{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.612 visninger | Oprettet:

Katte i snor. {{forumTopicSubject}}

Godaften! :))

Jeg har i lang tid gerne ville dele mine holdninger med katte i snor, og tænkte at en solid lørdags debat, godt kunne virke opfriskende, og som et godt sted at starte. - derfor, er dette ikke ment som udhænging eller hate på nogen som helst :))

Jeg synes virkelig folk går for langt med deres kæledyr, især deres katte. Jeg støder altid på, at folk opfordrer til at bruge en katte snor, også tænker jeg.. Altså, hvad med vovsen? Halsbånd kan lige gå, men lige frem at sætte en snor i en kat, og lufte den, som var den en anden køter, er en smule langt ude efter min mening. En kat hører ligesom til i naturen, eller hvertfald på store marker hvor den kan være fri. - engang da jeg skulle ned til butikken, så jeg ovenikøbet, en der kom gående med en kat, med sløjfer og smurt ind i glitterstads. Hvor bliver samvittigheden enlig lige af, den så hvertfald ikke ud til at nyde det.

Jah, det er hvertfald ikke en undskylding for at den ikke skal blive kørt ned, den har da lige så stor chance for at få et hjertestop, når man prøver at smide den slags på den. En kat hører til på en bondegård, ligesom at du ikke har en ged eller en høne, hvis du bor i en lille lejlighed, på 3 sal i en storby.

Bare min mening, ingen, ingen hænges ud her c:

- Julia.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katte i snor.
  • #1   1. mar 2014 nu er katten et dyr der i gamle dage havde et arbejde at gøre såvel ude som inde altså holde mus væk, og geder, grise og køer gør intet nytte inden for, så derfor syntes jeg det er fint at nogle har indendørs katte så længe de bliver tilstrækkeligt aktiveret (ligesom kaniner og andre dyr vi holder inden døre)
    og at tage katten med ud og tage ansvar for sin kat og overholde loven (dvs have 100% kontrol over sit dyr) så er en snor en god løsning, har man mulighed for den kan man lave en voliere i haven hvis man har sådan en eller en løbeline (brugte jeg selv da jeg boede i lejet rækkehus) og aktivere på den måde,

er dog enig i at glitter og sløjfer ikke skal bruges på et dyr med mindre sløjfen (eller elastikbånd) er for at dyret kan se ud pga pels,

• #2   1. mar 2014 Jeg synes kattesnor det er et fint alternativ til folk der har indekatte, og ikke har en voliere de kan komme ud i ellers.
    Hellere en kat der kommer ud og gå en tur i snor så, end at den skal sidde bag en rude inde i en lejlighed eller et hus resten af dens liv.

• #4   1. mar 2014 Jeg synes helt bestemt, at en kat skal have lov at udleve sin artsspecifikke adfærd. Mine katte ville ikke bryde sig om at komme i snor, men hvis det var alternativet for at de kunne være artsspecifikke. Dog vil jeg sige, at der nok ikke bliver fanget specielt mange mus eller klatret i ret mange træer, hvis ejeren går bagved. Jeg har 2 katte. De er ude/indekatte og kan altså være begge steder, som de selv har lyst til. Den ene er meget for at jage og være ude, men vil stadig gerne være inde, blive kælet og flade ud i sofaen. Den anden lever næsten kun inde. Hun har været væk i 9 måneder, men blev fundet og kom hjem. Hun er ikke meget for at komme ud mere. Men beder hun om det, får hun lov. Jeg er bare glad for at min familie (jeg bor i lejlighed) bor et sted, hvor det er muligt, at de kan leve et rigtigt katteliv uden fare for at blive kørt ned eller lignende. Mine to katte egner sig bestemt ikke til at bo her i min lejlighed. De ville blive skøre smiley

• #5   1. mar 2014 jeg har selv 1 kat, og hun bliver lukket ud, da vi her på gaden har indvilliget i at vores katte(vi er mange med katte) skal have lov til at ange de mus der er her, samt de skal have adgang til søen smiley men jeg har da stadig tanken om at hver gang jeg lukke min kat ud bryder jeg loven smiley

• #6   1. mar 2014 Jeg elsker når jeg går udenfor at vores to "staldkillingere" følger efter mig smiley
    Jeg synes at kattene skal have lov til at gå frit og jage ude i den lille mini skov vi har. Jeg bor på en gård, og vores katte går ikke uden for grænsen af den, de bliver herinde. Herude på vores rolige vej er der dog mange løse katte.

Men jeg synes ikke det er i orden at klæde dyr på uanset om det er hunde, katte, kaniner, marsvin eller et helt femte! Dog synes jeg det er okay at give en hund en frakke på, hvis den har en tynd pels og ikke kan holde varmen smiley

• #7   1. mar 2014 Men jeg synes vi har haft en diskusion om dette før, den endte vidst ikke så godt xD

• #8   2. mar 2014 Jeg har det skønt når jeg kigger på mine to indekatte, for så harmoniske og veltilpasse katte skal man kigge langt efter. De er en del af vores liv her hjemme, og bliver let stimuleret igennem leg, både med os og med hinanden. De søger overhovedet ikke ud og viser ikke tegn på at ville ud - tværtimod ligner de rigtig nogle der nyder livet.

Når de går inde ved jeg at de går sikre forhold og ikke pludseligt bliver kørt ned eller kommer til at sidde fast et sted. De får kvalitetsfoder og kommer til regelmæssige sundhedstjeks ved dyrlægen, og det er ihvertfald mere end hvad jeg nogensinde har oplevet ved gårdkatte, som mere eller mindre har været overladt til dem selv uden for. Det synes jeg er et trist liv for dem, og jeg synes vi skal passe på med det gammeldags syn at en kat skal rende frit rundt udenfor for at trives.

"Sådan har man altid gjort" er generelt en skidt holdning at have når det kommer til dyr og deres trivsel.

• #9   2. mar 2014 Jeg går ikke tur med min kat som var det en hund..

Jeg har ikke overskudet til at holde hund.

Mine katte er indekatte, det er kun den ene jeg går med, da den anden ikke vil..

Halsbånd på en kat? Nej, det er direkte livsfarligt..

• #10   2. mar 2014 Iflg dyreværnsloven må en kat faktisk ikke forlade matriklen.
    En kat hører ikke til i naturen. Nu gør de ikke vanvittig megen skade i Danmark (selvom der er nogen der påstår det, men jeg mangler stadig noget dokumentation for det), men andre steder har de jo problemer med katte, der ødelægger den naturlige fauna.

Hvis katten har det ok med en snor, ser jeg ærligt talt ikke noget større problem i det, end at man går med en hund i snor.
    Vores kat gad ikke. Han lagde sig helt fladt ned, og fik svedige poter (stres), så det var no-go.

Jeg har det til gengæld lidt svært med de der liner man kan spænde ud, og så kan man klipse katten (eller hunden) fast i en snor der sidder på linen, og så kan den ellers fistre frem og tilbage dér.

Min svigermors kat er 100% indekat. Hun lider på ingen måde nogen nød, og at påstå det, er bare et udtryk for manglende indsigt og forståelse.

Jeg både kender og har kendt inde- såvel som udekatte. Ingen af dem har lidt overlast. Der har måske været et par, der ikke havde godt af at skifte hjem, men det har ikke haft noget at gøre med, om de var inde eller ude.

Og helt ærligt, så hellere en kat i en 3v lejlighed, end en hund. Katten kan man indrette lejligheden efter, så den kan komme rundt og op i højden.

• #11   2. mar 2014 Hvor i dyreværnsloven står det helt præsis?

• #12   2. mar 2014 here you go Beltane smiley
    (link fjernet)

• #13   2. mar 2014 det er vej og freds loven tror jeg også den hedder smiley dvs hvis naboens kat gentagende gange ikke blive rpå sin grund og vandre ind på min grund og jeg mudnligt og skriftligt advare personen og denne ikke reagere må jeg til sidste ganske lovligt skyde katten :S det er stadig det samme med hunden men den er vidst ved at blive lavet om heldigvis

• #14   2. mar 2014 Yes, du har ret ilder-mor - sorry smiley

Jeg synes faktisk det er fint at man må skyde hunde og katte der gentagende gange går ind på matriklen, hvis ejer er advaret.
    Det er jo ikke uset at hunde er mere eller mindre bidske og skambider dyr på matriklen.

• #15   2. mar 2014 Dorte J - Det er ikke Dyreværnsloven du linker til..

• #16   2. mar 2014 Men ved sådan et tilfælde er det heldigvis en anden lov der gælder, og der er det en anden indstans end ens eget sigtekorn der skal aflive dyret smiley

• #17   2. mar 2014 Ilder-mor:
    Det kan man jo bare ikke bruge til så meget, når dyret kommer ind på matriklen, og man f.eks. ikke kan indfange det, men må vente.

At man afliver andres dyr ved skud, kræver jo desuden at man som minimum har jagttegn, og der skal (så vidt jeg ved) trods alt være en vis afstand til naboen, så det er jo ikke noget alle og enhver bare lige kan begynde på, i samtlige villa kvarterer rundt om i landet.

• #18   2. mar 2014 du må forsvare dine dyr og er mine dyr i fare er jeg ikke bleg for at plante min store støvle lige i smasken på dyret, eller forsvare på anden måde smiley men desværre er der jo stadig en del mennesker der blot har våben liggende og som kan finde på at bruge dem selvom de ikke har tilladelse til dette..

men udfra emnet syntes jeg snor til kat er fint smiley jeg har dog selv fritlæbskatte men det er ud til naboens marker og de kommer ikke i naboernes haver og huse smiley og de katte der kommer her ved os bliver hurtigt skræmt væk

• #19   2. mar 2014 Beltane sagde jeg heller ikke det var, gav dig et link hvor det stod smiley

• #20   2. mar 2014 Dorte J - Jeg ved godt det står i Bekendtgørelsen om Skov og Vejfred..

Mit spørgsmål var hvor det præsist står i dyreværnsloven..

• #21   3. mar 2014 Beltane:
    Nu er du jo bare på tværs.
    Ja, jeg kom med den forkerte lov, og så blev der linket til den korrekte.
    Slut put - end of storry.
    Det virker ærligt talt lidt fjollet at tærske langhalm på det.

• #22   3. mar 2014 Pia N - Nej jeg er ikke på tværs, bare fordi DU er færdig med den samtale du havde gang i, betyder det jo ikke at alle os andre bare skal stoppe og smide alt hvad vi har..

Kommentér på:
Katte i snor.

Annonce