Hvorfor avle? *kanin* {{forumTopicSubject}}
Hej alle kaninavlere på GnaverGalleri
Dette emne oprettes nu fordi at jeg virkelig har tænkt over det der med at avle kaniner.
Der bliver tit oprettet emner hvori folk spørger om de kan parre deres kaniner osv. Til det lyder svaret fra de fleste af de kaninejere der avler meget: Hvad er formålet med kuldet? Der er jo så mange kaniner på markedet i forvejen.
Så tænker jeg: Hmm... Jeg vil gerne ha' et kuld unger, da jeg syntes at det er et spændende 'project', ungerne vil blive godt egnet til kæl osv.
Men tilbage til der hvor jeg var før. Når nu der bliver sagt at der er så mange kaniner på markedet hvorfor bliver der så avlet en masse unger af kaninavlerne?! Er det noget andet når det er kaninavlere der bringer kaninunger til verdenen? Hvad er forskellen på om en kaninavler og en privat bringer et kuld unger til verdenen?
Mit spørgsmål er så: Hvad er formålet med jeres kuld?
Okay, det blev måske lidt inviklet og mine spørgsmål blev ikke helt klare. Jeg havde bare brug for at få det ud!
BEMÆRK! Det er slet ikke en kritik af jer kaninavler
-Sofie
nov 2012
Følger: 30 Følgere: 31 Gnavere: 9 Emner: 126 Svar: 628
mar 2012
Følger: 19 Følgere: 17 Gnavere: 3 Emner: 9 Svar: 90
* Når nu der bliver sagt at der er så mange kaniner på markedet hvorfor bliver der så avlet en masse unger af kaninavlerne? - Mange avler med et bestemt mål, eksempelvis efter en bestemt farve og race, for at de kan blive udstillet. For at få de rigtige farver og kropsbygninger, kræver det at man får en række kuld, for kun de bedste kan udstilles.
* Er det noget andet når det er kaninavlere der bringer kaninunger til verdenen? - Mener lidt det er noget andet, da de avler med et formål. I forhold til at nogle private bare avler for at avle, og ikke fordi der er et bestemt formål. Nogle private avler med formålet kælekaniner, men dette er jo ikke ret udforderne, da næsten alle kaniner kan være kælekaniner, hvis de er tamme.
* Hvad er forskellen på om en kaninavler og en privat bringer et kuld unger til verdenen? - Mange gange er forskellen at der er et formål.
* Hvad er formålet med jeres kuld? - Mine egne kuld bliver avlet med hensyn til hop, altså efter hopkaniner der virkelig viser hvad de kan på banen. Sammentidig skal det være et kuld jeg selv er interesseret i, og ikke bare for at det skal sælges.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
Jeg avler først og fremmest for at forbedre racepræget på løvevædderen. Mine dyr er på nuværende tidspunkt ikke udstillingsdyr da det kræver utrolig meget, men alle mine dyr er udstillet på kæledyrsudstillinger til trods for at de er renracede dyr - blot fordi at jeg ønsker at temperamentet er i top. Jeg er af den overbevisning at kæledyrsavlere er en ligeså vigtig del af DK som udstillingsavlerne er, for vi overtager på et tidspunkt udstillingsavlernes pladser når vi efterhånden får mulighed for at udvide eller skaffer os de rigtige avlsdyr eller hvad ved jeg Derudover er jeg aktiv i foreningen. Jeg laver kun kuld når jeg selv ønsker at beholde en unge til udviklingen af min avl.
nov 2012
jun 2012
Følger: 70 Følgere: 71 Emner: 49 Svar: 1.484
nov 2012
KAn godt se hvad du mener
nov 2012
jun 2012
Følger: 70 Følgere: 71 Emner: 49 Svar: 1.484
apr 2010
mar 2011
Følger: 100 Følgere: 108 Gnavere: 20 Emner: 49 Svar: 1.180
Det er en meget sjælden farve i DK.
Jeg avler for ar hjælpe med at få.farven mere udbredt og fordi det er spændende.
I mit hovde skal blandinger ikke avles hvis de ikke har et formål.
Jeg synes ar mix nimser er mindst ligeså søde men de kan bare ikke helt det samme.
Jeg avler for udstilling, kæl og hyggehop.
jun 2012
Følger: 1 Gnavere: 3 Emner: 6 Svar: 114
Men er meget enig i, at mange bare avler, fordi det kunne være spændende, men uden at tænke det ordentligt i gennem.. Jeg har selv gjort det en gang, og det er ikke noget jeg er stolt af, men lærte af det!! Jeg gør det ikke igen, uden jeg er sikker på at jeg har plads, tid og lysten til, at skulle have en masse kaniner, indtil man kan finde et blivende hjem til dem.. (:
Jeg kigger meget rundt på dba, guloggratis og herinde, hvor jeg ser en masse dejlige kaniner der er til salg, men som desværre er svært at finde et hjem til, da mange i stedet vælger de små unger.. Og når de unger så er blevet ældre, så ryger de også ind, og skal kasseres, for så de jo ikke små og nuttede mere..
Synes man skal tænke meget over det, inden man avler en masse.. Uanset om det er til hop, kæl eller udstilling.. (:
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 4 Gnavere: 10 Emner: 23 Svar: 586
Det vigtigste er at man ved hvad der skal ske med ungerne. Så man sørger for at de ikke bliver kaste bolde.
Jeg er imod dem der avler med hovedet under armen.
Det er trods alt levende væsner man sætter i verden, så det mindste man kan gøre er at sørge for at de for godt liv.
Jeg vil i øvigt give Miss Bims ret, der er så mange utrolige kaniner på markedet, især kæl og hop kaniner, så jeg synes godt folk kunne tænke lidt mere over om det virkeligt er nødvendigt at sætte lige præcis sit kuld til verden.
Jeg er personligt selv stoppet med at avle, da jeg synes markedet flyder med diverse kaniner, så jeg har valgt at jeg heller vil hjælpe de kaniner der virkelig har brug for et nyt og godt hjem, frem for at medvirke til flere uønskede kaniner. Da jeg synes det er sk*de syndt, det er trods alt dyrene det går ud over
jun 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Gnavere: 2 Emner: 43 Svar: 791
Jeg avler til slagt, og ind imellem til opformering af mine moder dyr.
Derud over modtaget jeg adskillige små kaniner fra private der har fået unger af den ene eller den anden grund. Så jeg gør mit for at formindske antallet af kaniner
apr 2010
Nu tvivler jeg på at folk der er seriøse omkring deres opdræt sælger til hvem som helst. Jeg gør i hvert fald ikke.
jun 2012
apr 2010
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 4 Gnavere: 10 Emner: 23 Svar: 586
Man har pligt til at gøre det bedste for sine dyr og deres afkom, og kan man ikke det så skal man bare ikke avle.
jun 2012
jun 2012
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 5 Gnavere: 3 Emner: 4 Svar: 300
jun 2012
Det er ikke ondt ment, og er ikke myntet på nogen bestemt person... (:
apr 2010
Følger: 26 Følgere: 22 Gnavere: 29 Emner: 13 Svar: 129
Jeg beholder en del unger selv men der er også kuld hvor der ikke kommer det jeg ønskede og ja så kommer de til salg, jeg sælger ikke til hvem som helst,men afviser hellere ikke bestemte grupper af købere, jeg synes det er en balancegang, jeg sender gerne kaniner til foder og hundetræning (selvfølgelig humant aflivet) men de tjener et formål om de er døde, i dag er kaninens primær formål kæl, førhen spiste vi kanin derfor er der flere til overs, det gængse problem synes jeg er avl på arrige apparater
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
Som en ekstra sværhedsgrad har jeg tilføjet hollændertegning og på de fleste også japanertegning.
Jeg bruger under 5 % af tillægget til videreavl, tillige sælges en del avlsdyr til ind- og udland. Og man skal ikke undervurdere venskaberne mellem avlerkolleger.
En del kaniner sælges som kæledyr, og jeg glædes over, at møde folk, som tidligere har haft kæledyr fra mig, og som f. eks. nu skal have til deres børn.
Jeg ser mange kæledyrsfolk, bl.a. når jeg har åbent hus tirsdag aften og sælger billigt foder samt klipper kløer.
Endelig undgår jeg ikke, at der bliver unger "til overs", og dem er der reserveret plads i min fryser til.
Jeg sælger IKKE slangefoder, og jagthundeejere kan få skind med hoveder til træningsarbejde, men ikke aflivede kaniner.
Jørgen
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 5 Gnavere: 3 Emner: 4 Svar: 300
Jeg kan ikke sige det for tit... De mest medgørlige, nemme og lækre dyr jeg har i stalden kommer fra Jørgen...
apr 2010
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
Jørgen
Hvorfor avle? *kanin*