{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.294 visninger | Oprettet:

Helt ny chinchilla ejer med spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hejsa allesammen.
Er idag blevet spurgt om jeg ikke ville have en chinchilla han på 2 år. Ejeren har fået energi og kan ikke have ham mere. Hun kontaktede mig fordi hun vidste at jeg passer godt på mine dyr. (2 hunde, 1kat og lidt akvarie rejer) Og det er jeg jo kun glad for at hun synes. Så jeg takkede ja.
Har ALDRIG haft chinchilla før.
Så nu har jeg siddet og læst om det lille kræ hele dagen. Og er nok blevet mere forvirret end klogere.

Ved ikke hvilket bur der følger med, men synes jeg ikke det er stort nok ville jeg bygge en lille voliere inde i stuen. Men har nu set lidt billeder af andre hjemmelavede bure. Og det ligner jo 5 etagers huse. Troede det skulle være lidt mere luftigt. Men så må jeg jo bygge et stort barbie hus smiley

Og kan de bo alene eller ej? Ham her har vist boet alene hele hans korte liv.

Foder. Er der noget i kan anbefale for der er jo alt for mange forskellige.
Og så også et sted en der fik en tørret mælkebøtteblanding eller deromkring. Kan jeg så om sommeren gå ud od plukke mælkebøtter, tørre dem, og servere det for det lille pus eller??

Hø. Der ikke må støve.... hvor får man fat i det? For går ikke ud fra at det er den billige fra rema der dur her.

Hvis man så skærer en gren af æbletræet, må den så komme ind i buret med det samme eller skal den tørre og være uden blade?

Åhh jeg har så mange spørgsmål at jeg har glemt det halve af dem smiley De kommer nok løbende senere.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Helt ny chinchilla ejer med spørgsmål
  • #1   8. apr 2015 Kan ikke hjælpe dig så meget, da jeg overhovedet ikke har forstand på chinchilla.

Men vil dog lige sige at jeg ikke tror at du får billigt hø i Rema. Nu ved jeg ikke hvor i landet du er fra. Men man kan typisk få en hø balle fra en landmand til 15 - 30 kr Og det er jo ufattelig meget hø i forhold til det der i de små pakker fra diverse supermarkeder. Kvaliteten er også langt beder end dem fra supermarkederne.

• #2   9. apr 2015 Vi bruger timas piller, og så køber jeg noget øko hø hos Zooplus.
    Der er også mange andre foder mærker der dur. Man kan f.eks kontakte en lokal pelsavler og købe foder her igennem. Dog skal man være opmærksom på, at vitaminer mv kun er helt i top i ca 3 mdr.
    Vita speciel er et udmærket foder, men dyrt hvis man har flere dyr. Ved et til to dyr kan man godt bruge det.
    Han kan sagtens gå alene. Du kan også prøve at få en ven til ham, men der er ingen garanti for at de kan sammen. Chinchillaer er nærmere kolonidyr end flokdyr, og er det jeg ville kalde semi sociale. Enkelte dyr trives bedst med andre, enkelte trives bedst alene, men de fleste trives lige godt alene såvel som med andre. Har en chinchilla haft en ven over en årrække, kan den dog have svært ved at blive alene.
    Mht guf, så kan du godt tørre mælkebøtter. Det virker bare lidt omstændigt.
    Du kan købe f.eks johannesbrød, majsflager, hele tørrede majs, ærteflager e.l og benytte som guf. Man kan også tilbyde jordnødder med skal et par gange om ugen. En sund chinchilla bliver ikke fed af det smiley
    Der er et hav af guf muligheder. Personligt er jeg ret pjattet med et mærke der hedder mucki. Du kan også læse op på hvad de kan tåle af urter. Der skal du nok se på engelske og tyske sider.

Hvad bur angår, behøver det ikke være enormt. Indretning er langt hen af vejen mere væsentlig end størrelse. Der er også mange der har den fejlagtigt opfattelse at højde er vigtigst, og at chinchillaer klatre. Der er ikke noget der underbygger at højde er bedst. Det er bare sådan de fleste gør, så det er blevet normen. De kommer fra bjergområder med klipper. Så de kan faktisk ikke klatre, men springer rundt på klipperne. Er der lang afstand mellem inventar i et bur, kan man derfor opleve at dyr fejlbedømmer spring og falder. Det er ikke uhørt at det koster dyr livet.

Håber det hjalp lidt smiley

• #3   9. apr 2015 Ja tusind tak for svarene smiley

Hvad med sådan en æblegren.... kan de li at gnave i sådan en? Eller er den lidt ligegyldig?

Og hvad skal jeg holde øje med mht om den savner en ven. Hvordan er dens adfærd, hvis den føler sig alene?

• #4   9. apr 2015 Jeg tror helt ærligt ikke han savner en ven, når han ikke har gået med en.
    Men de bliver sådan lidt deprimerede i det.

Ja, du kan fint bruge æblegrene.
    http://furrytails-dk.blogspot.dk/2010/06/hvad-ma-jeg-bruge-af-grene.html

Der er sikkert også mere du kan bruge, men der har jeg i hvert fald en liste over ting jeg ved er sikre.
    Jo, jeg kan se at jeg faktisk mangler vin.
    Ellers kan du gå ind på chinchillas2home.co.uk og finde en liste over gode og knap så gode sorter, men den kan være lidt svær at finde rundt i, og nogle af deres ting står anført som farlige, uden de har referencer på hvorfor de skulle være det.

• #5   9. apr 2015 Åhh dejligt at jeg ikke skal være så nervøs for en partner til ham smiley

Og tusind tak for de gode svar og god blog smiley

• #6   9. apr 2015 Var så lidt smiley
    Hvis der er noget af mit du føler er for kringlet, er deedee.dk også en rigtig god hjemmeside, og hun formulere sig lidt anderledes smiley

Det kan desuden være en ide at melde sig ind i Dansk Chinchilla Kæledyrs Forening, og det er gratis at være medlem for tiden smiley

• #7   10. apr 2015 Synes skam ikke du skriver for kringlet. Har selv en kringlet hjerne smiley
    Får det lille pus hjem idag og kan næsten ikke vente smiley
    Ejeren sender en detaljeret liste med, da hun siger at han ikke er som de fleste chinchillaer. Nu får vi se smiley De har vel, som alle andre dyr, deres helt egen personlighed smiley

• #8   10. apr 2015 Ja, det har de smiley
    Og det er ikke sikkert at de har samme temperament hos en ejer, som de har hos en anden.

Når jeg skriver kringlet, er det fordi jeg ved at nogen har lettere ved det jeg skriver, mens andre har lettere ved det Kristina (deedee) skriver.
    Og det er som udgangspunkt de to sider hvor du finder mest info om chins på dansk.

Kommentér på:
Helt ny chinchilla ejer med spørgsmål

Annonce