1.282 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Kan marsvin stå udendørs? Kan marsvin stå udendørs?

Hej gnavergalleri.
Jeg blev nysgerrig, og kunne læse mig til at marsvin ikke kan tåle frost, da de så kan få luftvejs-sygedomme, og derfor ikke kan være udendørs, hele året.

Men spørgsmål er så, så kan de vel godt stå i en udstue/værksted, som er 100% isoleret, og hvor der ikke kommer frost? Eller hvad? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.
  • Installation af lamper 1.000 kr.
  • Setter op 4 loft lamper 650 kr.
  • Samling af havestol 300 kr.
  • Fjernelse af ukrudt og oprydning af blade 500 kr.
  • Skærer bar stole Ben i sort metal 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan marsvin stå udendørs?
  • #2   11. feb 2016 Altså der er ingen træk, og da det var - jeg ved ikke hvor mange grader i vinter frøs kaninernes skåle ikke.
    Det var blot en tanke, ikke fordi jeg skal have marsvin smiley

• #3   11. feb 2016 Marsvin har ingen underuld som f.eks. kaniner, så det er grunden til, at de ikke tåler frostgrader. Generelt siger man vistnok, at alt under 10 grader er no go, fordi de skulle få kulderystelser ved temperaturer under 10 grader. Da jeg havde marsvin, boede de i et isoleret og opvarmet udehus, hvor der altid var 12-13 grader.

Så hvis det ikke er opvarmet, ville jeg ikke gøre det.

• #5   11. feb 2016 Okay, der er ikke koldt men lunt i mit værksted, men stadig var jeg blot nysgerrig, skal bestemt ikke have marsvin! Haha smiley

• #6   11. feb 2016 min ex havde flere marsvin udendørs som barn, de gik med en kanin på skift. sjovt nok holdt kaninen 8 år men marsvinene holdt kun et par år af gangen selvom de havde en varm fredelig (der var aldrig ballade har han fortalt) kanin at varme sig op ad... som andre nævner har de ikke underuld, de har kun dækhår og de isolerer ikke ret godt. Jeg har haft marsvin gående ved 10 grader som trivedes fint (på min lukkede altan), men når der engang imellem var -20 udenfor og kun 5-6 plus grader på altanten kunne de godt finde ud af at putte hos hinanden og foderforbruget steg mærkbart om vinteren, tegn på de krævede en masse ekstra energi på at holde varmen.

• #8   13. feb 2016 Jeg kender flere, der har marsvin i et isoleret skur (opdrættere) og de trivedes helt fint. Det kommer an på omstændighederne, men så længe der intet træk er, og der er over 10 grader, så ser jeg intet problem.
    Men derudover - er det så ikke sjovere at have dem inde end ude? Jeg kender mig selv nok til, at så ville de bare lige blive fodret og tjekket til - og så har jeg jo ikke rigtigt "gavn" af at have dem som kæledyr. smiley

• #9   14. feb 2016 Nogle biologer lavede nogle studier omkring det på Aarhus universitet, for nogle år siden, og fandt ud af at når marsvinene opholdt sig ved under 10 grader, så tærede det mere på de indre organer m.v. fordi det var hårdt for kroppen at skulle bruge energi på at holde varmen m.v. konstant, og mere foder ind osv. som også krævede mere arbejde.

Folk tror tit at hvis kræet ikke falder død om at noget i samme sekund de udsættes for det, - så er det jo bare super og man kan gøre det.

Sådan virker det jo ikke, tit er det længere tids påvirkning, der konstant forøger risikoen.

Så enig, minimum 10 grader og ingen træk - marsvin er ikke lavet til kulden.

• #11   15. feb 2016 Tak for alle svarene. Jeg skal og har aldrig haft i tankerne at skulle have marsvin - jeg holder mig til kaninerne smiley men bare en tanke jeg sad med, da jeg har hørt/læst så meget forskelligt smiley

Kommentér på:
Kan marsvin stå udendørs?

Annonce