1.088 visninger
|
Oprettet:
Marsvin - Bur, foder, tilbehør, mm {{forumTopicSubject}}
Hey GG
Jeg står og gerne vil have marsvin, men jeg synes jeg er nødt til at forhøre mig lidt omkring det inden jeg kaster mig ud i det.
Hvilket mad?
Hvilken størrelse bur?
Hvad skal der være i buret?
Strøelse?
Andet?
- Bare kom med alt i har at sige som i synes man bør vide
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Strøelse er en smagssag.. der er spåner, biobase, fleece, tørv og vist et par stykker til.
Du skal have noget ordentligt foder - ikke fra supermarkedet. Hvor i landet bor du.. for fodermærkerne kan variere lidt alt efter hvor man befinder sig henne.
Godt hø! Vær obs på at mange supermarkeder med de der store poser udenfor sammen med spåner.. det er altså ikke altid hø, men ganske ofte frøgræs istedet.
I buret sætter kun din fantasi grænser.. du kan købe en masse fine ting i træ, eller improvisere noget selv - et hus lavet af en gammel papkasse er lisså vellykket som et træhus til flere hundrede kroner.
Allervigtigst.
Vær nu varsom med hvor du køber henne.
I en dyrehandel risikerer du let at dyrene er forkert kønsbestemt, og du skal jo altså nødigt hjem med dyr af det forkerte køn.. eller værre.. en af hver. Hunnerne kan være drægtige, selvom de er meget unge.. ikke nødvendigvis noget de er blevet i selve dyrehandlen, men fordi det ofte er meget uerfarne/uvidende folk som 'hyggeavler' og ikke har styr på hvornår dyrene er kønsmodne.
Nu findes der jo ualmindeligt mange typer marsvin, så lad være med at vælge de første og bedste. Kig rundt omkring, og se om der lige akkurat er den type som lige er dig - osse selvom de måske bor langt væk. Transport kan tit arrangeres, så man kun skal køre til nærmeste udstilling og hente.
mar 2013
Følger: 8 Følgere: 8 Gnavere: 2 Emner: 7 Svar: 78
Har kigget på en rigtig fin teddyhun som jeg virkelig håber på. Men hun bor 35 km væk, og mine forældre er ikke spor villige til at køre, så må krydse fingre for at sælger vil køre, ellers må jeg finde ud af noget andet..
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
mar 2013
maj 2010
Ellers er jeg enig med Sweet Leafs. Undgå for alt i verden at købe dem i dyrehandlere.
Evt. prøv at tage et kig på www.marsvineklub.dk det kunne være der var en opdrætter tættere på dig
mar 2013
Jeg ender bare altid med at få så ualmindeligt ondt af de små dyr, når de sidder i dyrehandleren.. sidste gang købte min mor et marsvin til mig, fra dyrehandel, hun døde 3 uger efter.. Nå. Det var et sidespring, tak for svar!
maj 2010
mar 2013
jun 2010
Følgere: 28 Gnavere: 15 Emner: 28 Svar: 555
http://www.marsvineinfo.dk/
Omkring bur, så plejer det nemmeste være at købe et kaninbur, det er normalt stort nok til 2 marsvin (indendørs bure ligger normalt omkring 80*50 mener jeg)
Mine dyr er meget glad for at have ting at komme op på i højden. se evt mit fotoalbum
Foder skal du især være opmærksom på indholdet af C-vitamin. Der skal minimum være 400mg pr 100g.
Jeg perosnligt hælder mest til at fodre med piller, da de så ikke kan sortere i fodere.
omkring spåner, så er der også flere kvaliteter. Overordnet så jo grovere jo bedre. Jo finere det er, jo mere det minder om savsmuld, jo dårligere
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
mar 2013
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
mar 2013
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
- Jeg har kun 5 grise nu, men de får grünhopper og vitakraft kugler (Kuglerne, IKKE müsli!)
Men da jeg havde en del flere grise fik de cavia korrell, ovator eller tima mega c.
Hvilken størrelse bur?
- Jo større jo bedre Skal du ha' to kælegrise, så minimum 100x50cm, men meget gerne større, jeg har pt. 5 på 150x75cm men vil gerne ha' delt dem ud, så de kommer til at være 3-4 grise i hvert deres 150x75cm bur.
Hvad skal der være i buret?
- Huse, madskål, høhæk, måske en god sten, lidt grene at gnave i, andet sjov/spændende aktivering, - mine er glade for hængekøjer og puder og paprør osv.
Strøelse?
- Der er mange muligheder, mine går pt. på easystrø som er finsnittet halm.
Andet?
- Tror det meste er nævnt, - husk frisk grønt, gerne dagligt, nu er det snart forår (Hvis vejrguderne gider opdage det!) og så begynder en dejlig årstid med mulighed for masser af plukkegrønt!
mar 2013
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Gnavere: 1 Svar: 40
Hvad buret angår er min holdning, at man ikke kigger på hvad mindstemålene skal være, men derimod hvor stort det skal være for at dyrene har det optimalt
Held og lykke med valg af dyr og hvad dertil hører
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
mar 2013
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
maj 2010
Marsvin - Bur, foder, tilbehør, mm