At sætte to kaniner sammen? {{forumTopicSubject}}
Min han kanin Ollie på 4 måneder er lige blevet kastreret i fredags, og planen har hele tiden været at han skulle have sig en kammerat, helst en steraliseret hun kanin. For et par uger siden fik vi så en kanin hjem som var blevet væk hjemmefra (en han kanin på over 1 år).
De fik lov til at møde hiannden og være sammen, der var ingen tegn på agression, kun lidt ustyrlige hormoner som gjorde at de konstant ville parre hiannden. Ret stressende for dem. Så jeg besluttede at de begge skulle neutraliseres, men den nye kanin Oscar kunne desværre ikke vækkes igen efter operationen...
Så nu er vi ved at kigge efter en ny ven til Ollie, og grunden til at vi allerede kigger nu er fordi at der skal gå mindst en måned før kastrationen virker.
Min plan har hele tiden været at få en hun kanin fra samme opdrætter som Ollie kommer fra, men det ville betyde at den nye hunkanin kun er et par måneder når hun ankommer.
Og efter hvad jeg har læst ude på nettet skal begge kaniner være neutraliserede?
Kaninen vil ikke kunne blive steraliseret før den er 4 måneder. Men betyder det at de ikke kan gå sammen?
Hvad er jeres erfaringer med jeres kaniner? Og hvad vil i anbefale?
mar 2016
Følger: 3 Følgere: 39 Gnavere: 1 Emner: 3 Svar: 30
Følger: 39 Følgere: 202 Gnavere: 2 Emner: 14 Svar: 423
http://frikanin.dk/bonding-af-kaniner
(De har også en FB gruppe du kan melde dig ind i - så kan de sikkert hjælpe dig)
apr 2010
Følger: 33 Følgere: 34 Gnavere: 12 Emner: 12 Svar: 313
Der er ingen grund til at købe fra en avler, når så mange kaniner mangler et godt hjem
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
Så lige så meget grund som der er til at vælge en adoptions kanin kan der jo være for at vælge hos en avler.
Det er rigtigt at begge kaniner bør være neutraliseret og der skal går et rum tid efter de er blevet det til kaninernes hormoner er ude af kroppen.
For mit vedkommende da vi satte vores sammen så satte jeg dem i end indhegning med skilrum i mellem og der gik de i knap 3 uger.
Planen var de skulle gå der meget længere og komme ud flere gange på neutral grund ( i gangen) men de blev sat i indhegningen med skilrum i mellem da vi flyttede ( de boede i hver sin lejligheden inden vi flyttede) men kaninerne valgte selv at flytte sammen efter 3 uger og kun 1 gang på neutral grund hvor der intet problem var i mellem dem.
Men ja lige netop bonding er en god ting og læse ved frikanin.
Og så huske på at 2 kaniner ikke skal proppes i et bur, men min. have en indhegning eller være friekaniner.
nov 2014
Følger: 3 Følgere: 3 Gnavere: 2 Emner: 11 Svar: 23
At sætte to kaniner sammen?