Fundet ørkenrotte unger under rist. Hvad nu? {{forumTopicSubject}}
Hej gnavergalleri
Jeg er lidt i en kattepine. Min kæreste og jeg fandt igår 3 ørkenrotte unger under en rist ved hoveddøren til den boligblok vi bor i. Der var nogen der havde blokeret det rør de brugte til at komme derned og hvis ejendomsmesteren havde fundet dem, var de nok blevet gasset/dræbt på anden vis.
Forbarmede mig over dem og vi fik fanget dem i en af vores kattetransporter og givet dem lidt vand og købte noget mad i plantorama (som ikke kunne tage imod dem).
Var ret sikker på at vi kunne aflevere dem hos en dyrehandel, men der er åbenbart ikke nok overskud i ørkenrotter, så det eneste de kan være behjælpelige med er at knække nakken på dem.
Hvad gør man med sådan nogle små kræ? De keder sig i den der plastiktransportkasse og er begyndt at bide sig igennem, selvom vi har givet dem nogle æblegrene at gnave i.
Er sådan nogle bare umulige at afsætte? Og hvilke dyrehandler tager evt imod sådanne små størrelser?
På forhånd tak for hjælpen
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
Evt sæt dem på dba og gul og gratis, til afhentning.
Det er desværre ikke et af de populærere gnavere, da vi avlede var de også umulige at finde hjem til.
Og det skal nok gå hurtigt, for jer at finde nyt hjem, hvis i ikke har et andet bur at komme dem i, de får hurtigt gnavet sig i gennem plastik.
Kom en masse pap ind til dem, som de kan splitte ad, køkkenrulle og toiletpapir rør elsker vores.
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Hvilket bur vil være optimalt til dem? Tænker at de kan bide sig igennem tynde tremmer måske? Eller om de kan leve i et gammelt akvarium indtil videre? Vil prøve at finde en mere holdbar løsning imorgen nemlig
Indtil videre prøver jeg med dine råd med noget mere de kan flænse Har et par køkkenrullerør og sådan.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
jun 2012
aug 2014
Kan lige se om jeg måske kan finde et billigt brugt terarie. Ellers må det blive et akvarie. Kan desværre ikke så godt beholde dem, for min kæreste kan ikke tåle dem, så midlertidigt er nok et nøgleord
aug 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
jun 2012
jan 2014
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 24 Svar: 320
maj 2010
jan 2014
Hvis de heller ikke kan finde nye hjem vil de jo nok blive aflivet, men en professionel aflivning er i mine øjne også stadig bedre end et liv under en rist indtil de dør på anden vis!
Det optimale er selvfølgelig, at de kan finde et kærligt hjem, men sådan er virkeligheden jo ikke altid!
aug 2014
Ved på en måde godt at det er bedst med en human aflivning, såfremt de ikke kan få et kærligt hjem. Kan bare ikke særlig godt klare tanken. De er så små og virker som sunde og raske, glade unger.
Det hjalp forresten meget med pap og papruller De har ikke bidt yderligere i plastikken.
jun 2012
maj 2010
Jeg er for såvidt enig, men nu har der jo lige været 2 sager med katte, hvor de har aflivet/skudt dem uden at de så meget som er blevet set på af en dyrlæge. Den ene var en de fik indleveret, hvor ejeren havde efterlyst katten...
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 6 Gnavere: 3 Emner: 13 Svar: 207
jan 2014
Hvor der er mennesker sker uforståelige ting, både at nogle sætter tre ørkenrotter ud og at en frivillig i Dyrenes beskyttelse går over stregen/begår en fejl og skyder en kat for meget.
Som instans har jeg dog stadig fuld tillid til Dyrenes Beskyttelse, især hvis jeg ikke selv kan have dyret eller finde et godt hjem!!
Iris, hvis du tager alle 3 ørkenrotter så få lige kønsbestemt dem inden, hvis du kun har 1 bur - ellers får I hurtigt mange (for mange?) ørkenrotter hjemme hos Jer!
maj 2010
Nu har der lige været 2 sager oppe, men jeg kender til så meget lort de har lavet.
Ville ikke røre deres internater med en ildtang - hverken tage imod eller aflevere hos dem.
Jeg ville personligt være enormt utryg ved at sætte ørkenrotter af hos dem. Ikke så meget hvis de blev aflivet, men mere hvis de sendte dem videre med forkert information. Det ville jo ikke være første gang det var sket, og ofte er det til direkte skade for dyrene når de ikke informere korrekt.
jul 2014
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 29
jan 2014
Dyrenes Beskyttelses internater leverer stadig et stort stykke arbejde for hittedyr og syge fundne dyr og trafikramte dyr!
Selvfølgelig er de ikke perfekte kæledyrsejere, men deres funktion som instans i samfundet støtter jeg stadig og har tillid til (også selvom der ryger en kat i svinget eller at de laver en fejlbehandling eller tager en beslutning jeg ikke forstår).
Ninja: Alle indkomne dyr dyrlægetjekkes af dyrenes beskyttelse, hvis man vel at mærke ringer til dem!
jul 2014
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 29
jan 2014
jun 2012
Fundet ørkenrotte unger under rist. Hvad nu?