hvorfor alle de uønskede kaninunger ? {{forumTopicSubject}}
Hej alle. Det her drejer sig om de IKKE stambogsførte kaniner.
Bare ved et hurtigt kig rundt omkring, på opslagstavler, annoncer i supermarkeder/dyrehandlere og så herinde på siden, kan man se mange kaninunger tilsalg og bortgivning. På andre annoncer ses nogle, der tager i mod kaniner der mangler nye ejere, for så at videreformidle dem.
Derfor er mit spørgsmål til jer der har haft, har lige nu eller planlægger et kuld:
1 Hvorfor vil du have kaninunger, når der allerede er så mange uøsnkede kaninunger i Danmark ?
2 Har du tænkt over hvad du skal gøre, hvis du ikke kan komme af med dem og ikke ønsker at beholde dem alle ? De færreste kaniner får jo kun 1 enkel unge.
3 Hvorfor får du dem, når der er masser af kaniner allerede ? og
4 Har du tænkt på at tage dig af en af de mange unge/voksne kaniner istedenfor selv at få unger ?
Jeg søger bare forklaringer på, hvorfor der produceres så mange kaniner, selvom der langtfra er hjem til dem alle. De er jo mulige at undgå.
Jeg har snart hørt et utal af gange fra folk(både venner, lettere bekendte) at de gerne vil have kaninunger. Men Hvorfor. det undrer mig :o)
Hvad mener I om det ?
Det er selvfølgelig rart at høre fra folk og opleve dem, der er velovervejet om parringer. MEN det er heller Ikke DEM, der havner på et internat eller afleveres i den lokale dyrehandler. når personen der har dem, ikke kan komme af med dem.
Altså nu mener jeg jo ikke alle, der er forskellige grunde til, som at man flytter, får allergi eller lign.
Mange tak for på forhånd:-)
mar 2011
Følger: 100 Følgere: 108 Gnavere: 20 Emner: 49 Svar: 1.180
mar 2011
dec 2011
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 297
Stumpen:-) Det er rigtig dejligt at høre det store arbejde og overvejelser du lægger i at kuldene som gode kælekaniner. Jeg ser også tit kaniner, som er agressive eller nervøse
M-E Villems. Takker mange gange. Det virker meget sadsyndligt med dine forklaringer på problemet
dec 2011
Ahrenkiels hermelinavl: Det var derfor mest til dem der ikke avler renracede kaniner. Da det ikke er race-kaniner, der kommer i de forkerte hjem eller på internat. Ávlere af renracer tænker på nogle andre ting ved at avle. End dem der får unger, fordi de tror, ihh og åhh det bliver så hyggeligt at få kaninunger og de tror, de er nemme at sælge
mar 2011
Men lad os nu sætte en udstillingsegnet raceren kanin op mod en nuttet kælekanin.
Kælekanin : kan bruges til kæl. Det er sådan set det ( måske hop, men det er ikke sikkert)
Racekaniner : her er langt flere muligheder, kæl, udstilling og avl
Jeg mener ikke kælekaniner ikke skal være her, for det skal de da i hvert fald! Måske bare i lidt mindre omfang, er du ikke enig i det?:)
mar 2011
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
mar 2011
mar 2011
mar 2011
mar 2012
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
dec 2011
Man skal ikke ligefrem stoppe med at avle blandingskaniner. Men kuldene af blandingunger der er unødvendig at avle med begrundelse og "undskyldning" "fordi det ku være sjovt at få dem og at sælge dem allesammen", bør da gå ned i antal og ikke `produceres` i massevis allevegne som nu
maj 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 24
mar 2011
Oldemor: det er jo også et formål )
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 98 Gnavere: 52 Emner: 63 Svar: 1.481
Der ér mange uønskede kaniner desværre :(. Og det er netop fordi, at folk ikke har en tanke bag udover: "Det kunne være SÅ sjovt at få unger, for de er jo søde og nuttede!" Indrømmet, mit første kuld VAR et forsjov kuld. For at se om avl var noget for mig. Nu har jeg så fået blod på tanden, og har næsten de kaniner til min Hermelin avl jeg skal bruge, for at kunne komme RIGTIGT i gang med min avl. Løverne halter lidt efter.
Hvis folk havde en tanke med deres kuld andet end den sædvanlige "det er sjovt", folk gad tage det seriøst (for der er mange useriøse kuld.) og satte sig ind i hvor svært det teoretisk set er (rigtige kombinationer for at få den og den farve, temperament, evt. point hvis til udstillingskaniner osv) ville der sikkert ikke være så mange uønskede kaniner.
Nu avler jeg selv til udstilling, kæl og evt. avl. Så selv mener jeg jo at jeg kommer med ønskede kaniner, også fordi jeg avler til mig selv i et hvis omfang. Kigger på ungerne i kuldene når jeg har, og ser på om nogen kan bringe noget godt videre i avlen. Og har fået lavet den aftale med min mor om, at hvis der er kaniner jeg ikke kan komme af med efter 1-1½ år, så ryger de i fryseren = de kommer ikke bare til at sidde og glo, de bliver ikke spildt, vi ved hvordan de har haft det siden helt helt små så vi ved de har haft det godt, og kan derfor spise dem med god samvittighed.
maj 2013
Følger: 26 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 692
Jeg avler ikke for at sælge videre.
Jeg laver det her kuld, for hyggen og alle de minder og oplevelser der føre med + Jeg har plads til at beholde ALLE unger, der kommer. Og jeg har tid og overskud til at beholde dem alle. + Mine unger, bliver avlet efter temperament. Og jeg skal kun have dette ene kuld. Efter det, skal alle husholdningens kaniner neutraliseres, og jeg vil prøve at lave " kaninpar ":) To og to altså. Bare ikke to neutraliseret hanner. Men ellers vil jeg lave kaninpar, med en masse neutraliseret kaniner.
Jeg vil ikke kalde mit, kanin-kuld useriøst fordi jeg jo selv har i sinde at beholde dem
mar 2011
dec 2011
maj 2013
Alle formål, behøver vel ikke at avle såkaldte springkaniner?
apr 2010
dec 2011
Den "kategori" må vi prøve at begrænse lidt mere end vi gør idag.
apr 2010
maj 2013
Det er en klassiker. Så egenligt, burde man mere fokusere på alle de dyrehandlere som ikke har styr på deres dyr.
dec 2011
Jens, du har tænkt over det og gør det den ene gang. Kan have alle unger, hvis du vil og bliver nødt til det, har overskud og tid og lyst til at passe på dem og have dem. De unger kan ikke blive delen af kaninunger der bliver uønskede unger. Formålene/begrundelsene kan være så mange,nogle bedre og mere velovervejet end andres
apr 2010
Alle dyr kan jo i princippet spises, store som små :). Det gælder også for kaniner
mar 2012
maj 2013
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Rigtig ofte er det jo faktisk folk som måske ikke har forstand på hvad de laver, bare har dem gående i én stor pulje og "skider unger ud konstant" eller de kaninavlere som har kaninerne som ren og skær produktionsdyr nærmest, uden anden tanke end indtægt - de findes jo desværre.
Jeg kunne da godt købe dyr derfra, men dels gider jeg ikke støtte det og dels vil jeg ikke ha' sådan en kanin - personligt har jeg det sådan med mange ting at jeg altså hellere vil støtte de steder jeg synes gør det godt, fremfor at boycutte ALT så det går ud over både dem som gør det skidt men også dem som gør det godt, hvis I forstår?!
Derfor laver jeg kaninunger, fordi jeg mener jeg kan bidrage med noget positivt til avlen og fordi jeg selv ønsker unger fra de kuld jeg laver.
- Ja, der er mange kaninunger til i forvejen, derfor skal man også tænke sig om ved hvert kuld, hvad der skal ske hvis man ingen får solgt osv.
Dels skal man selvfølgelig tænke lidt fremad, er det jeg er ved at fremavle noget som andre kan have interesse i - sindsmæssigt, farvemæssigt, typemæssigt osv. eller laver jeg nu nogle f.eks. sorte hidsige møgkaniner som ingen vil eje - overdrevet sat op
Hvilken opvækst kan jeg give dem, har jeg plads til at beholde dem, hvad hvis noget går galt med fødslen, kuldet osv. har jeg råd til dyrlæge osv.
- Der er mange overvejelser i det og dem skal man altid have med.
Personligt, så har jeg det sådan at får jeg ikke solgt ungerne - jamen så skal jeg dels ikke lave flere, slet ikke af dén kombination og så bliver ungerne her indtil de en dag finder det rette hjem.
- Mine unger skal ikke ud til hvem som helst bare for at få dem solgt agtigt, sådan fungerer det ikke for mig.
Tilgengæld vil jeg altså heller ikke nedslagte alle de usolgte unger - for så at producere flere unger at forsøge at sælge.
- Ikke fordi jeg har noget imod at man slagter kaniner, slet ikke, synes bare det virker forkert at producere unger der ikke bliver solgt, slagte dem og så lave nye unger? Jamen hvis de første ikke blev solgt, så det måske dumt at lave flere?!
Jeg har intet imod "genbrugsdyr", dvs. at få en voksen, men jeg vil stadig ha' en kanin fra et ordentligt opdræt og med en ordentlig baggrund, så jeg får en kanin som kan være det jeg primært har kaninerne for; Kæle-/hyggedyr som skal være til at komme til, hygge og kæle omkring og håndtere.
- Jeg giiiider ikke ha' en som sidder i hånden på mig fordi jeg skal give den mad.
Tilgengæld gad jeg faktisk rigtig godt lære at slagte kaniner selv og garve skindet osv. - kunne være fint at kunne afhjælpe lidt af "overfloden af kaniner" på den måde, spise nogle af dem selv og give til hundene som bliver råfodret.
- Skindene kan bruges til hunde-/kattelegetøj samt når vi deltager på middelalder markeder hvor vi faktisk sælger kaninskind m.v. - ville da være 100x sjovere at lave dem selv fremfor at købe dem. Især dem vi fik ved en fejl et år som var farvet lilla, lyserøde, lyseblå osv.
- Tænk at kunne sælge nogle i havana, chinchilla, kappetegnede osv. - flotte farver, fremfor alm. standard eller kunstigt farvede.
Tilgengæld så når mine kaniner ikke kan avles på mere, så bliver de bare her De er jo mine kælehyggedyr, - drømmen er at kunne lave nogle udendørsbure med god plads til at grave m.v. hvor hver kanin kunne få et bur og være pensionist i
apr 2010
Jeg er med på at problematikken med kaninerne er at det tager dem 5 sekunder og så har man et styks drægtig hunkanin - men hvordan i alverden kan man risikere at de kommer til hinanden? Nogle har jo nærmest "tit" ups-kuld og jeg forstår det bare ikke helt.
Jeg gør da alt jeg kan for ikke at risikere at to kaniner ved et uheld mødes - ligeså meget fordi det jo også kan ende i slåskamp osv.
apr 2010
- Det gør ikke mit opdræt, for mig, mere eller mindre seriøst og dårligt.
mar 2011
Dog må jeg indrømme at ser ejer en kanin med stambog, øremærke og point tænker jeg med eet samme seriøst, ser jeg derimod en sød kanin uden nogen af delene er jeg ikke sikker
Kælekaniner kan være mindst ligeså seriøse som alle andre kuld, men det ændre ikke på det faktum at det ikke er udstillings dyrene der ender deres dage på internater.
Jeg vil endda våge at påstå at mine hermelin unger har lige så godt temperament som dine kæleunger, Stumpen
Men I har da helt ret i at man sagtens kan opdrætte seriøst, og " bare" have kælekaniner.
mar 2011
Stumpen: så må vi se
mar 2011
mar 2011
dec 2011
Nå, nu mange er gået ind på renracede kaniner, stambog og ikke stambog: Der må så være flere grunde til, at det Ikke er kaniner med stambøger, der gives til internatter eller bringes rundt til ny ejer flere gange. En af delene kan være: - Sacha/Nørrevang, du og andre siger, at racekaniner ofte blir avlet mhp at få de `godkendte` farver, temperementet skal være i orden / pleje er nødvendigt for at ku blive bedømt og vinde udstillingspræmier/point og få stamtavle.
Ahrenkiels siger (lige mine ord) "det ændrer ikke på det faktum at det ikke er udstillings dyrene der ender deres dage på internater" Enig Stumpen: Opvæksten, foholdene og kontakten er vigtigst hvad enten der avles racekaniner eller blandinger
dec 2011
Mange tak for svarene og forklaringer. Positivt at høre her er så mange som beholder og har lyst til deres unger selv efter 12 uger, hvis der ikke er ejere til dem. Det må nemlig være mange der ikke ved hvad de går ind til ved at få unger
mar 2011
Jeg spiser også mine, hvis de har dårligt temprament, eller gamle
mar 2011
dec 2011
mar 2011
Ellers er jeg helt pjattet med weinertegnede og røde
mar 2011
dec 2011
mar 2011
mar 2011
dec 2011
mar 2011
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 5 Gnavere: 3 Emner: 4 Svar: 300
Men fælles for alle dyrene her, er at de er fantastiske kæledyr... Nogle kan udstilles, andre ikke... Nogle kan hoppe, andre ikke.....
Der bliver naturligvis et overskud af unger... Nogle beholder jeg selv... Nogle bliver solgt....
Og det endelige overskud kommer i fryseren... enten til os selv, til venner eller til vores hund, der er MEGET allergisk og ikke tåler andet end fisk, kylling og kanin
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 14 Gnavere: 5 Emner: 9 Svar: 23
Er fuldstændig enig med dig.
Alt for mange tænker ikke over konsekvenserne.
jul 2013
Følger: 33 Følgere: 32 Gnavere: 8 Emner: 30 Svar: 164
Jeg avler kun hvis jeg gerne vil have flere kaniner ellers ikke:)....
hvorfor alle de uønskede kaninunger ?