1.354 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

BlueBunnies
BlueBunnies Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564

Kanin aflivning på Radio24syv Kanin aflivning på Radio24syv

Her forleden dag blev der aflivet en 9 uger gammel sund og rask løvehoved (blev omtalt som løvevædder, men var tydeligvis løvehoved eller løvehoved blanding) unge i Radio24syvs studie, blot fordi de ville sætte fokus på dyrevelfærd.
Folk har været rasende over værternes handling - jeg er selv en af dem.
Hvorfor vælge at slå en 9 uger gammel ikke slagte race ihjel (som derudover næsten intet kød har på kroppen), fremfor en 6 måneder gammel kanin, hvis formål og race er avlet til slagt?
Ikke nok med det, så blev den udsat for utrolig meget stress ved først at blive bragt ind i et radio studie, for derefter at blive rendt rundt med i armene på en af radioværterne, som stak af fra Linse Kessler, fordi hun forsøgte at redde det stakkels kræ, for til sidst at blive slået ihjel med en cykelpumpe af en af værterne.

Linse Kessler lavede en video omkring det, som kan ses her: https://www.facebook.com/211990035518905/videos/933192346732000/

Hvad er jeres holdning til hændelsen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kanin aflivning på Radio24syv
  • #1   26. maj 2015 Fordi omtalte radiovært var for snot dum til at finde på andre måder at sætte fokus på emnet...
    Men han fik så ikke helt det ud af det som han gerne ville, men så får han til gengæld lov til at prøve at få dødstrusler fra udlandet...

Har selv intet imod slagt af dyr, så længe det foregår under ordentlige forhold og af uddannet personale... En radiovært i et studie med en cykelpumpe er ikke ordentlige forhold

• BlueBunnies

#2   26. maj 2015 Helt enig.
    Har heller intet imod at slagte dyr, men ligefrem at vælge en 9 uger gammel sund og rask baby kanin... Dét er for meget.

• #3   26. maj 2015 Der respektere jeg mere de folk som udsætter sig selv for hvad dyrene de gennemlever.
    Der var ex (har desværre glemt hendes navn) en kvinde for et stykke tid siden i England der besluttede sig for at hun ville sætte sig i den situation som mange kaniner blev holdt i, så hun iførte sig en kanindragt og satte sig i hvad der ville svare til et lille bitte bur i flere dage og fik kun serveret et måltid mad om dagen... Der sad hun så for at illustrere at hvis du ikke ville byde dig selv at blive lukket inde i et lille bitte rum, hvorfor så byde dine dyr det?
    Og lige nøjagtig det rammer mig stærkere end noget andet, hvorimod radioværtens "stunt" bare har gjort mig gal...
    Desværre giver det de lande der er noget længere fremme indenfor dyrevelfærd en endnu større grund til at synes at vi danskere er nogle halvhjerner smiley
    Og tro mig, vi var stemplet i forvejen fordi det tog os så lang tid at få forbudt dyresex

• BlueBunnies

#5   26. maj 2015 Jeg er heller ikke meget for at tage kaniner til dyrlæge, medmindre man kan helbrede dem. Herhjemme bliver de ikke aflivet ved dyrlægen. Det er sket en enkelt gang, fordi jeg havde håbet på at kunne hjælpe den.
    Men ligefrem at slæbe den med i et studie, hvor den skal udsættes for stress, fordi den ene radiovært bliver jagtet af Linse Kessler og nægter at give den til hende, selvom hun lover at give den et godt hjem.

Udsendelsen kan høres ved at følge dette link og finde udsendelsen d. 25.05, som hedder 24syv Morgen: http://www.radio24syv.dk/programmer/24syv-morgen/

• BlueBunnies

#6   26. maj 2015 De siger i udsendelsen, at den bliver slået med et jernrør, men hvad jeg kunne læse mig frem til senere hen, var det en cykelpumpe.

• #7   26. maj 2015 Så vidt jeg har forstået blev nakken knækket via cykelpumpen (2 hårde slag, det sidste kun for en sikkerhedsskyld)

Det har jeg intet problem med.. Kaninen dør hurtigt og uden at opdage det.. Om man bruger en cykelpumpe, jernrør eller andet er for mig ligegyldig, så fremt aflivningen sker hurtigt og smertefrit

• #9   26. maj 2015 Og en cykelpumpe kan også være lavet af jern

• BlueBunnies

#11   26. maj 2015 Dødstrusler er også lige i overkanten. Jeg har selv udelukkende kaldt værternes handlinger for klamme, men folk der går helt amok mod værterne, dem har jeg ingen respekt for.

• #12   26. maj 2015 Jeg synes helt ærligt Linse er en klaphat når det kommer til dyrevelfærd. Det er jo ikke værtens skyld at hun vil "redde" den her kanin, så indirekte et det jo hende der udsætter dyret for unødigt stress.

Jeg kan ikke blive forarget over at den er blevet aflivet. Ej heller at det skulle være sket med en cykelpumpe. Den er vel blevet brugt til at gokke kaninen en med, ikke til at fylde den med luft. Så jeg har meget svært ved at se hvad problemet er.

Kæledyr i DK har det så elendigt. Flere undersøgelser viser at de har det markant dårligere end dyrene i industrien har det. Problemet et bare at man ikke lige kan påpege det, for så mistet man jo støtte hvis man påpeger at gennemsnits personen her hjemme faktisk holder kæledyr under helt uacceptable forhold. Men det er Linse også så snot dum at hun ikke har fattet (ja, der får hun virkelig mit pis i kog. Hun aner intet om dyrevelfærd, men prøver at promovere sig på at hun gør).

Lige umiddelbart virker det måske ikke helt gennemtænkt fra værtens side, men på den anden side, ønsker man at sætte fokus på hvor råddent vi som nation behandler vores dyr, synes jeg faktisk det er en god måde at gribe det an på. Tænk engang hvor mange der dagligt afliver dyr, fordi de ikke tænkte sig om da de anskaffede dem. Hvorfor er det her værre? Kaninen er jo ligeglad, dem er død nu. Den nåede ikke at sidde og rådne op i et lille bitte bur i en dyrehandler, før den kom ud til en kummerlig tilværelse i et lille bur, med fejlernæring, dårlig adfærd og for tidlig aflivning pga ejers inkompetence.

• #13   26. maj 2015 Irene: så må de jo stemple os. Faktum er at vi har en af de bedst udformede dyreværnslove... Mange af dem der har været negative omkring vores dyreværnslove halter selv helt ekstremt bagefter i deres dyreværnslovgivninger ifht vores.

• #14   26. maj 2015 Dog er der noget der ikke fungerer i forhold til vores lovgivning, i og med den ikke bliver overholdt... Kunne rigtig godt tænke mig at vi ligesom England og Amerika fik et fast etableret dyrepoliti

• #15   26. maj 2015 Vi har ikke engang nok betjente til at passe på menneskerne. Desuden er der dyrepoliti de sidder bare og tager sig af alt papir nusseriets der har med dureværnssager at gøre

• #16   26. maj 2015 Vi har ikke et egentligt dyrepoliti nej, vi har dyreværnet, der så i mange tilfælde består af frivillige og nogle få faste der kan rykke ud, hvilket også betyder at de langt fra har ressourcer nok til at rykke ud til alle de sager der bliver meldt ind... Men for at noget skal forbedres på den front er der nød til at ske et eller andet inde på Christiansborg, og så længe det ikke er en sag der for dem betyder penge i egen lomme, så er det ikke noget de frivilligt vil støtte op om

• #17   26. maj 2015 Irene jo det har vi, jeg snakker IKKE om dyreværnet, de er private. Som jeg skrev er der en afdeling hos politiet der tager sig af dureværnssager

• #18   26. maj 2015 Det er stadig almindelige betjente der ikke kun beskæftiger sig med sager omhandlende dyr

• #19   26. maj 2015 Uanset om det er nogen der kun beskæftiger sig mes dyr eller ej, så er der bare ikke ressourcer nok.

Ellers var der for længst etableret dyrepoliti. smiley

• #20   27. maj 2015 Irene: det kunne jeg så ikke, da deres dyrepoliti er privat, og de bestemt ikke er så søde som de prøver at udgive sig for at være. Jeg har venner i USA og England der har oplevet deres dårlige sider, og i England havde de for nogle år siden en dokumentar om deres dyreværnspoliti, der skabte ramaskrig, fordi man så hvor usselt de behandlede folk der i forvejen lå ned.
    Men nu er jeg så også mere kommet i miljøerne med eksotiske dyr, hvor de her private organisationer virkelig har været ude med riven, ofte helt uberettiget.

• #21   27. maj 2015 Dem beltane snakker om er desuden en speciel afdeling der kun tager sig af dyreværnssager. Så jo, der er sat ressourcer af til det. Men det bliver aldrig det vigtigste for politiet. Og det er de heller ikke de steder du nævner. For der er det som sagt private der er ude og lege politi, og de har faktisk ingen bemyndigelse, så de skal have fat i politiet når de skal ind hos folk. Præcis som dyreværnet og dyrenes beskyttelse skal i Danmark.

• #22   27. maj 2015 Jeg synes grundlæggende at idéen om fokus på en stigende hyklerisk tendens - sorry men ala Linses - som ofte, efter mit indtryk, bunder i uvidenhed, var en god idé. Men, udførelsen foretaget af de to radioværter er helt hen i vejret efter min mening - skal man kunne bruge det der til noget, så find da noget andet end en lille 9 ugers kanin uden synderligt meget kød på og gør det ordentligt - og hold fokus på dens opvækst også?! Hvor kommer den overhovedet fra - et ordentligt opdræt eller det klassiske sted med kaniner som går sammen nonstop og spytter unger ud konstant?!

Mht. fokus på dyres*x, så er det 100% medieskabt af hvad jeg kan se - al den fokus på det. Det er da ikke før medierne lige tog fokus på det og fik kørt vinklen ind at der i Danmark er dyrebordeller overaaalt og dyres*x bare er helt normalt agtigt - alle de folk i udlandet jeg kender, har da ALDRIG før sagt "Nå Danmark, der hvor I må ha' s*x med dyr!" smiley Før medierne blæste det fuldstændig op, godt bakket op af en masse valgflæsk, dækkede lovgivningen fint.

Hvorfor konstant bruge flere penge, på flere love, hvor vi i princippet har en lov som dækker udmærket, fremfor at bruge pengene på ressourcer til at de nuværende love, faktisk bliver overholdt - der er jo STOR mangel på ressourcer og flere love ændrer bare ikke på det.

Det er klamt hvor stor betydning mediernes ord har for folk, at mange ikke tænker lidt selv men som lemmings følger med strømmen som medierne har sat i gang - det er så nemt at hidse sig op og gå med i flokken, fremfor at vende og dreje emnet lidt og kigge på det lidt mere nøgternt.

Anyways - radio, kanin, aflivning = plat mediestunt i min optik. Havde det været noget brugbart, så skulle de da hellere have allieret sig med en god kaninopdrætter som avler til slagt, fulgt arbejdsgangen dér og fået aflivet en kanin i en ordentlig størrelse og alder osv. - men uanset hvad, så er det simpelthen for uintelligent og søgt, at komme med dødstrusler til de to radioværter.

• BlueBunnies

#23   27. maj 2015 Update på hændelsen: Kaninen blev ikke kun slået to gange, men hele tre gange..

• #24   27. maj 2015 BlueBunnies:
    Kan du ikke lige uddybe hvad det forfærdelige skulle være i det?
    Den har fået x antal gok, for at sikre at den var død. Er det værre at slå et dyr 3 gange end 1 gang, hvis man ikke er helt sikker på at det døde 1. gang?
    Hvis man aldrig har prøvet at aflive før, og man er usikker på hvad der er nerver og hvad der ikke er, er det så virkelig et problem at slå efter, for at sikre at dyret er dødt?

Det virker lidt som om man prøver at stille det meget værre op end det reelt er.

• BlueBunnies

#25   27. maj 2015 Det der er slemt Pia er, at det var ikke kaninkyndige personer, som slog den ihjel. De havde blot fået lidt hjælp fra en dyrepasser til hvad de skulle gøre.
    Det burde ikke være nødvendigt med mere end 2 slag. 3 slag for mig beviser blot, at de ikke havde en dyt styr på hvad de lavede og kaninen sikkert ikke var død i første hug.
    Folk der ikke aner noget som helst om at slå dyr ihjel bør efter min mening heller ikke gøre det.

• #26   27. maj 2015 Jeg synes, det er kørt alt for meget op.
    Kaninen blev aflivet med en cykelpumpe af jern, og blev til aftensmad hos en af værterne.
    Hvad er forskellen på en gris og en kanin? Vi sætter os gladeligt til at spise vores flæskesteg, men når en nuttet, lille kaninunge bliver spist, så er der ragnarok.
    Desværre viser dette jo bare, at langt de fleste mennesker tror, at kødet bare kommer fra køledisken.

• BlueBunnies

#27   27. maj 2015 Det der bl.a er forkert i denne situation er, at de vælger at slå en 9 uger gammel kanin unge ihjel, som næsten intet kød har på kroppen, når de kunne have valgt en 6 måneder gammel slagte kanin, som var fuld af kød.
    Det er spild af liv.
    Jeg har intet imod at spise kanin. Vil gerne selv prøve det, men aldrig i livet om jeg ville spise en baby. (Jeg spiser så heller ikke hverken kalv eller lam)

• #28   27. maj 2015 Længe leve dobbelt moralen.

• BlueBunnies

#29   27. maj 2015 Hvad mener du så der er dobbeltmoralsk??

• #30   27. maj 2015 At folk går totalt amok over en sølle lille kanin som bliver aflivet på en human måde.

• BlueBunnies

#31   27. maj 2015 Jeg tvivler på at folk var gået ligeså meget amok, hvis det havde været en ældre kanin, som var avlet til slagt og samtidig havde haft et godt liv.
    At aflive en 9 uger gammel kanin unge, som endda er så lille en race, at der næsten intet kød er på, er fuldstændig hen i hegnet.

• #32   27. maj 2015 De billeder jeg har set var der masser af kød på kaninen? Men igen så længe det er en lille bitte sød lille baby kanin går folk total amok. Men hvad med alle de andre små søde dyr som dør hver eneste dag? Kaninen fik da i det mindste en human måde at dø på.

• #33   27. maj 2015 Det dobbelt moralske må da bestå i at ville statuere et eksempel, men så bare virkelig ramme så meget forbi, at det får en anden effekt end den ønskede.

Jo, mange har nok et yderst naiv syn på hvor kød m.v. kommer fra og en hysterisk holdning til om zoo må aflive giraffen Marius og bruge ham til undervisning, mad til de andre dyr, viden om giraffen m.v. - så de laver fuldstændig barnligt og uintelligent (ja dét var fordomsfuldt af mig) ramaskrig mens de går hjem og spiser frikadeller (som de ikke engang kan finde ud af at lave selv mere men køber færdiglavet) som er lavet af kød fra udenlandske dyr hvor vi SLET INGEN kontrol har med medicin, dyrevelfærd m.v. men de var billige - og så ind i læderstolen bagefter osv.

MEN, skal man lave sådan et eksempel her, så skal man sguda også gøre det ordentligt og så der er en idé i det - at slagte en 9 ugers kanin er da fuldstændig godnat, hvor meget kød er der reelt på den? Hvorfor skal den igennem et stort stress moment, uanset hvem er skyld i det? Hvorfor skal uøvede personer, stå og forsøge sig - og jo måske en cykelpumpe af jern er fin nok men, kunne man ikke have sørget for ordentligte remedier til det fremfor et eller andet lala lige hurtigt fundet?

Aner man hvilken opvækst kaninen har haft?

Igen, havde det ikke været et LANGT bedre eksempel at tage ud til en ORDENTLIG avler, hvor man ligesom havde fokus på at dyrene havde det godt, god opvækst osv. og dyr med godt kød og en god størrelse, under kyndig vejledning blev aflivet, skindet og lavet til en lækker portion aftensmad?

Synes ærlig talt at hele mediestuntet er ligeså hyklerisk, som de mener danskerne er.

Fint med fokus på emnet, men det her mediestunt blev bare mere brænde på bålet, på alle dem som synes det er så synd for alle de små tuttenutte dyr men kød kommer fra køledisken og det samme med mælken.

Vorherre til hest.

• BlueBunnies

#34   27. maj 2015 Godt du fik det skrevet Rollo's Dyr. Kunne ikke have skrevet det bedre selv.

• #35   27. maj 2015 om man slår den 2 eller 3 gange er for mig lige gyldigt, så længe 1. gok gør den så bevidstløs den intet mærker

• #36   27. maj 2015 Rollo:
    Jeg er for såvidt enig, men synes så også kritikken virker ret dobbeltmoralsk... Dit er jo noget af det eneste der er velargumenteret bare i denne debat.

Det er lidt som den der tåbelige gris ham Thomas Skou ville slagte. Hold nu op hvor himlede folk meget op om det, men der var så mange problematikker der slet ikke blev belyst, og alt i alt var det totalt forfejlet den måde de greb det an på.
    Det burde man jo sådan set tage op med den her type journalister. Man burde informere om den egentlige problematik. Man burde få dem til at komme ud og lave en dokumentar hos en dyrlæge, om de dyr de får ind, som aflives fordi grådige mennesker råavler på deres dyr, for at skrabe penge sammen, og inkompetente mennesker opkøber, fordi de vil have et nuttet kæledyr, fordi man kan.

Der er behov for et øget fokus på hvordan vi holder vores kæledyr, men der er ikke rigtig nogen der tør tage den op, og så kommer der de her dumme ting, der er helt forfejlede, og i højere grad får afledt opmærksomhed fra problematikken, end hevet problematikken frem i dagens lys.
    At vi oven i det har enormt vattede politikere, der kun er villige til at tage emner op der kan score stemmer, hjælper jo ikke på det.

Men egentlig sjov at man kan blive ved med at bitche over hvor meningsløst det er, når de har ædt den, hvor lidt kød der end har været på.
    Det er jo bare en loose/loose, fordi der sidder nogen der har stirret sig blinde på, at det pine død skal være synd for det her dyr.

• #37   27. maj 2015 Hehe ja, i princippet meningsløst at mugge over størrelsen på kræet - i og for sig er det jo fuldstændig ligegyldigt og for min skyld må de da gerne slagte en 9 ugers unge, men det de siger er deres formål, rammer de jo bare helt ved siden af, ved at gøre som de gjorde.

Jeg synes nemlig det kunne være super med mere fokus på emnet, især med kæledyr og da især et dyr som kanin og marsvin der lever i mange år men skifter hænder mange gange - og mange sikkert dør unge pga. fejlpasning osv.

Derfor synes jeg virkelig også at de to radioværter rammer fuldstændig ved siden af og ovenikøbet rammer ved siden af det, de siger er deres eget budskab - det var jo bare at smide brænde på et bål der allerede var godt i gang.

Det er derfor jeg så fordomsfuldt mener, at folk der hopper direkte med på vognen med "kamphunde", "stakkels marius" og "danmark er verdenskendt for dyres*x" rigtig ofte handler om uvidenhed og manglende evne til at forholde sig kritisk for det man får ind. Medierne har fået for meget magt og gør folk til de rene lemmings.

Hvis de så bare tog nogle vigtige punkter og satte fokus på, og brugte deres 'magt' til noget positivt!

• #38   28. maj 2015 Nu vil jeg så tillade mig at komme med en lille update.
    For de skal ikke klantres for ikke at have selv ironi inde på 24/7.
    Jeg sad og hørte noget om det kommende valg her ved 9 tiden, og en af værterne siger så: Du lytter til Radio24/7 - Kanindræber kanalen

Det synes jeg var ret humoristisk sagt smiley

• #39   29. maj 2015 De har da opnået hvad de ville - fokus på hykleri. Hykleri der også pryder tråden her.

Kommentér på:
Kanin aflivning på Radio24syv

Annonce