Ørkenrotter der slås :( {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har købte i går 2 ørkenrotte-hunner til min datter. De kommer fra samme forretning hvor de gik i samme bur uden problemer. Den ene er lidt større end den anden og det er den store der bider den lille til blods på bagenden.
Det ser voldsomt ud når de slås og de har gjort det lige fra ½ time efter de blev sat i buret.
Jeg har nu måtte skille dem ad så den ene bor i transportburet, for den lillle peb hele tiden og lå muse-(eller skal man skrive rotte-)stille i det ene hjørne, og turde ikke røre på sig. Jeg synes jeg HAR givet det tid til at de skule kunne finde en "rangorden" men jeg har s@u ondt af det lille kræ der bliver bidt hele tiden....
Er der nogen der har gode råd til hvordan man kan få dem til at gå sammen? Alternativt må jeg aflevere den dominante tilbage til forretningen og få en ny, og håbe at de 2 så bedre kan sammen?!
June H
jun 2010
Følger: 19 Følgere: 18 Gnavere: 3 Emner: 2 Svar: 387
Det du skal gøre er at de skal være i sammen bur så de kan snuse til hinanden men uden at røre hinanden, altså skal buret deles op i to.
Der kan gå lang tid med det imellem dem før de kan sammen..
okt 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
Spørgsmålet er så hvor længe jeg skal blive ved med det?
jun 2010
Men det er nok at prøve at sætte dem sammen og så se hvordan de er overfor hinanden..
Og så med det samme de slåsser flytte dem fra hinanden igen..
okt 2010
Skulle man prøve at sætte dem sammen på neutral grund?
apr 2010
Følger: 63 Følgere: 63 Emner: 21 Svar: 675
Det kan være nødvendigt at sætte dem i split.
En kasse med net imellem så de egentlig ik kan komme til hinanden.
På den måde har de hver deres område.
Og så bytter man dem rundt ca hver 6. time.
Alligevel kan der gå meget lang tid inden de kan enes - andre gange går der blot et par timer.
I dette link kan du se billeder af andres splitkasser.
http://www.egerbil.com/splittank.html
http://www.google.dk/images?hl=da&rlz=&q=gerbil%20split&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1659&bih=840
okt 2010
Overvejer at bytte hende der vil slås til en fra samme kuld som den anden, så er de da lige gamle om ikke andet og nogenlunde samme størrelse. Lige nu er den dominerende noget større end den anden.
Mon det vil hjælpe?
Ellers er alternativet jo at jeg skal ud og købe et bur til og så må de bo i hver deres....
Men det jeg ikke forstår er at de er jo købt samtidig - taget fra det samme bur i dyrehandlen... Hvorfor kan de så ligepludselig ikke enes?
jun 2010
Det er måske fordi de er kommet til et nyt sted.. Så meget ved jeg ikke og jeg har altid været heldig med at mine ikke skulle være splittet særlig længe..
okt 2010
Hvornår skal man give op?
jun 2010
okt 2010
Tror jeg bytter den store til en på den andens størrelse og ser hvordan det går.... Så er slåskampen da om ikke andet ligeværdig!
Hvis det ikke går laver jeg split inde i buret som i foreslår...
okt 2010
Jeg har gjort det at jeg har renset buret fuldstændigt så det hverken lugter af ny eller "gammel" ørkenrotte - det samme med transportburet.
Nu er det nye så placeret i buret og den "gamle"er placeret i transportburet - regner med at bytte om et par timer og så efter et par timer igen, så den nye sover i buret i nat.
Vil så prøve at sætte dem sammen i morgen tidlig - eller er det for tidligt?
apr 2010
Det er i hvert fald min personlige mening.
okt 2010
Vi må jo så bytte nogle gange om dagen...
Hvor lang tid ville I lade gå, før de mødes rigtigt?
apr 2010
Hvis det ik går, så ska de tilbage i split omgående og så starter man forfra.
Ørkenrotter kan desværre være lidt dumme at sætte sammen.
Jeg har selv 4 drenge der går i split lige nu fordi de lige besluttede sig for at de overhoved ik ku li hinanden mere. Så den ene af dem blev bøllebanket voldsomt.
Nu prøver jeg så at få ham ind i gruppen igen. Det kan ta meget lang tid.
Det jeg bruger (lånt af min underbo) er en kasse fra Ikea, som er delt på midten med net. Lågen er også lavet af net.
På den måde går de i samme kasse men stadig adskilt.
Jeg bytter dem rundt hver 6. time.
Om et par dage prøver jeg at sætte dem sammen, hvis det ik går, sætter jeg dem straks i split igen og starter forfra.
Om det tar dage, uger eller måneder er ik til at sige. Det må tiden vise.
okt 2010
De har nusset og sovet i ske lige siden - bare dejligt!
Tak for alle svarene
apr 2016
Følger: 1 Svar: 1
hvad skal jeg gøre???
Ørkenrotter der slås :(