{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.044 visninger | Oprettet:

Fodring af Marsvin {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
Jeg overtager idag et marsvin der har brug for et nyt hjem, og jeg har aldrig før haft et marsvin, så jeg er glad for at dette forum eksisterer.
Jeg har været inde og læse omkring hvad de skal have af mad og der stod bl.a. gulerødder. Kan man godt bare give dem en hel gulerod? (Selvfølgelig uden skrald) eller skal denne skæres i skiver?

Jeg har altid haft hund hele mit liv, så det er lidt noget nyt at få et marsvin.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring af Marsvin
  • #1   25. nov 2010 marsvin må gerne få gullerøde både i hele og i skiver med og uden skrald.

Marsvinene må gerne få dem hele og det kan være en fordel så de bruger deres tænder.

• #2   25. nov 2010 Tak for info. Godt at høre at de også må få med skrald på. Så har jeg en der kan spise mine grøntsager når jeg ikke selv får dem spist :o)

• #3   25. nov 2010 hvis det er meningen at du gerne vil beholde marsvinet, så vil det være en god ide at skaffe den en ven - her skal du sæfølig lige være HELT sikker på hvad køn den er, heh

Personligt synes jeg hovedfoderet skal være godt hø og et godt fuldfoder. Afhængigt at hvor du bor henne, så kan mærkerne variere.
    Hovedpointen er at undgå ting med meget korn i... så f.ex. supermarkedsblaninder er noget skrammle. Og så at der er tilsat nok c-vitamin.

• #4   25. nov 2010 mht grønsagerne, så spørg endelig hvis du er i tvivl... der ER grønsager som er mindre gode eller fyfy til marsvin osse. F.ex. kartoffel bør ikke gives - for en sikkerhedsskyld. Ingenting fra løgplantefamilier. Tomater i begrænset omfang, men IKKE selve tomatplanten. Stenfrugter bør undgåes, ligeledes grene fra stenfrugttræer. Hyld er giftigt.

• #5   25. nov 2010 Sweet Leafs Opdræt: Det er skam meningen at jeg vil beholde marsvinet :o) Det er et han marsvin jeg får :o) Jeg bor i Brabrand i Århus. Hvilke mærker vil du anbefale?

• #6   25. nov 2010 Jeg har læst at gulerødder, de fleste salater og agurker skulle være godt? Samt melon, kiwi og jordbær?

• #7   25. nov 2010 salat og agurk er der ikke meget nærring i da det mest er vand.

Men alle slags kål er godt, samt gullerødder.

Frugt skal man holde lidt igen med især noget som er meget vådt så som kiwi og melon. Det kan let give læbe svamp.

Og generelt er grønsager bedre end frugt til marsvin

• #8   25. nov 2010 åååh er ik sikker på hvad der er til at få i det område, men der er flere opdrættere der... bl.a. gizmos, som osse er medlem herinde.. sara k, tror jeg hun hedder. Eller von hope i risskov. Du kan jo altid spørge hvor de køber foder henne.

• #9   25. nov 2010 Mange tak. Jeg vil prøve at finde dem her på. De skal jo gerne have det godt også selvom de er små dyr :o)

• #10   25. nov 2010 Mine marsvin elsker rød peberfrugt, pesillle og broccoli, som også indeholder store møngder c-vitamin smiley

• #11   25. nov 2010 rød peber frugt og blad selleri er et hit hos vores, hvis de kunne få lov ville de sikkert også mæske sig i tomater men de er kun til som xtra guf da der er noget med at der er for meget væske iforhold til fiber

• #12   25. nov 2010 Godt hø (fri adgang), foder uden korn, husk der skal være C-vitamin i foderet. Jeg bruger marsvinepiller som er noget af det bedste.

Grene fra æble og pærer.

Peberfrugt, gulerødder, kål (de elsker især bladene), æble (i små mængder), salat...

Kig evt på marsvineklub.dk der står en masse godt

Til sidst en ven til den af samme køn smiley

Kommentér på:
Fodring af Marsvin

Annonce