3.546 visninger
|
Oprettet:
må de få denne plante? *kanin* {{forumTopicSubject}}
Have snerlen?
Jeg syntes ikke at kunne finde nogen enighed om de må få det eller ej?
Billedet er lånt fra http://www.biopix.dk/have-snerle-calystegia-pulchra_photo-16555.aspx
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
mar 2012
apr 2010
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
mar 2012
okt 2011
Og så er foderet et af de få områder, hvor jeg ikke ønsker at eksperimentere. Jeg fodrer heller ikke med rabarber, da de netop er giftige - dog tror jeg ikke dyrene ville dø af at spise det.
Så derfor ville jeg vælge at lade den stå som prydplante og ikke bruge den som foder
apr 2010
mar 2012
apr 2010
okt 2011
For død og diarré kan vel ikke være det eneste dårlige, der kan ske? Hvis en plante forsager smerter på en kanin, kan det være svært at se, da de helst ikke viser svaghedstegn.
Samtidig tænker jeg på lammelser, det har jeg dog kun hørt om ifb. med insektgift fra en mark, der var blæst ind i nogens have..
Men hvis nogen har lyst til at lægge dyr til sådan et foderforsøg, så tror jeg da, der er mange, der gerne vil høre om resultatet
mar 2012
feb 2013
Følger: 73 Følgere: 74 Gnavere: 6 Emner: 46 Svar: 1.485
Det kan jeg virkelig ikke se meningen i.....
apr 2010
nøvling sprøjtegift kan sidde ligeså vel på skvalderkål og andet som det dårlige så den holder ikke rigtig så skulle man kun fodre med grønt hvis der lå øko marker i milevidt omkring
Og når andre har fodret med dem så tror jeg det er en chance jeg vil tage og som sagt de ska ikke stop fodres de skal have lidt og det er nok det lidt som vil ryge med ind fordi de gode planter er slynget helt ind i dem som man så ikke kan hive fri uden pilleri;)
okt 2011
Jamen, præriehunde er jo heller ikke kaniner..
Nu du siger, at noget ikke er hammergiftigt; Jeg mener det er i Yellowstone National Park i USA, hvor bisonerne i tider med sparsom føde, søger hen imod de varme kilder for at græsse. Problemet er bare, at det græs er så fuld af giftige stoffer, der kommer op med gasserne fra kilderne - men de dør ikke af at spise det. For bisonerne er nemlig meget opmærksomme på, de ikke græsser der for længe.
Så igen, bare fordi noget ikke øjeblikkeligt giver udslag, så betyder det jo ikke på længere sigt, at det er godt for dem.
Når jeg kigger dit link fra præriehunde listen igennem, kan jeg ikke umiddelbart se andet end bambus, der er decideret giftigt for kaniner - men så igen, jeg kender ikke alle planterne på listen. Man kan vel sammenligne med forsigtighed..
Men jeg synes da bestemt nogen skal prøve at fodre deres kanin med denne have snerle, det bliver bare ikke mig
Ilder-mor:
Nu nævnte jeg osse kun sprøjtegift som en grund til evt lammelser, og som jeg skriver, har jeg kun hørt om den lidelse hos kaniner pga. insektgift.
Men skulle en given plante nu indeholde noget alá nervegift, tænker jeg det kunne give lammelser.
apr 2010
Så hvis nogle fodre med dett evil jeg gerne høre om det
mar 2012
http://www.albinusfro.dk/shop/pragtsnerle-heavenly-436p.html
i min søgen efter giftige planter så kan jeg se mine kræ er kloge: de sorterer selv skidtet fra. Fx sker det nogle gange der kommer blade med fra smørblomst, men de ligger pænt tilbage når de har ædt, dyr er nu kloge;)
apr 2010
mar 2012
Men ret skal være ret: når vi ikke ved præsis hvilken art vi har fat i her er man nok nødt til at sige at enten skal man først have verificeret det er en af de spiselige arter ellers må man forsøge at undgå den. Dyr der er sunde og får mad nok(!) vil oftest selv lade de giftige planter ligge. Problemet opstår hvis de sulter i perioder, så kan de finde på at spise selv giftige planter. Jeg tvivler på dine kaniner sulter så personligt ville jeg bare forsøge at pille dem fra.
apr 2010
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 62
Jeg læser dog primært om folks erfaringer på forums/sider, hvor dyrene IKKE får tørfoder, men kun grønt/uforarbejdet foder. Så jeg kan ikke sige hvordan et tørfoder-dyr reagerer hvis den spiser snerler da jeg ikke ved hvordan tørfoder og dets "kemiske" indhold går i spænd med snerler.
Jeg ved at Ida N herindefra ofte tilbyder sine marsvin snerler sammen med en masse andet grønt. Hendes marsvin får heller ikke tørfoder. Jeg har ikke selv fodret med snerler, men vil da helt sikkert afprøve det og se hvad marvinene siger til det.
Og som Susan også er inde på: Hvis et dyr – fx marsvin eller kanin – ukritisk spiser løs af alt grønt, som serveres for det, så er det ikke dyret, som der er noget galt med, men den øvrige fodring ofte kombineret med et liv i kedsomhed.
Et velstimuleret og varieret fodret marsvin, som altid har grønt til rådighed, vil altid gå til nye grøntemner med en sund skepsis – tage en forsigtig bid hvis det ikke lugter grimt (de fleste giftplanter stinker!), og derefter vurderer virkningen før der evt. spises mere.
apr 2010
må de få denne plante? *kanin*