billigste gnaverblanding i brugsen), så der kan jeg ikke se det store kompromis?

Men når vi mennesker så (i dine øjne) indgår så mange kompromis omkring marsvin som kæledyr vs. fritlevende marsvin, hvorfor tilføjer du så endnu et kompromis og frarøver det muligheden for at udleve dens natur at være flokdyr?

Det er DET jeg spørger dig om, som jeg ikke rigtigt kan få andet svar på end at det har du valgt. Men HVORFOR?

Uanset dobbeltmoral, hundesammenligninger mm. kan du så give mig én god grund til at trodse dyrets natur og lade det leve alene, når du som ejer har alle muligheder for at give det en artsfælle som selskab?

Desuden, du snakker om dobbeltmoral, hund vs. marsvin. Men er det i dine øjne bedre at man trodser ALLE dyrs natur og lader dem alle bo alene (både hund og marsvin - flokdyr over én kam), end at man trodser den enes (hundens som du bliver ved med at snakke om at 'vi' gør) natur, men følger den andens (marsvinets) og giver den en flok ?

• #18   4. sep 2010 Berit J - Nu ved jeg ikke hvilken genneration du er fra, men i min genneration har vi godt måtte have flere kæledyr, mine venner har oftes også haft mere end 1 medmindre det har været en hund.

Der er ikke ret mange mennesker jeg kender der kun har et enkelt kæledyr (hvis man tænker bort fra hund)

Hunde er en del af familien, de fleste familie hunde sover med os (og nej jeg mener ikke helt oppe i sengen) spiser med os, går tur med os, ja har en hverdag med os..

Marsvin, rotter, heste og andre flokdyr ser ikek ejeren som en del af hverdagen, men en der bare kommer og går

• #20   4. sep 2010 Hvorfor jeg har valgt som jeg har er af personlige grunde. Jeg har ikke noget imod, at man har dyrene alene, når man ikke har flere end der er tid til, og ja jeg trodser jer andres meninger, men vil have ret til min mening.

Det jo ikke mig der kører dobbeltmoral her, det ikke mig der vil have dyr i flokke , altså bare ikke alle flokdyr, der jo forskel efter jeres meninger på flokdyr, det ene flokdyr skal være i flok og andre må man godt have alene...hmm

Og efter min mening er en flok noget mere end 2 stykker og af samme artsfælde. En flok består som regel af flere hunner og i nogle tilfælde en eller flere hanner.

Du skrev:
    De marsvin vi kender idag, har intet at gøre med de naturlige fritlevende marsvin, der lever i andre dele af verden. Dem vi har som kæledyr er tilpasset vores verden og pasning gennem mange mange år

Hvorfra ved du så at flokinstinktet ikke også har ændret sig og tilpasset sig, nu vi ikke må sammenligne dem med naturens marsvin.

• #21   4. sep 2010 Berit J - Nej hunden er ikke alene, den er i flok, med familien.. Marsvin er ikke i flok med familien, de er i flok med andre marsvin der kan være ved den 24/7

• #22   4. sep 2010 Berit - Det er såmænd dig selv der er ganske dobbeltmoralsk her. - du er godt klar over de er flokdyr, men det ønsker du ikke at efterleve fordi det har du valgt. Så lad du være med at snakke dobbeltmoral uden selv at indrømme du selv er det.
    En flok er mere end ét dyr. To dyr sammen vil jeg til hver en tid mene er en flok, og lige på det punkt vil jeg tro dyrene er enige smiley

Jamen det ved jeg ud fra at have iagtaget mine egne dyr. Jeg ved hvor glade de bliver af at få selskab i forhold til når de går alene.

Hvad du selv gør og mener er din egen sag.
    Men du kommer ikke udenom du selv er dobbeltmoralsk smiley

• #23   4. sep 2010 At jeg ikke efterlever det, har da intet med dobbeltmoral at gøre...hmm i hvilke sammenhæng bruger du det ord? tror bestemt ikke vi bruger det i mening.

Jeg er noget ældre og af anden opdragelse og mening. Men det ændre jo ikke på at nogen er det fint hos at dyrene går alene og andre ikke. Jeg siger bare, at jeg ser det ikke som et problem at de går alene. Det er der mange flokdyr der gør og har gjort gennem århundrede.

• #24   4. sep 2010 .

• #25   4. sep 2010 At de tilpasser sig og kan overleve det er ikke = at de trives godt sådan.
    Det tror jeg, du mangler forståelse for.

• #26   4. sep 2010 Ja og hvis jeg lever af mac D mad hver dag over stadig lever og 40 år, så kan mac d mad jo ikke være usund for jeg er ikke død af det...

Ej vel fordi noget har fungeret for nogle i flerer århundrede behøver ikke og betyde det er det rigtige eller det som er bedst.

Man skulle jo gerne udvikle sig og blive klogere som tiden går og efter som der forskes i både det ene og det andet.

• #27   4. sep 2010 Berit - ja og de dyr har det heller ikke optimalt.. Ville du selv bryde dig om at bo isoleret fra omverden?

• #28   4. sep 2010 I vil bare ikke acceptere at jeg ikke har jeres mening om tingene, Jeg gider bare ikke blive påduttet af jeres meninger.

At i ikke har mere tid til jeres marsvin, uden at de som jeg hører sidder meget i buret uden kontakt og så har i jeres samvittighed på plads ved at have 2 af dem, det er jo jeres sag.

Men løsning: I har jeres mening og jeg min og dermed fred!

• #29   4. sep 2010 Berit J - du er altså ikke synsk. Dvs. du kan heller ikke vide hvor meget tid vi har eller ikke har til vores marsvin, eller om de sidder i buret uden kontakt.

Om man kæler med dyrene 18 timer om dagen, eller 2 minutter, det ændrer ikke på det FAKTA at marsvin er flokdyr og trives bedst min. 2 sammen.
    Det ændrer din mening og holdning heller ikke på.

Det er snarere dig der ikke kan acceptere at der er videnskab bag det vi siger, men kun personlig holdning om at dit marsvin har det klart bedre end vores, bag dine ord.

• #30   4. sep 2010 Du er altså lidt langt ude hvis du uden at vide det nu påstår vores sidder i burene i lang tid uden noget kontakt...

igen du aner det ikke du fyre bare noget af du tror...

• #31   4. sep 2010 Hørt Fancy

• #32   4. sep 2010 Taget fra indlæg længere oppe:

For det andet, så er hunden fri til at gå rundt i huset og søge kontakt til sine mennesker - det kan marsvinet ikke, da det sidder i sit bur. Der kan gå mange timer før det får kontakt. Og så er menneske kontakt slet ikke det samme som hvad et andet marsvin kan tilbyde

Jeg har på intet tidspunkt sagt noget om hvilke marsvin der har det bedst, jeg har kun givet min mening tilkende, den sim I ikke vil acceptere, videnskab eller ej, så har jeg stadig min mening og det er det.

At i vil ændre verden, må i om. Mig ændre i bare ikke, så slut dog fred og stop her mens legen er god og lad dog folk have deres egne meninger.

• #33   4. sep 2010 Der bliver spurgt øverste oppe og marsviner flok dyr det skriver vi alle ja til og forklare hvordan med at få sammen.

DU vælger selv at gå ind i tråden og fortælle om dit marsvin. Det kunne du jo ha ladet være med da der var blevet svaret på det der bliver spurgt om.

Og når du så postulerer at du ved bedst med at marsvin tilpasser sig omgivelsen og sagtens kan gå alene og trives med det, og du ikke har andet end din egen mening og erfaring dufra dit marsvin.

Vi andre fortæller dig om fakta i den her sammenhæng men den ønsker du ikke og forstå da du allerede har besluttet dig for mit marsvin har det bedst.

Og vi kan vel lige så godt blive ved med at skrive som du kan.

Hvis du stopper med at svare os så dør det jo ud af sig selv smiley

• #34   4. sep 2010 Berit - jovist, du kan have din mening og vi vores. Men du valgte selv at gå ind i tråden velvidende at det kunne lede til diskussion, så må du også tage det med. Derforuden skal du ikke kalde os andre dobbeltmoralske uden selv at indrømme du også er. Det var alt jeg ville frem til smiley

Kommentér på:
Marsvin alene

Annonce