3.554 visninger
|
Oprettet:
chinchillaer! Hvad kræver de? Lugter de? {{forumTopicSubject}}
Hvor meget kræver det, at have Chinchillaer?
Hvad er der af specielle hensyn til chinchillahold?
Lugter de?
Bider de?
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Det synes jeg er svært at give et præcist svar på. Jeg tror du får mere ud af at google hvad der skal til for at holde chinchillaer, eller evt. låne en bog som Chinchillaer hjemme.
Du kan f.eks. se på min blog http://furrytails-dk.blogspot.dk/ eller på den her hjemmeside www.deedee.dk (ikke min, men stadig god ;))
Hvad er der af specielle hensyn til chinchillahold?
De må helst ikke komme ud pga den relativt høje luftfugtighed vi har her hjemme. De trives bedst mellem 40-60%
Der må ikke blive for varmt hvor de står. Helst ikke over 25 grader. Er der en meget høj luftfugtighed + meget varme, er der en stor risiko for hedeslag.
De skal tilbydes sand til at bade i (men det er der jo en del dyr der ska i da). Det er meget vigtigt at det er chinchilla sand, da det ellers ødelægger pelsen.
Lugter de?
De har en lugt ja, men hvor meget de lugter kommer an på hvor tit man skifter bur, og hvilken burtype man har dem i. Deres afføring består af små tørre pøller, og de er lavet til at spare på vand, så de tisser ikke ret meget. Et skabsbur med 3 lukkede sider, får dem dog til at lugte hurtigere end et mere åbent bur.
Bider de?
Alt der har tænder kan jo som udgangspunkt bide.
De har noget man kalder et prøvebid, hvor de ser om ting kan spises. Det er især noget de bruger når de er små, og når man ikke er vant til det, kan man godt blive forskrækket.
Hvis man lugter af guf, kan man godt risikerer at blive hakket af en ivrig chinchilla. Der kan også ske ting, så man kan blive bidt, og hvis de får bidt hul, gør det virkelig nuller naller. Men det er ikke sådan at de går efter at bide.
maj 2010
Hvis deres tis lugter, så er der noget galt, med mindre du tænker på når de strinter
Det er to forskellige ting. Når de strinter så stinker det, men det er også en forsvars mekanisme for at sige "gå væk med dig".
Det med øjnene har ingen hold i virkeligheden
maj 2010
maj 2010
Det med at deres tis lugter stærkt plejer bare at være et tegn på sygdom, men det kan også have noget med bur, bundmateriale, foder osv. at gøre.
Men du har ikke ret i det med blindhed, det er simpelthen forkert at de ikke kan se noget om dagen, bare fordi de vågner om natten. Du kan jo også fint have en chinchilla der kommer ud i dagtimerne (vores kan godt finde på at stikke af om dagen, hvis de får muligheden), og de kan fint se. Men de bruger også deres knurhår til at orientere sig med.
chinchillaer! Hvad kræver de? Lugter de?