{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.501 visninger | Oprettet:

Mus: tips og tricks til fodring af gravide og ammende hunmus {{forumTopicSubject}}

Hej alle GG'ere,

jeg opretter tråden her for at give de få tips og tricks jeg kender til, ang. fodring af gravide
hunmus og hunmus der ammer, sådan at man får sunde, store unger og en mormus der får protein nok,
så man minimerer riskioen for at hun går på ungerne for at få det (selvsagt er alm. ro og minimal forstyrring
af hunmuesen en god måde at undgå det på).

Det jeg bruger til de mus, der opfostres herhjemme, er maxizoos rotte/ørkenrotte/muse fodder, som er en blandning
af div. kerner, egentlige fodder piller, melorme, solsikke kerner (hvide, sorte og stribede), tørrede majs og
andet guf. Derudover får hunnerne tilsat en lille smule hamberryg og en mild ost (f.eks) havarti.
Bare en lille smule, hver dag.

Dette har jeg fundet meget succesfuldt - især på store kuld, med over 8 unger.

Jeg har lige haft to førstegangs fødende, som begge har født et kuldt på 12 unger, der nu som en uge gamle er
MEGET store og begge mødre er stadig i fin form og rolige.

Kender I til andre råd, der virker godt ved amning og fodring af hunmus under og efter graviditeten? Eller
andre råd, der kan hjælpe med det? :.)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mus: tips og tricks til fodring af gravide og ammende hunmus
  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #1   18. jun 2012 Altromin, så er de dækket ind med hvad de behøver uanset om de er drægtige eller ej, om de er med unger eller ej.
    Det samme med rotter og hamstere. Men derfor har man jo lov til at supplere, hvis det er det man vil. smiley

• #2   18. jun 2012 Okay.

Anvender personligt ikke altromin om grundfodder, fordi jeg tænker det simpelthen må være kedeligt kun at kunne spise én slags mad.

Men godt, det skal jeg huske :.)

• #3   18. jun 2012 Jeg håber ikke du gir dine mus flødehavarti dagligt smiley
    Hverken diegivende, drægtige eller andre - det er jo laktose du gir dem!!
    Og et ordentlig foder generelt gør netop at hun i forvejen er ordentlig ernæret.
    Det er ikke "nok" at gøre det når hun skal ha unger eller når hun er diegivende.
    Det er nødvendigt med et ordentlig grundfoder altid!
    Mine har altid Altromin i deres bure - og dertil står de en skål gnaverblading dagligt.
    Den er som regel tømt inden jeg fylder den igen, men de sulter jo ikke, så længe de har Altromin i buret. Og det spiser de skam. Nogen fravælger faktisk gnaverbladingen for at spise Altromin.

I de 15 kuld jeg har haft nu, har de alle på nær et været over 10 unger (det ene var på 5 unger). De har alle fået super fine størrelser til trods for der bl.a. også har været fuzzy unger imellem.
    Jeg har ikke oplevet at hunnerne "nakker" ungerne. Det må vel være fordi de er ordentlig dækket ind smiley

• #4   18. jun 2012 Musene herhjemme får altid god mad, ikke kun når de er gravide. Af alle mine kuld har jeg oplevet det én gang at hunnen gik på ungerne, hvor hun som ældre viste tegn på anden opførsel, der ikke var normal.

Hunnerne her har fået et stykke havarti ost den føste uge, en tynd skive på størrelse med en lille lillefingernegl.

Men fint :.)

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #5   18. jun 2012 Mine hamstere vælger at spise altromin frem for sin hamsterblanding. smiley

• #6   18. jun 2012 Jeg ville nu heller ikke give ost...

Her får de altromin til drægtige og diegivende, så snart de har født. Som regel får de også et boost af killingemælkeerstatning, men kun i starten og derefter som guf et par gange om ugen. Frugt og grønt og lidt gnaverblanding.

Mine 5 kuld har været på mellem 4 og 17 unger.

• #7   18. jun 2012 Allright. Tak for rådene :.)

Kan man købe Altromin i almindelige dyrehandlere, ala MaxiZoo?

• #8   18. jun 2012 Nej, men mange foderstoffer kan bestille det hjem.

Og ellers kan det købes på Brogaarden, der har butikker flere steder. Vi har i hvert fald haft hentet i Lynge: http://www.brogaarden.eu/Butikker.430.aspx

• #9   18. jun 2012 Allright. Tak for det :.)

Kommentér på:
Mus: tips og tricks til fodring af gravide og ammende hunmus

Annonce