588 visninger
|
Oprettet:
Chincilla {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Min datter har pt en ældre guldhamster. Hun har snakket om når den en dag er væk, kunne hun tænke sig en chincilla. Men jeg sætter mig altid ind i tingene før vi anskaffer os et dyr. Jeg kan se der findes mange typer bure, hvad er bedst? Hvad er det optimale at have i et bur? Og hvor meget kontakt kræver sådan et lille væsen. Der står megdt forskelligt når man søger på nettet.
Håber i kan hjælpe.
Hilsen Janni
Dette er billedet af det bur vi har nu, kan det bruges til en chincilla
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Man kan sige, at der er nogle mindstemål for pelsavlerne, og det er teknisk set mindstemål. Men jo større jo bedre.
Dog er de ikke lavet til at klatre, selvom mange påstår det, så de skal ikke have bure med for stor faldhøjde, for det kan man miste dyr på.
Jeg har selv lige mistet en til et uheld, hvor hans bur åbnede og han ikke opdagede det, så han tog et styrt fra ca. 1,5m og fik en hjerneblødning og måtte aflives.
Men det bur du har, har det problem, at det har plastikbund. Det er ikke sikkert der sker noget, men hovedparten af alle chinchillaer, gnaver virkelig meget, så du kan risikerer at få en chinchilla, der har gnavet sig ud på en dags tid til et par uger.
Jeg har et bur med plastbund. Vi havde et par gående i det i 5+ år. Før det er det blevet brugt i 5-10 år til chinchillaer. Ingen problemer. Så kom en af mine gamle hunner i, og på under 24 timer havde hun gnavet sig ud.
Alle plader skal også skiftes ud med træ, hvis det skal tages i brug.
De kræver den mængde kontakt I gider give den. Det er jo ikke kæledyr som sådan. Det er de færreste man kan tage ud og decideret sidde og nusse med. De fleste tolerere håndtering, men de vil for det meste helst ud og løbe, og så synes de det er sjov at hoppe rundt på dem der sidder på gulvet, hvor de løber.
Har I overvejet potentiel levealder på chinchillaer?
Jeg var selv 11 dag jeg fik min første. Han blev over 10 år. Lige nu har jeg en siddende der bliver 12 om lidt.
sep 2012
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 1
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Mht plade, vil den også kunne få fat i kanten oppe ved tremmerne.
For tiden har jeg enkelte dyr, jeg ville kalde skulderstrop. De vil gerne sidde på en skulder når jeg går rundt med dem. Jeg har måske 2-4 stykker jeg kunne få mere kæle tolerente ud af 7 dyr. Min hun på 12 er fra eget opdræt. Hun har aldrig, som i fra da hun var helt ny, gider håndtering. Jeg kan stadig ikke holde hende uden hun flipper helt ud. Så det er ikke sikkert at man kan vænne dem til det, man kan få en der slet ikke gider håndteres.
Chincilla