{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.628 visninger | Oprettet:

Del jeres erfaring (ang køb af Kanin)... {{forumTopicSubject}}

... med mig, for vi skal ud og have en kanin. Og jeg bestræber mig absolut på at det skal være nogle ordentlige dyr jeg køber, men jeg har ikke bevæget mig rundt i kanin verdenen i laaaaang tid :p.

Sidste jeg havde kanin var jeg teenager (er lige fyldt 30 den 23 dec) og det var på vores gård hvor vi havde op til 50-70 kaniner. Men nu er det altså primært mine døtres tur til at eje sådan en kanin.

Den skal være en okay størrelse og min erfaring med Hermelin kaniner er ikke positiv ;).

Der skal være styr på avlsdyrene - jeg går langt udenom tilfældig stueopdræt. Gerne med stamtavle (hvis det fås til kaniner), og et krav er sygdoms frie forældre dyr.

Er ked af hvis jeg lyder som en snob, men for snart 6 år siden blev mit hjerte knust da jeg skulle af med min elskede hund som var resultatet af et hurtigt planlagt "nej, vi har begge to dalmatiner hunde" kuld var så syg at hun måtte aflives.
Plus at vi havde en kanin i fjorten dage for 3 år siden hvor den blev akut syg og dyrlægen anbefalede aflivning efter sølle 14 dage...
Det har sat sine spor som så udmunder i krav.

Har set der er en udstilling den 5 januar i Hillerød, der ville vi også tage op og kigge smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Del jeres erfaring (ang køb af Kanin)...
  • #2   29. dec 2012 Jeg har 3 rex kanin unger til salg;)
    Jeg er avler og medlem af DK.
    Der medfølger afkomstattest og noget foder med;)
    Du kan evt. kigge på dem;)

• #5   29. dec 2012 Jeg syntes at løvehovede kanin er de bedste smiley
    Jeg er i hvert fald blevet ekstremt glad for mine som er løver. Min kanin Leo er meget rolig og ekstremt kælen, og elsker at blive båret rundt på og blive nusset samtidig, og så vejer de heller ikke så meget, så børn kan sagtens bære rundt på dem, hvor nogle dværgvæddere/vædder blandinger godt kan være lidt tunge (syntes jeg)

plus at de er rigtig søde med deres pels, som man engang i mellem lige skal børste så den ikke blive filtret, hvilke jo også er sjovt nok, lige sådan at rede sin kanins pels. Jeg har købt mine i en dyrehandel, hvilke der er mange der ikke syntes er godt, da man jo intet for at vide om forældrerne eller noget, man vælger jo bare en i buret og så for manden jo ellers bare med hjem smiley

Men jeg er i hvert fald blevet glad for mine løve kaniner, og kunne aldrig finde på at sælge nogen af dem.

Så jeg ville anbefale løvehoveder, dog kan jeg ikke anbefale nogen avler, da jeg ikke rigtig kender til så mange smiley

• #7   29. dec 2012 Jeg tænker at min store pige gerne vil prøve at udstille, men også prøve at hoppe med den, der vil blive kælet en del med den og den får selskab af vores tre små hunde smiley Så en lidt all around ? smiley

• #10   29. dec 2012 Løvevædder - den kigger jeg på så smiley

Hvad ville i ellers anbefale til kun hop og kun udstilling ?

• #11   29. dec 2012 (link fjernet)

Kom ind på denne her side - nogen der kender den ? Det ser ret seriøst ud smiley

• #12   29. dec 2012 Jeg synes, du skal tage et smut forbi www.kaninliv.dk/forum - der er rigtige mange søde og erfarne kaninmennesker, og jeg er sikker på, at de kan vejlede dig, så du får den helt rigtige kanin smiley

• #13   29. dec 2012 Tak smiley opretter en profil derinde nu smiley

• #16   30. dec 2012 Hvis i har tankerne om hop, så kan jeg klart anbefale dværgvædder/løvevædder smiley

• #17   30. dec 2012 Jeg tror en dværgvædder ville passe godt til jer! De er normalt både børne venlige, kælene, god størrelse til børn og kan oftes hoppe. Der findes sikkert mange gode opdrættere i dk som avler gode dyr.
    Du kan også oprette en annonce herinde og på kanin liv om hvad du søger, og se hvad du får ud af det;)

• #18   30. dec 2012 At du ønsker dig en sund og rask- og godt avlet kanin er fuld forståeligt, og ganske fornuftigt! smiley

Jeg vil gerne fortælle om vores oplevelse med kaniner i familien. Min datter på 5 ønskede sig utrolig meget en kanin. Jeg syntes hun var lidt for lille til selv at skulle have ansvaret for den, men da både manden og jeg var indstillet på at hjælpe til med pasningen, så jeg det ikke som et problem at hun ikke var ældre.

Ganske "grønne" på området tog vi ud i en dyrhandel. Astrid (min datter) faldt pladask for en lille sort og hvid kanin med hængeøre;-) Og ham blev det så!
    Kaninen var faktisk meget rolig og opsøgende (han boede inde og hoppe frit rundt). MEN tog vi ham op, sprællede og kradsede han så vi blødte fra armene bagefter.Jeg sagde til Astrid at han bare skulle vænne sig til det og at hvis vi gjorde det hver dag, blev det bedre. Men det blev aldrig anderledes... Han begyndte at bide i ting, derfor byggede min mand et stort fint bur til ham og en kæmpe løbegård, så han kunne have det godt i haven. Han var stadig sød og kælen- bare man ikke løftede ham, hvilket var et problem da Astrid jo ikke selv kunne håndtere ham. En forårsdag hvor hun havde Kaninus ude i selen, faldt han om og var død. 2½ år gammel.

Astrid var selvfølgelig knust og græd som pisket.

I de år hun havde haft Kaninus var hun rigtig god til at passe ham. Ikke en eneste gang havde hun ikke gidet fodre- heller ikke selvom det var koldt om vinteren.
    Derfor besluttede vi at selvfølgelig måtte hun få en ny kanin.

Denne gang fandt vi en på Gul og gratis som havde kaninunger til salg. Astrid valgte en lille grå pjusket en, rigtig kært lille kræ. Denne kanin blev udekanin fra starten. Det gik rigtig fint, kaninen var sød og Astrid var glad. Indtil en dag dyret knurrede og satte tænderne i hendes hånd! Vi kunne slet ikke forstå hvorfor i alverden den lille pelsbold var blevet sådan et monster... Derfor gik jeg på nettet og goglede lidt- og sådan havnede jeg på gnavergalleri;-)
    Det var jo selvfølgelig en lille dame vi havde fået fat i og hun var jo kommet brunst! Det var heldigvis kun første gang hun blev så arrig, nu brummer hun blot lidt og Astrid er rigtig god til at tackle hende:-)

Astrid kom så en dag og spurgte om hun måtte få en kanin mere, som var lidt mere kælen og som hun kunne prøve at hoppe med.
    Denne gang valgte jeg at købe en voksen han (ham på mit profilbillede), hos en avler som selv havde brugt ham til hopkanin. Og det er simpelthen det bedste køb jeg nogensinde har gjort!
    Den kanin er bare fantastisk! Man kan gøre ALT ved ham. Han hopper de spring/baner Astrid beder ham om, han putter i hendes arme som en baby, han kommer når hun kalder på ham og han gør ALT hvad han kan for at få Astrids opmærksomhed<3

Det blev lidt en lang smøre, men det jeg vil frem til er at børn+kaninunger måske ikke er den bedste kombination. Men køber man derimod et voksent dyr, med et godt sind, kan det næsten kun blive en succes!

God fornøjelse:-)

• #20   30. dec 2012 Ja en voksen kan nok også være en god ide. Hvis i så vælger en hun kan i jo også vide om den et brunst sur, hvilket ville være fedt og vide.

• #21   30. dec 2012 Tenna A, Tusind tak for din historie, det sætter virkelig tankerne igang og efter lidt overvejelse vil vi gå efter en voksen. Jeg ønsker jo at hun får en dejlig succes oplevelse således at hun vil fortsætte med kaninerne.
    Jeg vil lige prøve at skrive til blandt andet lykkeline og høre om hun har en ide til hvor jeg finder en der vil sælge en voksen smiley

I skal have tusind tak, allesammen, for jeres input smiley Håber snart at kunne præsentere en lille kanin herinde smiley

• #23   30. dec 2012 Lykkeline bor da i Jylland gør hun ikke?

• #24   30. dec 2012 Jeg bor i Jylland, jo - jeg har en hunkanin der søger nyt hjem men hun er ikke øretatoveret og kan derfor ikke udstilles smiley

• #25   30. dec 2012 Jeg synes du skal kigge lidt på hollænderen, tror den opfylder alle dine krav smiley Jeg ville ringe og snakke med Jørgen fra Mimrelund.dk, han har de bedste hollændere jeg kender.

• #26   30. dec 2012 Jeg kørte gerne til Jylland hvis den rigtige kanin fandtes der smiley To af vores hunde kommer fx fra fyn smiley Jeg kigger på mimrelund.dk nu - Tak smiley

• #27   30. dec 2012 Jørgen er også på kaninliv;) Dog ville jeg også råde dig til og tage et kig på dværgvædderen.

• #28   30. dec 2012 Jeg kan i hvert fald ikke anbefale hollænderen til hop. Jeg havde engang en god fra Jørgen, men generalt synes jeg de er for dovne. Og der er for langt imellem de gode på hopbanen smiley

• #30   30. dec 2012 Det kommer jo helt an på, hvilken type person man selv. Jeg kan i hvert fald godt anbefale hollænderen. Du kan ligeså vel få en doven dværgvædder, som du kan få en doven hollænder.

• #31   30. dec 2012 Manden har her til aften haft en lang snak med Jørgen og indtil videre mødes vi med ham til DM i februar og der tager han nogle emner med smiley hunner på omkring 1 år som skulle være gode til både hop og udstilling - men hold da op hvor er det svært for børnene at vente så længe smiley

• #32   30. dec 2012 Det lyder dejligt! Hvor afholdes dm i år, hvis jeg må spørge?
    Held og lykke! Så har i jo også tid til og studere lidt om racen, hop osv;)

• #33   31. dec 2012 Har siddet ved computeren i små 10 timer idag for at søge forskellige racer og brugs/samt udstillingsliner - så jeg er skam gået igang smiley Plus der er købt kanin bur på nettet smiley

• #34   31. dec 2012 Hvad for et bur skal i have?:)

• #35   31. dec 2012 Kan også varmt anbefale Jørgen....
    Han laver nogle kaniner med et fantastisk temperament smiley
    Har selv to kaniner fra ham lige nu, og de er simpelthen de skønneste nussehoveder...
    Og de to er knægtens favoritter, og han kan uden problem selv håndtere dem (han er 8)

• #36   31. dec 2012 Held og lykke med det hele smiley jeg synes helt sikkert at det var en super idé at kontakte Jørgen, han har rigtig meget erfaring og nogle rigtig gode kaniner smiley

• #37   1. jan 2013 http://www.lavprisdyrehandel.dk/product/casita-100.aspx

Vi ahr bestilt dette her bur, men ideen er at Kaninen skal have foderplads på gulvet også, da hun vil få lov at gå frit i stueetagen sammen med hundende hvis hun bryder sig om det smiley Så det er blot en slags soveværelse smiley

Ja han virker som en rigtig rar fyr og vi glæder os til februar smiley

• #38   1. jan 2013 Jeg har fulgt tråden lidt.

Jeg syntes buret ser fint ud, og god idé det med at lade den gå løst. Tror jeg helt sikkert den vil nyde :).

Held og lykke med det smiley

Kommentér på:
Del jeres erfaring (ang køb af Kanin)...

Annonce