{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.058 visninger | Oprettet:

Marsvin..alene {{forumTopicSubject}}

Vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde overskriften!

Nå, anyways! Har et marsvin på 6 år i år, så ja, han er meget gammel, men holder sig utroligt godt, man kan slet ikke se eller mærke på ham at han er så gammel. Nå, men han har hele sit liv, indtil for 1½ år siden gået alene (det var inden vi vidste man kunne sætte et ekstra dyr ned til ham), vi prøvede så der for 1½ at sætte et nyt dyr ned til ham, og det gik fint, indtil den blev stor, og ville bestemme. De begyndte at slås, og vi skildte dem ad (måske for tidligt?), siden da har de gået hver for sig. Jeg har i den tid brugt meget tid på dem, og de har haft mig hver dag! Men nu løber tiden fra mig, og jeg synes egentlig det er lidt synd de bor alene begge to! De skal selvfølgelig ikke sættes sammen igen, da de begge er voksne nu, MEN jeg tænkte på om de ville have glæde af et nyt dyr, eller er den gamle blevet for gammel, og den nye for dominerende? Han ville bestemme alt, hvor gamle måtte være og ikke være osv. Sådan skal et nyt marsvin IKKE have det. smiley Er det en mulighed - god idé? Eller klarer de sig fint nok alene SELVOM de er flokdyr? De står ca to meter fra hinanden, så de kan sagtens høre hinanden, bare ikke være sammen osv. Men de er meget interesseret i hinanden :-)!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin..alene
  • #1   13. dec 2011 Jeg synes at det er en god idé at forsøge med en ny ven til begge hanner smiley Marsvin trives uden tvivl bedst sammen med en artsfælle. Den nye han kan evt. neutraliseres, og sættes sammen med en hun eller to smiley

• #2   13. dec 2011 Uden tvivl, ja! Men det er jo ikke sikkert han overlever det smiley

• #3   13. dec 2011 Det vil jeg da mene de har. De snakker stadig meget, og hygger sig. Er bare lidt bekymret over de er helt alene i buret, og ikke har nogen at gå rundt-, og sove med..

• #4   13. dec 2011 vis han er så gammel og har det fint alene, så syntes jeg ikke du skal til at stresse han gamle sind med en ny smiley
    Han har jo levet 6 år uden problemer... så lad ham leve sit liv som det er og forkæl ham på sine gamle dage smiley

• #5   13. dec 2011 Jeg ville give den gamle en lille hanunge på 4+ uger.

Den anden ville jeg enten også give en hanunge eller hellere kastrere og så give ham en/flere dame(r) som selskab.

Marsvin er flokdyr, og så længe de ikke er aggressive overfor andre hanner (almindelig dominans er ikke aggressivitet) og derved umulige at få til at gå med andre, vil jeg altid mene man bør bestræbe sig på selskab til dem - og ikke bare lade sig nøje med "de ser ud til at have det fint......"

• #6   13. dec 2011 enig med von Fancy

• #7   13. dec 2011 Hvornår må man kalde det aggressivitet?
    Det var jo ikke for sjov vi valgte at skille dem ad.
    Men er du sikker på at den gamle godt kan overkomme endnu en unge? Han har trodsalt levet det meste af sit liv alene, men på den anden side set, ville en unge/ven også holde ham lidt igang.
    Jeg er ikke i tvivl om at den yngste ville elske at have en ven, han er så frisk, og altid glad for at snakke. Vi har derfor spurgt en masse steder (inkl. dyrlæger) og de fortalte at det ikke kunne lade sig gøre, marsvin kan ikke tåle særlig meget medicin, så chancen for at de overlever er minimal, også husker jeg også de fortalte at det var meget dyrt?

• #8   13. dec 2011 Aggressivt er et marsvin der f.eks. angriber andre marsvin uden grund og gentagne gange. Samtidig har jeg til dato aldrig mødt et aggressivt marsvin - kun dominante marsvin.
    Hanner vil i sammensætningsfasen jagte hinanden, klapre tænder, snappe ud efter hinanden, danse rundt efter hinanden - alt sammen er en del af dominans og hieraki i buret, som skal ordnes for de kan gå sammen.

Det kommer an på hvordan din 6 årige han er. Er han sund og rask, rørig og frisk - så ja, så vil jeg mene han sagtens kan tåle en lille ven. De fleste marsvin liver voldsomt op og nogle klarer endnu mange år, ved at få selskab.
    Er det kastration du snakker om? Der er overlevelses-chancen nu ikke minimal. Man skal blot vælge en dyrlæge der har erfaring med kastration af marsvin, ved hvordan de skal sys, holdes varme osv.
    Prisen ligger nok normalt på 7-900 kr. for en kastration.

• #10   13. dec 2011 "Som Mette siger synes jeg den gamle godt kan gå alene selvom de er flokdyr (hvis du vil ha' det)"

Det handler ikke om hvad ejeren vil have, men hvad dyret trives bedst med.

• #12   13. dec 2011 Nu stresser marsvin altså ikke bare lige.

Og jeg har endnu ikke oplevet marsvin bliver stresset af at få en ny burven.

• #13   13. dec 2011 Potedask - jamen hvis du godt ved det, skal du jo heller ikke skrive det sådan smiley

• #14   13. dec 2011 Von Fancy: Det du skriver her: "jagte hinanden, klapre tænder, snappe ud efter hinanden, danse rundt efter hinanden" var det de begyndte på efter de havde gået sammen ca et halvt år.
    Han er sund og rask, men ikke så rørig og frisk. Men han har aldrig været et specielt livligt marsvin, hverken alene eller med en ven.

• #15   13. dec 2011 Det skete sikkert da hans ven kom i "teenage" alderen og gerne ville bestemme i buret. Det sker sommetider med hanner der går sammen.

• #17   13. dec 2011 Fancy.. Ja det gjorde det nemlig. Den gamle er jo vant til at bestemme, og være hvor han vil. Han skal ikke have en ny ven som bestemmer, så han ikke engang må gå ind i sit hus igen osv.. Men man kan jo ikke vide hvordan den ungen bliver.

• #18   13. dec 2011 Team potedask.. Det kan da godt være, men man kan jo ikke sætte to voksne hanner sammen, den ene bliver jo nødt til at være unge, og hvis den dén bliver sat ned til så er 5 år...

• #20   13. dec 2011 Der er ikke noget om at der ikke må være så stor aldersforskel.
    Man råder til en god aldersforskel så der er en naturlig rangorden i buret (hvilket der også vil være med en 6 årig og en ung hanunge)

Nej man kan desværre aldrig vide med de hanner..
    Jeg synes dog oftest at det er en bedre idé at løse risikoen og så tage den derfra når/hvis der opstår problemer, end helt at lade være - men nu er jeg jo så heldig at jeg bare kan flytte rundt på flokkene hvis der er noget der ikke fungerer - det er jo ikke alle der bare kan det.

• #21   13. dec 2011 Team potedask.. Det skal stadig være en unge, hvis jeg skal sætte et nyt dyr sammen med min han. Kan jo (desværre) ikke gøre ham yngre end han er.

• #22   13. dec 2011 Fancy.. Hvis de to så ikke kan sammen, så skal jeg have tre store bure + en ny ven til den nye, som ikke kunne sammen med min den ældste. Og så mange bure har jeg ikke plads til. Ellers kan jeg risikere at skulle aflive, ikke mange vil købe et halv voksent marsvin smiley

• #23   13. dec 2011 Der er jeg så uenig med dig.
    Jeg sælger jævntligt dyr også halvvoksne og voksne hanner. Ofte er der ikke særligt problemer, kun tider som f.eks. lige nu hvor markedet er sløvt.

Men jeg er så også sådan én der hellere vil løbe risikoen for at stå med et dyr jeg skal af med senere hen og glæde dyret så længe, end lade være.

• #24   13. dec 2011 Jo der er rigeligt der vil købe et ½voksent marsvin. Så det er noget sludder at komme med.

Derudover så kunne du jo lave en aftale med opdrætter eller lign. om at du kunne retunerer dyret i tilfælde af det ikke går.

• #25   14. dec 2011 Jeg er i min tid med marsvin stødt på 2 hanner som var agresseive over for andre hanner. den ene var Gandor og sat sammen med en hun, og så én fra min butik af, som blevet taget fra og som vi anbefalede at man lod kastrere og satte med en hun. (vi havde faktisk én til, som blev taget fra.. så har der været en dorsk som har sat ham ned til hannerne igen, og overraskende nok har han opført sig pænt over for de andre siden..mærkelig nok)

Derudover så vil jeg ikke mene at det ville give nogle problemer for de ældre han hvis han på et tidspunkt ikke bestemmer længere?
    min hun Tess, som ellers er den der normalt bestemmer, var i en overgang under Enja (som er den yngste), og det så vendt igen. men så længe de ikke bider eller tyranniserer hinanden, ser jeg ingen problemer i at det skifter smiley

• #26   14. dec 2011 Jeg ved bare hvor svært nogle af mine venner/familie har haft ved at sælge en voksen/halv voksen han. Især når den skal have et godt hjem, og en ny ven.:-)
    Men begge mine er fra dyrehandel, og køber aldrig fra en igen. Eller, jeg har så fået begge mine, så har ikke selv bestemt. Er der overhovedet nogle der opdrætter marsvin hernede på Falster????

• #27   14. dec 2011 Salg kommer meget an på tidspunkt, race/farve på dyret osv. men generelt set, hvis man har tålmodighed, så er der oftest et godt hjem til et dejlige kæledyr alligevel.

Der er få på Falster. Ikke rigtigt nogen jeg kan anbefale, men hvis du har mulighed for at komme til Sjælland er der gode muligheder for opdrættere der, eller nogle fra Jylland (transport opdrættere imellem plejer ikke at være så stort et problem).

• #28   14. dec 2011 Ja, men så kan jeg alligevel risikere at stå med tre bure. Kan måske komme til Sjælland, men Jylland kan jeg i hvert fald ikke smiley
    Bliver det for meget med to unger på en gang? For når han er så gammel, så holder han jo desværre ikke maaaange år endnu smiley

• #29   14. dec 2011 Det er svært at sige. Nogle hanner kan klare mange hanunger at gå med, hvor andre kun kan gå med én.

• #30   14. dec 2011 Ok smiley

Kommentér på:
Marsvin..alene

Annonce