Marsvin han, alene? {{forumTopicSubject}}
Ej nu bliver mit følsomme hjerte alligevel lige nød til at høre andres ord, end min egen dyrelæges.
Det forholder sig sådan jeg har en han, på nu 3 år. Han har hidtil altid gået i et bur ved siden af min mors 3 hunner, uden problemer.
Jeg fik nemlig at vide af dyrelægen at 2 hanner ikke går, da de ville slå hinanden ihjel, og det siger min mors erfarring igennem hele hendes barndom også.
Jeg har hidtil altid kun haft hunner, før ham her, og så en enkelt han der gik med min kanin uden problemer (hvor jeg så efterfølgene da jeg blev ældre lærte det var et no go) så jeg har ingen erfarring på det punkt.
Nu vil min mor gerne sælge hendes marsvin, for at skære lidt ned på dyreholdet. Men så er min jo helt alene. Jeg talte med dyrelægen som sagde det gjorde intet for enten var den en hun han skulle gå med eller ingen, da hanner slå hinanden ihjel.
Men omvendt er de jo også flok dyr, så jeg er splittet.
Hvad siger jeres erfarring jer omkring 2 hanner der går sammen? Bør jeg smutte ud og få fat i en gammel eller ung han nu hvor hunnerne kommer væk? Eller kan han godt gå alene?
mar 2012
Følger: 14 Følgere: 14 Gnavere: 9 Emner: 44 Svar: 429
Vi har haft marsvin der var asociale, men ikke marsvin der forsøgte at slå andre ihjel.
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Jeg ville anskaffe mig en hanunge på 4-5 uger hvis det var mig, som selskab til ham.
apr 2010
Følger: 71 Følgere: 92 Gnavere: 41 Emner: 12 Svar: 85
apr 2010
Følger: 63 Følgere: 63 Gnavere: 8 Emner: 13 Svar: 265
Det er ofte en god ide at tage en unge ind til den voksne. Nogle gange kan der godt være lidt rangorden der skal ordnes i starten.
Jeg plejer at vaske mine i samme shampoo (så de lugter ens) men det er ikke sikkert shampoo er nødvendigt, men ellers så sætte dem ned i et nyt bur med godt med grønt og hø. dette er de ofte mest interesseret i, så når de har spist er det sjældent de bliver uvenner.
Dette er bare min erfaring, der er med garanti andre der gør det på andre måder
held og lykke
Vedhæftet billede af ung han og lidt ældre han efter kort tid sammen:)
dec 2012
Følger: 43 Følgere: 40 Gnavere: 13 Emner: 9 Svar: 298
Jeg har selv fem hanner, de går to og to sammen og den ene er kastrat og går med to hunner. Alle grupperne fungere godt og de slås ikke.
apr 2010
Men der var lige en der sendte en pb og sagde en kanin han også var et godt valg.. Hvad er jeres erfarring om det?
Syne sjeg høre så meget forskelligt..
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
Det er ikke en dyrlæge med meget erfaring om marsvin hvis det er det hun mener omkring hanmarsvin.
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
http://www.marsvineklub.dk/info-artikler/pasning/marsvin_og_kaniner_sammen.pdf
dec 2012
Det er to forskellige arter og der vil ikke komme noget godt ud af at have dem i samme bur. Dem der anbefaler det ved tydeligvis hverken noget om marsvin eller kaniner.
apr 2010
Så må jeg se om jeg kan finde mig et sødt lille han marsvin til Tobby
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
apr 2010
dec 2012
Det er meget forskelligt hvad det koster at få marsvin kastreret. Det kommer meget an på hvor du bor - men prisen ligger vidst omkring 600-700 kr. Dog har jeg set nogle tage 1100 kr for det
apr 2010
aug 2012
Følger: 10 Følgere: 11 Gnavere: 10 Emner: 11 Svar: 105
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
Jeg vil mene det faktisk er bedre for dit marsvin at få en ven at gå med hele døgnet end bare at gå ved siden af nogle damer som han ikke kan komme til... så find en han unge et sted. Hvis du ikke vil risikere at stå i samme situation om nogle år når den gamle falder fra at den unge så er alene så prøv evt at lave en aftale med en opdrætter om at du må levere den unge tilbage hvis den ældste dør om få år og du ikke vil have flere...
Marsvin han, alene?