Aggressiv kanin, hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen. Jeg vil gerne spørge jer ang. aggressivitet ved kaniner. Jeg fik d. 12/11 to kaniner hjem fra samme sted. En ½ hermelin og ½ løvehoved og en ren BEW hermelin med papirer. Problemet er så den, at den hvide er MEGET territoriel åbenbart. Bare jeg tager hånden ind i buret, angriber hun. Hun stamper hele tiden har hun gjort siden vi fik hende (den anden er der intet galt med, de har samme far) Det er begge to piger. Den hvide er 4 mrd gammel. Jeg vil ikke have aggressive kaniner da jeg har prøvet dette før og den kunne ikke reddes. Hvad ville i gøre? Aflive eller sende den til et sted der har erfaring med sådanne kaniner i de situationer, dog er jeg lidt bange for at hun bliver kastebold, men føler bare det er synd at aflive. (Hende på billedet, hvergang hun er lige der, angriber hun, selvom jeg har mad eller jeg bare vil nusse hende)
Håber på svar
Jeg er ikke første gangs kanin ejer, har haft franske væddere i flere år, dog min første gang med hermeliner.
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
men hvordan er hun uden for buret?
og hvad sir opdrætter?
apr 2013
Følger: 10 Følgere: 3 Emner: 5 Svar: 22
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
apr 2013
apr 2013
jul 2013
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 28
Bestemte mig for at give ham min. 2 måneder til at blive sød, han var jo egentlig givet til min lille søn, min søn var dog ikke i nærheden af ham den første tid pga adfærden.
Efter blot 3 uger var han helt anderledes, men jeg havde også brugt meget tid med ham, både i sele men også hvor jeg blot sad ved hans bur. satte min hånd ned i buret i modsatte ende end ham, så lærte han min duft og kom med tiden selv hen til mig. Han endte med at blive den sødeste kanin. Desværre ville skæbnen det at han en første uge i sin løbegård (boede den om sommeren ude i hus med gård) at Mikkel ræv åd ham...
Så mit råd er tålmodighed!!!!!!!!!! og gik hende lidt tid til at vænne sig til dig og omgivelserne.
Kan også være hun ikke står til at rede, men chancen skal hun da have :
Lykke til
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
Alderen er højest sandsynligt nøglen til hendes adfærd. Fra 4 til 10/12 måneders alderen kan man forvente en vis modvillig adfærd. Nogle er overhovedet ikke mærket, andre har voldsomme udbrud i deres adfærd - som din lyder til at have.
I din situation ville jeg ikke påtvinge dyret hverken tid ude af buret eller 'nusse-tid', da det i sidste ende kun vil føre til en direkte modvilje mod din til tilstedeværelse.
Min erfaring med hermelinere af den kaliber er, at man får det bedste resultat på den lange bane, når de kun håndteres når det er nødvendigt.
Samtidig kan 'tillids-øvelser' være på sin plads - Altså, at du lærer din kanin, det er dig, der er roden til alt godt i dens liv.
Det kan være helt små ting som at åbne burlågen, hvor du snakker til den uden du forsøger at få fat i den/røre ved den. Håndfodring kan osse være en idé, da du derved skaber en direkte forbindelse mellem dig og maden.
Du skal osse huske på, at du har valgt at få en hvid blåøjet kanin..
Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvilken race og variant der er den bedste, men hvid blå- og rødøjet kaniner er i højere grad udsat rent genetisk for nedsat hørelse eller decideret døvhed.
Det betyder, at du skal gøre dig ekstra umage med ikke at 'snige' dig ind på hende. Forsøg at undgå berøring uden du har øjenkontakt med dyret.
Men ellers, giv hende lidt tid - og lad være med at hænge over hende, nusse og kæle i timevis. Det skal man ikke kræve, at en hermelin bryder sig synderligt meget om..
apr 2013
apr 2013
okt 2011
- Men måske er du lidt for 'langsom' til at få fingrene væk, hvis hun kan nå at bide dig?
apr 2013
aug 2013
Følger: 1 Svar: 8
Men jeg håber at tålmodighed og omgang med hende bliver meget bedre så du kan beholde hende
okt 2011
Aggressiv kanin, hvad gør jeg?