943 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Chincilla eller degu? Chincilla eller degu?

Jeg har efterhånden haft div. små gnavere - mus, guldhamster, dværghamster, pigmus, fedthalemus osv. - og har pt. guldhamster, dværghamster og mus.

Men har længe gået og overvejet at prøve kræftere med lidt større gnavere og nu spekulere jeg så på om det skal være deguer, eller chinchillaere jeg skal give mig i kast med?
Jeg arbejder til dagligt i en mini zoo, og har i den forbindelse fået øjnene op for deguer, som ellers aldrig før har sagt mig noget.

Jeg har sammen med en ekskæreste, for nogen år siden, haft et par chinchillaer, og de var jo virkelig skønne, så ønsker mig helt sikkert sådan nogen igen engang, men om det skal være nu ved jeg så ikke.

Hvad ville i vælge, hvis i var mig?
Deguer eller chinchillaer?
Begrund jeres valg smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af 5g til tv 1.700 kr.
  • Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chincilla eller degu?
  • #1   19. apr 2011 Okay slet ingen der har en mening? smiley

• #3   19. apr 2011 Personligt ville jeg vælge en chinchillaer.
    Jeg kan ikke se det interessante i deguer af en eller anden grund, men jeg er bidt af en gal chinchilla (har 5 på nuværende tidspunkt, nr 6 er på vej hjem, og så er der lige 2 unger... Det har stået på de sidste 14 år).

Men om en chinchilla er noget for dig, ved jeg ikke.
    Din udtalelse med at du har haft et par, får mig lidt til at stejle.
    De kan blive meget gamle, og de har ikke godt af at blive smidt rundt.
    Hvis man ikke er indstillet på at have dyret i 10+ år (selvom nogen ikke bliver så gamle), så skal man ikke vælge chinchillaer.

Her ud over er chinchillaen jo heller ikke et egentligt kæledyr.
    Om deguen er det, ved jeg ikke.

Så det kommer jo også an på hvad du vil.
    Er du til dyr der er sociale i form af deguer, og derfor skal have selvskab, eller er det fint at have et dyr der kan gå alene eller i par?

Det nemmeste ville nok være, hvis du satte dig ned og virkelig læste igennem hvad det vil sige at have begge arter.
    Begge bliver væsentligt ældre end hvad du har prøvet.

Lidt ekstra chinchilla info:
    Hvis du beslutter dig for en chinchilla eller to, skal du have fat i en opdrætter.
    Der er virkelig mange problemer med dyr fra dyrehandlere, og "opdrættere" der er ligeglade med tavler, eller hvor de har deres dyr fra.
    De får tand problemer, og dør en smertefuld død når de er 4-5 år i snit. Nogle bliver ældre før det udvikler sig. Og der er ikke noget at gøre ved det, for det er rødderne den er gal med.
    Det ses også til tider hos opdræts dyr, men er langt mere hyppigt hos dyrehandler dyr.
    Her ud over har dyrehandler dyr en tendens til at være meget uhåndterbare.

• #4   19. apr 2011 Jeg ville vælge Degu'er... Mest af alt fordi Chinchillaers pels er så ultra fint og flyvsk og sætter sig i næsen på en og kilder og generer i flere dage efter.
    Men synes også at Degu'erne er sjovere at se på og mere lærenemme. Chinchillaer gemmer sig meget...
    Men dybest set vil jeg ikke have nogen af dem, fordi (mine) rotter har indtaget min interesse for gnavere fuldstændigt. Hehe.

• #5   19. apr 2011 Totterne:
    Jeg ved ikke hvad det er for nogle chinchillaer du har set, men det kan da næsten ikke have været veltilpassede dyr.
    En "rigtig" chinchilla, der er blevet håndteret fra lille, og ikke er blevet kastet rundt mellem folk, kommer nærmest ud så snart man går forbi buret. De prøver selv at hoppe ud af buret og ud på folk, og så vil jeg tro at de er lige så lærenemme som deguer.
    Begge skulle kunne trænes med klikker (jeg ved med sikkerhed chinchillaer kan).

• #6   19. apr 2011 Har ikke haft Chinchillaer siden jeg var en lille pige, så det er nok bare mig der husker det sådan. Undgår generelt Chinchillaer, pga. min "pels-i-næsen" problem så naturligvis er min erfaring begrænset. Men indlægget handlede om ens mening, og det var så den jeg skrev smiley
    Og mht. at gemme sig, så ved jeg godt at vel håndterede dyr er trygge og nysgerrige dyr, sådan er det jo med alle (patte)dyr og fugle. Men dyrene hos dyrehandlere er sjældent specielt trygge desværre, og det var der jeg sidst så Chinchillaer.

• #7   20. apr 2011 Men så svarer du jo heller ikke på hvordan de reelt er, men på hvordan dem i dyrehandlerne er.
    Og ja, der ligger de og sover rigtig meget, fordi de er totalt udkørte af alt det der sker omkring dem.
    Men så må alle rotter, marsvin, hamstere, mus og kaniner jo også være kedelige, for de gemmer sig også altid hvis de får stillet et hus til rådighed - med mindre der er gået stereotypi i den.

• #8   20. apr 2011 Vi andre kan ikke fortælle dig hvad du skal vælge.

Hvis ikke du selv ved det synes jeg slet ikke du skal vælge nogen af dem.

Man skal vælge det dyr man synes bedst om og det ens hjerte banker for.
    Og har man ikke et dyr det gør, så synes jeg i stedet man skal overveje om det så er det man vil.

Der er fordele og ulemper ved alle dyr, og alle har nogle dyr de bedst kan li.

• TNJ
    TNJ Tilmeldt:
    apr 2011

Følger: 3 Følgere: 14 Svar: 103
    #9   20. apr 2011 Chinchillaer, helt klart, det har vi nemlig, to stk smiley
    Vi bruger ikke så meget det med at "tvangskæle" med dem, vi har dem ude og rende frit i stuen, og så hopper de rundt og er temmelig underholdende at studere smiley
    De er (vores i hvert fald), meget kontaksøgende selv, selv hunden kan de nærmest finde på at kravle ud i hovedet af, og de kan også finde på at hoppe rundt ovenpå os både på gulvet og oppe i sofaen smiley
    Og så elsker de en godbid eller to, dagen starter som regel med at hundene kommer ud i haven og så skal de have deres "godmorgen-rosin", hvilket de udmærket er klar over smiley

• #10   22. apr 2011 Chinchilla.
    har lige mistet min - og skal bestemt have en ny!
    de er jo så søde og bløde.. et dejlig dyr smiley

• #11   22. apr 2011 Tak for jeres meninger allesammen smiley

Sortfod: Ej det var dog noget nær den latterligste kommentar jeg nogensinde har fået?
    I dine øjne må man simpelthen ikke kunne lide flere forskellige arter af dyr eller hvad?
    For jeg spørger jo netop fordi jeg synes begge arter er helt fantastiske, og hvis jeg havde pladsen ville jeg havde både chinchillaer og deguer, men da dette imidlertid ikke er muligt, må jeg indtil videre vælge EN af delene.

• #12   22. apr 2011 Og tak til Natasja C som åbenbart godt kan se hvad jeg mener smiley

• #13   22. apr 2011 Mapenzi:
    Det Sortfod siger er jo faktisk rigtig nok.

Hvis du ikke selv kan beslutte dig, og skal have hjælp af andre (i dette tilfælde folk du slet ikke kender), så skal du måske helt fravælge begge arter...

Den eneste måde du kan vælge rigtigt på, er at sætte dig ned og bestemme dig for hvad du helst vil have.
    Jeg har da også en masse dyr jeg godt kunne tænke mig, men kunne ikke drømme om at spørge tilfældige mennesker hvad jeg skulle vælge først.

• #14   22. apr 2011 Undskyld mange gange at jeg har lyst til at høre andres mening -.-
    Synes det er DYBT latterligt at jeg så bør fravælge begge dyrearter fordi jeg tillader mig at spørge andre til råds. Har virkelig aldrig hørt noget så latterligt.
    Jeg spørger jo ikke folk for at de kan sige Degu! eller Chinchilla! fordi den ene eller den anden er sødere. Nej, jeg vil vide folks erfaringer med de forskellige dyr og tage et velovervejet valg.
    Jeg vælger sq da ikke ud fra hvilket dyr der er flest "stemmer" på, men gennemtænker folks erfaringer, beretninger og fortællinger om de forskellige dyr.

• #15   22. apr 2011 Ja det har du ret i, det skal man vist passe på med.
    Det plejer ellers at være den slags folk bliver glade for, altså at man ikke bare hovedkuls kaster sig ud i køb af forskellige dyr.
    Men herinde er det åbenbart lidt ligemeget.

Men takker for opbakningen ;D

• #16   22. apr 2011 Mapenzi:
    Du overreagerer jo totalt på hvad der bliver skrevet.

Der er ingen der siger du ikke må have dyrene. Der bliver bare pointeret, at hvis du er så usikker, så var det måske smart helt at fravælge begge dyr.

Men du får jo ikke erfaringer her inde fra.
    Du får de der "jeg synes du skal vælge DEN, for den er SÅ sød" holdninger som udgangspunkt.
    Hvis du virkelig vil have nogle erfaringer du kan tage udgangspunkt i, så ville du finde fora med speciale i dyrene, eller mennesker der holder dem, og spørge der,
    Det kan måske være vanskeligt med mere eksotiske arter, men det er altså nemt at finde nogen man kan spørge, både med chinchillaer og deguer.

• #18   22. apr 2011 Grunden til jeg skal at hvis ikke du selv ved hvad du vil ha at du skulle fravælge dem begge er simpel.

Som man allerede kan se er det meste af tråden det der med enten degu for de er så søde eller chinchilla for de er bare søde..

Og det kan man jo ikke bruge til meget.

Og ja måske jeg er unormal. Men når jeg overvejer anskaffelse af en ny dyreart så er det ikke bare noget med at spørge folk...

Jeg giver mig til at google den dyreart jeg påtænker og købe og så læser og læser jeg om dem. På den måde får jeg i hvertfald et realistisk ide om hvad de kræver af pasning og pleje, foder og lign. Og hvad folks erfaringer rundt omkring er med dem.

Det giver for mig et mere realitisk bud på om det er noget jeg synes om end at spørge folk herinde.

Men bevares da at jeg kom med min mening og ikke bare skrev den ene eller anden dyre art fordi den er såååååå søøøøøøøøøød..

• #19   22. apr 2011 Jeg har da ved gud heller ikke sagt det er forkert.

• #21   23. apr 2011 Natasja C - Det er jo så ikke det trådstarter efterlyser - hun skriver selv "Jeg spørger jo ikke folk for at de kan sige Degu! eller Chinchilla! fordi den ene eller den anden er sødere. Nej, jeg vil vide folks erfaringer med de forskellige dyr og tage et velovervejet valg."

Så hun leder jo ikke efter meninger som "Degu fordi de er søde" eller "Chinchilla fordi de er nuttede" men erfaringer til et velovervejet valg...

Kommentér på:
Chincilla eller degu?

Annonce