Rotte - det rette kæledyr for mig? {{forumTopicSubject}}
Hej alle I kloge gnavermennesker!
Jeg rigtig længe gået og spekuleret på om jeg skulle få mig et par rotter.
Når jeg siger længe, mener jeg et par år.. Grunden til at det ikke er blevet til noget er at jeg de sidste to år har gået på gymnasiet og ikke har vidst hvad jeg ville efter, og da rotter jo lever mindst 2-3 år ville jeg ikke anskaffe mig nogen, hvis jeg så lige pludselig skulle flytte hjemmefra pga. af udannelse.
Nå, nu er jeg så flyttet hjemme fra, 4-5 timers kørsel. Jeg tager hjem hver weekend (næsten) for at se min kæreste. I løbet af ugen arbejder jeg til kl 18.00.
Jeg kunne bare SÅ godt tænke mig et kæledyr, og tror at det kunne være så hyggeligt at have noget at komme hjem til. Jeg bliver bare ved med at udskyde det, og jeg er først færdig med min uddannelse om 2 år, og det er bare lang tid
Så er det bare jeg tænker, kan sådan et par rotter godt være alene hjemme i 9-10 timer hver dag hvis de har et stort bur og en ven?
Jeg bor i lejlighed med to piger, og min ene veninde har allerede sagt at det er at no-go at have rotter i huset. Jeg synes bare de er enormt søde...! Og jeg er nu også ret sikker på at det bliver sværere at overtale ejeren af lejligheden end min veninde.... Jeg vil bare ikke spørge før jeg er 100% sikker på at det er et dyr for mig.
Jeg er rigtig interesseret i klikkertræning, og synes det kunne være så sjovt at klikkertræne et par rotter - ved bare ikke om det med at jeg arbejder så meget bliver et kæmpe problem?
Hvordan fungere det for jer andre? Nogen der har haft rotter mens de har studeret/arbejdet om som kan fortælle mig om det overhovedet fungerer eller om det bare er en træls tjans at have efter en lang dag?
Hvad med at tage rotter med i tog/bil, ligger de bare stille og sover?
Jeg kunne også godt tænke mig at vide om man roligt kan tage sine rotter ud af buret uden at være bange for at de løber væk og gemmer sig?
Jeg ved vitterlig kun det jeg har læst mig til og set i videoer..
Grisser rotter meget?
Hvilket størrelse bur ville være bedst i et lille værelse, for at det ikke tager for meget plads?
Hvad med strøelse? Gamle håndklæder og en potte i hjørnet, eller hvad er bedst? Lugter de hvis man gør rent hver anden dag?
Er rotter meget aktive udenfor buret, tisser og skider de på en?
Nogen der ligesom mig har gået og været i tvivl om hvor vidt det ville fungere, som har anskaffet sig et kæledyr og er glad for /fortryder det?
hehe, håber der er nogen der kan hjælpe.. Det er så vigtigt for mig at være HELT sikker før jeg anskaffer mig et par rotter- de skal ikke videre til noget andet hjem...
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
Og hvis de andre ikke vil, så kan du ikke forvente de bare kan overtales.. Min kæreste vil ikke have rotter som kæledyr.
Rotter har brug for et højt bur, det tager plads..
Og de har ikke godt af at blive flyttet hele tiden, det bliver de stresset af og du kan ricikere de "springer en sikring" og bliver aggresiv
nov 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Gnavere: 2 Emner: 2 Svar: 72
Sørger du for at købe dem fra en ordentligt opdrætter, så er de tamme fra starten af, og meget snaksaglige, og det mister de ikke, medmindre du slet ikke snakker med dem I starten er det dog vigtigt at du bruger lidt tid på at få dem til at indse, at du altså ikke er farlig
Rotter kræver en del plads - og de grisser, skal du kun have 3, kan du bruge et zeno 2 bur, som er rigtigt godt til små flokke, og ikke særligt stort . De er aktive dyr, og derfor ryger bundstrøelse altså ud på gulvet, og dette er umuligt at undgå. De tisser også når de er ude som regel, da de duftmarkerer. Jeg plejer at sige, at det bare betyder at de elsker dig, og at du er en del af flokken Mine skider kun i buret, de er toilet trænet, så de bruger kun et bestemt hjørne. De lugter lidt, men slet ikke så slemt som nogen siger, vælger du at få rotter, kan du jo overveje at få hunner, disse lugter mindre end hannerne.
Mine rotter er søde at transporterer, for nylig var min ene rotte med i aftenshowet, og der var jo en lidt lang tur til deres studie, men det tog hun helt afslappet, også at være derinde. Hun lå bare mest og puttede i sin transportkasse. Det er generelt den opfattelse jeg har af dem, når jeg transporterer dem. Dog er de meget kærlige dyr, der gerne vil nusse og snakke, og derfor skal man være forsigtig med at åbne kassen undervejs, da mine tøser altså kravler op og mysser mig i ansigtet
Generelt elsker jeg rotter - det er et nemt og fantastisk dyr! De er meget kontaktsøgende, og kan som du skriver, lære tricks. Derudover viser de bare meget kærlighed til en, mine rotter hænger altid i lågen når jeg kommer hjem, for at hilse på og jeg har endnu ikke haft en gæst på besøg, der ikke blev forelsket i dem
Jeg vil anbefale dig at tage ud og besøge en med rotter, og se dem og deres adfærd Kig evt. på tamrotter.dk, der kan du helt sikkert også finde en tæt på dig, der gerne inviterer dig med hjem
nov 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Gnavere: 2 Emner: 2 Svar: 72
mar 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
men når det så er sagt, så skal det påpeges at jeg er enig med Meldielto... de fylder de sviner og de kræver meget opmærksomhed for at blive så tamme og kærlige som dem man fx. Ser på youtube.
Så jeg vil hverken råde for eller imod, da jeg ser det som Medielto, lyder til at være den rigtige person til at få råd og vejledning fra, og derud fra må du så selv tage den store beslutning.
Men hvis du vælger at få et par rotter og der så efterfølgende opstår uventede siturationer, er jeg sikker på der vil være mange her inde som vil være klat med deres råd og vejledninger
alt mulig held og lykke herfra
Skipper Blue
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
Og jo rotter har også behov for menneske kontakt hvis man vil have dem som kæledyr.. Det har jeg selv erfaret og har immervæk haft en del rotter og i en del år
nov 2014
Følger: 3 Følgere: 3 Gnavere: 2 Emner: 11 Svar: 23
Det skal nok lidt mere "tænkning" til før jeg får anskaffet mig nogle.
- Bor i Spanien, og her er det ret unormalt at have rotter som kæledyr, så det gør det lidt svært for mig at møde nogle rotter som ikke lige skal bruges som slangemad.
Kommer hjem i julen, så det kunne være at jeg skulle overveje at tage forbi et sted og møde nogle rotter
Rotte - det rette kæledyr for mig?