{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.214 visninger | Oprettet:

Fodring af marsvin med Fiber Performance {{forumTopicSubject}}

Heej GG

På Roskilde dyreskue i år, var der noget foder til marsvin som hed "fiber performance" og fik 2 prøver af det, og mine marsvin var helt vilde med det .
Men kan ikke umiddelbart finde det nogen steder, andet end til Heste .

Så tænkte på om der var nogen af jer der kendte det, og om det er det samme det til heste, som det til marsvin ?

Håber i kan svare, på forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring af marsvin med Fiber Performance
  • #1   26. aug 2011 Vil skyde på det godt kan være det til heste. Det kan ikke bruges som fuldfoder til marsvinene, men som godbidsfoder. I forvejen bruger nogle jo foder som f.eks. "Fiber-P" som også er til heste, som guffoder til marsvinene.
    I det du nævner er der dog, så vidt jeg kan finde frem til på nettet, tilsyneladende en del korn i (eftersom der står at det "kan med fordel helt eller delvist erstatte kornmængden") og det bryder jeg mig ikke om....

• #2   26. aug 2011 Det læste jeg godt nok os noget om . Men det jeg fik dengang mindes jeg bare ikke at der var nogen korn i, det var stort set kun tørret grønt, og de var helt vilde npr de skulle ha det .

• #3   26. aug 2011 Der er masser af korn i Fiber P men de er lavet om til piller. Der er mange gode ting i Fiber P - men desværre også mange halv-dårlige. Men lidt som slik kan nok være ligeså godt som alt muligt andet.

Huske at Fiber p helst ikke skal gives til drægtige hunner da det indeholder en del "gro-kraft" - nogle siger at det kan gøre ungerne for store så hunnen ikke kan føde dem.

• #4   29. aug 2011 Ida N:
    Har du prøvet Fiber Performance ?

• #5   3. sep 2011 Ups, har ikke lige været på et par dage og har derfor ikke set dit spørgsmål før nu.

Ja, jeg har prøvet Fiber P -og jeg har også været glad for det engang men har siden fundet ud af at alt det foder vi går og køber meget ofte er skyld i de lidelser vores marsvin får på sigt. Fiber P adskiller sig fra mange andre produkter ved at have en masse spændende urter i, -men omvendte er der også ret meget lucerne og korn i som ikke er så godt. Desuden er de færdig-blandende produkter tit beriget med forskellige vitaminer og mineraler og ofte i helt forkerte og næsten altid i ALT for høje forhold. Det betyder at marsvinet skal have ekstremt meget vand ved siden af -enten i form af grøntsager der naturligt indeholder vand eller også må man håbe at ens dyr er gode vanddrikkere. Vælger man at give vand igennem grønt er tørfoderet overflødigt hvis man bare sørger for at man varierer det godt og giver rigeligt.

Jeg har for nyligt set en gammel marsvinebog fra 1917, og i den står der at marsvine-hunner uden problemer kan være avlsdyr i 6 år eller mere! Det giver os måske et lille hint om at nutidens marsvin ikke bliver gamle nok. En af forklaringerne kan sagtes være at dyrene ikke lever så længe efter at man har opfundet tørkost.

• #6   3. sep 2011 "Jeg har for nyligt set en gammel marsvinebog fra 1917, og i den står der at marsvine-hunner uden problemer kan være avlsdyr i 6 år eller mere! Det giver os måske et lille hint om at nutidens marsvin ikke bliver gamle nok."

... eller at man måske dengang bare avlede til de lå døde, er den mulighed overvejet?

• #7   3. sep 2011 Mht. den bog... så kan det vel heller ikke udelukkes at den er lisså fyldt med forkert information som nutidens bøger... måske er påstanden baseret på 5 dyr som forfatteren kender eller sådan noget.

Jeg udelukker slet ikke at det måske var sådan dengang - vi kan bare ikke vide det med sikkerhed.

• #8   3. sep 2011 Von Fancy: Det er muligt at man avlede til dyrene lå døde i 1917, men selv hvis det er tilfældet hvor mange af dine/vores dyr ville så kunne levere 3-5 kuld om året i mindst 6 år?

"When sows are bred under five months
    of age it will stop their growth and large healthy youngsters
    can not be expected. Sows will produce from three
    to five litters a year, each litter varying from two to
    six, although three is a good average. About twehe pigs
    can be expected from a sow during a year, and she is good
    for at least six years of breeding, although cavies have been
    known to live as long as ten years or more. Exhibition
    stock should not be bred more than about twice a year,
    in order to retain their good shape."

Sweet Leaf: Klart at bogen er fuld af fejl, man har heldigvis lært en masse om at holde marsvin siden. Men oplysningen om alderen virker meget sandsynlig eftersom den bakkes op af en anden bog fra 1915 hvor et marsvins levealder angives til at være GENNEMSNITLIG 7-8 år, -hvilket vel ca. er det halve af et nutidigt marsvins gennemsnitslevealder.

Her er de to bøger, - det er super-spændende læsning - igen fundet af vores super-researcher Tsok smiley

http://www.archive.org/details/caviesforpleasur00deic

http://www.archive.org/details/raisingcareofgui00smit

Man kan selvfølgelig også argumentere at levealderen er blevet lavere pga. dårligt avlsarbejde, i stil med alt for runde hoveder osv. det er også en mulighed - og kan være en del af forklaringen.

• #9   3. sep 2011 Der er nok stor sandsynlighed for at det er mere end én faktor. F.ex. kunne vi jo se hvordan tyskerne smadrede deres satiner sønder og sammen for ikke alt for mange år tilbage.

• #10   3. sep 2011 RETTELSE: Sikke noget vrøvl, -7-8 år er ca. det DOBBELTE (ikke det halve) af vores nutids marsvins gennemsnitslevealder. Den blev lidt kringlet;-)

• #11   3. sep 2011 Ida: "Det er muligt at man avlede til dyrene lå døde i 1917, men selv hvis det er tilfældet hvor mange af dine/vores dyr ville så kunne levere 3-5 kuld om året i mindst 6 år?"

Det ved jeg ikke - jeg stopper avl på mine dyr længe inden, uanset om de bliver 4 eller 8 år, så jeg har ingen anelse. Jeg har/har haft 4-5 årige der har holdt konditionen fint i forhold til fortsat avl, men ikke er blevet avlet på.

Jeg ved dog ikke hvor meget man skal holde med dig i at vores nutidsmarsvin i gennemsnit kun lever 3,5-4 år. Det er vist en noget udokumenteret konklusion, som jeg gætter på er baseret på hvad man kan finde rundt omkring på nettet ved folk!?...

Men igen, diskussionen med levealder mv. er jo snart blevet en never-ending story. smiley

• #12   3. sep 2011 Ja de tyske satiner er vist skræmme-eksemplet, men i det hele taget, -så længe dyrene bliver avlet med det ene formål for øje - at de skal vinde skønhedskonkurrencer, så bliver der vel automatisk lidt mindre fokus på sundhed og levealder. Bare det at dyrene skal have de runde hoveder, er jo et kompromis. Alle ved det øger risikoen for tandfejl men alligevel ønsker man det sådan.

Men jeg tror nu også der er rigtig god grund til at mistænke tørkosten. Jo mere jeg selv sætter mig ind i emnet -des mere overbevist bliver jeg om at det er noget rigtigt møj, at fodre med.

• #13   3. sep 2011 Von Fancy: Kan ikke se at regnestykket er så svært. Hvor mange af dine avlshunner bliver i det hele taget 6 år? I bogen står der ikke at nogle hunner kan levere kuld i 6 år, -der står faktisk at hunner kan være avlsaktiv i MINDST 6 år. Så jeg kan slet ikke se hvordan den diskussion kan være "never endning."

• #14   3. sep 2011 "så længe dyrene bliver avlet med det ene formål for øje - at de skal vinde skønhedskonkurrencer, så bliver der vel automatisk lidt mindre fokus på sundhed og levealder."

Absolut ikke, ved ansvarlige avlere.

• #15   3. sep 2011 Fordi vi udstiller dyrene behøver man ikke at gå på komprimi med sundhed osv.

Man kan ikke vinde noget med dyr som ikke er sunde det ved enhver der udstiller. For dyr som ikke er sunde vil heller aldrig være så store som sunde og raske dyr.

Så det er noget af et groft postulat og smide ud der at fordi man opdrætter dyr til udstilling så er der ingen eller i hvertfald mindre fokus på deres syndhed osv.

Gode opdrætterer som avler og udstiller vil altid sætte dyrene sundhed lige så højt som dyrenes skønhed. Og der er også folk som er nået der tilhvor dyrene bliver for rundhovedet og forsøger og rettet op på det den anden vej.

En god opdrætter kendes bla. på at dyrenes trivsel står højest på listen og resten kommer derefter.

Men der er så forskel på hvad folk mener er god trivsel, og det skal vi alle huske.

• #16   3. sep 2011 Åhh det her er en diskussion jeg næsten ikke orker igen ...men,

Runde hoveder = øget risiko for tandfejl = sundhedskompromis.

Hvad størrelsen på de sunde dyr angår, så er jeg ikke så sikker på at et stort dyr er et sundt dyr. I bogen fra 1917 står der at et marsvin vejer OP TIL et kilo, -der står også at man absolut skal avle på størrelse. Hvad vi har fået ud af det ved jeg ikke.

Jeg ved godt at opdrættere ikke avler på smukke syge dyr, men der er generelt heller ikke den store interesse for levealder. Det er 100 år siden jeg første gang rejste spørgsmålet -hvorfor der ikke var nogen avlere herhjemme der opdrættede marsvin med det ene formål at lave dyr der kunne blive gamle, -men det blev fejet af banen som om det var det mest idiotiske man nogen sinde havde hørt. Jeg har også flere gange påpeget at det er interessant at vi sommetider ser et marsvin der bliver 8 eller 10 år, og hver gang bliver det "forklaret" ved at være freaks of nature, -ingen har villet indrømme at det måske kunne være fordi at marsvin BØR blive 8-10 år gamle.

Summasummarum, jeg lever i en verden og i lever i en helt anden. Jeg orker ikke at prøve at slå bro over mere.

Men tråden her handler om Fiber P, og for at undgå at dette udvikler sig til en evighedstråd, så vil jeg helst ikke diskutere avl og udstilling mere.

• #17   3. sep 2011 Sidste bemærkning fra min side - du ved tydeligvis ikke hvad ordentlige og ansvarlige opdrættere avler efter, og hvad de ikke gør. Det skinner tydeligt igennem argumenterne, og det er sørgeligt så at debattere emnet.

• #18   3. sep 2011 Enig med von Fancy i det sidste indlæg.

Det er jo ikke ligefrem en hemmelighed at du intet har til overs for udstilling af marsvin og ikke selv er en del af det. Og set udfra så kan det måske godt se forkert ud når man ikke ved hvordan det foregår. Og det skinner som overstående har sagt igennem.

Og angående leve alderen, så er det jo let og surfe rundt på hjemmesider og tælle sammen hvor gammel dyrene er. Men når sandheden skal frem så er der rigtig mange opdrætterer som ikke sætter deres pensionister på hjemmesiderne fordi de går som kæledyr bla. i bokse i stalde og lign.

Jeg kender i hvertfald rimelig mange opdrætterer som ikke sætter deres pensionister/kæledyr på hjemmesiderne.

Og mange af os sælger også være pensionister fordi der også skal være plads til fornyelse og nyt blod i opdrættet. Derfor har vi måske ikke lige alle dyrene på hjemmesiden og hjemme hos os selv, men det er jo ikke ensbetydene med vi ikke ved hvor de er eller hvor gamle de er.

Men det er let og surfe rundt på hjemmesiderne og bare tælle og kigge uden at kende folk eller deres opdræt.
    Det kan man virkelig ikke bruge til nogen særlig seriøs statestik på hvor gamle marsvin bliver eller ikke bliver.

Og hvor vidt tørfoder er godt eller skidt så er der jo intet nyt i at nogle marsvin bliver 10 år på tørfoder mens nogle bliver 5 år osv...
    Der er så mange ting som spiller ind på det når vi snakker alder. Så mange faktore og man kan ikke bare pille en af disse faktore ud og sige det er den her, som er skyld i det hele. Det kan man altså bare ikke, det er ren og skær logik.

Men ja det er håbløst og at bygge bro mellem den bobbel du lever i, og den verden vi andre lever i.

Hvilken en der er den bedste tjaa. Men vi gør jo alle ( forhåbenligt) det vi finder bedst for vores marsvin og som være marsvin trives bedst på. Og det er vel et eller andet sted det som betyder noget. Hvad der er bedst for vores dyr må vi selv kende. Og der er mange måder at holde marsvin på, og det skal vi alle accepterer.

Og når man smider argumenter ud omkring levealder osv. så ligger det op til en debat. Kan man ikke li det, så må man vælge det man skriver med lidt mere omhu.

• #19   3. sep 2011 Vil da rigtigt gerne høre jeres bud på hvorfor at marsvin i dag ikke bliver ligeså gamle som for 100 år siden. Kan i komme i tanke om andre faktorer end foder og gener?

Den der med at vi ikke ved hvor gamle marsvin bliver i dag synes jeg er et noget spinkelt argument. Hvor gamle bliver jeres da? I der har haft så mange marsvin, i må da have et bud på hvor gamle de bliver?

Jeg kan sige at herhjemme er gennemsnitslevealderen i øjeblikket nok ca. 5 år. Men det er et slag på tasken. Jeg har i øjeblikket 17 marsvin som har en gennemsnitsalder på 4,1 år. Jeg forventer dog at den bliver meget højere da alle mine dyr virker meget sundere og friskere nu end dengang de fik tørkost så jeg synes det bliver spændende at følge. Jeg gør mig dog ingen forhåbninger om at komme helt op på de 8 år som der står i de gamle bøger -men nu må vi se.

Skal forresten hilse fra folk herovre i "boblen" og sige at i er velkomne! Vi er allerede rigtigt mange herovre og der kommer flere til hver eneste dag smiley

• #20   3. sep 2011 Ok før ville du ikke diskuterer nu vil du gerne… Men ok.

Der er efter min mening mange ting som spiller ind omkring alder og trivsel hvilket jeg synes giver sig selv.
    For det første spiller det jo ind med generne ikke bare på det enkelte dyr med også dyrene som ligger bag. Inavl vil også være en faktor som spiller ind. Ligesom hvis der er i generationer efter generationer er avlet på revl og krat.
    Jeg vil også mene der er forskel på om marsvinet i sig selv benyttes i avl eller om det går og feder dem som pensionist uden nogle kuld. Enhver ved at kuld tærer på dyrene kroppe både for hannerne og hunnernes skyld.
    Fodering spiller naturligvis også ind. Ikke bare tørfoder, men også grønt foder, hø og diverse. Der er set rigtig mange eksempler på at marsvin der bliver fodret med brugsens det billige gnaver blandings foder som er ene korn fint bliver 8-10 uden problemer trods det marsvin ikke er korn spiserer. Det er også set at marsvin kan leve fint uden hø trods det vi alle ( går jeg udfra) mener marsvin altid skal ha hø.
    Det er også set at marsvin der lever på marsvine piller ( c vitamin piller) også sagtens kan blive 6-8 år selvom der er nogle der efterhånden mener c vitamin piller er noget af det værste man kan give sine dyr.

Derudover vil jeg også mene måden man holder dem på spiller meget ind, der er forskel på om man har 2 marsvin og passer nusser og pusser om dem i hoved og mås eller om man har flere og er mere moderart i sin pasning. Ligesom der er også er forskel på om man har 1 marsvin alene eller 2 sammen.

Jeg vil også mene det spiller ind hvor vidt dyrene går inde eller ude, og bliver udsat for høje eller lave temperaturer og jeg vil også mene at det spiller ind hvor vidt man ( i min verden) overbeskytter sine dyr og desinficerer sine bure hver uge så marsvinene ikke stifter bekendtskab med naturlige bakterier og lign. Eller om man desinficerer i moderate mængder og måske ikke lige hver uge når buret bliver gjort rent.
    Jeg har intet problem med du synes tørfoder er noget så forfærdeligt for marsvin, jeg deler bare ikke din holdning. Og jeg er en del mere kilde kritisk end så mange andre er.
    Min holdning til tørfoder er udelukkende baseret på hvordan mine dyr trives og hvordan det fungerer her hos mig.
    Jeg har skinnyer og skinnybærer og har haft det i 3 år. Jeg har næsten solgt alle mine langhåret fra. Og med skinnyer bla. er der nogle som mener at man skal bruge kraft foder så som rabbit royal at fodre med frem for marsvine piller. Men i min verden er det forkert at fodre med kraftfoder når dyrene kan trives på marsvine piller. Hvis dyr skal ha kraft foder for at trives og opretholde størrelse så synes jeg det siger meget om deres dyr’s størrelse og trivsel.

Jeg er fuldt enig med dig i at frisk grønt på ingen måde skader, og gør mange gode ting for marsvin. Det er jeg slet ikke uenig med dig i. Og meget grønt og varieret er godt for marsvinene, det er vi heller ikke uenige om.
    Jeg er blot ikke enige med dig i at tørfodret er skyld i at marsvinene ikke bliver 8-10 år.
    Og ja jeg har haft mange marsvin siden 2002. Også for mange i perioder, det ved jeg.
    Hvor mange af dem er blevet gamle. Tjaa for at være ærlig så tæller jeg ikke og går ikke op i det. Jeg nyder dyrene mens jeg har dem. Og desværre jeg jo bla. ikke herre over hvordan det går dyrene efter jeg har solgt dem.
    Men jeg har da kendskab til nogle stykker fra mig som har passeret 6 år. Og jeg har da også haft nogle hos mig selv som har passeret 5 år. Jeg havde bla. en skinny som passerede 5 år hvilket er en høj alder for skinnyer, de bliver som regel ikke mere end 3 max 4 år.

Og det er da fint i er mange som mener tørfoder er skidt, men vi er også mange på den anden side som ikke synes det. Og det er jo egentligt fair nok, det er smag og behag.

Og hermed slut herfra.

• #21   4. sep 2011 Det var mere den med at udstillingdyr=sunde dyr jeg ikke rigtigt orkede at gå ind i en gang mere, -vi har vel efterhånden alle vores "døds-emner" som man bare ikke gider - jeg har f.eks. en fornemmelse af at du er ret træt af snakken om burstørrelser(?)!

Du har jo helt ret i mange af de ting du skriver. Jeg kan sagtens se at der er mange parametre at tage i betragtning, men hvis man læser bøgerne fra 1917 og 1915, så er det overraskende, at der NETOP er tale om avlsaktive dyr, -netop er tale om dyr der står udenfor året rundt, netop er tale om dyr der bliver fodret med simple ting som grønt og korn, -som går på begrænset plads, -som bliver avlet efter meget nøje udvælgelse som i dag, bliver holdt under meget høje rengøringsstandarter og som aldrig bliver nusset og pusset som du skriver.

Dengang var dyrene en forretning hvilket der på ingen måde bliver lagt skjul på i bøgerne. De blev selvfølgelig passet så de ikke blev syge og så de stadig kunne klare sig godt på udstillingerne, men i bund og grund var det nyttedyr -lidt på samme måde som folk har mink eller svin i dag. NETOP derfor synes jeg at den angivne gennemsnitsalder dengang opsigtsvækkende i dag.

Jeg er ved at være nået dertil hvor jeg anser korn-blandingen fra Fakta som bedre foder end det pelleterede. Korn er skidt, -lad os slå det fast. Men det er trods alt "levende" føde som ikke svulmer voldsomt op i maven og som ikke kræver at marsvinet drikker enorme mængder vand for at transportere overskuds-mineraler og vitaminer ud. Desuden er der selvfølgelig også stor forskel på korn, noget kan være okay -f.eks. er solsikke-kerner ikke direkte dårlige de indeholder bare meget energi som de fleste burmarsvin ikke kan få brændt af. Havre er bedre end hvede osv.

Men der er selvfølgelig også stærke og svage individer som du skriver. Vi har alle hørt om børneværelses-marsvinet der opfostret på dårligt foder og ingen selvskab, -bare hamrede igennem i 10 år. På samme måde er der dyr der klarer sig glimrende på tørkost (ofte de der er gode vanddrikkere) og der er dem der ingenting tåler og bare stiger af hvis der kommer en træk-vind. Det er jeg helt bevidst om, - men vi må forholde os til at der i bøgerne bliver talt om gennemsnitsalder - og at avls-hunnerne MINDST kan levere kuld i 6 år. Det er altså ikke enkelte dyr der tales om. På DMK's hjemmeside angiver i levealderen på marsvin til 4-5 år.

Og (som du skriver) hermed slut herfra smiley

• #22   4. sep 2011 Når men jeg går ud fra at, jeg ikke skal servere Fiber P for mine marsvin smiley Hehe

• #23   4. sep 2011 Denice, - det kan du godt hvis du ønsker at give dem lidt lørdags-slik og hvis det gives sammen med en masse grønt så de kan få skyllet overskydende calcium osv ud, -men det er måske bedre at kigge lidt på pakken og så give nogle af urterne friske i stedet. På den måde kan du undgå det alt pelleterede som også indeholder korn -og ofte vil grisene sætte større pris på det på den måde.

Og ja, undskyld at din tråd om Fiber P blev sådan en længere historie smiley

• #24   4. sep 2011 Hehe det er helt iorden .
    Men hva jeg kan finde på nettet, kan man umiddelbart kun købe 25 kg sække det er måske bare lidt meget at have stående til 3 grise .

Kommentér på:
Fodring af marsvin med Fiber Performance

Annonce