{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.452 visninger | Oprettet:

Marsvin - Adfærd og dominans? {{forumTopicSubject}}

Jeg har 3 hanmarsvin, der har gået sammen i en måned ca. Den ene er 1 år, de to andre er fra 5. februar (satin) og 14 februar (røde). Det virkede til at de hurtigt fandt deres pladser i rangordenen, uden det store påstyr.
Nu er der så begyndt at ske lidt derinde hos dem. Det virker som om den yngste (røde) som snart er 4 mdr, spiller meget op til de 2 andre, og den ældste han virker ret ligeglad med ham og ignorerer ham får det meste, ellers siger han kort fra, også er der ikke mere der. igår blev røde ved med "at spille op", han brummede, hoppede på stedet og prøvede at dominere de andre ved at parre dem. Det blev til sidst for meget for Satin som kastede sig over ham, og de rullede rundt i ca 5 sek, og så var der intet igen. Der er ingen bidemærker eller andet at se. Jeg er ikke så meget inde i de marsvin endnu, men havde fået forståelsen af at man ikke var i tvivl, hvis de ikke kunne sammen. Men jeg er faktisk kommet i tvivl. Skal de have lidt ekstra tid? Eller sender de tydelige signaler om at Røde ikke passer sammen med de 2 andre? Mellem de 2 andre er der intet. Det skal lige nævnes at Satin og Røde gik sammen 2 dage inden, den gamle kom til. De er blev sat sammen i et helt nyt bur, så de 2 første ikke skulle have "ejerfornemmelser".

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin - Adfærd og dominans?
  • #1   15. maj 2012 Så længe der ikke er bidsår og lign. vil jeg lade dem gå. Det er ikke unormalt at den ene vil forsøge og se om han kan blive den som bestemmer. Og de andre skal så lige sætte ham på plads eller lade ham blive den som bestemmer.

Men så længe der ikke er bidsår og lign. så ville jeg lade dem gå sammen. Medmindre det bliver meget værre.

• #2   15. maj 2012 Vil det altid stå på, eller har de på et tidspunkt en fast plads i rangordenen?

• #3   15. maj 2012 jeg har et sted læst at, hvis man har nogle hunner og hanner, og vil sætte en han og hun sammen, er det ikke sikkert at hannen kan gå i sit gamle bur, med de hansvin samme som før. Er det rigtigt? Hvad gør man så?

• #4   15. maj 2012 Det er ikke sikkert det vil forsætte. Det afhænge af om ham der vil bestemme indordner sig og indser han ikke må bestemme eller de andre overgiver sig og lader ham bestemme.

Ja hvis du sætter en han sammen med en hun er det ikke sikker han vil kunne gå sammen med de hanner han gik sammen med før.

I det tilfælde så sælger man hannen, kasterer ham og giver ham en dame, eller man giver ham en ny han unge. Eller også ja så går han alene.

Flere af mine avls hanner går alene i perioder. Som f.eks når de ikke er sammen med hunner eller han unger.

• #5   15. maj 2012 Hvor stort er buret de går i?

• #6   15. maj 2012 min erfaring er så (som lidt kommentar til sortfod) at overgiver en af de ældste sig og lader en yngre komme til så er man ofte nødt til at fjerne den ældre, ellers vil den blvie mobbet så meget at den sygner hen og dør... jeg har lige droppet af bruge en voksen abyhan til "hanu7nge-onkel" af samme grund: de yngre tog magten og den ældre blev tyndere og tyndere... nu står han alene og er begyndt tage tage på igen.
    så husk at holde øje med vægten, på den måde kan du se om nogen blvier mobbet mens du ikke kigger... de kan godt finde på at holde hinanden fra madskålen og det vil ses på vægten.

• #7   15. maj 2012 Ok jeg har så ikke oplevet den voksne blive mobbet og tabt sig eller synet hen.

Men det er sikkert meget forskelligt.

• #8   15. maj 2012 Buret er ca 150 x 50, det er et af de store tremmebure, så pladsen burde vel ikke være et problem? eller hvad? Jeg holder ser hvad der sker, og så må jeg tage den derfra, da de selvfølgelig alle skal have det godt smiley

• #9   15. maj 2012 jeg har heller ikke hørt at en ældre er sygnet hen af mobberi af en af de yngre, min erfaring er nærmere at den ældste ikke vil finde sig i at der kommer sådan en ung knøs og spiller op. her er der endnu ingen af de ældre der har mistet deres plads i rangordenen (ud over hunnerne til hannerne), ud over hvis de er blevet svage pga sygdom eller alderdom.

Jeg har også haft noget uro i buret her efter mit ældste hun marsvin døde, da den yngste er kommet i teenage årene og så sit snit til at se om hun kunne få en højere plads i rangordenen. det giver da noget jagen rundt, men det er ved at gå i sig selv igen. det har taget nogle uger smiley

• #10   15. maj 2012 Jeg har som Sortfod heller ikke oplevet at de ældre bliver mobbet på den måde.
    Det lyder voldsomt. Så jeg er glad for jeg aldrig har den slags problemer med mine hanner.

Lillemor G: Ja, det burde jo have en udemærket størrelse til 3, så det er ikke pladsen, der er problemet.

• #11   15. maj 2012 jamen det har jeg så... dog kun med én enkelt han.
    Og hvis jeg husker ret, så har sofie været ude for et lignende scenarie.

Det behøver så hellere ikke at være direkte og synlig 'mobning'.. det er nok at ældste han er meget mild og følsom, og at den yngre han er mere fremme i skoene og derved presser den ældre han. Resultatet er det samme.. den ældre han mistrives indtil man fjerner den yngre.

• #12   15. maj 2012 netop som Lina siger, de unge går bare og generer ham, så kan han ikke få lov at drikke uden at blive parret på og så skal der brummes mens han spiser osv... jeg har ikke fundet en eneste flænge på den gamle, men han var på vej ud af buret til sidst en dag jeg stod derude og det var helt klart han ville simpelthen ud til mig så jeg kunne få ham et andet sted hen... og som sagt er han begyndt at tage på igen nu han står alene. Jeg har smidt en anden (og yngre) voksen han ind til de 3 småknægte og der er intet, han kan finde ud af at sætte sig i respekt og ligger og flader ud midt i buret som om han ejer det hele:)

• #13   15. maj 2012 Jeg tror ikke der bliver problemer med den gamle, for han er som skrevt i indlægget ret ligeglad, eller siger hurtigt fra igen hvis det bliver for meget, og så stopper "røde" også. Så den gamle er vist "bossen". Har sørget for at der er flere huse og madskåle i buret, så mon ikke de nok skal finde ud af det.

• #14   15. maj 2012 Man holder jo selvfølgelig altid øje med sine dyr, og ikke mindst når man sætter nye sammen. Derved kan man også hurtigt se hvis nogle ikke trives og så er det jo bare at skille dem ad igen.
    Jeg har aldrig haft hanner der ikke trivedes med ungeselskab, men skulle det ske er det jo bare at fange det og så få dem skilt ad igennem.

• #15   15. maj 2012 Ja jeg holder øje smiley Men jeg burde ikke være i tvivl hvis de ikke kan gå sammen?

• #16   15. maj 2012 det er jo netop det, du kan faktisk godt være i tvivl når de som her ikke efterlader mærker eller angriber den gamle, de stresser ham bare så meget at han ikke trives og begyndte at tabe sig... derfor jeg indledte mit indspark i denne debat med at du skulle holde øje med vægten, det ses altid på vægten hvis de mistrives...

• #17   15. maj 2012 Men jeg er skam ikke i tvivl, hvis et af mine dyr stopper med foderet eller mistrives på anden hvis, er der jo selvfølgelig noget der ikke er som det skal være. Jeg mener mere at hvis de virkelig ikke kan sammen, så slås de vel eller noget?

• #18   15. maj 2012 Og ingen af dem fejler noget hvor maden skal ligge, især ikke den gamle, han er den der kalder højest når han hører mig, og han er den første ved lågen, som hiver guffen (grøntsager og lign) ud af hånden på mig smiley

Kommentér på:
Marsvin - Adfærd og dominans?

Annonce