når man gerne vil lave et kuld marsvin.... når man gerne vil lave et kuld marsvin....
.... ja så er alt ikke nødvendigvis fryd og gammen.
Det hører med at sidde lørdag aften... over 1600kr fattigere.... en hun mindre pga udskudt livmoder.... 4 døde unger ud af 5.... og med et døgnjob fordi den sidste baby kun er tryg nok til at sove når den sidder i håndfladen - og stadig ingen garanti for at bebsen klarer skærene....
Summa summarum - avl er ikke lutter lagkage, hvis nogen stadig skulle lide af den vildfarelse.
mar 2011
Følger: 100 Følgere: 108 Gnavere: 20 Emner: 49 Svar: 1.180
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
men disse historier er nød til at komme frem så folk ikke kan se det er så nemt at avle
jul 2013
Følger: 14 Følgere: 24 Gnavere: 17 Emner: 11 Svar: 229
Men en god ting er i hvertfald at være forberedt på de ekstra dyrlæge besøg det kan give.
mar 2012
Følger: 14 Følgere: 14 Gnavere: 9 Emner: 44 Svar: 429
Så man bør tænke sig meget om før man avler.. Man bliver ikke altid flere dyr rigere, man kan også miste et..
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Her havde jeg en fødsel der gik stille og roligt efter bogen - ok, der var dødfødte, men ikke noget jeg gik i krise over. Efter fødslen liver hunnen op, opfører sig normalt, og der går lidt - så hang livmoderen ud af hende.
Så nu sidder jeg med en unge, som ikke synes det er en fed ide at jeg vil prakke hende på en tante.. nej hun vil kun sidde i min hånd, og det kan jo af gode grunde ikke lade sig gøre døgnet rundt. I nat må hun derfor i 'varmeboks', så hun kan holde varmen mens jeg får en lille lur ind imellem fodringer.
mar 2012
apr 2010
dec 2011
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 297
Er det rigtigt vad jeg har hørt, at marsvin unger fødes helt udviklede, med pels, øjne og kan gå lidt med det samme? Har du en anden hun? Måske vil den passe den og holde den varm - om nogle dage?
Nå-men, jeg ved det ikke. Så til emnet. Det samme kan siges om kaninunger.... og katte....
Godt, at du løftet sløret for en så høj omkostning og problemer der kan være forbundet med det at have lyst til at lave unger. Det må kunne få nogle til at smide tanken om unger væk herefter
Selvom vinden suser, det regner, det sner og er mørkt, er der stadig mange dyr der bliver sat i verden uden udsigt til at kunne få et hjem
Folk glemmer, at hvis alle har den holdning, er der pludselig mange dyr
apr 2010
lige pt har jeg ikke en diegivende hun, men en tante hvis unger lige er blevet lidt over 4 uger.... bebse synes så ikke det er en fed ide, i hendes verden er jeg nok mor nu, fordi hun forbinder min lugt, kropsvarme og puls med noget velkendt og trygt.... og så må jeg jo bare indrette mig efter det.
apr 2010
Følger: 63 Følgere: 118 Gnavere: 11 Emner: 94 Svar: 619
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Men som andre siger, er det jo nødvendigt at de her ting kommer ud.
jan 2014
Følger: 1 Svar: 3
Ja, marsvin fødes som mini-kopier af de voksne. Fuldt færdige med åbne øjne, pels og allerede skiftet tænder. Lige så snart de er tørre og har fået balancen kan de løbe rundt med de voksne.
Jeg havde en der blev født lidt for tidligt. Hun havde kun nået at få pels på hoved og hals, hvorimod kroppen var nøgen. Men hun klarede den uden anden hjælpe end at hun og moren kom til at gå for sig selv, så de kunne putte sig sammen i fred og ro.
Ved mine passede det at vægten på nyfødt unge ca var 10 % af morens vægt på parringstidspunktet.
Sweet Leaf
Det er bare ikke sjovt når sådan noget sker.
Jeg havde selv en hvor fødslen var helt ukompliceret. 3 dejlige store unger. Men da de var ca 5 dage kom jeg hjem til en død mor. Noget af et chok.
Men tror det var en fordel at de havde gået med resten af flokken hele tiden, for så blev de stimuleret til at spise den almindelige mad. Jeg behøvede kun at give dem mælk 3-4 gange om dagen.
De var til gengæld meget nemme at fodre, især i starten, hvor de bare sad og ventede til det blev deres tur. Men der kom hurtigt mere liv i dem.
apr 2010
Har lige puttet hende igen i varmekassen, og nu kan jeg lige få lidt søvn igen
mar 2012
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Percious:
Der er en hel gruppe af sydamerikansk gnavere der føder fuldt udviklede unger
Degu og chinchilla går også med der.
Så så vidt jeg sådan lige kan se, så er er det samtlige arter af Caviidae og Chinchilidae familierne der gør det.
Om det er alle arter i Octodontidae er jeg ikke helt sikker på
apr 2010
Marsvineunger nipper og smager ganske rigtigt kort efter fødslen, men slet ikke i en grad hvor de kan leve af det.
Indtil videre går det ihvetfald med lillebebsen - hun klarede natten i 'kuvøse'. og var friskere og livligere her til morgen. Til gengæld er jeg fandme træt!
Hun holdt sin fødselsvægt hele aftenen igår, og har her mellem fodringer fået 1g på. Det er jeg ekstremt tilfreds med, idet ungerne normalt lige taber sig i de første par dage. Nu skal hun lige have mad om lidt.. og så skal jeg dælme have noget i skrutten. Fik ikke rigtigt noget igår, så jeg er pænt sulten.
apr 2010
Jo.. det er vældigt hyggeligt at sidde og vræle over hvad jeg har mistet.... både min skønne hun og alle hendes unger...
apr 2010
Følger: 63 Følgere: 118 Gnavere: 11 Emner: 94 Svar: 619
Det er bare desværre sådan det kan gå, og det er det ikke alle der forstår når de sætter han til hun.
jul 2013
Følger: 14 Følgere: 24 Gnavere: 17 Emner: 11 Svar: 229
når man gerne vil lave et kuld marsvin....