1.197 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Spørgsmål vedr. meget kræsne marsvine. Spørgsmål vedr. meget kræsne marsvine.

Hej GG smiley
Som overskriften lyder så har jeg et spørgsmål omkring vores to MEGET kræsne marsvine. Hvis det stod til dem så levede de udelukkende af salat. De har frem til for ca 3 uger siden fået hver 2-3 salatblade morgen og aften sammen med gulerødder og peberfrugt og andet. De to sidstnævnte har de godt kunne spise men de vil nu helst være fri. Jeg har prøvet at give dem bla broccoli, spidskål, bladselleri, persillerod, blomkål, rødbeder, fennikel og meget andet. Fennikel fik de for første gang for ca 3 uger siden og der lod det til at de godt kunne li det men det var kun den første uge, for derefter gad de heller ikke længere have det. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre for jeg vil jo ikke have, at de går rundt og er sultne. Sådan som det køre nu, får de jo intet varieret. Nu får de kun et salatblad om dagen sammen med andet forskelligt men det bliver bare ikke rørt - udover salatbladet.
Så hvad ville i gøre, hvis jeres var så kræsne? Skal jeg gå tilbage til at give dem deres salat som tidligere eller skal jeg fortsætte med at give dem alt det som jeg har givet hidtil - også selvom at de ikke spiser det? De spiser enormt meget af deres tørfoder samt hø men det er jo fordi at de næsten intet grønt får eller rettere sagt vil have.
Jeg ved godt at lige så vel som vi kan være kræsne at så kan dyr også. Syntes bare at det er frustrerende.
På forhånd mange tak og rigtig god aften til jer alle smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.
  • 2 times rengøring i dag senest 17:00 500 kr.
  • Jeg skal bruge en låsesmed til et skab 400 kr.
  • Ca 20 kvm væg med standhaftig tapet 2.500 kr.
  • Gummimåtter, bundmåtter, hjulkapsler, stålfælge med dæk. 1.200 kr.
  • Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr. meget kræsne marsvine.
  • #3   27. mar 2016 Grøntsager er jo en meget vigtigt kilde til C-vitamin. Salat har nogenlunde INGEN næring. Nærmest udelukkende vand. Så det er ikke godt, hvis de får for meget smiley
    To marsvin skal have omkring 50 gram tørfoder morgen og aften. Jeg måler mit ved hjælp af et målebæger med en streg.
    Peberfrugt er et hit herhjemme, og især den røde er fyldt med vitamin. Ti gram af det, og de har fået den daglige dosis C-vita Ca.
    Persille har du jo givet dem. Også fyldt med vitaminer.
    Jeg har en liste fra marsvineklubben et eller andet sted. Kan finde den i morgen. smiley Den viser de forskellige grøntsager og hvor mange vitaminer der er i.

• #4   27. mar 2016 Oh og god aften til dig også smiley

• #5   28. mar 2016 Mange tak for jeres svar smiley

Jeannie: Ok det vil jeg gøre, altså helt fjerne deres salat. Gjorde det for et par dage og hvor de så kun fik alt det andet nævnte men de skældte simpelthen ud og da de ikke ville spise noget af det, så gik jeg tilbage til at de så fik et enkelt salatblad sammen med det andet. Men jeg står det igennem nu og håber at de vil begynde at spise det. Hvor længe skal jeg lade det køre på den måde, altså hvis de slet ikke spiser noget af det? Og af tørfoder det vil jeg begynde at måle af til dem. Den madskål som der er et billede af i min tråd " er det her Cavia Korell ", den bliver fyldt halvt op om morgenen og så er den tom næste morgen. Og frisk hø bliver fyldt op både morgen og aften.

Ejer af smukke tot: Ja det har du ret i, at der intet næring er i salat. Hvis 10 g rød peberfrugt er nok til at de er dækket ind med c-vitamin, så er de dækket ind, for de spiser ca en halv peberfrugt hver i døgnet men de er ikke glad for dem. Og ja også persille og dild det vil de også gerne have, dem havde jeg helt glemt smiley Men alle de rodfrugter og andet som jeg giver dem, bliver bare ikke rørt. Jeg har ikke tal på hvor meget mad jeg har smidt ud den sidste mdr tid og det er jo også noget svineri at gøre. Men jeg håber bare at de snart begynder at spise noget af det. Men salat kommer helt væk igen og så må jeg bare stå det igennem.
    Du må gerne prøve at sende den der liste men ellers prøver jeg også lige at finde den - men ellers tak skal du have smiley

• #6   28. mar 2016 Jeg sender den i morgen smiley Og hvis jeg skal være ærlig, hvis marsvinene ikke gider spise det, så hvorfor give dem det? Hvis alle deres behov er dækkede, så er der vel ingen grund til, at give dem noget, de alligevel ikke spiser. smiley Det koster dyrt, hvis det alligevel bare bliver smidt ud smiley

• #7   28. mar 2016 Ok mange tak skal du have smiley Jeg har selv haft den tanke her på det sidste med at kun give dem gulerødder, peberfrugter og så persille og dild men jeg syntes bare at det ville være synd, hvis de slet ikke fik andet. Så jeg har bare prøvet og prøvet og håbet på at de ville spise det eller i det mindste bare smage på det men det gør de bare ikke. Nu prøver jeg at tage deres salat helt væk og så prøver jeg et par uger at give dem noget af det ovennævnte og ændre det sig ikke, så får de kun gulerødder og peberfrugt og så persille/dild. Glæder mig til sommer for mælkebøtter vil de gerne have smiley
    Jeg har haft mange marsvin siden barndommen men jeg har aldrig oplevet nogle af dem være så kræsne.

• #8   28. mar 2016 Marsvin er nogle sjove nogle smiley
    Men istedet for at give dem de samme og håbe at de kan lide dem, hvorfor så ikke prøve en helt ny grønsag hver uge?
    Så du hver uge prøver en lille smule af en enkelt grønsag. Bare en smule. Hvis de ikke kan lide den, så har Du ikke købt for meget, og hvis de kan, så kan du jo bare købe mere smiley

• #9   28. mar 2016 Ja mon ikke smiley Det var da en god idé - det vil jeg gøre. For jeg har gjort det modsatte - købt en masse forskelligt og så har de måske fået 3 forskellige slags og intet har de spist og så har det endt med at jeg har smidt det ud. Så prøver jeg at give dem kun en slags sammen med deres gulerødder og peberfrugt for en uge og så fortsætter jeg ugen efter med noget andet. For det andet er godt nok for dyrt smiley

• #10   28. mar 2016 Marsvin går under ingen omstændigheder sultne rundt.... De skal være syge for ikke at spise. De er genetisk kodet til at gå og småspise, hvor fastning er absolut no go.
    Såfremt de får godt hø og et fuldfoder som dækker diverse vitaminer og mineraler (og som de ikke kan sortere i), så kan man se på grøntet som et 'tilskud', luksus, hygge osv.

• #11   28. mar 2016 Prøv evt også at skære ned på peberfrugten, så de kun får 1/4 til deling pr dag smiley Skræl gulerødderne og skær bladsellerien ud i skiver, så de kan dufte det smiley Giv dem det nye når de er rigtig sultne - feks om morgenen eller efter skole/arbejde og giv dem kun den ene ting, som du vil præsentere dem for smiley Spring kål og blomkål over - det gider de sjældent at spise smiley Vores kræsne putter spiser: gulerod, peberfrugt, bladselleri, broccoli, fennikel og rødbede - det sidste har jeg måtte introducere dem for på ovenstående måde smiley

• #12   28. mar 2016 Jeg er glad for at høre at de ikke går rundt og er sultne for det var jeg meget bekymret for. De spiser meget hø ( urtehø med tørrede gulerødder fra Maxi zoo ) og så får de Cavia Korell. Har også sommetider hørt om natten at de går rundt og gumler men det er bare ikke af det grønne, så det må være hø og fodre at de spiser af.
    I morges fik de jo ikke deres salatblad og hold op hvor skældte de ud. De gik rundt og kaldte rimelig højlydt men faldt til ro efter ca 5 min. De fik en gulerod, peberfrugt og et stykke rødbede og det ligger stadig.
    Men jeg vil gøre det som i foreslår og så går jeg helt væk fra salat. Det bliver de godt nok ikke glade for men de skal jo bare vænne sig til det smiley

Tusinde tak til jer alle for jeres kommentarer/hjælp smiley

• #13   28. mar 2016 Har du prøvet at skrælle rodfrugterne? smiley Mine nægtede at røre rødbede, så prøvede jeg at skrælle dem, og så begyndte de at spise af det. Nu er det blevet yndlingsspise, så jeg behøver ikke længere at skrælle dem, men jeg skærer dem stadig ud i nogle store stykker, så de kan spise af det, uden at skulle igennem skrællen smiley

• #14   28. mar 2016 Det har jeg prøvet både med rødbede persillerod samt jordskokke men de snusede kun til det og vendte det ryggen. Jeg har både prøvet at give det hvor det ikke var skrællet og også hvor det er skrællet men det er desværre det samme. De er MEGET kræsne smiley
    Men tusind tak for dit forslag smiley

• #15   28. mar 2016 Ja okay, de lyder da som nogle bøvlede dyr smiley mine er også kræsne over for nye ting, men efter at have smagt på det et par gange, plejer de at spise dem med største velbehag. Jeg håber du finder en løsning smiley

• #16   28. mar 2016 Mine hader jordbær. Aldrig i livet om de vil spise det stads. Æbler? Mæh, skrællen skal de ikke nyde noget af.
    Persille er det eneste de begge elsker. Hvis de var mennesker og kunne gifte sig, så ville det være med persille smiley

• #17   28. mar 2016 Nåå ja de røde æbler kan de også godt li men efter jeg har læst at marsvine ikke har godt af æbler pga syren, så er jeg stoppet med at give dem.
    Persille er de også glade for samt dild. De er nogle sjove og stædige nogle de kære trunter - de ved lige hvad de vil have smiley

• #18   28. mar 2016 Ja det gør de smiley Og folk siger at marsvin har ingen personlighed! smiley

Kommentér på:
Spørgsmål vedr. meget kræsne marsvine.

Annonce