Kanin betændelse i et øje {{forumTopicSubject}}
Jeg har en han kanin på ca. 4,5 år. Jeg har haft ham siden sommers, han har været rigtig forsømt, men nu er han glad, dog ikke rigtig tam.
For noget tid siden fik han betændelse i det ene øje, jeg havde ham ved dyrlægen, og hun mente at det kunne være en tand der drillede, selvom hun ikke umiddelbart kunne se noget. Han fik en penicillinkur, og dyrlægen sagde at hvis det kom igen, så ville hun nok anbefale at få ham aflivet.
Nu er det galt igen, jeg har endnu ikke haft ham ved dyrlæge. Jeg har givet ham endnu en penicillinkur - det jeg havde tilbage fra sidst, men det har ikke hjulpet.
Er der andre der har prøvet det samme? Og er aflivningen virkelig løsningen?
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
Øjenbetændelse er en mærkelig størrelse, for det kan forekomme i milde og svære tilfælde, af fremmedlegemer, genetisk eller bakterier, og smitsomt eller ej..
Her igennem efteråret og vinteren har vi selv døjet meget med øjenbetændelse blandt dyrene - der har dog ikke været tale om smitsomme tilfælde, og langt de fleste har kunne blive behandlet med fysiologisk saltvand (som til kontaktlinser).
Et enkelt 'ældre' dyr blev aflivet som følge af fortsat øjenbetændelse, og vi står nu med et yngre dyr, der ikke kan komme sig på trods af en måneds behandling - dette dyr vil osse blive aflivet.
Du kan selvfølgelig fortsætte behandlingen en omgang endnu, men spørgsmålet om dyrets interesse i (mulig) livslang medicinbehandling må jo melde sig på et tidspunkt, og jeg kan fornemme, at du snart er nået til det punkt..?
aug 2010
Følger: 58 Følgere: 117 Gnavere: 8 Emner: 13 Svar: 2.255
Jeg havde min 4 år gamle dværgvædder til tjek i juleferien, da han havde døjet med løbeøje længe. Jeg havde på fornemmelsen, at det var tænderne, eftersom jeg har oplevet flere tilfælde af den slags, hvor en kindtand havde vokset sig for lang og dermed irriterede øjet.
Dyrlægen lavede en farvning af øjet, hvor det fremkom, at der var et sår på hornhinden. Bare en ganske lille ridse, som blev behandlet med øjendråber og gel.
Prøv at få lavet sådan en farvning før du kaster dig ud i aflivning og andre drastiske ting, for det kan jo være, at det er noget mere harmløst
apr 2013
Følger: 1 Gnavere: 1 Emner: 12 Svar: 18
Dyrlægen hæfter sig ved at det er kun er det ene øje der driller, og mener derfor det næsten kun kan være en tand.
Jeg tror jeg lige ser tiden an lidt endnu, og så må jeg have ham til dyrlæge.
aug 2010
Følger: 58 Følgere: 117 Gnavere: 8 Emner: 13 Svar: 2.255
Det er jo ikke så sandsynligt, at en kanin får et fremmedlegeme i øjet, som laver hul på hornhinden i begge øjne
De to gange, jeg har haft kaniner med sår på hornhinden, så har det kun været i et øje.
Det er et forsøg værd, vil jeg mene. Det tager virkelig ingen tid at lave sådan en farveprøve, og det er ganske ufarligt for kaninen.
Kanin betændelse i et øje