{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.082 visninger | Oprettet:

lidt tips til at gøre en voksen kanin mere tryg? {{forumTopicSubject}}

Vi fik Sorteper for nogle måneder siden nu og han er faldet til efterhånden. Han er stoppet med at knurre af mig (af frygt) hver gang man kom og ville røre ham og lader sig villigt kæle med. Han lukker øjnene lidt i og ligger helt stille på skødet imens, jeg tolker det som at han nyder det.
Men når jeg så sætter ham ned på gulvet og vil lade ham løbe rundt på altanen (vi har 30m2 altan han GERNE må bruge) går han sådan MEEEGET forsigtig rundt, max to meter væk fra sit bur og søger efter kort tid hen mod buret og hopper ind (det står på gulvet). Han strækker sådan rigtig hals og tager små skridt (løber ikke rundt) og virker som om han er nervøs for hvad der er derude i verden. Jeg tror det er pga han har været vandt til at blive tygget i af en anden hankanin (han gik med en anden hankanin før og har MANGE ar og skrammer, halsen er næsten et stort ar)!), han var nemlig bange for marsvinene også i starten og sprang væk hvis en af dem nærmede sig selvom han nok vejer det dobbelte af dem. Nu virker han dog til at have forstået at de gør ham ikke noget og han bliver faktisk lidt mere aktiv hvis jeg tager et par voksne hanmarsvin med ud når han skal gå græs, så går han rundt og græsser ved siden af dem. Mens hvis han er alene ude sidder han bare og kigger...
Jeg kan kun ganske få gange set ham "badutte" lidt rundt, altså i ved, springe rundt af glæde. Det har hver gang været på græs MED et par hanmarsvin. Så jeg tolker det at han er social NÅR bare det er med venlige dyr omkring ham:)
En opdrætter jeg kender fra kaninklubben var her forleden og jeg fik hende til lige at tjekke han ikke havde fået nogle permanente skader forneden, så hans tilbageholdenhed skyldes altså ikke han er blevet kastreret af den anden hankanin, han ER intakt og ser ok ud i betragtning af hvad han har været igennem.
Det er svært at forklare det her men jeg vil så gerne se en glad kanin lidt mere? han er for lidt nysgerrig efter min mening, der er for lidt krudt i ham.... min veninde sagde også om jeg nu var sikkert på alderen? vi fik opgivet den til omkring 1½-2 år men hun syntes han lignede og opførte sig som en gammel kanin.. Vægtmæssigt er han fin, der er kød på ham (virker hverken benet eller fed at røre på, er helt tilpas) og han drikker normale mængder vand (max 2 dl om dagen) og får ca ½ dl tørfoder pr dag og masser af grønt og hø for resten.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lidt tips til at gøre en voksen kanin mere tryg?
  • #1   20. jun 2013 Hej Susan :).
    Adfærden er ganske normal hvis han før er blevet " holdt nede". Han er utryg ja, og med tiden vil han få mere og mere selvtillid.
    Det er rigtigt godt han kan komme ind i sit bur igen, du kan prøve at lade det stå åbent så han lære at hoppe ud af det? Hvis han selv opdager at han kan flygte ind i buret vil han turde gå længere og længere væk med tiden smiley
    En kastraktion vil måske virke en smule på rolighed, men det er der ingen garanti for.
    Må lige rose dig for at have taget den kære Sorteper, var selv meget tæt på at hive ham herhjem smiley

Mvh.

• #2   20. jun 2013 Hvis der er mere du vil vide, noget du vil spørge om, så er du mere end velkommen til at kontakte mig!
    Måske vil det hjælpe at få en makker til ham? Neutralisere begge to og lade dem have løbende frit?

• #3   20. jun 2013 hvis han skulle have en makker tror jeg bestemt det skulle være en speciel en: helst en voksen kanin (så man kan se dens sind og ikke skal vente på den er blevet kønsmoden først og måske vender på en femøre og bliver et bæst...), som var meget rolig... eller gammel? nogle siger hun-kaninerne bliver infertile når de bliver ældre, så kunne man måske lade være at operere? det er fordi jeg har mistet 3 ud af 7 hanmarsvin til kasteration og ud af resten var det kun EN der ingen komplikationer havde... det var alt lige fra brok til infektioner... så jeg er sgu ikke meget for at operere på et dyr hvis det KAN undgåes...
    ja normalt ignorerer jeg sådan nogle annoncer men han rørte simpelthen mit hjerte.... og gør det stadig, det er lige før jeg vander høns når jeg tænker på hvad han har måttet gennemgå...

• #4   20. jun 2013 Jeg har en hunkanin som jeg tror er ved at blive det, så hun skal sælges nu.
    Du skal dog ikke have en fertil og en neutraliseret sammen, da det simpelthen er SÅ fustrende for dem begge to.

Ved mange dyrlæger har nemmere ved det på kaniner end på marsvin.

• #5   20. jun 2013 jeg skal tænke over det, men jeg kan bare ikke lide tanken om at lægge ham frivilligt under en operation der ikke er nødvendig pga sygdom fx.... når nu det kan gå galt...

• #6   20. jun 2013 Nej, det forstår jeg godt! er også altd ved at pisse i bukserne bare hunden skal TJEKKES! for tænk nu hvis der var noget der ikke var som det skulle være.
    Men det kan måske hjælpe ham af med det værste smiley
    Du kan godt få min hunkanin billgt hvis der er stemning for en makker i hjemmet. hun er i hvert fald selvsikker (lidt for meget ind i mellem) har dog ikke været så meget i hænder i 3 mrds tid.

• #7   20. jun 2013 tak for tilbuddet, skal nok huske det...:)

• #8   20. jun 2013 Bare iorden smiley held og lykke med Sorte Per smiley

• #9   22. jun 2013 Hvem er sorteper?

• #11   22. jun 2013 Wow, han ser ikke for godt ud..
    Sejt du tog ham og gav ham et godt hjem! smiley

• #12   22. jun 2013 han er rigtig sød så jeg vandt ligeså meget som han gjorde:) jeg opdrætter marsvin men har også altid haft et blødt punkt for kaniner, havde også to som barn (ikke samtidigt). Men de fylder så meget at avle med så derfor jeg ikke avler med sådan nogle. Men de er sådan lidt mere ligesom en hund eller kat at have rendende rundt, det kan jeg godt lide.

• #13   23. jul 2013 Han var også meget "skræmt" lige da jeg fik ham hjem, men efterhånden åbnede han sig op! smiley Du skal lige tænke på at han ikke er vand til at gå på noget hårdt! smiley Han har jo altid løbet på græs! smiley Måske skal du rulle noget tæppe ud til ham? smiley

Og ved godt han er gammel ud, men det er jo på grund af ar som så er vokset ud med hvide hård!! smiley Jeg er 100% på han er fra 2011 da jeg selv har hans søster og mor, og selv har haft ungerne!! smiley Ved godt det var mit livs dummeste fejltagelse at bringe ham der op, men du må ikke få det til at lyde som om det er mig der har gjort at han har det så skidt!! smiley Sidder nu og græder, og håber han for det 100% godt igen!! :')

• #14   23. jul 2013 ej jeg har forsøgt at pointere at det var 1 ejer, ikke opdrætter der jokkede i den. han er helet fysisk men at han heler helt psykisk kan ikke garanteres... han ER tilbageholdende, men her går han kun på græs med marsvin og blvier ikke bidt, så vi håber det kommer. Der er tæpper på det meste af altanen, men jeg vil ikke have det lige under burene for det blvier klamt... men han skal bare lige løbe 2 meter så er det 20m2 tæppebelagt altan han gerne må bruge når ikke han kommer i haven.

Kommentér på:
lidt tips til at gøre en voksen kanin mere tryg?

Annonce