Spørgsmål vedr. meget kræsne marsvine. Spørgsmål vedr. meget kræsne marsvine.
Hej GG
Som overskriften lyder så har jeg et spørgsmål omkring vores to MEGET kræsne marsvine. Hvis det stod til dem så levede de udelukkende af salat. De har frem til for ca 3 uger siden fået hver 2-3 salatblade morgen og aften sammen med gulerødder og peberfrugt og andet. De to sidstnævnte har de godt kunne spise men de vil nu helst være fri. Jeg har prøvet at give dem bla broccoli, spidskål, bladselleri, persillerod, blomkål, rødbeder, fennikel og meget andet. Fennikel fik de for første gang for ca 3 uger siden og der lod det til at de godt kunne li det men det var kun den første uge, for derefter gad de heller ikke længere have det. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre for jeg vil jo ikke have, at de går rundt og er sultne. Sådan som det køre nu, får de jo intet varieret. Nu får de kun et salatblad om dagen sammen med andet forskelligt men det bliver bare ikke rørt - udover salatbladet.
Så hvad ville i gøre, hvis jeres var så kræsne? Skal jeg gå tilbage til at give dem deres salat som tidligere eller skal jeg fortsætte med at give dem alt det som jeg har givet hidtil - også selvom at de ikke spiser det? De spiser enormt meget af deres tørfoder samt hø men det er jo fordi at de næsten intet grønt får eller rettere sagt vil have.
Jeg ved godt at lige så vel som vi kan være kræsne at så kan dyr også. Syntes bare at det er frustrerende.
På forhånd mange tak og rigtig god aften til jer alle
sep 2015
Følger: 9 Følgere: 60 Gnavere: 3 Emner: 26 Svar: 215
To marsvin skal have omkring 50 gram tørfoder morgen og aften. Jeg måler mit ved hjælp af et målebæger med en streg.
Peberfrugt er et hit herhjemme, og især den røde er fyldt med vitamin. Ti gram af det, og de har fået den daglige dosis C-vita Ca.
Persille har du jo givet dem. Også fyldt med vitaminer.
Jeg har en liste fra marsvineklubben et eller andet sted. Kan finde den i morgen.
sep 2015
dec 2015
Følger: 29 Følgere: 16 Emner: 13 Svar: 76
Jeannie: Ok det vil jeg gøre, altså helt fjerne deres salat. Gjorde det for et par dage og hvor de så kun fik alt det andet nævnte men de skældte simpelthen ud og da de ikke ville spise noget af det, så gik jeg tilbage til at de så fik et enkelt salatblad sammen med det andet. Men jeg står det igennem nu og håber at de vil begynde at spise det. Hvor længe skal jeg lade det køre på den måde, altså hvis de slet ikke spiser noget af det? Og af tørfoder det vil jeg begynde at måle af til dem. Den madskål som der er et billede af i min tråd " er det her Cavia Korell ", den bliver fyldt halvt op om morgenen og så er den tom næste morgen. Og frisk hø bliver fyldt op både morgen og aften.
Ejer af smukke tot: Ja det har du ret i, at der intet næring er i salat. Hvis 10 g rød peberfrugt er nok til at de er dækket ind med c-vitamin, så er de dækket ind, for de spiser ca en halv peberfrugt hver i døgnet men de er ikke glad for dem. Og ja også persille og dild det vil de også gerne have, dem havde jeg helt glemt
Du må gerne prøve at sende den der liste men ellers prøver jeg også lige at finde den - men ellers tak skal du have
sep 2015
dec 2015
Jeg har haft mange marsvin siden barndommen men jeg har aldrig oplevet nogle af dem være så kræsne.
sep 2015
Men istedet for at give dem de samme og håbe at de kan lide dem, hvorfor så ikke prøve en helt ny grønsag hver uge?
Så du hver uge prøver en lille smule af en enkelt grønsag. Bare en smule. Hvis de ikke kan lide den, så har Du ikke købt for meget, og hvis de kan, så kan du jo bare købe mere
dec 2015
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Såfremt de får godt hø og et fuldfoder som dækker diverse vitaminer og mineraler (og som de ikke kan sortere i), så kan man se på grøntet som et 'tilskud', luksus, hygge osv.
apr 2010
Følger: 260 Følgere: 253 Gnavere: 7 Emner: 45 Svar: 470
dec 2015
I morges fik de jo ikke deres salatblad og hold op hvor skældte de ud. De gik rundt og kaldte rimelig højlydt men faldt til ro efter ca 5 min. De fik en gulerod, peberfrugt og et stykke rødbede og det ligger stadig.
Men jeg vil gøre det som i foreslår og så går jeg helt væk fra salat. Det bliver de godt nok ikke glade for men de skal jo bare vænne sig til det
Tusinde tak til jer alle for jeres kommentarer/hjælp
jun 2015
Følger: 4 Følgere: 8 Gnavere: 4 Emner: 5 Svar: 58
dec 2015
Men tusind tak for dit forslag
jun 2015
Følger: 4 Følgere: 8 Gnavere: 4 Emner: 5 Svar: 58
sep 2015
Persille er det eneste de begge elsker. Hvis de var mennesker og kunne gifte sig, så ville det være med persille
dec 2015
Persille er de også glade for samt dild. De er nogle sjove og stædige nogle de kære trunter - de ved lige hvad de vil have
sep 2015
Spørgsmål vedr. meget kræsne marsvine.