surt opstød over racer :( surt opstød over racer :(
Her for nogle dage siden måtte min Holger desværre aflives, grundet en frygtelig virus som mange af jer nok allerede ved
jeg er selvfølgelig sønderknust men det har måske lidt taget en drejning til vrede.
dyrlægen fortalte mig denne virus han havde er en virus som ligger i mange dværg kaniner og selv hvis vi havde opdaget den for flere måneder siden kan den ikke behandles. (har desværre glemt navnet på virussen, beklager)
hun fortalte at den var værre i kaniner som hermelin der jo er avlet til at være rimeligt kompakte og derfor har "forkert" ryg og kranie. kraniet spiller en rolle i hvorfor virussen pludseligt opstår. den skulle ligge i dvale til kaninen en dag får et lidt svagt immun forsvar eller hvis tænderne vokser den forkerte vej og så skulle den ellers bare sige bøh og i løbet af ingen tid simpelthen æde knoglemarven på kaninen, dette vil spræde sig til hjernen og til sidst slå kaninen ihjel hvis den ikke er død af sult inden.
nu kommer mit sure opstød! hvorfor vælge at avle kaniner der har en genetisk fejl og hvor man ved de pludseligt kan blive syge og oprigtigt blive ædt ihjel af en virus. er så sur over en kanin som lille Holger er blevet avlet og sidder nu med en kæmpe bekymring for mine andre ninuser de er jo hans afkom og tænk hvis han har givet dem virussen med sig. så er de døds dømt i løbet af 2-5 år hvilket er forfærdeligt. jeg savner Holger ubeskriveligt og er så knust over jeg ikke kunne gøre noget og er så ubeskriveligt bange for mine andre kaniner pludseligt bliver syge som han gjorde.
synes det er uansvarligt at avle på dyr man ved får fejl og sygdomme med sig, det er frygteligt at man sælger de kaniner til stor sorg for folk som bare gerne vil deres dyr det bedste.
er bestemt glad for alle hans unger er i min varetækt og tager mig ekstra tid til dem efter alt det med Holger, men tænk lige hvis de var blevet solgt og om et år havde to ud af tre fået virussen og de nye familier skulle miste deres lille ven, det havde jo været forfærdeligt!
hvad er jeres mening om "dårligt" avl og synes i man burde avle på de dyr som i bund og grund er døds dømte før tid på forhånd?
nov 2013
Følger: 17 Følgere: 25 Gnavere: 5 Emner: 40 Svar: 414
dec 2015
Følger: 29 Følgere: 42 Gnavere: 8 Emner: 8 Svar: 112
men virussen slår altså kaninen ihjel og kan ikke stoppes så kaninen er bare døds dømt når den først bliver ramt af virussen
apr 2010
Følger: 27 Følgere: 29 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 476
dec 2015
dec 2015
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
Efter mit eget (u)kaninkyndige hoved, så synes jeg ikke, at Hermelinen er skam-avlet. Selvfølgelig er den rygrad mindre og mere kompakt end en Fransk Vædder, men det skulle da ikke give anledning til problemer. Skal man kigge på skam-avl, så kig på Schæferen, Fransk Bulldog, Boxer osv.
dec 2015
men igen det er min fejl jeg ikke husker navnet på virussen, for uanset hvad så var holgers kæbe spist til uigenkendelighed af den virus og uanset hvor meget jeg ønskede det stod han ikke til at reddes.
Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
Det lyder virkelig som en omgang sludder. Hermelin kaniner og andre kaniner fra en god selektiv avler, lever i op til 16 år uden sygdomme.
dec 2015
skal lige se om jeg kan få røntgenbilledet af hans kranie så jeg kan lægge det op, for man kan tydeligt se det er manglende i den ene side.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
For det lyder lidt underligt, det du der omtaler.
E. Cuniculi er det ikke, den har ikke noget med knoglemarven at gøre, mig bekendt da!?
Så når ingen rigtig ved hvad sygdom det er du omtaler, er det altså svært at blive forarget over dårlig avl - du har jo så også SELV bidraget til dén avl, uden at vide det, så hvorfor antager du at alle bevidst avler på syge dyr? Og hvis alle dyr har det latent i sig, hvordan skal man så garderer sig når der ovenikøbet ingen kur er?
Arh, det lyder bare ikke helt rigtigt - men jeg giver mig gerne, hvis jeg får nogle facts på bordet.
Det tætteste jeg overhovedet kan komme, på noget med knoglemarven m.v. er bumblefoot
http://www.anmedin.com/da/1292.html
Og så lige et link E. cuniculi, som det næppe er
http://www.kaninhaandbogen.dk/sygdom-og-sundhed-hos-kaniner/e-cuniculi/
dec 2015
og generelt tanken om mine andre basser kan risikere at ende op med det samme problem om nogle år, jeg har i hvert fald ikke lyst til at miste dem specielt ikke til sygdom!
det øverste link giver en smule mening, men han led ikke af hårtab, kun omkring den byld han fik og han havde ingen infektion i huden eller andre steder på kroppen, han røg heller ikke ned i vægt da jeg rev maden til ham, så både dyrlæge og mig var overrasket da vi fandt ud af hvor slemt det var
Han viste ingen tegn bort set fra løbende øjne indtil han fik en gigantisk byld (det var så mange små bylder der dannede en stor) under hagen, vi begge troede var en tandbyld. Bylden fik ham til at savle helt vildt, hvilket skabte en irritation i huden og så fik han et ekstremt skævt bid pludseligt. Bylden blev han så blev opereret for (det var meningen han skulle have fjernet/slebet tænder efter byld fjernelsen da hans tænder havde vokset den forkert vej, altså nedad, ned i kæben). Det var der vi fandt ud af hans byld ikke bare var en byld men at han havde en enorm hævning der hvor bylden burde være startet. Der røg han så i røntgen, hvorefter hun kom ud og sagde hun havde dårlige nyheder og om jeg ville se. Hvorefter vi ligesom måtte tage den beslutning at det var bedst for ham ikke at vågne igen.
hun fortalte man kunne fjerne det af kæben der var ramt af infektion, men så ville han skulle leve på sondemad resten af hans liv da han så ville mangle halvdelen af hans mund, hvilket jo ikke er en værdig tilstand for en kanin.
dec 2015
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
"synes det er uansvarligt at avle på dyr man ved får fejl og sygdomme med sig, det er frygteligt at man sælger de kaniner til stor sorg for folk som bare gerne vil deres dyr det bedste. "
"hvad er jeres mening om "dårligt" avl og synes i man burde avle på de dyr som i bund og grund er døds dømte før tid på forhånd?"
De tre kommentarer kæder jeg sammen med, at du siger, at dværgkaniner har denne sygdom, som æder deres knogler. Ergo får du (i mit hoved) det til at lyde som, at alle, der opdrætter dværgkaniner er "onde" og avler dødsdømte dyr.
Det er dette, som gør mig lidt irriteret, selvom du sikkert ikke mener det sådan.
dec 2015
havde alt i alt bare brug for at komme ud med en frustration over han blev syg og der intet var at gøre, i morgen skal han kremeres og med hjem i en urne så måske det skaber lidt mere "afslutning" for mig, men det var simpelthen så hårdt specielt fordi alle mine dyr er mine små babyer så tanken om hans små babyer kan risikere at blive ramt af samme virus er ikke specielt rar
surt opstød over racer :(