ADHD/ADD? {{forumTopicSubject}}
(undskyld hvis emnet ikke er tilladt herinde men kunne ikke finde andre grupper har ansøgt med nogle "vi snakker om alt" grupper men har ikke fået svar)
jeg er en pige på 14 år jeg har ADD men mangler nogle at skrive med det om jeg syndes der er alt for lidt viden omkring ADD ifordhold til ADHD
ADD står for Attention Decifit Disorder
ADHD står så for Attention Decifit hyperaktive Disorder
jeg får normalt ritalin i hverdagen for at holde konsentrationen men i øjeblikket er det ritalin uno
fordi jeg skal starte op efter sommerferien
er der andre herinde der har ADHD/ADD
jeg ville gerne have nogle at skrive med det om
jeg mener det er omkring 7% af europas befolkning der har adhd og så er der selvfølgelig endnu flere det ikke er blevet opdaget hos..
en side jeg har læst...
Hvordan virker ADHD?
Hvis jeg skal forklare det enkelt, er ADHD en måde at være på og en måde at forstå på. En anden form for kommunikation. En kommunikation, som oftest slet ikke er på de samme breddegrader som andres kommunikationsmetoder. Det er som en fremmed kultur i en ny verden, eller ligesom kvinder og mænd kan snakke forbi hinanden. Man lærer dog aldrig rigtigt at indrette sig i den nye kultur eller med det andet køn. Verden rundt er der forskellige måder at henvende sig på, der er forskellige måder at håndtere opdragelse på. På samme måde er folk med ADHD forskellige fra folk uden ADHD. Dog er der selvfølgelig nogen, der forstår bedre end andre. Alt i alt er og bliver ADHD et socialt problem og resulterer ikke mindst i en rygsæk fyldt med nederlag. Det er svært at gøre sig klog på individer med ADHD. Der er lige så mange forskellige ADHD diagnoser, som der er mennesker med ADHD. Alligevel kan vi med ADHD nikke genkendende til mange af de andres problemer. Som voksne har vi hver vores baggrund og opvækst med forskellige synspunkter og vaner. ADHD bygger en personlighed op omkring os, og vi stadig meget forskellige. Mange af os er charmerende og har spændende personligheder. Vi kan også være ulidelige og trættende at være i nærheden af.
Intuition, impulsivitet, ideer, intelligens og kreativitet er vores stærke sider… men alligevel kan vi ikke fastholde et job, holde aftaler, huske kærestens fødselsdag, huske om vi har puttet sukker i kaffen eller holde os fra det, der grænser til det farlige og stimulerende. Vi kan heller ikke forklare kæresten, hvordan vi elsker hende, og vi er stadig usikre på, hvordan man hænger en lampe op. Vores kunnen er en blandet cocktail af enten/eller i tide og utide. ADHD er ikke noget, der går over i løbet af en måned. Man vokser heller ikke fra det. Man lærer måske at leve med det. Afhængig af støtte, eventuel behandling og i hvilken grad ADHD'en viser sig.
Kan det forstås?
Det er urimeligt at forvente, at almindelige mennesker uden ADHD kan forstå folk med ADHD, da mange af de problemer, som folk med ADHD slås med til daglig, også er en del af hverdagen for dem uden ADHD: Stress, kaos, konstante misforståelser af omverdenen, udelukkelse af fællesskabet, nedture og ikke mindst frustrationen over ikke at kunne dele sine problemer med nogen. De uden ADHD, som måske plages af de problemer et par timer om ugen, kan muligvis forestille sig, hvad det vil sige at have det døgnet rundt. Det største problem med ADHD er, at det i de mange tilfælde er en usynlig tilstand. Undertiden også for personen med ADHD selv - indtil han eller hun får den diagnosticeret.
En voksen-ADHD har svært ved at organisere sig, Svært ved at tilrettelægge livet. Der er tabte arbejdspladser, brudte forhold til kæreste/ ægtefælle. Livet kan blive surt.
Man mangler koncentrationen
Man er kortluntet, ringe tålmodighed, temperamentsfuld.
Man mister hurtigt interessen for ting. Man har humørsvingninger - og ofte.
Hvad skal man gøre?
Kosten skal være kulhydratfattig, men gerne proteinrig.
Man skal have bedre søvn, mindre stress
Man skal tilrettelægge ens hverdag - ofte i detaljer og med overholdelse af tider/deadlines
Man skal have STRUKTUR
Øve sig i mere tålmodighed, mindre vrede
apr 2010
Følger: 263 Følgere: 223 Gnavere: 3 Emner: 170 Svar: 420
apr 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 27
apr 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 27
ADHD/ADD?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside