{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
760 visninger | Oprettet:

Når man køber fra avler..? {{forumTopicSubject}}

Skal man så have den avlers staldnavn foran sin kanins navn? Synes bare det er lidt vildledene fordi det er jo min kanin, men den kommer derfra..

Blev faktisk i tvivl fordi på hendes papire står der jo "Ministald's ____".. Men hun er jo min

Er der nogen der kan svare på det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man køber fra avler..?
  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #1   8. maj 2013 Ja det skal der, da man så ved hvor kaninen kommer fra.

Mine hamsterunger hedder "Simses et-eller-andet"

• #2   8. maj 2013 Nogle avlere vil gerne have det, ligesom for at "reklamere" at den kommer der fra, jeg personligt siger til folk at de selv må bestemme det smiley
    Jeg synes ikke avleren har ret til at bestemme det smiley

• #3   8. maj 2013 Er der noget krav om at det skal stå der?
    Altså, jeg har bare skrevet at hendes navn herinde er "Alaska", også står der i beskrivelsen hvor hun er fra smiley

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #4   8. maj 2013 Det er lige meget når det blot er herinde. Det er jo bare et sted, hvor man viser dem frem.

• #5   8. maj 2013 Hvis jeg skal have tilmeldt hende en konkurrence (nu er jeg ikke helt klar over hvordan det forgår endnu, men der er masser af tid til at læse op på det) skal der så stå "Ministald's Alaska" som hendes navn?

• #6   8. maj 2013 Nu er det marsvin jeg opdrætter, men ville ikke have haft det anderledes hvis det havde været kaniner...
    Jeg ville sige at jeg ville nok være ligeglad med om det stod "Trunte" eller "Turbos Trunte" ved billedet på en hjemmeside fx af et marsvin jeg havde avlet.
    Men indenfor marsvineverden er det i hvert fald IKKE velset hvis folk pludselig kommer deres EGET opdrætternavn på et indkøbt dyr.på en hjemmeside fx.. og man kan slet ikke få sit eget opdrætternavn på stamtavlen i NOGEN af marsvineforeningerne, hvis ikke man ejer hunnen der har født ungerne..
    Jeg ved ikke hvordan i har det med kaniner der dog, det må andre vel kunne svare på. -altså om klubben vil acceptere du udstiller/stambogsfører et indkøbt dyr som egen avl...
    Men ved marsvin bruger man enten sit eget opdrætternavn, eller også har kræet kun ET navn (altså den vil bare hedde "Trunte" og ikke andet, hvis vi skal fortsætte med ovenstående eks...).

• #7   8. maj 2013 et "staldnavn" er jo det samme som et "opdrætternavn", dvs du skal have opdrættet kræet...

• #8   8. maj 2013 Ja, havde nu heller ikke tænkt mig at putte et andet navn ind, det kan jeg ikke, men bare om jeg ikke kunne sige/skrive "Alaska"

• #9   8. maj 2013 Jeg beder altid købere om at skrive "Ahrenkiels" for at de ved at de kommer herfra.
    Det er den reklame jeg fører og så kan alle de hvor kaninen er avlet.

• #10   8. maj 2013 det burde ingen blive fornærmet over hvis du bare helt undlader opdrætternavn:)

• #11   8. maj 2013 Jeg anfører altid opdrætternavnene foran de hamstere som ikke kommer herfra. Det er vigtigt for mig at nævne de andre opdræt, fordi jeg gerne selv vil have vores opdræt nævnt, når mine egne unger omtales. smiley

• #12   8. maj 2013 Enig med Alpha

• #13   8. maj 2013 Om du til daglig kalder din kanin Pjuske, Bongo eller Svend er der ingen, der kan blande sig i.
    Men kommer dyret fra en avler, der har givet den et navn, er det god skik at det navn fremgår på papirer, vedr. parringer, og hvad der ellers kan betragtes som 'officielle' dokumenter om den kanin.

Samtidig er det af respekt overfor avleren, der har overladt et stykke avlsarbejde til dig, at navnet står der. Det fortæller samtidig kaninens historie.
    Hvis du ændrer navnet til "Milly G's Alaska" vil mange fejlagtigt tro, at du har avlet den.
    Det svarer sgu' lidt til at hælde Pepsi på Coca Cola flasker.. Altså, det er vildledende..

Navnene som avleren giver, er for det meste helt unikke for det ene dyr. Hvis vi har en familie, der ønsker at besøge os til en omgang kloklipning, beder jeg dem oplyse kaninens navn SOM VI GAV DEN - Jeg kan ikke bruge 'pjuske', 'pjevs' eller 'nuser' til noget som helst..

Så nej, det gavner ikke at 'ændre' navnet til noget du selv finder på. Navnet er der af en årsag..

• #14   8. maj 2013 Det er jo ikke dig der har avlet kaninen, og derfor ikke dig der skal tage æren for den er der smiley

• #15   8. maj 2013 Altså avlerens navn står jo på papiret jeg har på hende, jeg var bare i tvivl om hvis jeg f.eks skal købe hende en startbog om det skal indgå, og det kan jeg forstå at det skal det smiley

• #16   8. maj 2013 Ja, så er der ingen der får ondt i.. bagsmækken af det smiley

• #17   8. maj 2013 Alle de kaniner der købes udefra her, får deres stald navn på.
    Og det samme skal kaniner der kommer herfra, især, hvis de kommer på en stævne bane

• #18   8. maj 2013 Sætter altid avlers navn på, både fordi det ser fedt ud, men også fordi jeg gerne vil have andre gør det med mine unger smiley

Kommentér på:
Når man køber fra avler..?

Annonce