{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
20.669 visninger | Oprettet:

Kanin må få/ikke få {{forumTopicSubject}}

Hej GG
Jeg er nysgerrig og vil gerne vide hvad kaniner må få og ikke få af frugt og grønt. Har søgt lidt på nettet og herinde, men synes det er svært at finde en ordenlig "liste". Hvis du kender en en god hjemmeside må du meget gerne smide et link. Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvilke træer kaniner må få grene fra. Du må meget gerne skrive hvilke træer din kanin godt kan lide grene fra smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kanin må få/ikke få
  • #1   21. nov 2013 Jeg giver min kanin æblegrene med blade på. Det kan han rigtig godt li smiley

• #4   21. nov 2013 Ja det er svært at finde en god liste. smiley
    Her er et udsnit, af de ting vi bruger mest :

I naturen finder vi bl.a. græs, mælkebøtte, kløver, vejbred, melde, stolthenrik, svinemælk, døvnælde, skvalderkål, kulsukker, kamille og bynke.

I haven har vi bl.a. broccoli, foderroe, kålroe, rødbede, gulerod, radise, cikorie, lucerne, persille, cirtonmelisse, løvstikke, selleri, spinat, pastinak, fodermarvkål, grønkål, grene fra birk-bøg-hassel-æble-pil-solbær-hindbær-ribs, elefantgræs, jordskok og majs.

men der findes meget andet, som kan bruges smiley

Håber det gav lidt inspiraton smiley

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #5   21. nov 2013 Træsorter http://kaninfo.weebly.com/traeligsorter.html

På samme side under Kostvejledning kan du se hvilket grønt osv. de må få smiley

• #6   21. nov 2013 Fandt engang denne liste på nettet:

LISTE OVER GODT GRØNT
    Agurk
    Appelsin
    Aubergine
    Bambus
    Banan
    Basilikumblade
    Bladselleri
    Blomkål*
    Broccoli
    Elefantgræs
    Fennikel
    Græskar
    Grønkål*
    Gulerødder*
    Honningmelon
    Hovedsalat
    Hvidkål
    Jordskokker
    Kinakål*
    Kløver
    Knoldselleri
    Krølsalat
    Majs (alm. og mini både blade, trevler og selve majsen) Mælkebøtter + blade
    Peberfrugter
    Pebermynteblade
    Persille*
    Persillerod
    Radiser
    Roetoppe*
    Rosenkål
    Rødbeder
    Rødkål*
    Savojkål
    Salat (Ikke iceberg)
    Selleri
    Skræppe
    Skvalderkål*
    Snack peber
    Spidskål*
    Spinat* (begrænset)
    Squash
    Vejbred

LISTE OVER GODT FRUGT
    Blåbær
    Fersken
    Hindbær + blade
    Jordbær
    Melon
    Papaya
    Pære (-kerne og stilk) Vindruer
    Æble (-kerne og stilk)

LISTE OVER GIFTIGE PLANTER
    Anemoner
    Belladonna-lilje
    Buksbom
    Celadine
    Fingerbøl
    Kartoffelplanten
    Rabarber
    Ranunkel
    Skarntyde
    Snerle
    Taks
    Tomat planten

LISTE OVER GODE TRÆER
    Bøg
    Æble
    Hassel
    Pære.
    Birk.
    Eg
    Elm
    Gran
    Pil

LISTE OVER GIFTIGE TRÆER
    Stenfrugttræer, - som fx blomme, kirsebær m.fl.

Hyld
    Hestekastanje
    Valnød
    Thuja
    Cypres

• #9   21. nov 2013 Jeg bruger bare den grøntliste jeg også bruger til marsvinene: (link fjernet)

• #11   21. nov 2013 Stumpen: jo det er de.

• #13   21. nov 2013 Det er vist hvad man er til at tro på..
    Jeg fodrer heller ikke med grene eller frugt fra stenfrugttræer, selv om nogle mener det er ganske ufarligt.. Men der er så mange andre slags at give..

• #15   21. nov 2013 Det er jeg klar over, jeg er bare af en anden opfattelse.

• #16   21. nov 2013 Tja når både min kanin og mine mors mange fugle(som ellers elsker at pille i grene og blade) nægter at røre grene fra de træer, så tror jeg der er noget om snakken smiley

• #18   21. nov 2013 Giftige eller ej:

Stenfrugters sten indeholder blåsyre. I små mængder gør det ingen skade, men alle 'os' der har prøvet at spise for mange blommer ved, at man kan få ret så ondt i maven af det.

Når sten/frøene i stenfrugterne indeholder blåsyre, så gør grene og resten af træet osse.
    Ingen kanin er død af at få en enkelt gren fra f.eks et blommetræ, men har man mulighed for at give grene fra andre og/eller flere forskellige træer er det at foretrække.

Skal man gå fuldstændig i detaljer, så indeholder æble- og pære-kernehuse osse en lillebitte smule blåsyre, og i den perfekte verden burde man servere æbler og pærer uden kernehus for sine kaniner - men ingen af os er perfekte smiley

Alt med måde. Så kommer man ikke galt afsted smiley

• #20   21. nov 2013 Netop smiley

Og dyrene kan faktisk vænnes til en del.
    Læste i tidsskriftet for avlere på et tidspunkt, om en avler, der har fodret med rå kartofler i flere årtier, så godt som hver dag.

Men vi 'ved' jo alle sammen, at kartofler er giftige smiley

• #21   21. nov 2013 der er flere som mener at blåsyre ophobes i kroppen, og derfor med tiden hvis man fodre med ting med blåsyre i så ophobes det og i det lange løb kan tage livet af dyrene da ingen ved hvor meget blåsyre der er nok til at slå dyrene ihjel eller over hvor lang en periode de skal fodres med emner med blåsyre i.

Personligt har jeg det bedst med better safe than sorry. Jeg går uden om de tvivlsomme foder emner da der er så meget andet at fodre med.

Udover det skal liguster på listen og giftige træer/grene

• #22   22. nov 2013 Det er osse den forklaring, jeg har fået i sin tid, Sortfod smiley

• #23   22. nov 2013 Jeg bruger den samme liste som til marsvinene smiley

http://chelsea.forumup.dk/viewtopic.php?t=8035&mforum=chelsea

Kommentér på:
Kanin må få/ikke få

Annonce