{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.288 visninger | Oprettet:

Hjælp til krimi novelle?! {{forumTopicSubject}}

Heej GG!
Jeg har en krimi novelle for som lektie, men jeg er desværre gået lidt i stå lidt for tideligt!:-D
Ville høre om der er nogle der har nogle ideér til hvad jeg kan skrive mere, hvad jeg kan ændre og andre ting i har på hjernen!:-)
Jeg går i ottende klasse, er ikke den bedste til de her noveller og jeg får karakter for det!
Her er hvad jeg har indtil videre:

"Mørket falder snart på. Lyset fra stearinlyset brænder, og en tom lugt af røg svæver ind i hovedet på mig. Det føles som om at røgen bliver blandet med noget andet, men jeg kan ikke helt finde ud af hvad det kan være. Normalt er jeg ikke alene hjemme på en fredag men i dag, lige præcis i dag, skulle mine forældre til en eller anden åndsvag fest. Og tilfældigvis måtte børn ikke komme med. Når man er blevet fjorten, kan man vel godt passe sig selv.

Fjernsynet stod helt stille, men det er som om alt andet bevæger sig. Måske er jeg ved at blive skør, men jeg har det som om fjernsynet taler til mig?
Dag er nu blevet nat, og sol er blevet til måne.
De mørke skygger og den ben hvide måne gør mig kold indeni.

Jeg beslutter mig for at se fjernsyn. Det er ikke så tit at jeg ser fjernsyn, men det er som om det skriger efter at blive tændt. Inde i mit går den samme sætning i gennem, om og om igen. ”Tænd mig, tænd mig!” Det fjerner ligesom det tomrum, og den helt døde stilhed jeg har indeni.
Mens Tom og Jerry leger katten efter musen, ser jeg pludselig en skygge gå langsomt forbi. Skyggen er kold og nu kommer den mærkelige lugt igen?!
Jeg tænker ikke så meget over det, da jeg har set andre og mere mærkelige ting i løbet af mit korte liv. Men lugten. Lugten vil ikke ud af mit hoved og sidder sømmet fast, som en magnet og jern.

Tusind tak på forhånd!<3

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til krimi novelle?!
  • #1   21. aug 2012 "Inde i mit går den samme sætning i gennem" her mangler vidst et ord smiley

Den lyder spændende.. Men der magler lidt handling.. Har du noget bestemt det skal handle om? ved du hvad den skal ende med?

• #2   21. aug 2012 Hov ups!:-D
    Har ikke fundet en handling og sådan, og det er det jeg gerne vil have hjælp til:-)
    Hvis du har nogle ideer er jeg klar;-)

• #3   21. aug 2012 Ps. der skulle have stået hoved!:-D

• #4   21. aug 2012 Det gættede jeg også på der skulle stå smiley

- Er desværre heller ikke lige den bedste til de der uhyggelige handlinger.. Har måske lidt idéer da du jo nævner lidt at fjernsynes er uhyggeligt..
    Her hjemme hos mig er alt elektronik uhyggeligt!

"En dag jeg lavede kage, havde jeg min mobil og en GBS til at ligge på bordet, GPS'en havde vi ikke rørt i over en uge, den lå bare på bordet fordi vi ikke havde fået den lagt på plads, men mobil havde jeg heller ikke rørt en times tid så den havde sort skærm og var låst med kode, jeg var alene hjemme, jeg var lige gået på toilet, og da jeg kom tilbage ud i køkkenet lå mobilen med lys i og var låst op, GPS'en var også blevet tænt og var sat på en eller anden adresse vi aldrig havde været på"

"En dag havde jeg lavet toast til kæresten, jeg havde taget stikket ud da jeg var færdig så jeg var sikker på den var slukket, men da kæresten skulle ud og have noget at drikke, stod toastmaskinen tænt og stikket var sat i igen"

"En morgen da vi vågnede fordi vi skulle på arbejde, lå der en elpære på vores skrivebord, vi vidste overhovedet ikke hvor den kom fra, før om aftenen da vi skulle i seng, der manglede vores pære i loftlampen i soveværelset, jeg sover meget let så vågner hver gang kæresten laver den mindste bevægelse, så vi tror ikke det er ham der har gået i søvne og taget den ud, men jeg har altså heller aldrig gået i søvne, og kan faktisk heller ikke nå uden en stol og det har vi ikke i vores soveværelse"

"Her den anden dag vaskede vi op, lige pludselig starter vores elkoger med at koge vand, vi står et stykke fra den, så vi kunne ikke have ramt den så den tændte af sig selv"

"i går på mit arbejde, satte jeg mig på en kollegas stol, hun har ferie i denne uge, så skulle ordne nogle af hendes arbejdsopgaver, jeg sad ikke i nærheden at hendes computer, alligevel tændte den i det jeg satte mig på hendes stol"

Vores tv slukker også ofte af sig selv (det har ikke en timer)

- Måske det har givet nogle idéer?

• #5   21. aug 2012 Wow det lyder godt nok lidt mærkeligt!:-D
    Men tusind tak for det, vil prøve at få lidt inspiration;-)

• #6   21. aug 2012 Det var så lidt.. Vi synes selv det er lidt uhyggeligt, men vi elsker gysere, og holder tit gyser aften med vores venner, så har vi lidt historier at fortælle smiley

• #7   21. aug 2012 Hehe ja!:-D

• #8   21. aug 2012 Jeg ville nok stoppe op og finde ud af hvad min handling skulle være,bare i korte træk skrive nogle punkter ned fx:
    1. pige alene hjemme
    2. fjernsyn taler/underligt
    3. en hånd kommer ud af fjernsynet tager fat i pigen hiver hende ind
    4. pigen havner i en gyser film.
    5. undgår at blive slået ihjel af heksen
    osv. dette er bare et hurtig eksempel, men gør det lettere for dig at skrive når du har delt handlingen op kort inden, du kan jo evt bruge berettermodellen til at ridse din handling op på.
    du er god til at beskrive men lige nu ligge du op til 2 veje novellen kan fortsætte
    1. noget med lugtenen
    2. der sker noget der har med fjernsynet at gøre

synes du skal overveje og de 2 "veje" kan spille godt sammen om du kan få dem forbundet så de har noget at gøre med hinanden.
    Ellers ville jeg droppe den ene af tingene.
    Håber du fordtår?

• #9   21. aug 2012 hov forstår skulle der stå:-)

• #10   22. aug 2012 Årrh mange tak!:-D
    Tænke på at skyggen, på en eller anden måde styrede fjernsynet eller noget i den retning:-) Men tusind tak, det hjalp rigtig meget!

• #11   22. aug 2012 Synes det begynder meget hurtigt smiley Måske skulle du beskrive hendes helt fantastiske liv, og pludeslig vil der ske noget fildstændig ufatteligt smiley

Jeg har prøvet noget lignene, altså i virkeligheden..
    En aften efter at vi var kommet hjem fra fest, var klokken 1 om natten. Jeg var bedøvende træt, så jeg smuttede op i seng. Jeg lagde mig til at sove. Jeg var meget træt på at falde i søvn, da jeg hører nogle voldsomme knirkelyde fra trappen af. Jeg ingore lyden, men da jeg hører den igen, undre jeg mig lidt. Lyden bliver ved, og kan høre at den kommer længere op ad gangen. Da jeg ikke kan høre lyden sådan umildbart, prøver jeg at sove igen, men er stadig vaks efter lyden. Jeg høre at det knirker igen, lige uden for at den halvlukkede dør. Pludselig åbner døren sig stille og roligt, og jeg kigger hen til døren for at se om der er nogen, men ingen var til at se. Jeg undre mig meget voldsomt, og lyden kommer hen mod min seng. Jeg ligge helt stille, jeg bevæger mig SLET ikke. Men lige pludselig bevæger dynen sig. Jeg stivner, samentidig med at jeg spurter ind til min mor og far!
    Næste dag er jeg sammen med en veninde. Vi sidder tilfældigvis og nørder gnavergalleri. Da vi er godt i gang med at læse, falder noget fra væggen pludselig ned. Vi stirrer hen på væggen og derefter på hinanden. Vi skriger løbende ind til hendes far, og fortæller hvad der skete. Lidt efter da vi er kommet en smule over det, går vi ind på værelset igen. Vi ser at nålen som holdte tingen oppe, ikke var "Faldet ned" For så ville der være at aflangt hul, på grund af at der så ville være overvægt, men næ nej. Der var et helt rundt hul, hvilket betyder at nålen er blevet "Taget ud"..

Ja, det er ikke det fedeste at opleve. Jeg er meget bange for mørke nu..

• #12   22. aug 2012 Lyder meget uhyggeligt!
    Har taget det med en for hurtig start til mig, så nu starter den sådan her:

Marie. Et normalt pigenavn, hos en helt normal pige, der bor i en helt normal by med sin helt normale familie.
    På spisebordet er der ikke det største udvalg mellem mad. Sovs, kartofler og nogle hakkedrenge. Denne dag lever kun op til en helt vildt kedelig dag.
    Klokken er cirka seks, mor og far tager snart af sted og jeg, en teenager skal være alene hjemme. Normalt er jeg ikke alene hjemme på en fredag men i dag, lige præcis i dag, skulle mine forældre til en eller anden åndsvag fest. Og tilfældigvis måtte børn ikke komme med. Når man er blevet fjorten, kan man vel godt passe sig selv.
    Mørket falder snart på. Lyset fra stearinlyset brænder, og en tom lugt af røg svæver ind i hovedet på mig. Det føles som om at røgen bliver blandet med noget andet, men jeg kan ikke helt finde ud af hvad det kan være.

Noget jeg skal ændre, eller?

• #13   22. aug 2012 Har valgt at lave den om, da jeg synes at den virkede mere som en gyser end en krimi.
    Jeg regner med at moren i krimien har dræbt Marie og giver faren (som er rejst til udlandet) for at have kidnappet datteren. Så nu er den sådan her:

Regnen siler ned. Mørket falder på, og endnu en dag på kontoret er snart gået. Jeg pudser mit skilt: ”Detektiv Holmes”. Fede bogstaver, og blot de to ord fortæller noget om mig.
    I det jeg nyder stilheden og det at være alene, ringer telefonen.
    En meget nervøs kvinde er i den anden ene af røret, mens hun med meget uforståelige ord, prøver at forklare hvad hun har været igennem.
    Hun fortæller, at hun var sammen med sin lille pige, Marie, derhjemme. De sad og så fjernsyn, mens hun var på toilettet, skete det tragiske. Marie, var ingen steder.

• #14   23. aug 2012 synes den sidste begynder godt, den er lyder spændende og får mig til at ville læse mere !

• #15   23. aug 2012 desuden synes jeg det er en fed vinkel du giver historien at morderen ( mor) giver far skylden og hun så selv har dræbt datteren.

• #16   23. aug 2012 Mange tak!:-D

• #17   23. aug 2012 Jeg vil meget gerne høre den endelige historie smiley når du e færdig selvfølgelig smiley

• #18   23. aug 2012 Den færdige!:-D Kom gerne med kritik og sådan, da jeg gerne vil gøre den bedre og lære noget af det:-)

Offer for den mørke strid

Regnen siler ned. Mørket falder snart på, og endnu en dag på kontoret er snart ovre. Ud fra den kedsomhed der plager mig, pudser jeg mit skilt der står på bordet. ”Detektiv Holmes”. Bare de to ord fortæller en hel del omkring mig og mit liv.
    Mens stilheden langsomt dræber mig, ringer telefonen, og en nervøs kvinde er i den anden ende af røret. Jeg kan med et samme høre på hendes skingre stemme, at der er enten noget der plager hende, ellers er der noget helt galt i hendes liv. ”Som detektiv er det mit job at hjælpe”. Jeg prøver med en rolig og meget selvsikker stemme at berolige kvinden, men uden held. Kvindens eneste søn, var alene hjemme en aften. Som fjorten år, mente han at han godt kunne vær alene hjemme mens hun tog i byen med nogle veninder. Da hun kom hjem var der ingen dreng, ingen tegn på liv og ifølge hende, intet håb tilbage. Jeg fik navn, adresse og den historie som den meget sorgmodige enlige mor stod med.

Klokken er nu ti om aftenen og jeg står med en stor opgave foran mig. Nu skal jeg til det igen.. Spille Gud for en dag. Jeg tager min taske, min notesbog og mit overtøj på, mens jeg langsomt trasker ned af gangen. Bilnøglerne hiver jeg op af lommen, og af sted i min går det. På gaderne er der stille. Ingen fulde mennesker der tumler rundt, og ikke ved hvor og hvad de laver. Kun en ensom kat der spankulerende går på fortovet. Jeg stopper foran et hus. Nr. 13, står der med stor fed skrift. På døren hænger der et hjerte lavet af træ. Efter min dømmekraft ville jeg gætte på at det var den fjorten årige dreng, der havde lavet det.

Jeg banker på, og venter på at jeg møder en mor med tåre i øjnene. Men sådan var det ikke. Der kommer en kvinde ud. Ikke med tåre i øjnene, intet tegn på at hun har grædt. Kun nogle store øjne der ser fortabte ud. Helt blanke brune øjne, med et strejf af blå. Indenfor byder en kulde mig i møde. Der er rodet, som om at moren har ledt efter noget. Noget, som virkelig har haft betydning for hende.
    Hun satte sig ned i sofaen, og fortalte historien igen. Hun fortalte alt hvad han normalt laver til dagligt. Hele hendes liv bestod af ham, og hun virkede meget overbeskyttende. Hun virkede meget nervøs, men samtidig fast på at det ikke var hendes skyld.

Jeg tog notater, og drog så hjem til kontoret for at lave lidt research.
    Med sved på panden og efter to timers computer, har jeg fundet det jeg har brug for. ”Fjorten årig dreng, forældre skilt, faren flyttet til Tyskland, mor og far i skænderier”. Mere skal jeg ikke bruge lige nu.
    Moren havde forklaret, hvordan hendes og farens forhold var, og ifølge hende er hun sikker på at ex manden har kidnappet hendes eneste søn, for at gøre gengæld.
    Men indtil videre ved jeg ikke om det er sandt.

Jeg går rundt og snakker med naboerne og folk i gaderne, men de har intet hørt eller set. Enten taler de sandt, eller også har de noget de ikke vil fortælle mig. De mennesker jeg snakkede med virkede meget utrygge ved min tilstedeværelse. De gav mig dræber blikke, som jeg ellers plejer at være vant til. Men disse blikke gravede dybt ind i min sjæl, og jeg følte ikke at jeg kunne arbejde under disse forhold. Jeg tog hjem til kontoret igen, og ledte dybere og mere grundigt.
    Til sidst faldt alle brikkerne på plads.

Næste morgen. Solen skinner ikke ligefrem, som man ønsker en dejlig sommerdag. Jeg skynder mig ud til bilen, og jeg skal forbi to steder.
    Jeg begynder ovre hos min mor. Mors dag bliver aldrig glemt, uanset hvilke sager jeg er midt i. Det næste stop er hos Fru. Jensen. Maura Jensen, også kendt for den ulykkelige mor der har mistet sin søn. Min mor bliver glad for den skønne hilsen, men hun ved at jeg har travlt.
    Ovre hos Fru. Jensen er gardinerne trukket for.
    Jeg går med raske skridt ind gennem der ret så tætgruet have. Men en ting jeg lægger mærke til er en dør om til baghaven.
    Selvom det er tideligt om morgnen lukker moren op. Efter min mening, ville jeg tro at hun blev begejstret, eller ligefrem skræmt af at jeg kommer så tideligt på dagen.
    Jeg bedte hende om at, lukke mig ud i baghaven. Hun sagde ja, men jeg kunne mærke hendes utrygge side. Ude i baghaven, er der lige som forventet…

Jeg beder efter en skovl. Da hun siger at hun ikke har nogen, begynder jeg at tvivle og derfor går jeg ud i garagen og som jeg nok havde regnet med. En skovl, gemt bag nogle gamle sager. Jeg begynder at grave i den ujævne jord, og jeg når ikke langt ned før jeg finder lige det jeg ledte efter.

Jeg fandt liget af den søn. Den eneste søn hun havde. Kun et menneske med et koldt hjerte, ville gøre sådan noget her…

Rikke Jürs

Kommentér på:
Hjælp til krimi novelle?!

Annonce