608 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

surt opstød over racer :( surt opstød over racer :(

Her for nogle dage siden måtte min Holger desværre aflives, grundet en frygtelig virus som mange af jer nok allerede ved smiley
jeg er selvfølgelig sønderknust men det har måske lidt taget en drejning til vrede.
dyrlægen fortalte mig denne virus han havde er en virus som ligger i mange dværg kaniner og selv hvis vi havde opdaget den for flere måneder siden kan den ikke behandles. (har desværre glemt navnet på virussen, beklager)
hun fortalte at den var værre i kaniner som hermelin der jo er avlet til at være rimeligt kompakte og derfor har "forkert" ryg og kranie. kraniet spiller en rolle i hvorfor virussen pludseligt opstår. den skulle ligge i dvale til kaninen en dag får et lidt svagt immun forsvar eller hvis tænderne vokser den forkerte vej og så skulle den ellers bare sige bøh og i løbet af ingen tid simpelthen æde knoglemarven på kaninen, dette vil spræde sig til hjernen og til sidst slå kaninen ihjel hvis den ikke er død af sult inden.
nu kommer mit sure opstød! hvorfor vælge at avle kaniner der har en genetisk fejl og hvor man ved de pludseligt kan blive syge og oprigtigt blive ædt ihjel af en virus. er så sur over en kanin som lille Holger er blevet avlet og sidder nu med en kæmpe bekymring for mine andre ninuser de er jo hans afkom og tænk hvis han har givet dem virussen med sig. så er de døds dømt i løbet af 2-5 år hvilket er forfærdeligt. jeg savner Holger ubeskriveligt og er så knust over jeg ikke kunne gøre noget og er så ubeskriveligt bange for mine andre kaniner pludseligt bliver syge som han gjorde.
synes det er uansvarligt at avle på dyr man ved får fejl og sygdomme med sig, det er frygteligt at man sælger de kaniner til stor sorg for folk som bare gerne vil deres dyr det bedste.
er bestemt glad for alle hans unger er i min varetækt og tager mig ekstra tid til dem efter alt det med Holger, men tænk lige hvis de var blevet solgt og om et år havde to ud af tre fået virussen og de nye familier skulle miste deres lille ven, det havde jo været forfærdeligt!
hvad er jeres mening om "dårligt" avl og synes i man burde avle på de dyr som i bund og grund er døds dømte før tid på forhånd?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  surt opstød over racer :(
  • #1   24. apr 2016 Er det E. Cuniculi du snakker om?

• #2   24. apr 2016 kan virkeligt ikke huske navnet da det hele var rimeligt følelsesmæssigt da jeg fandt ud af han ikke kunne reddes. så desværre smiley men skal glædeligt spørge næste gang jeg skal derhen !
    men virussen slår altså kaninen ihjel og kan ikke stoppes så kaninen er bare døds dømt når den først bliver ramt af virussen smiley

• #3   24. apr 2016 Sorry men det har jeg virkelig aldrig hørt om. Er dog ikke dyrlæge men kender da en del avlere af de små racer og aldrig hørt det skulle eksistere

• #4   24. apr 2016 læste lige om det du skrev, det lyder ikke umildbart til at være den, da holgers kæbe blev "spist" af virussen, hun viste mig røngten billeder og han manglede nærmest halvdelen af kæben smiley

• #5   24. apr 2016 havde aldrig hørt om den selv heller, men som hun sagde det var heller ikke fordi det var en almendelig ting alle kaniner bare gik hen og døde af. så operationen og billederne og hans knogle var pænt sagt ædt op, og kathrine har brugt længe på at uddanne sig i speicale inden for kaniner og fritter så er ikke et sekund i tvivl om hvad hun siger er rigtigt men er til gengæld hammer træt af det skulle ramme min ninus og er bange for hans unger kan have fået det og derfor kan få samme problem

• #6   24. apr 2016 Kunne det tænkes dyrlægen ikke var kanin-kyndig?

• #7   24. apr 2016 Det har jeg dælme aldrig hørt eller set - og heller ikke på de 1 1/2 år jeg har arbejdet i en dyrlægeklinik.
    Efter mit eget (u)kaninkyndige hoved, så synes jeg ikke, at Hermelinen er skam-avlet. Selvfølgelig er den rygrad mindre og mere kompakt end en Fransk Vædder, men det skulle da ikke give anledning til problemer. Skal man kigge på skam-avl, så kig på Schæferen, Fransk Bulldog, Boxer osv.

• #8   24. apr 2016 kathrine er kaninkyndig og har spicale inde for kaniner, dette vil sige hun er efteruddannet inden for området så hun ved bestemt hvad hun laver.
    men igen det er min fejl jeg ikke husker navnet på virussen, for uanset hvad så var holgers kæbe spist til uigenkendelighed af den virus og uanset hvor meget jeg ønskede det stod han ikke til at reddes.

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #9   24. apr 2016 Hvilken dyrlæge har du brugt?

Det lyder virkelig som en omgang sludder. Hermelin kaniner og andre kaniner fra en god selektiv avler, lever i op til 16 år uden sygdomme.

• #10   24. apr 2016 det var jo også en sygdom han havde, han var jo overhovedet ikke rask, ellers havde jeg jo ikke være nødsaget til at aflive ham.

skal lige se om jeg kan få røntgenbilledet af hans kranie så jeg kan lægge det op, for man kan tydeligt se det er manglende i den ene side.

• #11   24. apr 2016 Kan simpelthen ikke google mig til hvad det er for en sygdom du omtaler. Men jeg har aldrig hørt om det før, indenfor nogen racer af kaninerne - synes du skal sende din dyrlæge en mail, og få vedkommende til at give dig på skrift hvad sygdom det er du omtaler.

For det lyder lidt underligt, det du der omtaler.

E. Cuniculi er det ikke, den har ikke noget med knoglemarven at gøre, mig bekendt da!?

Så når ingen rigtig ved hvad sygdom det er du omtaler, er det altså svært at blive forarget over dårlig avl - du har jo så også SELV bidraget til dén avl, uden at vide det, så hvorfor antager du at alle bevidst avler på syge dyr? Og hvis alle dyr har det latent i sig, hvordan skal man så garderer sig når der ovenikøbet ingen kur er?

Arh, det lyder bare ikke helt rigtigt - men jeg giver mig gerne, hvis jeg får nogle facts på bordet.

Det tætteste jeg overhovedet kan komme, på noget med knoglemarven m.v. er bumblefoot
    http://www.anmedin.com/da/1292.html

Og så lige et link E. cuniculi, som det næppe er
    http://www.kaninhaandbogen.dk/sygdom-og-sundhed-hos-kaniner/e-cuniculi/

• #12   24. apr 2016 mit sure opstød er bestemt ikke for at ramme folk eller sige de bevidst avler på syge dyr, for det gør man forhåbentligt ikke. Beklager hvis jeg har givet udtryk for det. Det er mere en frustration og sorg over min Holger blev ramt så slemt som han gjorde og det at jeg har følt mig ubeskrivelig magtesløs fordi jeg ikke kunne gøre noget. Det gik bare stærkt og det så forfærdeligt ud på de røntgenbilleder.
    og generelt tanken om mine andre basser kan risikere at ende op med det samme problem om nogle år, jeg har i hvert fald ikke lyst til at miste dem specielt ikke til sygdom!

det øverste link giver en smule mening, men han led ikke af hårtab, kun omkring den byld han fik og han havde ingen infektion i huden eller andre steder på kroppen, han røg heller ikke ned i vægt da jeg rev maden til ham, så både dyrlæge og mig var overrasket da vi fandt ud af hvor slemt det var
    Han viste ingen tegn bort set fra løbende øjne indtil han fik en gigantisk byld (det var så mange små bylder der dannede en stor) under hagen, vi begge troede var en tandbyld. Bylden fik ham til at savle helt vildt, hvilket skabte en irritation i huden og så fik han et ekstremt skævt bid pludseligt. Bylden blev han så blev opereret for (det var meningen han skulle have fjernet/slebet tænder efter byld fjernelsen da hans tænder havde vokset den forkert vej, altså nedad, ned i kæben). Det var der vi fandt ud af hans byld ikke bare var en byld men at han havde en enorm hævning der hvor bylden burde være startet. Der røg han så i røntgen, hvorefter hun kom ud og sagde hun havde dårlige nyheder og om jeg ville se. Hvorefter vi ligesom måtte tage den beslutning at det var bedst for ham ikke at vågne igen.
    hun fortalte man kunne fjerne det af kæben der var ramt af infektion, men så ville han skulle leve på sondemad resten af hans liv da han så ville mangle halvdelen af hans mund, hvilket jo ikke er en værdig tilstand for en kanin.

• #13   24. apr 2016 han var på antibiotika da han blev opereret og havde været det i næsten en uge fordi han havde fået den byld

• #14   24. apr 2016 "hvorfor vælge at avle kaniner der har en genetisk fejl og hvor man ved de pludseligt kan blive syge og oprigtigt blive ædt ihjel af en virus"

"synes det er uansvarligt at avle på dyr man ved får fejl og sygdomme med sig, det er frygteligt at man sælger de kaniner til stor sorg for folk som bare gerne vil deres dyr det bedste. "

"hvad er jeres mening om "dårligt" avl og synes i man burde avle på de dyr som i bund og grund er døds dømte før tid på forhånd?"

De tre kommentarer kæder jeg sammen med, at du siger, at dværgkaniner har denne sygdom, som æder deres knogler. Ergo får du (i mit hoved) det til at lyde som, at alle, der opdrætter dværgkaniner er "onde" og avler dødsdømte dyr.
    Det er dette, som gør mig lidt irriteret, selvom du sikkert ikke mener det sådan. smiley

• #15   24. apr 2016 Kan sagten se hvad jeg har skrevet, også derfor jeg beklager det er skrevet i en lidt frustreret situation da jeg er utroligt påvirket over det med Holger, så det er bestemt ikke ment sådan, ved jo godt man ikke vælger at avle på syge dyr og en avler er bestemt heller ikke ond, er bare utroligt påvirket af hans død da det hele var så uventet. så undskyld hvis jeg har irriteret dig eller andre smiley

havde alt i alt bare brug for at komme ud med en frustration over han blev syg og der intet var at gøre, i morgen skal han kremeres og med hjem i en urne så måske det skaber lidt mere "afslutning" for mig, men det var simpelthen så hårdt specielt fordi alle mine dyr er mine små babyer så tanken om hans små babyer kan risikere at blive ramt af samme virus er ikke specielt rar

Kommentér på:
surt opstød over racer :(

Annonce