lidt tips til at gøre en voksen kanin mere tryg? {{forumTopicSubject}}
Vi fik Sorteper for nogle måneder siden nu og han er faldet til efterhånden. Han er stoppet med at knurre af mig (af frygt) hver gang man kom og ville røre ham og lader sig villigt kæle med. Han lukker øjnene lidt i og ligger helt stille på skødet imens, jeg tolker det som at han nyder det.
Men når jeg så sætter ham ned på gulvet og vil lade ham løbe rundt på altanen (vi har 30m2 altan han GERNE må bruge) går han sådan MEEEGET forsigtig rundt, max to meter væk fra sit bur og søger efter kort tid hen mod buret og hopper ind (det står på gulvet). Han strækker sådan rigtig hals og tager små skridt (løber ikke rundt) og virker som om han er nervøs for hvad der er derude i verden. Jeg tror det er pga han har været vandt til at blive tygget i af en anden hankanin (han gik med en anden hankanin før og har MANGE ar og skrammer, halsen er næsten et stort ar)!), han var nemlig bange for marsvinene også i starten og sprang væk hvis en af dem nærmede sig selvom han nok vejer det dobbelte af dem. Nu virker han dog til at have forstået at de gør ham ikke noget og han bliver faktisk lidt mere aktiv hvis jeg tager et par voksne hanmarsvin med ud når han skal gå græs, så går han rundt og græsser ved siden af dem. Mens hvis han er alene ude sidder han bare og kigger...
Jeg kan kun ganske få gange set ham "badutte" lidt rundt, altså i ved, springe rundt af glæde. Det har hver gang været på græs MED et par hanmarsvin. Så jeg tolker det at han er social NÅR bare det er med venlige dyr omkring ham:)
En opdrætter jeg kender fra kaninklubben var her forleden og jeg fik hende til lige at tjekke han ikke havde fået nogle permanente skader forneden, så hans tilbageholdenhed skyldes altså ikke han er blevet kastreret af den anden hankanin, han ER intakt og ser ok ud i betragtning af hvad han har været igennem.
Det er svært at forklare det her men jeg vil så gerne se en glad kanin lidt mere? han er for lidt nysgerrig efter min mening, der er for lidt krudt i ham.... min veninde sagde også om jeg nu var sikkert på alderen? vi fik opgivet den til omkring 1½-2 år men hun syntes han lignede og opførte sig som en gammel kanin.. Vægtmæssigt er han fin, der er kød på ham (virker hverken benet eller fed at røre på, er helt tilpas) og han drikker normale mængder vand (max 2 dl om dagen) og får ca ½ dl tørfoder pr dag og masser af grønt og hø for resten.
mar 2011
Følger: 100 Følgere: 108 Gnavere: 20 Emner: 49 Svar: 1.180
Adfærden er ganske normal hvis han før er blevet " holdt nede". Han er utryg ja, og med tiden vil han få mere og mere selvtillid.
Det er rigtigt godt han kan komme ind i sit bur igen, du kan prøve at lade det stå åbent så han lære at hoppe ud af det? Hvis han selv opdager at han kan flygte ind i buret vil han turde gå længere og længere væk med tiden
En kastraktion vil måske virke en smule på rolighed, men det er der ingen garanti for.
Må lige rose dig for at have taget den kære Sorteper, var selv meget tæt på at hive ham herhjem
Mvh.
mar 2011
Måske vil det hjælpe at få en makker til ham? Neutralisere begge to og lade dem have løbende frit?
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
ja normalt ignorerer jeg sådan nogle annoncer men han rørte simpelthen mit hjerte.... og gør det stadig, det er lige før jeg vander høns når jeg tænker på hvad han har måttet gennemgå...
mar 2011
Du skal dog ikke have en fertil og en neutraliseret sammen, da det simpelthen er SÅ fustrende for dem begge to.
Ved mange dyrlæger har nemmere ved det på kaniner end på marsvin.
mar 2012
mar 2011
Men det kan måske hjælpe ham af med det værste
Du kan godt få min hunkanin billgt hvis der er stemning for en makker i hjemmet. hun er i hvert fald selvsikker (lidt for meget ind i mellem) har dog ikke været så meget i hænder i 3 mrds tid.
mar 2012
mar 2011
jan 2012
Følger: 44 Følgere: 57 Gnavere: 17 Emner: 8 Svar: 407
mar 2012
jan 2012
Følger: 44 Følgere: 57 Gnavere: 17 Emner: 8 Svar: 407
Sejt du tog ham og gav ham et godt hjem!
mar 2012
apr 2012
Følger: 13 Følgere: 11 Gnavere: 5 Emner: 15 Svar: 82
Og ved godt han er gammel ud, men det er jo på grund af ar som så er vokset ud med hvide hård!! Jeg er 100% på han er fra 2011 da jeg selv har hans søster og mor, og selv har haft ungerne!! Ved godt det var mit livs dummeste fejltagelse at bringe ham der op, men du må ikke få det til at lyde som om det er mig der har gjort at han har det så skidt!! Sidder nu og græder, og håber han for det 100% godt igen!! :')
mar 2012
lidt tips til at gøre en voksen kanin mere tryg?