1.471 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Bider - hjælp! Bider - hjælp!

Hej.

Min kaninunge er nu begyndt at bide, og jeg syntes jeg har forsøgt meget, men det bliver værre og værre, så inden det løber ud af kontrol, vil jeg meget gerne vide hvad jeg kan gøre.

Jeg har prøvet:

At sige højt ah-ah! Når hun bider.
At sige en underlig lyd som hun bliver opmærksom/bange for.
At ignorere hende totalt og sætte hende direkte tilbage i buret.

Håber virkelig nogen kan hjælpe!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • Eltavle slår fra - muligvis skifte sikring 1.100 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Gardin opsætning, 3 vinduer 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bider - hjælp!
  • #1   15. apr 2010 Min kanin Blaki havde ogaå en pariode(staves) hvor hun bed meget og alle :Ø rigtig træls : /
    Hvor gammel er din ?? smiley

• #2   15. apr 2010 Er hun sur når hun gør det ? altså brummer og sådan? kan du fornemme på hende om det er fordi hun er irriteret over det ? og gør hun det kun i buret ??

• #3   15. apr 2010 irriteret over noget ville jeg skrive smiley

• #4   15. apr 2010 Rikke H.

Altså, hun gør det bare hele tiden, men det er aller mest når hun bliver utålmodig, eller når hun er irreteret/utryg. For jeg kan mærke at jo mere jeg skælder hende ud over det, jo mere gør hun det bare, sikkert fordi hun bliver irreteret og utryg. Men hun gør det også somme tider bare af ingen grund, nok bare nysgerrig, og så istedet for at "se med øjnene" så "ser hun med tænderne"..

• #5   15. apr 2010 Hmm .. hvis hun gør det af ren nysgerrighed så tror jeg det er helt normalt når hun jo kun er en unge, det er lidt ligesom hvalpe der os bider i ting og sager..
    Hun kaniner er som regel jo også mere aggressive end hankaniner er og der KAN godt være typiske at de er nogle gimper nogle af dem.. men lad os da håbe at det bare er en periode fordi den er ung

• #6   15. apr 2010 Prøv at give hende nogle grene hun kan bruge tiden på at tygge og gnave i , også brug så meget tid sammen med hende så muligt så hun vænner sig til dig (hvis det nu er frygt/stress) smiley

• #8   15. apr 2010 Rikke H.

Tak, det vil jeg prøve. Bruger meget tid med hende, men ja, det bare svært når man ikke ved hvordan man skal reagere når hun bider. Og man bliver selv forskrækket samtidig, så ja, det ikke altid man lige får sagt fy til hende. smiley

• #9   16. apr 2010 Bruge en fast lyd der betyder fy. Det er om hun bider i ledning, eller stykke tøj osv. Og gør det hver gang. Hun vil blive forskrækket når du gør det, hvis du sidder tæt på hende, så puf hende væk fra genstanden, gør hun det igen, sig f.eks AR og puf hende væk, gør hun det en gang mere, siger du AR igen og tager hende op, sætter hende ind i buret og lukker det. Vent så 10 min og luk hende ud igen.

Sådan bliver du ved, hvis hun går direkte ud og bider i noget, så gentag det, og sæt hende så ind i buret i 15 min. feks.

Før eller siden alt efter hvor god du er til det, og hvor hurtigt hun er vil hun opfatte at bide i sådanne ting betyder fy og at man bliver frataget sit legerum.

Husk at sørge for at hun har adgang til grene i sit bur hun kan få slibet sine tænder på. Og tjek at tænderne ikke er blevet for lange og genere smiley

Jeg har lært mange kaniner ved denne metode at det er forbudt at bide i alt muligt! Du skal være hjertelig velkommen til at skrive til mig på PB hvis du vil vide mere eller havde eksempler.

Selvom hun er en unge, og det er noget hun skal lærer, hvad hun må og ikke må, skal du lære hende det er forbudt og ikke satse på at det går over. Ellers får du en voksen kanin der napper i alt på sin vej, for det har hun jo altid måtte.

• #10   16. apr 2010 Det er faktisk underligt, efter at jeg havde skrevet til dit emne herinde gik jeg ind for at give min kanin lidt hø også nussede jeg ham selvfølgelig som normal og lod ham lugte til min finger først så han kunne kende mig, og tænk en gang han nappede mig sku ! smiley .. Ikke hårdt eller noget, men jeg blev også så chokeret at jeg slet ikke nåede at reagere på det .. Men jeg kunne mærke på ham at det ikke var af aggression, det var ren nysgerrighed og tror selv at han blev lige så chokeret over at det ikke var en gulerod men bare en finger... smiley

• #11   16. apr 2010 Svar på Louises indlæg:
    Det kan også sagtens være fordi hun er en unge at hun bider, nogle kaniner bliver roligere med alderen.

• #12   16. apr 2010 .. Og andre kan man måske slet ikke rette op på

• #13   16. apr 2010 Rikke H: Ja, self.. Alle unge kaniner bider i tingene, det er sådan de lærer hvad er hvad, hvad er farligt og hvad er godt. Det skal de også havde muligheden for. Men derfor bør man stadig mens de er unge lærer at f.eks bide i ledningen er forbudt. For ellers står du med en voksen kanin som blir mere forvirret og er langsomme om at forstå at det er forbudt når den stadig gør det som 1½ årig.

Jeg har endnu ikke mødt en kanin man ikke kan rette op på. Det er bare spørgsmål om hvordan du gør det og hvor langtid det tager. Men det er ikke dem alle de blir fejlfrie! Så må man jo tage hensyn til det.

F.eks har Tumle svært ved at lade vær med at bide i mine bøger, og selvom det virker og sige AR og han holder op, ved jeg godt han æder af dem når jeg ikke er hjemme. Koncekenven var at jeg har været nød til at fjernet bøger fra gulvhøjde.

• #14   16. apr 2010 Jeg har tidligre haft en hunkanin som absolut ikke kunne rettes op på, jeg prøvede alt og var tilmed ved dyrlægen med hende for at få nogle gode råd. Intet hjalp.

Jeg siger heller ikke at det ikke vil virke at opdrage på den, for det kan det da sagtens, men jeg siger bare at der er en chance for at den bare gør det fordi den er ung ..

• #15   16. apr 2010 Rikke H: Det er fint nok, Natascha K må jo tage og gøre som hun selv føler er korrekt! Jeg ville gøre sådan som jeg har foreslået og ikke satse på at alle dens unoder går væk af sig selv!

• #16   16. apr 2010 Louise Og Rikke.

Tak for jeres henvendelser, jeg kan bruge noget af jer begges ting, så er glad for i begge skrev, og i kan begge have ret på hver jeres måde, så ingen måde er forkert i det her tilfælde (:

Tusind tak for jeres råd, Louise, jeg vil skrive en PB hvis der bliver problemer, mange tak! smiley

Kommentér på:
Bider - hjælp!

Annonce