762 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Hvordan fodrer I jeres kanin ? Hvordan fodrer I jeres kanin ?

Ja, af ren og skær nysgerrighed, hvordan gør man det bedst ?
Vi har en 1700g "hermelin" pige, som får 30g kaninpiller om morgenen, alt det hø hun kan spise, og så ellers 1-1½ gulerod om dagen, noget broccoli, hvis det er der, noget selleri, hvis det er der, krydderurter, hvis det er der, og bladgrønt, hvis det er der, og så noget frugt i ny og næ.
Men det sidste giver vi hende i løbet af dagen. Så ikke bare det hele i en skål, og når det er tomt, så er det slut for i dag.
Hun ligger ganske stabilt på omkring de 1700g +/- 20g (Kan være svært altid at veje sådan en helt præcist).
Det vi bare har lagt mærke til er, at hun er blevet noget af en tiggemus. Hvis vi går ud i køkkenet, så er hun der med det samme, sidder vi inde i stuen og får et eller andet selv, så er hun der med det samme, og giver nys og tigger.
Så vi er kommet lidt i tvivl om det er fint, eller meget usundt, at hun tigger hver gang vi gør noget der har noget med mad at gøre. Men jeg ved ikke.

Synes bare det ville være lidt kedeligt, hvis hun fik alt sin mad på en gang, og så var det det.

Det skal måske siges hun er ude hele dagen. Hvis vi ikke er hjemme, så har hun en entre, et køkken og et badeværelse hun kan rende rundt i, og når vi er, så løber hun overalt. Så derfor er det ikke bare en kanin som vi "låser" inde et sted, når vi har givet mad, og så først ser hende om morgenen igen.

Så ja, er vi helt gal på den, eller er det meget fint ?

Mvh.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af 5g til tv 1.700 kr.
  • Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan fodrer I jeres kanin ?
  • #1   7. feb 2015 Lee har ubegrænset adgang til Hø (nogengange flere slags) 24/7... Han får en meget lille håndfuld piller (Burgess Exel) mandag, onsdag og fredag... De andre dage får han en lidt større håndfuld urteblanding (Grünhopper), og så får han ellers mellem 2 og 5 forskellige slags grønt næsten hver dag smiley

• #2   8. feb 2015 Kaniner kan ikke tåle så meget gulerod. Kun ca 1-2 cm pr. kg kanin dagligt. Jeg fodrer med burgess Excel hvor de får 40 gr dagligt, urtehø, forskelligt grønt og hø adlibitum smiley

• #4   8. feb 2015 Hvor meget vejer dine lyhngården?

• #6   8. feb 2015 Du mener nok 1300 gram

• #7   8. feb 2015 Det bekymrer mig, at der er en, der skriver, at kaninerne ikke kan tåle så megen gulerod. Jeg har 50 voksne kaniner og p.t. 35 unger. De får i gennemsnit 20 kg. gulerødder om dagen. Det har de gjort hver vinter de sidste 26 år. Hvad mener I dog, at der sker, hvis kaniner får mere end "nogle cm" gulerod ?

• #8   8. feb 2015 @Jørgen
    Der er vist delte meninger om det. Det er vist noget med, at der er "meget" sukker i gulerødder, og det derfor ikke er det mest optimale vs. alm. grønt. At de så ligefrem ikke skulle tåle det, det ved jeg nu ikke. Mest optimale, nej... Men her om vinteren er det nu meget nemt, da man ikke lige kan gå ud og plukke grønt og sådan. Vores kanin har nu heller aldrig fejlet noget som helst, så jeg tror nok det skal gå smiley
    Mit spørgsmål var egentlig også mere om folk fodrer dem flere gange om dagen, eller om de bare får læsset dagens rationer foran kaninen om morgenen, og så ellers ikke mere resten af dagen.

• #9   8. feb 2015 Gulerod er en rodfrugt, og må derfor ikke gives i for store mængder. Der er meget andet grønt kaninen ville have bedre af. Der er desværre mange der tror at kaniner nærmest lever af gulerødder.

• #10   9. feb 2015 Jamen mener I, at de bliver syge af at få gulerødder som væsentligste grovfoder i vinterhalvåret ? Eller får de for få unger ? Passer de ungerne for dårligt ? Eller bliver de ikke så gamle, før de er slidt op ? Kan det virkelig passe, at jeg vinder racepokal og får titlen Danmarksvinder for racen hollænder 14 gange på de sidste 19 landsudstillinger, når jeg fodrer med så mange gulerødder ? Er det ikke bare et spørgsmål at justere den anden del af fodringen, så "pengene passer" i den sidste ende ?

• #11   9. feb 2015 Det har intet at gøre med hvor mange priser du har fået. Fakta er at kaniner ikke må få for meget gulerod.

• #13   10. feb 2015 Jeg har et materiale på ca. 7000 fravænnede unger, der beviser, at kaninerne klarer sig ganske udmærket med et ret stor tildeling af gulerødder i vinterperioden. Men godt, at KANINERNE ikke ved, at det er farligt. Men jeg ser da frem til at få vist baghjul af alle jer håbefulde kaninfolk, hvoraf mange endnu har til gode at gøre nogle egne erfaringer.

• #15   11. feb 2015 I lige måde - min påstand er bare, at 7000 kaniner kan ikke ta' fejl.

Kommentér på:
Hvordan fodrer I jeres kanin ?

Annonce