{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.820 visninger | Oprettet:

Rotte {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået en forespørgsel fra en ven, med om jeg kunne sørge for en af mine rotter fik en grå unge.. det ved jeg ikke helt endnu om er muligt så ville spørge herinde om det måske kunne lade sig gøre smiley

jeg har to han rotter, en sort, og en hvid/sort... hvis jeg fik en grå hun, hvad farve ville ungerne så blive?

nogen der kan hjælpe med at finde svar? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rotte
  • #1   7. jan 2012 Hvad mener du med grå? Der er ikke en farve hos rotter der hedder grå, så det kunne jo sådan set være mange ting.

Men med hensyn til, hvad du vil få... uanset hvad farve hunnen har, hvis ikke hannen du sætter hende sammen med bærer den farve, så får du kun sorte unger.

• #2   7. jan 2012 okay helt i orden smiley

og med grå mener jeg jo bare en helt alm, grå farve. ^^

• #3   7. jan 2012 så for at få en form for grå farve unge skal både han og hun være helt grå? smiley

• #4   7. jan 2012 Igen, det kommer an på, hvad du mener med grå farve, for der er ingen farver hos rotter der bare hedder grå, så det kan være 10 forskellige farver du snakker om, og derfor er det svært at vejlede dig til, hvad du kan gøre.

Prøv at kigge på www.tamrotten.dk/site om du kan finde den farve du mener grå er.

Og for at få en unge i den ønskede farve, så skal begge forældre som minimum bære genet for farven. De behøver ikke nødvendigvis være farven selv, de skal bare bære genet for det.

• #5   7. jan 2012 okay jeg kan ikke rigtig finde ud af alle disse farver endnu.

men tror det er den der kaldes en brun rotte.
    ligesom disse:
    http://www.biopix.dk/brun-rotte-rattus-norvegicus_photo-41160.aspx

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #6   7. jan 2012 Den brune rotte er dem man finder i naturen.

• #7   7. jan 2012 ja men er der ingen i den farve nogenlunde som tamrotte?
    en der minder lidt om den?

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #8   7. jan 2012 Jo det er der. smiley

Prøv at kigge på farverne; Agouti, Blue agouti, Mock cinnamon.

Og af grå farver tænker jeg mest på chinchilla farven, som du kan se her: (link fjernet) under "chinchilla" ellers er der Squirrel, Russian blue agouti eller russian silver.

• #9   7. jan 2012 Så tror jeg næsten det er Blue agouti der minder mest om den brune rotte smiley

• #10   7. jan 2012 ja men agouti rotten på tamrottens side er meget mere brun en grå. mens jeg synes brun rotten er mere grå end brun ^^

• #11   7. jan 2012 det ville jo i virkeligheden være nemmest, hvis din veninde nu satte sig ned, og kiggede på de rottefarver som findes og ud fra det, kunne fortælle, hvad det er hun ønsker :o)

• #12   7. jan 2012 ja jeg ville prøve og vise min ven tamrottens hjemmeside smiley
    når der findes så mange forskellige "grå" farver er det nok ikke så nemt at vide hvad der menes med grå smiley vidste ikke der var så mange, men det ved jeg nu smiley

• #13   7. jan 2012 En brun rotte er som farven siger: Brun. Ikke grå. Derfor er en brun rotte en agouti.

Og ud fra de hanner du har, så tror jeg din veninde nemmere får hvad hun ønsker ved at finde en rotte i den ønskede farve hos en opdrætter, fremfor at du skal lave den til hende, for hun kommer til at vente længe før du har fundet 2 rotter i de rette farver og først skal vente på de bliver gamle nok til avl, før du kan lave unger på dem.

• #14   7. jan 2012 ja det ved jeg smiley men han vil have en fra mig åbenbart smiley har prøvet at sige det ville være nemmere, hvis han fandt en unge selv smiley

• #15   7. jan 2012 Du skal også huske at rotter sjældent kun får en unge, så du kan risikere at stå med en masse unger du ikke ved hvad du skal gøre med + det er ikke sikkert ungerne får den ønskede farve.

Og hvad vil du gøre med hunrotten bagefter? Den kan jo ikke bo med dine hanner.

Selvom din ven ønsker en rotte fra dig, så er du jo i din fulde ret til at sige nej:)

Og sidst, rotter er sociale dyr så det ville være synd hvis din ven kun skaffer sig en rotte.

Held og lykke.

• #16   7. jan 2012 Kan det være en husky? De bliver grålige og nogle helt hvide med tiden

• #17   7. jan 2012 Mor til Katja, det kommer da an på hvad farve den har. Husky er jo bare en del af aftegnet og har intet med farven at gøre. Andet end at den "normalt" kan gå hen og blive helt hvid. Men mange fader jo næsten ikke...

• #18   7. jan 2012 Jeg har haft Agouti, Black og Russian Blue Husky og de er alle blevet grålige i det.. Kun få er blevet næsten helt hvide

• #19   7. jan 2012 Nå ja, men feks en champagne husky er jo ikke grå på noget som helst tidspunkt.

• #20   7. jan 2012 Den Brune Rotte er også den art de fleste kælerotter er i Danmark smiley Så det er ikke kun i naturen de er

• #21   7. jan 2012 Men uanset hvad farver de er blevet, kan de jo ikke gå ind under kategorien "helt grå" - de har jo en del hvidt på sig.

Og jeg tror nu mere vi snakker blue og lignende.

• christian a
    christian a Tilmeldt:
    jan 2012

Følger: 1 Svar: 7
    #22   17. jan 2012 tina prøv at kikke på farven Mink den kan være helt grå og for at lave mink skal du bare finde en mink rotte og parre den med en af dine andre rotter så har du 50% chance for at få mink farve(grå).

• #23   17. jan 2012 Mink skal jo bæres af den anden rotte også. Ellers kommer der ikke mink...

Desuden synes jeg sjældent mink er grå. De er brune - sådan blød brun som det cacaopulver, man putter i mælk smiley

• #24   17. jan 2012 Ang. Brun rotte (<i>Rattus norvegius</i>) vs. andre rotter:
    Nu bliver der snakket om at det "ovevejende" er denne rotte der er kæledyrs rotte.
    Men alle forsøgsrotter skulle være <i>R. novegius</i>, og er det ikke dem kælerotterne stammer fra?

Hybrider af <i>Rattus rattus</i> og <i>Rattus novegius</i> er ikke lige frem sandsynligt, og mig bekendt er <i>Rattus rattus</i> (aka den sorte rotte) nærmest umulig at få fingre i, i kæledyrs øjemed.

Men det er måske fordi der refereres til dyr, der har et navn med rotte i, men reelt ikke er rotter?

Jeg spørg af nysgerrighed/undren.

• christian a
    christian a Tilmeldt:
    jan 2012

#25   17. jan 2012 maria mink er aa mm i følge tamrotter.dk og sort er aa så hvis du sætter dem sammen for du 50% mink.

• #26   17. jan 2012 ikke når mm mink er recessivt ;o) Så kræver det at begge forældre har et m at give ungen.

hvis det var nedarvet dominant, ville en mink være Mm eller MM smiley

• christian a
    christian a Tilmeldt:
    jan 2012

#27   17. jan 2012 men når lille a er sort hel farve så kan mm ikke være recessiv men nærmere indkomplet dominans eller ville den vel ikke mixe sig med aa? men bare hede mm i det kuld jeg har lige nu er der sorte beige og mink hooded unger derfor giver det vel meget go mening at en af dem er indkomplet eller hvad?

• christian a
    christian a Tilmeldt:
    jan 2012

#28   17. jan 2012 helt ærgeligt er jeg ikke genetiker så du kan have ret men mit bud er alle dem der heder aa ?? er indkomplet dominate

alle den der heder A- ?? dominate

og dem der heder cc? eller cc cc er recisive

men vil lige være helt sikker

• #29   17. jan 2012 Pia N: Det er mere, at der findes tilfælde, hvor folk har taget Rattus Rattus ind og gjort dem til kæledyr.
    Men du har helt ret i, at i kæledyrs øjemed, der ser vi kun Rattus Norvegicus. Jeg tror ikke rigtig nogen i Danmark holder Rattus Rattus som kæledyr endnu.

Christian: Det er fordi ALLE farver er baseret på enten sort eller agouti, dvs. ALLE farver er enten A- eller aa. Genkoden for en almindelig sort er bare aa og så evt. de farver den bærer på. Bærer den på mink, ville dens genkode være aa Mm. Mm betegner, at den har et enkelt gen af farven mink.
    Havde den haft 2 gener af farven mink, ville dens genkode være aa mm og derved ville selve rottens farve også blive mink.
    Mink er en recessiv sortbaseret farve og det er ikke alle sorte rotter, der bærer m. Derimod er det helt sikkert, at alle mink altid er aa, da det som sagt er en sortbaseret farve. Men en mink er altså aa mm og skal bruge et m-gen fra begge dens forældre for at blive farven.
    Dvs. parrer du en mink med en sort, så får du kun mink afkom, hvis den sorte genetisk er aa Mm og kan give det lille m videre. Er den sorte genetisk aa MM, så har den IKKE noget lille m gen at give videre, og kan dermed ikke give mink afkom.

Det er ikke fordi den "mixer" sig med a, men som sagt ganske enkelt fordi alle kendte farver er baseret på enten sort eller agouti. De andre gener er så bare gener, der deluter den sorte eller agouti farve til at blive til andre farver. Men denne deluting, hvis der er tale om en recessiv variant, er altså afhængig af, at genet kommer fra begge forældrene.

At der er sort, beige og mink i dit kuld betyder kun, at begge forældrene er bærer af både r-genet og m-genet (eller evt. mo-genet, afhængig af, om det er engelsk mink eller mock mink du har i kuldet).

Så nej, der er ingen af dem, der er indkomplette.

• christian a
    christian a Tilmeldt:
    jan 2012

#30   17. jan 2012 men hvis alle farver er baseret på aa eller A- så må du lige forklare mig ch ch altså Siamese og cch himalaya de har jo hverken det en eller det andet og albino genet er recesivt.

• #31   17. jan 2012 christian A: Farven Albino (også kaldet PEW) er jo ikke lig med albino-genet...

• christian a
    christian a Tilmeldt:
    jan 2012

#32   17. jan 2012 men hvorfor er den så ikke bundet op på aa eller A- siden alle farver normal er det?

albinoen er albino og albinoer er double recesive

"c/c Ingen farve Ingen pigment (albino)" kopieret fra tamrottens skema med mindre rotter skulle være anerledes bygget op en andre organismer.

her fra rottenet.dk :

Engelsk betegnelse: PEW
    Genetisk betegnelse: cc
    Øjne: Lyst røde (pink) øjne.
    Beskrivelse: PEW står for Pink Eyed White, oftest kaldet albino. Rotten er rent kridhvid uden mørkere misfarvninger i pelsen. En albino er i virkeligheden en rotte med en aftegning, som eks, hooded. Denne ses dog ikke, da rotten ikke har farvepigment. Rottens øjne er gennemsigtige. Det røde man kan se, er blodets gennemstrømning.
    Farvevarianter: -

• #33   17. jan 2012 Christian: Det er den også.
    Genet for PEW er rigtig nok cc. Dvs. selve PEW genet.

Men en PEW er så enten A- cc eller aa cc. Men det kan du kun vide, hvis du kender dens baggrund, om den er agouti eller sortbaseret.

Siamese er så enten A- chch eller aa chch
    Himalayan er så enten A- cch eller aa cch

Og PEW er ikke genetisk albino, da den stadig har for meget pigment til at være albino, men mange ynder at kalde den det alligevel.

• #34   17. jan 2012 Christina A:
    For så vidt er det jo også forkert at sige, at dyret er baseret på det ene eller det andet. Det svarer til at sige at mennesker enten er baseret på blå øjne eller brune øjne.

Det er i A lociet der er en variation. Enten i form af en recessiv mutation (aa) eller en dominant mutation (AA).

Dyrene vil <b>altid</b> have at A locus.
    Så er der mutationer der kan være knyttet til den ene variation eller den anden variation.

Ud over det, har jeg faktisk aldrig hørt om en recessiv mutation der var inkomplet dominant på homozygot form. Det er meget muligt det bare er mig der er uvidende, men det plejer at være de dominante mutationer der er inkomplette.

Maria:
    Vil det sige, at en PEW ikke er en ægte abino, forstået på den måde at det er en hvid farvemutation + røde øjne, og ikke egentlig albinisme.

Der findes jo hvide mutationer, der er recessive, uden at være albinisme.
    Inden for chinchillaer har vi en blanding mellem et beige og et hvidt gen, der giver et dyr med albino udseende, men det er ikke en albino. Hvis det beige gen findes på homozygot form, får dyrene de typiske røde øjne, man ser ved albinoer.

• #35   17. jan 2012 Pia N, det lader jeg Cavy Cats svare på smiley Det er hun bedre til at uddybe, kan jeg se sidst i hendes indlæg lige over dit smiley

• christian a
    christian a Tilmeldt:
    jan 2012

#36   17. jan 2012 Ud over det, har jeg faktisk aldrig hørt om en recessiv mutation der var inkomplet dominant på homozygot form. Det er meget muligt det bare er mig der er uvidende, men det plejer at være de dominante mutationer der er inkomplette.

bliver lidt forviret her synes ikke jeg har påstået at de recesive var indkomplette nærmere bare at den albino var albino og recesiv.

kan godt se jeg mulighvis kan være på dybt vand hvis det du siger er rigtig ked af hvis jeg for lavet for meget ballade :D, har lige spurgt om hjælp. synes bare det virker specielt hvis de har en anden måde at vise deres farver på.

• #37   17. jan 2012 Pia N: Det er bare nemmere at sige, at farverne er enten baseret på agouti eller sort, fordi det andet tit kan blive for teknisk til at ret mange vil forstå det smiley

Og det er sandt, at hos rotter er PEW ikke det samme som albino, da der faktisk er tale om et dyr der HAR pigment, men et gen der deluter farverne så meget, at pelsen bliver ved og øjnene røde.
    Det samme ses også hos marsvin, hvor en PEW heller ikke er en albino.
    I begge tilfælde hører PEW genet til C-serien.
    Hos rotter:
    c = hvid, dvs. PEW.
    ch = siamese
    Parrer man de to, får man en der genetisk er cch, altså himalaya.

Hos marsvin:
    C = gylden
    cr = hvid. Her skældnes så igen mellem, om den er pp eller P-. Er den pp, vil den være PEW.
    ch = himalaya. Det er nok det gen, der bedst kan sammenlignes med c-genet hos rotter, da den får røde øjne pga sin farve og ikke på grund af tilstedeværelsen af et p-gen.
    cd = buff
    Parrer man enten cr eller ch med cd, får man enten crcd eller chcd, som (hvis dyret samtidig er ee) vil give farven creme. Er dyret derimod EE, vil den i tilfældet chcd få farven sepia og i tilfældet crcd vil den være en sær diluted sort, som ikke har noget eget navn.

Så der er altså ikke tale om en albinisme, men et farve-gen, der ligger i C-serien hos begge dyrearterne. Altså et locus.

• #38   17. jan 2012 Pelsen bliver hvid, skulle der stå.

• #39   17. jan 2012 Christian A: Der er stadig ikke noget, der hedder albino når vi snakker rotter smiley
    Får man en rigtig albino rotte i et kuld, så lever den sjældent mere end et par dage.

• #40   17. jan 2012 Okay smiley

Åh, det må være fedt at rode med dyr, hvor genkoden er på plads *suk*

• #41   17. jan 2012 Det gør det i hvert fald en hel del nemmere at finde ud af smiley
    Der er stadig gener, som ikke er klarlagt, men det er bare meget få.

Feks er der en dansk marsvineopdrætter, som er begyndt at få nogle dyr i sine kuld, som har sorte øjne og en nærmest stålblå/grå farve, og det er ikke en farve nogen af os nogensinde har set før, så vi har ikke den fjerneste anelse om, hvilke gener der helt præcist spiller ind der.

• #42   17. jan 2012 Ja, det kan jo være problematisk.

Vores pelsavlere (chinchilla) har sat genkoder på de mest gængse farvemutationer, men det er ikke noget der er undersøgt nærmere, så der er mulighed for at nogle af dem kan være en variation i samme gen.

Og så har vi et andet problem, hvor dem der bestemmer hvad tingene skal hedde, tit ikke rigtig ved hvad de snakker om.
    Vi har f.eks. for nylig igen fået en krølhårsmutation. Den er fremavlet i en akkumulativt dominant mutation. Ud fra dette er man nået til enighed om, at denne krølhårs mutation knytter sig til det akkumulative gen. Men det er jo lidt svært at bevise efter meget få generationer af avl, da det tager vanvittigt lang tid at få avlet den akkumulative ud igen.

Det samme er gældende med en langhårs mutation. Den blev først dømt til at være dominant, så recessiv, men den kan umuligt være recessiv, for et dyr der er heterozygot for genet, har længere pels end en standard chinchilla, men pelsen bliver så bare endnu længere på homozygot form...

Det er lidt problematisk, når det ikke er genetikere der sidder og roder med dyrene. Så er det meget svært at slå andet fast, end hvordan genet opføre sig i forhold til vildtfarven...

• #43   17. jan 2012 Pia N - det med pelslængden kan jo være co.dominant? (eller hvad det nu hedder - det er for længe siden jeg har læst op på de betegnelser)

lidt ligsom f.eks. sølvgrå er hos guldhamstere...
    et sølvgen giver en alm. sølvgrå hamster, men to sølvgen giver et meget! lysere sølvgrå hamster...

• #44   17. jan 2012 Er det ikke også noget med, at genet for pelsen hos en løvedhoved kanin opfører sig lidt ligesådan? Og at den i homozygot form har fået så meget mere pels, at de har valgt at kalde den teddy? Eller blander jeg noget sammen?

• #45   17. jan 2012 Vi trænger lidt til en genetik-nørde tråd i stedet for at overtage andres tråde smiley

• #46   17. jan 2012 Pia B:
    Det er ikke co-dominans smiley
    Co-dominans er når 2 forskellige gener kommer til udtryk samtidig.

Det er meget normalt, at dominante mutationer der både findes på heterozygot og homozygot for, kommer i en "super" udgave på homozygot form, hvor f.eks. farve eller pels ændre karakter.

Jeg ved at f.eks. krybdyrsfolk kalder en homozygot variant af en dominant gen for en "co-dominans" men det er ikke korrekt terminologi at bruge det på den måde.

Cavy Cats:
    Det er som beskrevet oven for smiley

Ja, en genetiktråd ville ikke være nogen skade til.

Kommentér på:
Rotte

Annonce