Lidt info om chinchillaer? :) {{forumTopicSubject}}
Jeg kom til at tænke lidt over noget jeg ikke helt ved med 100% sikkerhed endnu. Så måske i kunne komme med info
Hvor gamle kan de blive? Dyrehandler siger ca 10 år men er det sandt? Troede de kunne blive ældre?
Er de flok dyr? For jeg personligt mente da at det er de. Men hende jeg købte dem af havde hannen gående alene, og de 2 hunner sammen. Jeg tænker bør hannen ikke få en han den kan gå med, eller må han fint gå alene?
Hvor mange unger for de i gennemsnit? For en eller anden dag vil jeg klart gerne have et kuld, dog først når jeg har fundet ud af hvad det kræver, og hvordan jeg bedst muligt finder nye hjem. (Hvis i har hjælp til dette tager jeg imod det med kys hånd)
Og til sidst. Kan man tage til udstillinger med dem? Hvis ja hvor og hvad koster det?
Mvh
jan 2012
Følger: 148 Følgere: 144 Gnavere: 2 Emner: 104 Svar: 1.189
Gå nu ikke helt kold på mig, det er bare min mening.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
2: De er kolonidyr, men semisociale, og trives lige godt alene og i par. Hunner er mere territoriale end hanner.
3: 3 kuld årligt (men det vil være usundt), med 1-4 unger pr. kuld. 2 er normen, men der kan komme 6.
Jeg vil kraftigt fraråde avl, med mindre det er noget man mener meget seriøst. 1 kuld er ikke sådan bare lige, for man kan ikke sætte en han og en hun midlertidigt sammen. De skal gå sammen permanent, hvis man ønsker avl på dem (det er lidt mere omfattende end dette, men sådan i grove træk er det hvordan man gør).
Men vi er overrendt med chinchillaer. Det er så slemt, at de ikke kun ryger på internater, de indleveres også som foderdyr, og de er slet ikke egnede som foderdyr.
Hvis du har et mål med det, så ser jeg ikke et problem i det, men ellers så lad avlen være, og nyd dine dyr.
Der er også en reel risiko for kortere levetid, hvis man begynder at avle.
4: Jep. Det koster 50 pr dyr for medlemmer og 90 pr dyr for ikke medlemmer, men prisen kan variere.
www.dckf.dk
apr 2010
Følger: 71 Følgere: 92 Gnavere: 41 Emner: 12 Svar: 85
Men hvordan skal jeg gøre det med hannen så? Synes ikke det er fair for ham at han skal gå alene
Little Pigz
Som du kan læse ved jeg det jo egentlig godt. Jeg er bare i tvivl efter så mange forskellige udsagn. Ud over det kan jeg ikke bruge din kommentar til en dyt, svar på emnet eller gå uden om det
maj 2010
Det der med hanner er noget værre vrøvl. Der kan opstå problemer, men det er på ingen måde sikkert...
Mange store avlere har hanner gående sammen uden problemer, selvom der er hunner i nærheden.
apr 2010
Tusind tak Så jeg kan roligt lade hannen gå selv uden dårlig samvittighed?
Ok se det vidste jeg ikke, jeg troede man efter et kuld blot kunne skille dem af igen.
Hvordan avler man efter mål? Det lyder meget interesant, så vil da gerne vide om det er noget der tiltaler mig, eller om jeg bare lader det ligge
Tak for link!
jan 2012
Følger: 148 Følgere: 144 Gnavere: 2 Emner: 104 Svar: 1.189
apr 2010
Fortæl gerne hvor jeg kan bruge din kommentar? Nemlig ingen steder, derfor frabeder jeg mig dem
Maria
Nej han har gået med den ene hund
ved gamle ejer da hun lod dem avle, men jeg skilte dem så af da jeg fik dem fordi den ene hun er hans datter, og jeg ville ikke have nogen unger før jeg viste nok om det hele
maj 2010
2 i et par, og 4 alene...
Vi skal have set på om de sidste 4 skal i par, for de 2 af dem trænger til en ven, men de 2 andre er lidt ligeglade med at gå i par...
Problemerne opstår først, hvis man har et dyr der har gået sammen med en ven hele livet, så kan den blive deprimeret af at gå alene.
Du kan som også skille dem efter en parring, men en parring kan finde sted efter alt fra et par timer til et par år, så det er ikke som med de fleste andre dyr, hvor man bare smider en han og en hun sammen, og så får de unger.
Desuden er hannen med til at passe ungerne. Han bør tage fra i 3-5 dage efter fødslen, for at undgå genparring (ikke alle par kan selv styre det med genparring). Så skal han introduceres igen efterfølgende, det går i de fleste tilfælde, men fra tid til anden kan det ikke lade sig gøre.
Man kan også fjerne ham helt, og lade hunnen tage sig af det hele, men det er ikke rigtig noget man ser ved avl i par, det er mere i polygam avl det finder sted.
Som med al anden avl, bør der være et mål.
Hvad målet er, må man selv finde frem til, men nuttede unger er ikke et mål i sig selv.
Du bør have et ønske om at forbedre dyrene i en eller anden retning. Langt de fleste seriøse avler efter udstillinger. Vi avler i en noget anden retning, men det er stadig gennemtænkt og meget konsekvent.
maj 2010
Hvorfor skal han gå med en hun?
Hvis man ønsker at have dem i par, er der ingen umiddelbar grund til at sætte dem i par af forskelligt køn, man kan lige så godt bruge samme køn.
Faktisk vil det være meget nemmere, da man kan få fat i en ung han, og man slipper for at skulle sætte to voksne individer sammen.
apr 2010
Ok lyder spændene Men hvis jeg så forsøger en eller anden dag, at avle og har sat mig nogle mål. Hvad så med ungerne? Hvordan for jeg dem bedst formidlet videre?
maj 2010
Men det er sådan noget du skal have gjort dig klart, før du begynder at avle.
Tilføjelse til tidligere:
Hvis hans partner har været en hun, kan du godt vælge at få ham kastreret, og lade dem gå sammen permanent. Selvom jeg vil fraråde trioer, kan du formentlig godt få hannen og begge hunner til at gå sammen, når det har virket før, og du slipper for at tænke indavl.
Desuden lyder de ikke til at være det fedeste avlsmateriale, så lige meget hvad, er det vist meget godt at de ikke bliver brugt videre.
apr 2010
maj 2010
Jeg undre mig bare over at du skriver de ting, når det ikke er noget du ved?
Nu er jeg nok også bare nærtagende, fordi jeg er en af dem, der render rundt og er med til at aflive myter om f.eks. at sætte hanner sammen, og hører på virkelig meget ævl fra folk der "har fået noget at vide" et eller andet sted.
Og den der med avl, mener jeg så, at man bør have haft chinchillaer et årstid før man kaster sig ud i avl. Og helt ærligt, hvorfor også skynde sig, når dyrene nu kan opnå den alder de kan.
Der kan ske så mange ting, og der er så mange ting der er helt normale, som rigtig mange går i panik over til at starte med (der har jeg også været).
Det basale indebære jo også at man ved noget om genetikken. Vi har 2 mutationer der har påhæftet en lethalfaktor inden for chinchillaer. Her ud over er der problemer med tandfejl hos dyr af tvivlsom oprindelse (andre faktore kan også spille ind)...
Noget erfaring med de dyr man vil avle på, bør man få inden man begynder at avle.
Det dur altså ikke, at man bare lige læser lidt, og så smider to dyr sammen, fordi man "har styr på det basale".
(Ikke møntet på dig Mimmi)
Mimmi:
Af hvad du sådan lige nævnt ang. hvor du har dyrene fra, og ud fra billederne af dine grå dyr at dømme, ligner det ikke at de har haft det super optimalt. Der er som sagt problemer med bl.a. tandfejl pga. tvivlsomt ophav, men også med at gennemsnits alderen bliver lavere, pga. dårlig avl.
Så hvis du ønsker at avle, vil jeg foreslå at du i stedet får fat i en opdrætter, der f.eks. går til udstillinger, eller smutter om en pelsavler.
Der findes sikkert også seriøse opdrættere der ikke er tilknyttet pelsavl eller udstillingsmiljøet, men der er meget langt imellem dem.
DCKF er efterhånden blevet så stort, at de fleste seriøse med gode dyr, har en eller anden form for tilknytning.
Der er jo også den mulighed at tage over grænsen til Sverige eller Tyskland efter dyr. Der findes også gode opdrættere her, men igen er det en god ide lige at tage om nogle udstillinger, for at se hvad der er godt, og hvad der rør sig.
apr 2010
aug 2012
Følger: 10 Følgere: 11 Gnavere: 10 Emner: 11 Svar: 105
aug 2012
aug 2012
maj 2010
Det er bare et problem at du kommer med forkert information.
Du har oplevet noget, hvor man har gjort nogle virkelig dumme ting, og dyrene er døde, men det betyder ikke at de er flokdyr.
De er og bliver kolonidyr, men de trives ganske udmærket i par eller alene. Man kan også have flere sammen, men så øger man risikoen for at der går noget galt, og hvis der først går ged i en gruppe, kan man risikerer at alle dyrene skal have hvert deres bur, fordi ingen kan sammen.
Når man først har sat to dyr sammen, som trives og knytter bånd, kan de blive deprimerede af at blive taget fra hinanden igen, og det ses fra tid til anden, at dyr der pludselig går alene, kan gå hen og dø af sorg.
Skift til nyt bur kan stresse meget. F.eks. er det helt normalt, at dyre der kommer fra små bure, bliver tossede i hovedet (aggressive eller meget nervøse), eller de kan direkte dø af et for voldsomt burskift.
Der er intet af det du har oplevet, der underbygger at det er flokdyr. Det er bare folk der ikke har anet hvad de har lavet, der har formået at få deres dyr til at gå til.
Enkelte dyr kan slet ikke sammen med artsfælder, og bliver simpelthen så stressede og syge af at gå med andre - det er meget atypisk for flokdyr, men på ingen måde unormalt hos chinchillaer.
aug 2012
maj 2010
Tillykke, men selvom I så skulle have en dyrlæges ord for det, er de stadig ikke flokdyr.
www.wildchinchillas.org
Prøv at høre Amy om hun har nogle indput. Du skal nok have en forældre med, for hun skriver kun på engelsk.
Hun er den eneste på verdensplan der arbejder med vilde chinchillaer, så hun har nok væsentligt bedre styr på tingene end en random dyrlæge, der alligevel ikke lærer noget om det på studiet.
Lidt info om chinchillaer? :)