1.302 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Kan gnavere få salmonella? Kan gnavere få salmonella?

Det er nok et dumt spørgsmål, men stiller det alligevel:)

Nu har jeg set flere steder at det anbefales at man giver sine ørkenrotter papting at bide i, blandt andet æggebakker.
Papting er jeg helt med på, men æggebakker? Er der ikke bakterier i?
Eller er det kun os mennesker der er overfølsomme over for den slags bakterier?
Ja, undskyld mit underlige spørgsmål, men synes faktisk det er lidt relevant at vide, inden jeg risikerer noget:)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montage af loftlampe 400 kr.
  • Skifte Køkkenvandlås 1.000 kr.
  • opsætning af 2 natlamper 700 kr.
  • Montering af termostat på radiator 800 kr.
  • Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • slibning og service af elektrisk plæneklipper 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan gnavere få salmonella?
  • #1   19. jun 2013 Jeg troede det også i starten. Men fik et svar af erfaren, at der ikke er noget fare ved det. Jeg er p.t. i skole, så jeg kan ikke uddybe det.

Men du kan sikkert lægge en æggebakke med huller i til dine kære små totter. smiley

• #2   19. jun 2013 ja det kan de, marsvin kan dø af en salmonellainfektion! Jeg havde engang en texelhun som pludselig fik voldsom diarre, det LØB simpelthen fra hende. Jeg drønede til dyrlæge med hende for det var virkeligt slemt så jeg turde ikke kun prøve med noget zoolac. Hun fik antibiotika oralt (for at ramme netop tarmbakterierne) og væske i drop pga dehydreringen. Men hun døde alligevel kun 6-8 timer efter diarren var startet.... Dyrlægen mente hun måtte have fået netop en salmonellainfektion pga det var så slemt. Det er derfor man altid skal tjekke grundigt for fuglelort inden man sætter sine kræ på græs eller plukker til dem... dyrlægen mente det måtte være fordi jeg havde plukket ude og havde fået noget skidt med hjem på et blad... det gik åndssvagt hurtigt så marsvin især er MEGET følsomme for salmonella, mere end os mennesker...
    De der æggebakker bør have en tur i ovnen før dyrene får dem, så dræber du salmonella... smæk ovnen op over 75 grader og lad dem stå der 20 min tid, så burde de være ok... frysning dræber kun utøj, det dræber ikke bakterier, der skal varme til at dræbe bakterier... heldigvis er salmonella IKKE sporedannende så en tur i ovnen er nok.

• #3   19. jun 2013 Okay godt nok - så blev jeg det klogere, mange tak:)

• #4   19. jun 2013 det med det skulle være ufarligt for dem der bliver sagt... HVIS det var sandt så ville det betyde de kunne LEVE med salmonella i tarmen som mange fugle kan. Og kan de det (altså ørkenrotter) så er DE potentielle smittebærere og DU risikerer derfor at få salmonella af at røre dem... så jeg tror ikke på det: jeg har aldrig hørt man bør spritte hænder efter at have rørt ved ørkenrotter som man fx bør efter at have rørt ved mange krybdyr...

• #5   19. jun 2013 Havde aldrig tænkt på det, nu vil jeg skynde mig at proppe æggebakkerne jeg har til at ligge i ovnen!

• #6   19. jun 2013 Puha Susan, det er jeg rigtig ked af at høre, det er en træls måde at miste et marsvin:/
    Det med at komme æggebakkerne i ovnen er en rigtig god ide, og det vil jeg bestemt huske - så undgår man i hvert fald risikoen.

• #7   19. jun 2013 og man kan jo bare salme bakkerne sammen og når man så en dag alligevel skal bruge ovnen kan man putte dem ind mens man har sat den til at varme op til hvad man nu skal lave... så sparer man strøm...

• #8   19. jun 2013 den er tændt hver morgen alligevel, så kan de jo bare komme med der:)
    Tusind tak for tippet!

• #9   19. jun 2013 Åh altså Susan du er jo fuld af gode idéer smiley

• #10   19. jun 2013 Vi er holdt op med at bruge æggebakker. Der er alligevel meget bedre muligheder i pappet fra toilet- og køkkenruller smiley

• #11   19. jun 2013 -toiletruller...som egentligt også burde varmebehandles med tanke på hvorhenne det har været....Pia:)

• #12   19. jun 2013 Gælder det også ved kaniner? smiley

• #13   19. jun 2013 Susan:
    Det er for såvidt rigtig nok, men som det er her hjemme, kommer selve pappet pt. ikke i berøring med beskidte hænder.
    Det kan jo altid nå at ændre sig smiley

• #14   19. jun 2013 Pia:
    du kan godt se det virker LIDT underligt at du selvfølgelig vasker hænder efter toiletbesøg som alle voksne... men samtidigt mener du at der kan da ikke være e-coli på dine brugte toiletruller?
    -altså hvis de kan være på dine hænder så kan de vel også være på rullen...? de flyver faktisk rundt i luften på toilettet ISÆR hvis du ikke har lukket toilettet inden du trak ned... og lader på ALT derude, hylder, tandbørster osv osv... meganasty...*LOL* INTET fra mit toilet kommer ud til dyrene, overhovedet*SS*
    http://www.pureflush.com/toilet_sneeze_sml.jpg

• #15   19. jun 2013 Susan:
    Eftersom vi aldrig røre ved toiletrullerne, og der faktisk konsekvent sidder et lag papir tilbage på dem, så ved jeg at der ikke kommer e coli på rullerne smiley

• #16   19. jun 2013 pia: du overså vist fuldstændigt at jeg skrev der flyver areosoler rundt i luften ude på toilettet. De sætter sig på alt (bla derfor tandbørsten ikke bør stå ved siden af toilettet).Så alt der er ude på toilettet kan have colibakterier på... det er endnu værre hvis man ikke har slået brættet ned når man trækker...
    Og trækker man først op efter man har vasket hænder kan man ligeså godt vaske hænder igen...

• #17   19. jun 2013 Man skal måske også passe på ikke at blive FOR hysterisk.... Ja vist man skal sørge for renlighed, men bakterier har vi også brug for - det må ikke blive for sterilt.

Mine rotter har alle dage fået toiletrullerne ind og det har de ikke taget skade af. Ligesom jeg heller ikke er blevet syg efter at have brugt min tandbørste, som står på badeværelset!

• #18   19. jun 2013 jo jo vi har brug for bakterier, ecoli fx gør inden skade i endetarmen. Men får du den ind den anden vej så er balladen der...

• #19   19. jun 2013 Susan, det ved jeg. Hygiejne står skam også højt herhjemme, men det er ikke ensbetydende med at jeg koger/opvarmer alting smiley

Kommentér på:
Kan gnavere få salmonella?

Annonce