{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.000 visninger | Oprettet:

Behandling af lus hos Marsvin {{forumTopicSubject}}

Mine marsvin har desværre haft lus, som jeg fik behandlet hos en dyrelæge. Inden da, søgte jeg på nettet for at se hvordan lus ellers behandles hos marsvin. Der er rigtig mange der råder andre til at bruge Frontline VET Spray. Dette bad jeg så om hos dyrlægen, og det fik jeg af vide, at det måtte jeg bestemt ikke bruge til marsvin, da de er små dyr og ikke kan tåle så meget af det. Jeg ville faktisk risikere at slå dem ihjel med det.

Jeg synes det er møg irriterende, at folk smider rundt med sig med sådan nogle råd på internettet, for sæt nu hvis der er nogen der ikke går til dyrelægen først?? Så risikerer de, pga. uvidenhed at slå deres egne dyr ihjel.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Behandling af lus hos Marsvin
  • #1   4. sep 2013 Marsvin tåler fint at blive behandlet med Frontline vet, og det er den korrekte behandling mod lus.

Jeg ville overveje at vælge en anden dyrlæge i fremtiden, da en dyrlæge der kommer med et sådant ukorrekt postulat da ikke kan være meget bevendt til marsvin generelt set.

• #2   4. sep 2013 Men hvad rådede dyrlægen dig så til at bruge mod lus?

• #3   4. sep 2013 Hvor har du den viden fra at Frontline vet kan bruges til Marsvin? Jeg har også været i Maxi Zoo hvor de så helt forkerte ud i ansigtet da jeg spurgte indtil det omkring behandling af evt. lus fremover.
    Dyrlægen rådede mig til at bruge noget pudder, der hedder derisic, og hvis det er slemme tilfælde, så det behandles hos dyrlægen med medicinsk behandling med ivermectin

• #4   4. sep 2013 Noget helt andet er også, hvordan opstår de lus? Mit ene marsvin har altid haft en problem pels, lige siden jeg overtog ham, og lusene var værst ved ham smiley Han får ellers et bad med gnaver shampoo ca. 1 gang i måneden.

• #5   4. sep 2013 Dyrlæger, opdrættere, egen erfaring mv..

Ivermectin er ikke mod lus, men mod sellnick, rovmider mv. og takserer lidt som at skyde gråspurve med kanoner, at bruge mod lus.

Jeg kender ikke derisic, men jeg benytter så også udelukkende Frontline vet (spray, ikke pipetter) mod lus.

• #6   4. sep 2013 Jeg kan derudover fortælle at bla. dyrlæge Annette Creutzberg som har speciale i marsvin også anbefaler frontline vet spray imod lus.

Så den dyrlæge du har snakket med, har tydeligvis ikke den enorme viden om marsvin.

Og du kan ikke forvente at en dyre butik som maxi zoo rent fatisk ved noget om marsvin, det er de færreste dyrehandler butikker som rent faktisk ved noget om de dyr de handler med.

kaniner derimod kan ikke tåle frontline. Men marsvin kan sagtens, og det er den måde man normalt behandler lus med.

• #7   4. sep 2013 Hmm... okay. Jeg er bare blevet noget forvirret over de tilbagemeldinger. Hvor kan jeg så købe det Frontline, uden at de ser helt forkert ud i ansigtet? smiley

• #8   4. sep 2013 du kan købe det ved diverse dyrehandlere du behøver jo ikke sige det er til marsvin.

• #9   4. sep 2013 Okay, jeg forstår bare ikke hvorfor der er så modstridende meninger omkring brugen af det til marsvin. Hvordan behandler man med det?

• #10   4. sep 2013 Følger dosering og vejledning som står på flasken - sprøjter et vist antal pumpeslag på dyret, gnider ind og lader det sidde.

Jeg har aldrig selv oplevet modstridende meninger omkring Frontline, kun få der oplever det har for lidt effekt, ellers intet, så det virker også mærkeligt.

• #11   4. sep 2013 Okay tak. Det er rart nok at have liggende, i tilfælde af, at det skulle opstå igen. Hvilket jeg ikke håber. Men med Mickeys pels, så ved man aldrig.

• #12   4. sep 2013 Hvilken er i øvrigt bedst at anskaffe sig? Den til hund eller den til kat?

• #13   4. sep 2013 det skal være sprayen, der er ikke forskel på hund og kat, det er der kun i pipette form, og det må IKKE være i pipette form

• #15   4. sep 2013 Tak for de to links. Må dog sige at jeg ikke er helt tryg ved at bruge det ovenpå de reaktioner. smiley

• #16   4. sep 2013 KAN MARSVIN HA' LUS smiley Shit det vidste jeg ikke smiley
    Det kan kaniner ik vel? smiley

• #17   4. sep 2013 Alle dyr kan vel få lus? Eller tager jeg helt fejl?
    Lus hos marsvin smitter dog ikke over på mennesker smiley

• #18   4. sep 2013 Nårhh så det er faktisk lopper? smiley og ikke lus? Eller?

• #19   4. sep 2013 Marsvin kan få både lopper og lus smiley Men det som mine havde var lus.

• #20   4. sep 2013 Marsvin kan kun få lopper hvis de springer fra katten eller hunden over på marsvinene. Men lopperne skal retur på enten en kat eller hunden inden for 24-48 timer.

Lopperne kan ikke leve på marsvin da det er arts specifikke.

Rigtig mange midler der bruges til marsvin er til hunde og katte, simpelthen fordi der ikke forskes og laves produkter til marsvin.

Det er ligesom man bla. bruger stronghold mod skab til marsvin, det er også loppe medicin til katte og hunde.

Hvis det var farligt at give frontline vet til marsvin, så ville alle danmarks marsvine opdrætter tage livet af deres dyr hver gang.
    Det er som sagt det mest almindelige at benytte imod lus.

At du så er støt på en dyrlæge som tydeligvis ikke ved ret meget om marsvin, det er beklageligt.

Og som jeg sagde at en dyreforretning ikke ved et kuk om marsvin, det er meget normalt så det kan man altså ikke tillægge nogen betydning.

Jeg har haft marsvin siden 2002 og behandlet et utal af marsvin imod lus med frontline vet og jeg har aldrig nogen sinde mistet en eneste. Nemlig fordi det ikke er spor farligt.

• #21   4. sep 2013 umiddelbart tænker jeg at det er en dyrlæge som sidestiller kaniner og marsvin, for jeg mener at kaninfolket siger at kaniner ikke kan tåle frontline.
    Uanset hvad, så lyder det ikke til at være en marsvinekyndig dyrlæge. Nu var dit problem 'bare' lus, men hvis det nu havde været noget i den rigtigt alvorlige ende, så er det noget skidt hvis dyrlægen ikke har styr på arten.

• #22   4. sep 2013 det er korrekt at kaniner ikke tåler frontline

• #23   4. sep 2013 Mange tak for svar smiley Jeg har bestilt den lille flaske front vet spray fra et af de links du linkede til Sortfod smiley

• #24   4. sep 2013 ok smiley

• #25   4. sep 2013 jeg har SELV brugt frontline vet mod lus på marsvin, det virkede fint. Lusene døde, det gjorde marsvinene ikke.
    Mod mider bruger man ivomec eller stronghold. Grunden til mange tror marsvin ikke kan tåle det er fordi de har hørt kaniner ikke kan, kaniner kan dø af frontline, men marsvin tåler det altså fint.

• #26   4. sep 2013 Tusind tak for opklaringen af forvirringen med frontline smiley Fremover vil jeg bestemt ikke spørge i Maxi Zoo, og så vil jeg finde en dyrlæge der ved lidt mere om marsvin også. I skulle have set ekspedientens udtryk i Maxi Zoo. Hun blev nærmest kridhvid i ansigtet og sagde: JEG ville IKKE bruge frontline til mine dyr. Og det er SLET ikke noget JEG vil lægge navn til! De kan DØ af det!!! Hun var meget dramatisk!

• #27   4. sep 2013 igen demonstrerer det bare at ikke alle bag en disk aner en dyt om de forskellige dyrearter smiley

Det er rigtigt ærgerligt at det er sådan, for ikke alle tænker på at gå online og spørge folk med erfaring - men stoler blindt på at 'autoriteterne' har styr på det.

• Kerrin H
    Kerrin H Tilmeldt:
    jan 2017

Følger: 1 Svar: 1
    #28   22. jan 2017 hvor kommer lusene fra?????

• #29   22. jan 2017 Noget andet er, at hvis du månedtligt vasker marsvinet er det måske med til at give gener i huden.

Og det må da siges at være en dårlig sælger, der ikke vil bruge frontline på sine dyr, overhovedet.
    - Det er da gift, ja, og man skal bruge det i moderate mængder. Men frontline spray har jeg også brugt mange gange til marsvin. Ligesom jeg kan huske avlere der fx sprayede dyr inden afgang fra matriklen når de solgte, bare... "for en sikkerhedsskyld". Dét synes jeg så måske er at bruge det forkert.

• #30   21. okt 2018 Hvor mange pump anbefaler i man bruger på et langhåret marsvin og hvor lang tid går der før lusene dør? 🤔☺️

• #31   21. okt 2018 du skal følge anvisningen på flasken med antal pump i forhold til vægt, og blot sørge for det kommer helt ind til huden i pelsen.

Og lusene er døde inden for 24 timer efter du har sprayet dyret

Kommentér på:
Behandling af lus hos Marsvin

Annonce