{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
341 visninger | Oprettet:

Kanin betændelse i et øje {{forumTopicSubject}}

Jeg har en han kanin på ca. 4,5 år. Jeg har haft ham siden sommers, han har været rigtig forsømt, men nu er han glad, dog ikke rigtig tam.
For noget tid siden fik han betændelse i det ene øje, jeg havde ham ved dyrlægen, og hun mente at det kunne være en tand der drillede, selvom hun ikke umiddelbart kunne se noget. Han fik en penicillinkur, og dyrlægen sagde at hvis det kom igen, så ville hun nok anbefale at få ham aflivet.
Nu er det galt igen, jeg har endnu ikke haft ham ved dyrlæge. Jeg har givet ham endnu en penicillinkur - det jeg havde tilbage fra sidst, men det har ikke hjulpet.
Er der andre der har prøvet det samme? Og er aflivningen virkelig løsningen? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kanin betændelse i et øje
  • #1   8. jan 2014 Jeg mener at kunne huske at deltage i et emne om samme kanin for ikke så længe siden, dog var jeg mere fokuseret på din beskrivelse af temperamentet på dyret i den debat, og fik vidst aldrig rundet øjenbetændelse.

Øjenbetændelse er en mærkelig størrelse, for det kan forekomme i milde og svære tilfælde, af fremmedlegemer, genetisk eller bakterier, og smitsomt eller ej..

Her igennem efteråret og vinteren har vi selv døjet meget med øjenbetændelse blandt dyrene - der har dog ikke været tale om smitsomme tilfælde, og langt de fleste har kunne blive behandlet med fysiologisk saltvand (som til kontaktlinser).
    Et enkelt 'ældre' dyr blev aflivet som følge af fortsat øjenbetændelse, og vi står nu med et yngre dyr, der ikke kan komme sig på trods af en måneds behandling - dette dyr vil osse blive aflivet.

Du kan selvfølgelig fortsætte behandlingen en omgang endnu, men spørgsmålet om dyrets interesse i (mulig) livslang medicinbehandling må jo melde sig på et tidspunkt, og jeg kan fornemme, at du snart er nået til det punkt..?

• #2   9. jan 2014 Har dyrlægen foretaget en farvning af øjet for at se efter beskadigelser på hornhinden?
    Jeg havde min 4 år gamle dværgvædder til tjek i juleferien, da han havde døjet med løbeøje længe. Jeg havde på fornemmelsen, at det var tænderne, eftersom jeg har oplevet flere tilfælde af den slags, hvor en kindtand havde vokset sig for lang og dermed irriterede øjet.
    Dyrlægen lavede en farvning af øjet, hvor det fremkom, at der var et sår på hornhinden. Bare en ganske lille ridse, som blev behandlet med øjendråber og gel.

Prøv at få lavet sådan en farvning før du kaster dig ud i aflivning og andre drastiske ting, for det kan jo være, at det er noget mere harmløst smiley

• #3   9. jan 2014 Tak for jeres svar. Ja det er sandt, jeg har beskrevet problemet tidligere. Faktisk er han efter han er kommet i et mindre bur, blevet noget mere tam. Han har stadig massere af plads, og man må absolut ikke pille ved hans "rede", men ellers er han sød og rar.
    Dyrlægen hæfter sig ved at det er kun er det ene øje der driller, og mener derfor det næsten kun kan være en tand.
    Jeg tror jeg lige ser tiden an lidt endnu, og så må jeg have ham til dyrlæge.

• #4   9. jan 2014 Det er sandt nok, at det kan være en indikation på tænderne, men at en kanin har fået sår på hornhinden kan også sagtens bare ske på det ene øje.
    Det er jo ikke så sandsynligt, at en kanin får et fremmedlegeme i øjet, som laver hul på hornhinden i begge øjne smiley
    De to gange, jeg har haft kaniner med sår på hornhinden, så har det kun været i et øje.
    Det er et forsøg værd, vil jeg mene. Det tager virkelig ingen tid at lave sådan en farveprøve, og det er ganske ufarligt for kaninen.

Kommentér på:
Kanin betændelse i et øje

Annonce