{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.099 visninger | Oprettet:

"Du må ikke købe dit og dat" {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.

Jeg må nok sige jeg er... Irriteret. På hvem ved jeg ikke, men bare generelt.

Nu skal jeg til at have kanin og nede i de forskellige dyrehandlere får jeg et råd og online et helt andet.

"Du må ikke købe kanin godbider"
"Du må kun købe alm. kanin piller at fodre med"
"De må ikke få saltsten"..

Hvorfor F*NDEN sælger butikkere det så hvis det er så farligt? Man høre jo aldrig fra hundemennesker at der er ting man IKKE MÅ KØBE fordi det er farligt, man høre højest at nogen mener noget er bedre end andre. Men her siger alle online ca. det samme og alle dyrehandlere noget helt andet.

De må da vel forske i hvordan foder virker bedst på kaniner? Som de gør med alle andre? Eller hvad?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Du må ikke købe dit og dat"
  • #1   11. jun 2013 næh det skal du nok ikke regne med - forskning koster penge, og der er simpelthen ikke økonomi nok i smådyr.

Og butikkerne sælger det fordi den sidste idiotiske køber ikke er født endnu... akkurat som at folk stadig køber æg fra burhøns.

• #2   11. jun 2013 Det er derfor man sætter sig foran computeren og læser og studere alt hvad man kan omkring det dyr man vil anskaffe :0) og spørge folk som har god erfaring. Man skal ALDRIG lytte til en dyrhandler. De vil kun sælge.....

• #3   11. jun 2013 Kædens egen økonomi...

• #4   11. jun 2013 Den dyrehandler jeg handler i, fik jeg at vide, at jeg ikke skulle bruge salt sten til mine kaniner, da de får det igennem deres foder.. Kaniner kan desværre misbruge dem, men der er da nogen der godt kan finde ud af det smiley
    Dyrehandlere skal jo tjene penge, så hvis de kan lyve for at tjene ekstra, gør de det gerne... De tænker ikke altid på dyret... Min erfaring er bare, at det ikke er alle dyrehandlere der sådan..
    Jeg ved ikke om de forsker i foderet, men man ved jo at korn, majs osv. ikke er specielt sundt, da det feder. Og hvis kaninerne kan sortere i foderet, gør de det også, så de kun får det, de vil ha.. Det vil så sige, at de evt. ikke får de vitaminer de skal have..

Jeg må indrømme, at jeg kan godt finde på at købe nogen godbidder, men de får ikke ret meget af det..
    Nogle af godbidderne er farvede og sådan, mener det er farvestof? Er ikke helt sikker, men hvis det er, så er det jo heller ikke sundt for dem, som sådan .. smiley

• #5   11. jun 2013 Men det er eller ikke fordi jeg ikke tror at i har ret smiley

Men fordi at jeg undre mig over at dyrehandlere sælger SÅ skadelige ting. jeg har heste og der er ting som folk mener er mere sunde og mindre sunde. Men f.eks har jeg hørt at kaniner KUN må få kaninpiller, og da jeg var ved dyrehandleren i dag havde de nok 30 forskellige typer foder - Men ikke lige præcist DE kaninpiller alle anbefalede. Og det kan vel ikke passe at dyrehandleren kun sælger ting der slår dem halvt ihjel? xD

• #6   11. jun 2013 Det kan sagtens passe...

• #7   11. jun 2013 Det eneste jeg har lagt mærke til igennem tiden det er, at mine kaniner bliver meget hurtig fede af blandings foder, og derfor fodre jeg med piller.. smiley
    Alle mine kaniner var overvægtige, men nu er de i rigtig god stand, hehe.. smiley

• #8   11. jun 2013 prøv at gå en tur igennem supermarkedet... og sig mig så om ikke de osse sælger ting som er direkte skadelige for mennesker.
    Bare sådan en ting som cigaretter - videnskabeligt bevist at de kan slå ihjel... og de sælges raskt væk til alle med en puls.

• #10   11. jun 2013 Cecilie: Sikke noget Vrøvl kaniner, sveder ikke ligesom os. De har ikke godt af saltsten. Hverken vinter eller sommer.

• #12   11. jun 2013 Nej de gør ej, ikke på samme måde som vi gør, de kan det varmt ja men direkte svede nej, har jeg ihvertifald aldrig oplevet.

• #13   11. jun 2013 Jeg ville nu heller ikke give mine kaniner saltsten.. Tvivler på de har godt af det.. smiley

• #14   11. jun 2013 Stald Mælkebøtte - Og hvem har så fortalt dig det?

• #15   11. jun 2013 De får rigeligt med salt gennem maden, så nej, de skal ikke have ekstra.

• #18   11. jun 2013 Men Cecilie ligegyldigt hvad skal de ikke have saltsten, giv dem ordentlig pille foder, så er det dækket ind med hvad de har brug for.

• #21   11. jun 2013 En kanin der får hedeslag, er en kanin der står i direkte sol uden adgang til vand eller skygge? Det er ikke salt mangel,..

• #23   11. jun 2013 Nej det har jeg ikke, passer nemlig altid på at mine dyr ikke for det for varmt.

blanding med kaninpiller og såkaldt tilskuds-salt? Aldrig i livet, jeg foder med kanin piller, hvilket jeg har det helt fint med, da de er dækket ind der! smiley

• #25   11. jun 2013 Kaniner SKAL ikke have kaninpiller ! Det er der også nogle folk her på GG der har bildt mig ind men mine får noget der er til alle gnavere og kaniner ! Mine får også saltsten da de skal have salt som os.

• #27   11. jun 2013 Jeg hakker ikke, jeg skriver bare min erfaring. smiley

• #29   11. jun 2013 Gulerød: Nej de får salt igennem maden hvis du foder med rigtig foder.

• #33   11. jun 2013 De får jo salt gennem maden? Mennesker kan få for meget salt, så kan dyr også.. Og nu har kaniner ikke ligefrem en salt sten ude i naturen, de får salt igennem det mad de finder..

• #34   11. jun 2013 Omg mine kaniner har fået saltsten HELE deres liv og de er 100% sunde og raske ! Så respekter dog det.! Der er ikke noget der er rigtigt og forkert i vores verden. Og sådan er det bare.! Og stald mælkebøtte og jeg ved præcis ligeså meget som jer!

• #35   11. jun 2013 Må i selvom, det heldigvis ikke mine kaniner der ender med nyreproblemer:)

Det handler ikke om hvem der ved mest, det stadie er jeg kommet over for længst, dette handler om fakta!:)

• #36   11. jun 2013 Men nu kommer jeg også bare med min mening, og kan sagtens acceptere jer andres smiley
    Skrev heller ikke nogen steder at jeg ved mere end jer..

• #40   11. jun 2013 Mælkebøtte: Alle dyrlæger ved ikke noget om kaniner..
    Jeg har spurgt UTALLIGE om kaniner skal lade være med at spis 11 timer for evt. narkose; De siger:
    Nej, de skal ikke spise...
    Men det er pisse-farligt at de ikke spiser. Hvis de ikke spiser i de 11 timer, vil hele deres system lukke ned. Og ja, det kan være dødeligt...

Så tjek først og fremmest din dyrlæges viden!

• #42   11. jun 2013 Er bare glad for at mine kaniner ikke er sådan nogle små fine divaer som skal have det bedste og : "nej i må ikke få saltsten det er ikke godt for jeres nyre" osv mine må skam godt forkæles

• #43   11. jun 2013 Dyrelægerne ved skam mere end alle os her på gg

• #44   11. jun 2013 Gulerod: jeg ville gerne prøve at se din kanin inden i!!! Det kunne faktisk være spænde at se hvor meget skade den har taget:D

• #45   11. jun 2013 Gulerod: Alle er IKKE gnaverkyndige! Nogle udstiller sig for at være.

Jeg har selv været ude for det.. Noget værre lort de skød ud af munden fra deres side... Selv jeg vidste det var forkert- Og jeg er hverken særligt erfaren eller noget...

• #46   11. jun 2013 Cecilie: Det er ikke hak, det er jo rigtigt i bestemmer helt selv:)

Jeg foder hverken med gnaver blanding eller diverse former for sten( saltsten/kalksten osv.)
    Desværre er det ikke alle dyrelæger der ved noget om kaniner, jeg har været hos en der bliver ved med at fortælle at kaniner er flokdyr, og at det er synd hvis de går alene, hvilket jeg ikke er helt enig i. Derfor skal man have sin egen viden parat når man tager af sted.

• #47   11. jun 2013 Enig med MissBims smiley
    Men min erfaring er omkring en af mine kaniner. Hun fik salt sten i en alder af ca. 1år. Hun var sund og rask inden, men så begyndte hun pludselig at drikke alt for meget vand smiley Tog hende med til dyrlæge, hvor jeg fik at vide, at nyrene nok godt kunne have taget skade.. For de har ikke brug for alt det salt..
    Hun lever stadig, men drikker stadig en del vand.. Hun har heldigvis ikke men af det endnu, men kan få det.. Derfor synes jeg godt, at jeg kan tillade at komme med min mening.. smiley Og jeg skriver aldeles ikke for at hakke eller virke klogere end alle jer andre, for jeg tager også imod gode råd herinde fra.. smiley
    Det er jo ikke ondt, at skrive, hvad man selv mener.. smiley

• #48   11. jun 2013 Hellere natur materialer, end alt det salt og konserverings midler smiley

• #49   11. jun 2013 Mine kaniner har lige været til scanning og der var skam ikke noget

• #50   11. jun 2013 Gulerød: Jeg forkæler skam også mine dyr, men vil 10 gange heller forkæle dem med noget sundt frem for noget skadeligt. Men heldigvis lever vi i en fri verden, foder dit dyr som du vil:)

For resten er jeg enig med Cilla, kunne da være spændene at se:)

• #51   11. jun 2013 Jaja Gulerød;) skal du jo næsten sige.

• #52   11. jun 2013 NÅrh ja men kan jo heller ikke tro på hvad gulerod skriver.....Alt det hun har løget om med sin ene blanings kanin som ikke engang er øremærket men har vundet mange mange udstillinger....så at hendes kaniner lige har været til scanning er sikkert også løgn

• #53   11. jun 2013 Omg cillia vær lige lidt mere barnlig styr dig dog! Fatter ikke mennesker der er til for at gøre andre kede af det ...!!!!!! NOGEN på GG er bare kommet på for at hakke på andre og være ******** irriterende !

• #54   11. jun 2013 Min kanin får ikke saltsten, den får det gennem fodret. Men lad mig da citere en amerikansk artikel (har lige oversat).

"SALT OG MINERAL STEN?
    Der er store debatter blandt kanin avlere omkring disse sten. Her er hvad forsker Andrew Palmer ved Kanses university har fundet ud af efter at have testet og afprøvet 100 kaniner i Januar 2010.

Den første måned gik de 100 kaniner på samme foder indhold som er det den amerikanske gennemsnit borger tildeler til kanin. Her viste resultaterne at over 50% af kaniner led af alt og vitamin mangel.

Man ændrede foderet på kaninerne til et bedre og mere indholdsrigt foder, og nu havde kun 17 % af kaninerne brug for ekstra vitaminer.

Da salt og vitamin sten blev sat i burene kunne 78% af kaninerne forstå selv at regulere hvor meget de havde brug for så deres system hele tiden var i balance. 13% af kaninerne slikkede for lidt på stenene og havde derfor stadig brug for indholdsrigt foder og 9% af kaninerne havde et overforbrug af disse sten og var derfor i risiko gruppen for indre skader".

• #55   11. jun 2013 Gulerød: Man fatter jo næsten ikke hvad du skriver med alle de tegn:)

• #56   11. jun 2013 Hverken mennesker eller dyr har så stort et behov for salt!
    Mennesker spiser generelt alt alt for meget salt i det hele taget. Vi får rigeligt dækket det naturligt i maden og burde faktisk ikke tilføre mere til vores mad, men vi gør det for smagens skyld.

Hverken kaniner eller andre gnavere har brug for salt. De har brug for foder, der er specifikt tilpasset deres art. Kaniner har brug for foder, der er lavet til kaniner og ikke til flere forskellige typer dyr. Ikke mange af smågnaverne deler foderbehov... Så hvis man bruger noget til "kaniner og gnavere" så får hverken kaninen eller gnaverne dækket deres behov ordentligt.

Når nu vi har valgt at tage dyr til os, så er det vores pligt at sørge for at de får opfyldt deres behov bedst muligt. Man går ikke på kompromis med foder eller andet.

• #57   11. jun 2013 Så skal du måske lære mere grammatik smiley

• #58   11. jun 2013 Enig med Maria.

• #59   11. jun 2013 Gulerod, det er da godt nok besynderligt du skriver netop det.. *Host* Punktum *Host*.

• #60   11. jun 2013 Jeg kunne ikke være mere enig med dig Maria:)

• #61   11. jun 2013 I grammatik er det ikke tilladt at skrive flere udråbstegn efter hinanden, det er nok med et smiley Ej.. kunne ikke lade vær, men kan huske jeg engang fik fejl, fordi jeg havde sat to udråbstegn efter hinanden smiley

• #62   11. jun 2013 Enig med Maria! smiley

• #63   11. jun 2013 Hmm der er ikke noget der er rigtigt eller forkert det er ikke en eksamen gør det kun når jeg bliver sur på folk der MEGA latterlige !!!!!!!!!!!!

• #64   11. jun 2013 Jo det er jo netop forkert:) Er vi latterlig fordi vi ikke er enige med dig eller hvad?:)

Fordi så må du hjertens gerne synes jeg er latterlig.

• #65   11. jun 2013 Inden i løber helt væk så bemærk lige at "Gulerod" er 11 smiley

• #66   11. jun 2013 Nu skrev jeg det egentlig kun i sjov.. ?

• #67   11. jun 2013 Ja, har jeg set.. smiley Hehe..

• #68   11. jun 2013 Det er utroligt, at når yngre piger, siger at saltsten ikke skader
    Så kan "de voksne" ikke finde på andre ting at sige igen, og så skal ens stavning og grammatik ligepludselig rettes på.

Gnavergalleri er et sted for alle aldre.

- Og nej. Kaniner dør sikkert ikke af saltsten.
    Og jer, som ikke giver jeres kaniner det - Det er jo fint smiley Rigtigt godt.
    Jer der giver jeres kaniner det - Det er jeres kæledyr. Hvis i synes den har godt af kalk og saltsten, så må i vel synes det smiley

Alle har ret til deres meninger, og alle har forskellige måder at holde kaniner på.
    * Dog synes jeg personligt slet ikke kaniner skal have alt det, i giver dem:) Mine kaniner lever af grønt, og hø. Ikke andet:) Og de er ikke døde endnu smiley

• #69   11. jun 2013 Jaja ved godt hun ikke er så gammel, prøver også at skrive pænt:) Men altså bare fordi man er 11-12 år burde man godt kunne opføre sig ordentlig på nettet, ellers må man jo vente til man kan det;)

• #70   11. jun 2013 Er 13 smiley har det helt fint med at vi har hver vores mening ellers ville vores verden være kedelig smiley syntes bare ikke i skal blive ved men jeg kan ikke stoppe før i stopper da jeg jo er nødt til at svare jer smiley men gider ikke det ger barnlige L -O-R- T længere er ligeglad om jeg er 13 smiley

• #71   11. jun 2013 Jens: Nu skrev jeg det også kun i sjov smiley Det var slet ikke meningen at genere.
    Men jeg er enig smiley

• #72   11. jun 2013 I andre kan skam godt lære noget af Jens. Han har skam styr på det der med at vi er forskelllige og han nævner faktisk også sin holdning på en PÆN måde smiley det er en måde der ikke kan diskuteres over. Ros til dig jens

• #73   11. jun 2013 Louise : syntes ikke det er sjovt for mig når i fleste hakker totalt på mig og så står du der og siger det var for sjovt? Prøv lige at få respekt for andre

• #74   11. jun 2013 For det første hakker jeg ikke:) Jeg er bare uenig. Men lad os bare stoppe nu:)

Jens: Og hvor vil du hen med det? Undskyld mig, kan ikke se det har noget som helst med alderen at gøre smiley

• #75   11. jun 2013 Hvis nu du skrev pænt ville folk nok lade være med at hakke på dig. hvad var grunden til at dine kaniner lige er blevet scannet?

• #76   11. jun 2013 Arg gulerød, nu var det jo dig startede med at kommentere grammatik til mig smiley Jeg skrev det andet for sjov, da jeg ikke forstod det du skrev pga alle de tegn.

Du er faktisk den eneste der har opført sig respektløs i denne tråd, pga det du skrev til Cilla smiley

• #77   11. jun 2013 Jeg har ikke på noget som helst tidspunkt hakket på dig. Jeg respekterer der er forskellige meninger.
    Respekterer du min?
    Det jeg skrev der var for sjov, er jo det med grammatikken. Og det var ikke en ond mening, men for at sige, at jeg da også nogen gange sætter flere efter hinanden..
    Jeg er ikke herinde for at hakke, men for at gi og få gode råd.

• #78   11. jun 2013 Er glad for at vi er stoppet smiley

• #79   11. jun 2013 Hvor får man kaniner scannet (altså, gør man det ved dyrlægen ?) og hvad er grunden til man "tjekker"? Undskyld jeg er lidt ude af emnet.. smiley

• #80   11. jun 2013 Louise : jep jeg respektere din smiley

Skrev det til Cillia fordi det hun skrev til mig burde man vide man ville få et dårlig kommentar tilbage når man har gjort en ked af det !

• #81   11. jun 2013 Ja hos dyrelægen:) Man gør det jo for at tjekke om tingene er som de skal være, man skal bare huske at ikke alt kan ses ved en scanning:)

• #82   11. jun 2013 Jeg fik det ved dyrelægen fordi jeg bliver kaldt ind til dr dyr en gang om året for at få den tjekket med tænder og negle og scanningen får mine kaniner hver andet år smiley

• #83   11. jun 2013 Gulerod Kan du skrive C I L I A ikke C I L L I A

• #84   11. jun 2013 Ja jeg synes så heller ikke hendes kommentar var helt okay.

• #85   11. jun 2013 Stald gulerod: Det jeg glad for, så der ingen problemer dér smiley

• #86   11. jun 2013 Jaja undskyld

• #87   11. jun 2013 Godt så er vi da gode igen smiley

• #88   11. jun 2013 Jens: Inden man begynder at give kalk- og sliksten, så husk at undersøge hvad kalk og salt rent faktisk gør ved kroppen. Og hvad der evt. sker, hvis de får en "overdosis".

Kalk, salt, mineraler osv. er der rigeligt af i foderet, hvis man køber noget ordentligt. Kvalitets kaninfoder koster virkelig ikke meget, så det kan simpelthen ikke være på grund af økonomi, at folk vælger at se stort på deres dyrs sundhed.
    Sådan gælder det egentlig for alle typer dyr. Kvalitet koster ikke så meget som folk tror, hvis de gider at undersøge sagerne.

Min kanin spiser for omkring 100 kr. om året. Mine rotter (33 stk + unger) spiser for 400 kr om måneden og hunden for omkring 100 kr om måneden....

• #89   11. jun 2013 Hvordan spiser din kanin for 100kr om året? smiley

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #90   11. jun 2013 Mine to kaniner spiser for max 200 kr. kaninpiller om året, så det er jo det samme som Maria smiley (grønt og hø er så ikke talt med)

• #91   11. jun 2013 Nu har jeg ikke orker at læse alle beskederne igennem, men jeg bider mig dog fast i at en skriver, at hvis dyrehandlere lyver for at tjene penge, så gør de det.
    Det kan jeg ikke lade være med at kommentere på. Nu arbejder jeg selv i en dyrehandler (Uden dyr vel at mærke, hvilket jeg vægter højt!), og ingen af dem jeg arbejder med lyver! De er bare overbevist om 1. at kaniner er flokdyr, 2. at blandingsfoder er godt og 3. at diverse mineralsten er godt. Selv deler jeg ikke den holdning, for jeg er overbevist om noget andet. Men der et altså ingen der lyver, det tror jeg simpelthen ikke på!
    Det, der mangler må være noget konkret forskning med konkrete beviser som folk - nye kaninejere som sælgere i dyrebutikker - kan forholde sig til.

Det var alt jeg havde at sige. Beklager eventuelle stavefejl, det er skrevet fra mobil smiley

• #92   11. jun 2013 Jens - "Det er utroligt, at når yngre piger, siger at saltsten ikke skader
    Så kan "de voksne" ikke finde på andre ting at sige igen, og så skal ens stavning og grammatik ligepludselig rettes på."

Der er blevet sagt flere forskellige ting af "de voksne," der er endda hevet tekst ind fra en artikel på forskning omkring det. Så din påstand hører vist ikke til her smiley
    Der imod, hvor er beviserne fra dem der siger det ikke skader? - udover "min kanin er levende og har det godt."

• #93   11. jun 2013 Assantridfu - Jeg tror heller ikke størstedelen lyver sig til mersalg. Jeg tror meget af det simpelthen skyldes uvidenhed. Ansatte i en dyrehandel har ikke rigtig nogen chance for at kende ALLE deres produkter, til ALLE dyr og vide hvad der er godt og dårligt.

• #94   11. jun 2013 Milly G: I kaninpiller. Han spiser 50 g om dagen, så en stor sæk holder længe og den koster omkring 100 kr.
    Selvfølgelig får han jo gulerødder, hø og andet grønt ved siden af, som ikke er regnet med i regnskabet - da det udelukkende er baseret på tørfoderet. Hunden får jo også kødben og lidt dåsemad i ny og næ. Rotterne får også guf osv ved siden af.

• #95   11. jun 2013 Jeg har desværre kendt til dyrehandlere, der løj for mersalg, selvom de godt vidste at det var unødvendigt. Men størstedelen er nok bare uvidende....

• #96   11. jun 2013 Må lige kommentere - der har været rigtig meget om at folk hakker ned på hinanden både på HesteGalleri og herinde... Men Stald Gulerod, de hakkede ikke ned på dig? Alt det de skriver er jo kun for at dine kaniner kan få det godt, det er selvfølgelig ikke for at være ond eller hakke ned på dig eller at få dig til at føle du behandler dine dyr ordentlig.

Men personligt får mine Rabbit royal, hø og grønt - og de er i tip top form smiley

• #97   11. jun 2013 Hold da op en tråd...

• #98   11. jun 2013 As: så forklar lige hvorfor de skriver så grimt til mig ? ( lad nu vær med at skriv at det er fordi JEG gør det. Jeg gjorde det fordi de begyndte på det og det gider jeg ikke finde mig i ) men mine kaniner har det skam godt! Jeg elsker dem, og gør det bedste hvad jeg kan for dem. Jeg giver dem blandings foder da JEG syntes det er godt smiley og det er mit valg smiley jeg respektere også jeres smiley

• #99   11. jun 2013 Hold da op:O
    Det tog mig lang tid at læse hele samtalen:O
    Må jeg sige noget?

Da jeg købte min første kanin hos staldmormio, spurgte hun mig: Har du købt en saltsten?
    Og jeg svarede: Ja?
    Så sagde hun med det samme: ''smid den ud'' !!!!
    Og jeg svarede: Hvorfor det? (fordi jeg havde fået af vide af nogle venner osv. at det var godt for dem)
    Men hun svarede: Fordi den skader dens nyre!!
    Da jeg kom hjem med hende, ringede jeg til helsingedyrelæger, og der spurgte jeg damen i telf: Må kaniner få saltsten?
    Og hun svarede mig: Åhh jeg har ikke så meget forstand på kaniner, men det ville jeg mene at de gerne må, men ikke i for store mængder!
    Jeg har så valgt IKKE at give dem det, fordi de får rigeligt gennem det foder jeg giver dem.
    Ang. forder. .
    Jeg har oplevet at foder, men alle de der ting i.
    Er MEGET usundt for dem...
    Jeg fodre med piller.
    Der er rigtig meget godt i, og det er vist også godt for deres tænder. .
    Men i en meget kort periode, fodre jeg dem med, det der usunde ( der vidste jeg det ikke) blev de fede, eller de tog ihvertfald på.
    Men det skader dem ikke.
    Nogle fodre bare med piller, andre med det andet.
    Der ''bliver'' lavet meget skadeligt foder f.eks., til kaniner og andre gnaver.
    Hvorfor, det ved man vist ik' rigtig.
    Men hvad angår saltsten.
    Så mener ''jeg'' at de ikke skal have det.
    Der er ingen grund til at give dem det.
    Os der ikke giver dem det, vores kaniner har det jo helt fint.
    Så hvorfor skulle jer der giver jeres dem, ikke også være helt i tops ''uden'' saltsten?
    Det kan godt være at i giver dem det, men hvis jeres kaniner har det helt fint med det og ikke er skadet eller noget, selvom de har spist en saltsten. Så kan i jo godt fortsætte med det.
    Så har vi jo lige fundet ud af, at de må gerne få det.
    Det skader dem ikke når de ikke får det, og når de spiser det.
    smiley :D smiley :D
    No hate, please smiley :D smiley :D smiley <3 smiley

• #100   11. jun 2013 VictoryRats: Hmm men så må det da absolut høre til sjældenhederne!

• #101   11. jun 2013 Jeg må ærligt sige, at jeg kan ikke gå hjem fra arbejde med en god følelse i maven, hvis kanin kunder har spurgt mig om hjælp, og jeg ikke taler dem fra saltsten. Så hellere miste de 20 kr. Hvis jeg i stedet kan få dem på noget godt foder, og købe nogle træpinde til at gnave i, jamen så er de 20 kr jo hurtigt tjent ind smiley

• #102   11. jun 2013 Arg de fleste dyrehandler tænker kun på at sælge, frem for andet, selvfølgelig lyver de. Har desværre oplevet det en del.

• #103   11. jun 2013 Stald Gulerod jeg bliver nød til at skrive, det var fordi du selv gjorde det smiley Men det er altså også noget af en attitude du har. "Det vil jeg ikke finde mig i" Det er jo ikke fordi vi ønsker at være ond mod dig. Selvfølgelig elsker du dine kaniner, men alt det vi skriver er erfaring. Jeg har haft kaniner hele mit liv. smiley Men du begynder at skrive med store bogstaver og hidser dig op. Nej, det var måske ikke den bedste måde de beskrev det på men engang imellem må man på internettet ignorer folk. smiley

• #104   11. jun 2013 Haha smiley er slet ikke enig med dig.

• #105   11. jun 2013 Problemet med dyrehandlere er bare...
    Når du spørger en dyrehandler. Så spørger du ikke ham, men hans penge pung.

• #106   11. jun 2013 Maria Louise: Igen, jeg tror ikke de lyver, jeg tror bare ikke de ved bedre. Og ja selvfølgelig tænker de på at sælge, det er det de er ansat til. Selv når jeg taler en kunde fra mineralsten og drops fx, tænker jeg da på, at jeg er ansat til at sælge, og hvis ikke jeg gør det, jamen så formindskes chancen for at butikken har råd til at have mig ansat. Men det jeg jo så gør, er at få dem hen på et godt foder, hvis ikke de allerede kører på det, og forsøger at få dem til at købe et hus, en sele eller en aktivitetsbold, bare for at nævne noget.
    Så ja, der bliver tænkt på salg, det er deres eksistensgrundlag. Men bare fordi der ikke bliver sagt og solgt det, vi kaninfolk, mener er korrekt, betyder det ikke at de lyver, bare at de ikke ved bedre.
    Der er en forskel.

• #107   11. jun 2013 stald gulerod troede du ønskede de skulle stoppe?

• #108   11. jun 2013 Jeg har engang været oppe i en dyrehandel, hvor nogle ville købe en grime til hunden. Dyrehandleren sagde så at de skulle have en ekstra snor, da de skulle have en i grimen og en i halsbåndet. Jeg sagde så at de bare kunne sætte den ene ende af snoren i grimen og den anden i halsbåndet, hvorefter dyrehandleren tyssede på mig, for hun fik ikke solgt en ekstra snor så! (det sagde hun direkte til mig!) Ingen tvivl om at det handlede om mersalg.

Ligeledes har jeg stået i maxizoo, hvor nogle skulle købe noget til en ny hamster. Forhandleren siger så at de skal bruge hamstervat den skulle sove i. Jeg stod ved siden af og siger så at det skal de bestemt ikke købe, da dyrene kan komme frygteligt til skade i det, men bruge køkkenrulle/toiletpapir istedet. Forhandleren havde ikke hørt om at de kunne komme til skade.
    Samme episode har jeg haft med en, der skulle købe til kanin. Forhandleren siger de skal have saltsten og mineralsten og jeg fortalte dem at de bare skulle vælge ordenligt foder. Begge gang her var mit klare indtryk at forhandleren ikke vidste bedre.

• #109   11. jun 2013 VictoryRats: Præcis! Ikke vidste bedre. Der er forskel på det, og på at lyve smiley

• #110   11. jun 2013 Assantridfu: Og hvis du læser mit indlæg, så vil du se at jeg kommer med begge situationer - netop som jeg nævnte tidligere: Nogle lyver bevidst, andre handler ubevidst.

• #111   11. jun 2013 Omg en tråd..

Min personlige mening er at alt der hedder salt- kalk- og mineralsten hører IKKE til i et kaninbur. Det samme gælder gnaverstænger, det hører heller ikke til. Kun som en godbid en gang i mellem, hvor den så ikke skal have hele stangen på en gang.
    Blandingsfoder er imo ikke godt foder, da der er for meget usundt i det og kaninen kan sortere. Kaninpiller indeholder alt hvad kaninen har brug for.

Og det var så hvad jeg har at sige :).

• #112   11. jun 2013 lige ang. om kaniner sveder: jeg har bemærket vores kanin slikket sig på benene og siderne når han får det varmt. Jeg tror det er noget han gør for at afkøle sig selv og for det uopmærksomme øje der ikke har bemærket slikkeriet kunne man da sikkert godt tro det var sved når man aer ham og opdager han er småfugtig, men det er altså SAVL:)
    alle dyr og mennesker har brug for salt, men dyr som ikke sveder gennem svedkirtler som mennesker fx gør har ikke brug for ret meget af det og de får nok gennem kosten normalt.

• #113   11. jun 2013 At sige at man skal have en ekstra snor er vel ikke og lyve? Ja, man kan sagtens gøre som du siger, men man kan også sagtens bruge to snore smiley Klart forsøger forhandleren at sælge mere - som sagt er det jo deres eksistensgrundlag smiley At forhandleren så tyssede på dig.. Tja... Jeg synes da også det er lidt usmageligt, ville måske have sagt, at ja det kunne man også. Men at lyve vil jeg ikke kalde det. I er jo begge enige om, at der skal en snor i hver, så forhandleren lyver jo ikke ved at prøve at øge omsætningen smiley

• #114   11. jun 2013 Jeg er bare træt af butikker der er fyldt med udvidende folk. Jeg handler i Maxi zoo udelukkende kun fordi de ikke har dyr, men personalet er simpelthen lige til at lukke op og sk*de i! -.- Magen til dårlig service findes ikke. Eller jo Zoo City er nok lidt værre. Arg Penge, penge, penge.

• #115   11. jun 2013 Jeg har ikke gidet læser det hele, så det her er udelukkende et svar til trådstarter:
    Så vidt jeg ved, er der ingen anvisninger på hvad dyrefoder må eller ikke må indeholde, modsat produkter til mennesker.
    Men hvis du nu sætter dig ned og læser op på foder til hunde og katte, er der nu også en masse ting her, præcis som man ser ved smådyr.
    F.eks. bør den første ingrediens på listen i et hundefoder, aldrig være korn e.l. for så er det som udgangspunkt hvad der er mest af.
    Hunde lever dog ikke 100% af kød, og kan faktisk få protein forgiftning hvis man ikke ved hvad man laver, så noget grønt skal der med ind over.
    Katte derimod lever 100% af kød, og bør derfor ikke få foder der indeholder grøntfoder af nogen art.

Du skal også tænke på, at dyrehandlere først og fremmest er forretninger, der er der for at hive penge ind.
    9 ud af 10 sælgere, butik underordnet, vil forsøge at sælge dig noget du ikke har brug for, for at få flere penge i kassen. Hvorfor skulle dyrehandlere være anderledes?
    Problemet er, at alt for mange vælger at stole blindt på sælgerne i butikkerne. Det er meget bedre at man selv læser lidt op på tingene hjemmefra, og i dag hvor vi har internettet, er det så nemt at finde information, at man burde have god mulighed for at danne sig et overblik. Det kræver naturligvis at man læser op på begge sider af sagen, men det er muligt.

Dem der snakker om at salt- og kalksten er noget skidt, kan næsten altid understøtte med undersøgelser der underbygger deres påstande. Det har jeg endnu aldrig hørt om en dyrehandler der kunne.
    Mht. foder, så er pellets/piller en dejlig nem løsning, for de gode af dem, er lavet for at tilgodese dyrets behov, så man ikke skal gå og være nervøs for om man får dækket vitamin og mineral behov. Det behøver dog ikke betyde at pellets/piller er det absolut bedste, men f.eks. 100% grøntfoder kræver væsentligt mere af ejeren, for man skal i den grad sætte sig ind i hvad man laver, for at sørge for at vitamin og mineral behov er dækket.

Det er også værd at bemærke, at der faktisk er en del forskellige mærker der fint kan dække dyrenes behov. Men det er et spørgsmål om penge. Derfor findes der ikke kun 1 fodertype på markedet, til noget som helst dyr smiley

• #116   11. jun 2013 Jeg købte foder i dag og vil også sige de er uvidende... For jeg spurgte eksipienten hvilket slags af de 30 forskellige kanin fodre de havde hun ville anbefale og hendes svar var: "Det hele er godt, det handler om hvad kaninen kan lide"...

Så endte med at købe noget foder ved dyrlægen istedet som er piller, disse faktisk:
    http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/gnaver_smaadyr_foder/dvaergkanin_foder/prestige/260339

Hun fortalte at hun avlede kaniner og det var det absolut bedste foder på markedet, så det ejer jeg nu! smiley Har dog kun købt 500g så jeg kan skifte hvis det ikke går smiley

• #117   11. jun 2013 Ah Cuni complete! Bruger selv udgaven til mine marsvin, og det er da den jeg plejer at foreslå kunderne i den butik jeg er i smiley De fleste oplever jeg bare, gerne vil have et billigere alternativ smiley

Vi har også diskuteret det omkring salt og mineralsten i butikken. Men selvom jeg kom med en flere undersøgelser der viste, at det var farligt, tror jeg ikke, at jeg ville kunne omvende mine øverste chefer, netop fordi, at det sælger.

Og til trådstarter: Butikkerne laver ikke undersøgelser. Hvis der er nogle der forsker i foder og andet, er det producenterne. Royal Canin har fx en større kennel, hvor de forsker i blandinger og pillestørrelser/former til deres katte- og hundefoder.
    Der må være nogen der har forsket lidt i kaninfoder siden, at der er noget der er bedre end andet. Men, hvem og hvordan ved jeg dog ikke smiley
    Alle leverandørerne/producenterne siger selvfølgelig, at deres foder er det bedste for at sælge til os, så det er lidt svært, at sige præcis, hvilket der er det bedste smiley

• #118   11. jun 2013 Ganske enig med Mette smiley

• #120   12. jun 2013 Cecilie: Dejligt. smiley

• #123   12. jun 2013 Rie
    Noget blandingsfoder er faktisk godt, blandt andet Rabbit Royal, så hvis man endelig vil fodre med blandingsfoder, så skal det være RR smiley

• #124   12. jun 2013 Butikkerne sælger det, fordi de skal tjene penge..

• #125   12. jun 2013 jeg fodre altså med versele laga müsli som er blandingsfoder.

• #126   12. jun 2013 Lucky, det er det der Nature?
    Det er noget værre noget...

• mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 177
    #127   12. jun 2013 Jeg regner stærkt med at en gennemsnit amerikansk kaninejere giver det samme Bras som en gennemsnit dansk ejer, og så forstår jeg ærligt talt godt at kaninen ender i mangel tilstand, især hvis den ikke får suppleret kosten med grønt og hø.

Nej man bør ikke give saltsten/mineralsten da det kan give alvorlige skader på nyre, så det er bare en dårlig ide uanset hvad. Ligesom det er også er en dårlig ide at fodre med 99,99% af al det blandingsfoder der er på markedet, disse er ofte proppet med fede nødder og kerner, der ikke blot vil resultere i seriøs overvægtige kaniner, men også kan resultere i at hele kæbepartiet tager skade, samt for tidlig død!

Behøver jeg uddybe mig mere.

Og ja der eksistere mange uvidende dyrehandlere og dyrelæger

• mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

#128   12. jun 2013 Ja Cuni complete er et ganske udemærket produkt, hvilket gælder for de fleste kaninpiller Versela Laga laver. Men det er ikke ligefrem billigt.

Men der eksistere som sådan ikke et produkt der kan defineres som det bedste. Så uanset om du fodre med Oxbow, Genesis, Versela Laga piller, Bunny, Science Selective, Burges Excel, Rabbit Royal, eller nogle af de billigere såsom Møllerens ja så er det fint. Det vigtigste er at se på helheden af det foder man giver.

• #129   12. jun 2013 Nu har jeg ikke læst indlæggene ud over det ts er startet med at skrive så undskylder på forhånd hvis flere har nævnt det.
    Utrolig mange dyrehandlere er ligeglade med dyrene, jo mere usundt foderet er jo hurtigere dør dyret og jo hurtigere køber folk dyr igen.
    Det er desværre den retning de fleste dyrehandlere køre deres forretning i.

• #130   12. jun 2013 Vi får jo ikke pebge for at sidde på internettet og fortælle dig hvad der er godt og skidt for din kanin. Men dyrehandleren tjener kun penge på at få dig til at købe dyre müsli blandninger, sukkerholdige godbidder, saltsten, kalksten osv.

Min dyrehandel sælger heldigvis kun rabbit royal og fedt fattige piller til kaniner. Men til f.eks marsvin sælger de virkelig usundt foder.

• #131   12. jun 2013 missbims nej det er det ike, det står ihvertfald ikke på posen smiley

• #133   12. jun 2013 Lucky: Står der på yougurt drops de er dårlige til kaniner? Nope. smiley

• #134   12. jun 2013 missbims har du prøvet at bruge fodret? hmm du har jo intet dyr at brug det til...

• #135   12. jun 2013 Nej det har jeg ikke Lucky; men kender skam godt procenterne og hvad der er i det. Korn, frø og farvestoffer.

• mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

#137   12. jun 2013 Man bør ikke fodre med Versele Lagas Musli blandinger. Køb Rabbit Royal i stedet hvis du vil fodre med blanding frem for piller

• #138   12. jun 2013 mikkel hvorfor er det jeg ikke må fodre med det jeg gør? der er ingen der har haft noget imod det udover jer to..

• #139   12. jun 2013 Lucky: Fordi der er for meget protein i, der er mange korn, frø. Det er overhoved ikke sundt at få hver dag.

Hvorfor tager du det ikke til dig..? Hvorfor kan du ikke bare hører efter Mikkel, mig. Eller i det mindste stille et spørgsmål hvorfor?

• #140   12. jun 2013 Lucky Star: Lad vær med at tage det personligt, der er jo noget galt med det foder du fodre med og ikke dig. Så stop din forsvars mekanisme, tak.:)
    Fedt procenten skal helst ikke ligge over 2,5% hvilket den gør i dit foder. Desuden er jeg overbevist om at det er meget dyre end nogle gode, sunde kaninpiller.

• #141   12. jun 2013 1 % mere end det anbefalede... min kanin har det jo fint, og tager ikke på af det, Hun er jo glad, men tæker sådan lidt at hvis i som de eneste 3 synes at det ikke er godt at fodre med betyder det vel ikke det slet ikke kan bruges.
    Pauline jeg tager det heller ikke personligt, føler bare at udanset hvilet foder jeg købr er det det forkerte, og min kanin tror jeg faktisk er fuldstændig igeglad, hun får kun 25 g om dagen, men her til sommer får hun kun halvdelen af hvad hun får om vinteren, som er de 25 g. jeg kan lige så godt sige jeg skifter ikke foder, og det er ikke fordi jeg ikke vil mine dyr det bedste, men simpelthen fordi at vi ikke kan købe RR andre steder end på internette, og jeg handler bare ikke på nettet..

• #142   12. jun 2013 1% fedt mere er en del da de kun skal have 2,5%. Men det er ikke fedtet der får mig til at sige det ikke er et godt foder:
    Det er kornet og frøene.
    De er noget af det værste man kan give til en kanin som daglig kost.

• #143   12. jun 2013 Da jeg startede herinde på GG, vidste jeg hellere ikke at saltsten var skadelige. Og mine marsvin, hamstere og kanin havde adgang til dem. Jeg havde jo fået afvide af en dyrehandler, at de jo var så "Sunde for dem, og at det var meget vigtig at alle gnavere havde fri adgang til dem"... Ja, sikke noget lort at lukke ud!

Men synes ikke at i skal hidse jeg sådan op, overfor en 11 årig pige. Det er jo ikke sikkert at hun i virkeligheden VED for farlige de egenligt er.

Dog vil jeg også sige. At det der med at hun burde skanne sin kanin, fordi at den har fået saltsten. Jamen altså. Fordi at den har fået én-to eller tre saltsten, så er det slet ikke nok til at man ville kunne se det på en skanning. Men NEJ de er ikke sunde i længden.

Gulerod: Jeg har bare ét lille ønske. Vil du ikke godt være sød, at gå ud til dine kaniner. Tage saltstenen ud af buret, finde den nærmeste skraldespand. og smide den ud. Hvis du elsker dine kaniner (hvilket jeg tror du gør), så gør det for deres skyld.

• #144   12. jun 2013 missbims der er altså ikke ret meget korn og frø i... desuden er det jo ikke bedre hvis min kanin får RR da der også er korn i det. Missbims du kan jo ikke sige de KUN SKAL have 2,5 % fedt, det er alt efter hvor meget motion kaniner dyrker, altså du kan jo ikke sige at en kanin der er aktive mere end de 15 timer på en dag, kun skal have 2,5 % mens en kanin der sidder i sit bur 24/7 skal have det samme, som den aktive, det stemmer jo ikke over ens. 1 % over anbefalet til en aktiv kanin er vel okay, jeg holder jo øje med vægten, ved at veje hende 1 gang om ugen, indtil videre har hun ikke taget noget på OVERHOVEDET, og hun vejer stadig 1,9 kg, hvilket er en ideal vægt for en løvehoved.

• #145   12. jun 2013 Lucky star, ingredienser i rabbit royal:
    Græs, hvede, havreklid, byg, havre, majs, lucerne, hvedeklid, varmebe- handlede sojabønner, gulerødder, ærter, glukose, halm, dikalciumfosfat, Morgenfrue, sojaolie, mannan oligosakkarider, Mynte, Brændenælde, solbærekstrakt, Gurkemeje, med EU tilladte antioxidanter; Blandede tokoferoler, vitamin C og rosmarin ekstrakt.

• #146   12. jun 2013 pauline ja der er jo ogå korn i.. hvede, byg og havre er korn..

• #147   12. jun 2013 Lucky, jeg informere dig bare, men umidbart kan jeg ikke komme igennem. Du behøver ikke at gå i forsvarsstilling.

• #148   12. jun 2013 missbims det jeg ikke forstr er at der faktisk ikke er ret meget forskel, men RR er bedre fordi?
    kan ikke forstå hvorfor jeg skal skifte foder når min kanin har det godt med det foder?

• #149   12. jun 2013 Fordi fedt procenten er lav og der er gode ting i for kaninen. Hvem ved, måske vil et andet/bedre foder forlænge din kanins leve tid med et år eller to?:)

• #150   12. jun 2013 Mette N:
    Det er noget værre vrøvl du lukker ud, og på ingen måde rigtigt, at der direkte spekuleres i at få dyrene til at dø hurtigt.

• #151   12. jun 2013 Lucky: Kaninen kan have det godt med det billigste, billigste. Min undulat havde det 'godt' med chrisco foder i 3 hele år, uden andet end vand.
    -Men det betyder generelt ikke at det er super sundt. Nu, jeg siger ikke dit foder er usundt; Jeg siger det kan blive bedre.

Vedrørende RR, er det Pauline skriver netop ordene fra min mund. smiley

• #152   12. jun 2013 men fedt procenten er jo også lav i VL müsli

• #153   12. jun 2013 Det er ikke fedtet jeg hænger i, for anden gang...

• #154   12. jun 2013 men ellers er fodret næsten ens

• #155   12. jun 2013 POPCORN!!

• #156   12. jun 2013 En Løvehoved skulle gerne veje mellem 1,3 og 1,7. Det er hvad der står på DK.

Jeg fodrer med ganske almindelige kaninpiller..

• #157   12. jun 2013 Jeg har altidfåetafvide de skal veje omkring 2 kilo

• #158   12. jun 2013 Det vil jeg selv mene er for stort.
    Og når det står på DK, så er det det jeg går efter smiley

• #159   12. jun 2013 Men det er ikke sikkert hun kun er løvehoved. Dog er det først nu herovre man er begyndt ikke og kunne se hendes rygrad.

• #160   12. jun 2013 Som sagt, det er bare hvad jeg går efter :).

• #161   12. jun 2013 Hvorfor stiller man spørgsmål om sit foder, hvis man egentlig kun vil høre at det er det rigtige man bruger, men ikke vil høre at man kan købe noget, billigere endda, som er meget bedre?

Vi er alle startet et sted, og de fleste bliver heldigvis klogere. Da jeg startede op med rotterne nu her i denne omgang, gav jeg gnaverblanding. Jeg kunne ikke forestille mig at give dem noget så kedeligt som foderpiller, der altid er det samme. Ret hurtigt kom jeg til at døje med mange overvægtige dyr + flere undervægtige, da de stærkeste tog det fede og de andre måtte nøjes med resten. Jeg skiftede til piller og sikke velernærede dyr, jeg pludselig havde. Alle fik alt hvad de havde brug for. For ikke at det skal være så kedeligt, kan jeg nu bedre tillade mig at give alt muligt lækkert ved siden af smiley

Jeg ved godt at kaniner ikke skal slås om maden, da de (oftest heldigvis) går alene. Men her får min kanin altså også piller. Jeg varierer hans grønt, engang imellem får han havregryn i pillerne m.m. og han kaster sig gladelig over maden hver dag.

Det jeg vil frem til er, at bare fordi man fodrer med piller, er det ikke ensbetydende med at maden bliver kedelig og ensformig smiley

• mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

#162   12. jun 2013 Lucky Star

En kanin ude i naturen får ikke ret meget fedt, så vidt jeg husker er det under 2%, og alt andet lige så får vores tamkaniner nok ikke samme mængde motion.

Sagt på en anden måde kaniner har overhovedet ikke brug for al den fedt vi fodre dem med, de kan klare sig helt fint med væsentligt mindre end det de fleste får.

Godtnok er korn ikke det sundeste for kaniner, men de tager altså ikke skade af det, det er frø der er problematiske pga. Deres høje fosfor indhold, så meget lidt kan meget hurtigt blive for meget.

Og så skal man altså se på energi sammensætningen, det nytter ikke at man ser sig blind på fedt alene, for Kulhydrater og Protein kan også resultere i overvægt.

Ny forskning peger i retning af at proteiner giver en hurtigere vægtforøgelse end fedt og Kulhydrater.

Dermed ikke sagt man ikke kan bruge højproteins foder (16+%) men jeg ville ikke råde en gennemsnit forbruger til det.

• mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

#165   13. jun 2013 Ja Korn er meget stivelsesholdig, men der sker altså ikke noget ved at det indgår i kraftfoder. Man skal jo ikke propfodre sine små basser med kraftfoder smiley

Desuden kan man se på varedeklarationen hvor slemt det er, hvis der står korn er det ikke så slemt som når der står mel, desuden kan man udlede af varedeklarationen hvor meget der er, står korn først er det det der er mest af, står det derimod langt nede på i listen, er der ikke ret meget i smiley

En ting er sikkert man gør det svært for sig selv hvis der ikke må være skyggen af korn i sit kraftfoder, for ikke at sige unødvendigt dyrt smiley

• #166   13. jun 2013 Enig med Mikkel.

• #167   13. jun 2013 korn bedre end mel? altså personligt vil jeg hellere købe et foder hvor der står lucernegrønmel først end et hvor der står korn for jeg er ude efter et proteintilskud til mine dyr først og fremmest, ikke energi... så "mel" er ligesom "frø" ikke bare "mel"...;)

• #168   14. jun 2013 Jeg har haft en kanin som havde en lokal infektion ved hans kønsdele.
    Da jeg opdagede det sprang jeg på cyklen ned til dyrlægen for at høre hvad de sagde. Så gik hende der stod bag disken ind til dyrlægen med min kanin. Da hun kom ud sagde hun "det er bare hans tissemand" som om hans tissemand gro fra hans ene klods til den anden. nej vel?
    Dyrlæger har ikke altid styr på hvad de siger. Senere samme dag tog jeg til dyrlæge et andet sted, HVOR DE HAR STYR PÅ SMÅDYR, og hun sagde at det var en lokal infektion og jeg fik nogle dråber med hjem som jeg skulle dryppe ham med. Jeg dryppede i 3 dage og så var det væk.
    DYRLÆGER VED IKKE ALTID HVAD DE SNAKKER OM !!!!!

• #169   14. jun 2013 Nej dyrlæger ved bestemt ikke alt..
    Jeg havde engang et marsvin der ikke ville spiste. Vi ringede til den lokale dyreklinik og spurgte som det første "Har i erfaring med marsvin?" Ork ja det havde de skam, der var flere af dyrlægerne der selv havde marsvin og alt muligt andet.. Nå vupti så stod vi der, jeg sagde med det samme "Jeg er ret sikker på det er tænderne den er gal med.." Dyrlægen kigger på både fortænder OG kindtænder, nej der var sørme ikke noget mente hun, det var nok bare forstoppelse sagde hun og så blev sendt hjem igen med en regning på 600 kr. All right, det var for det første tænderne, og jeg blev simpelthen så vred over at vi bare var blevet sendt hjem igen med en regning på 600 kr hvor det eneste svar vi havde fået var "Det er nok forstoppelse" - Vi fik ikke engang at vide hvad vi skulle prøve at behandle med hvis det var forstoppelse?!

• #170   14. jun 2013 Åh, sikke et emne der kan skabe debat smiley
    ... 169 kommentare.

• mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

#171   15. jun 2013 Susan

Jeg vil personligt slet ikke fodre med Lucerne i nogen som helst afskygninger, det beskyldes for at forsage blæresten mm. Så nej tak, jeg vil ikke røre det med en ildtang før det er 100% sikkert at det er blevet affejet.,

Mel når det står på deklerationen er som regel kornmel og det bliver brugt som bindemiddel dvs. Det nærmest altid er raffineret hvedemel der er tale om, når det ikke er tilfældet vil det stå der. Så jo mel forstået som kornmel, er trods alt værre end Korn med skal og kimdele

Personligt går jeg helst langt udenom produkter der indeholder ordet mel, uanset om det så er lucerne, soja, majs, korn og isærdeleshed hvis det er fiskemel. Den form for bindemiddel kan de godt droppe.

Men ja der er forskellige måder at opnå et "højt" proteinindhold på, mange bruger Soja til dette, det er dog et miljømæssigt problem at bruge det til andet end direkte human ernæring, da soja er miljø og klima skadeligt. Men det er en hel anden diskussion.

Men Susan, jeg skriver heller ikke at korn er det optimale, blot at det ikke er nogen katastrofe at ens fodder indeholder det, for kornet er med til at holde prisen nede. Endvidere foder man med så lidt kraftfoder altså omk. 5% at de max 2-3% af kaninens daglige foder der er korn og alt andet lige så er det altså ikke ret meget og slet ikke nok til at man bør være bekymret. Gav du dine kaniner 100g korn var det en helt anden snak, men det er der altså ikke tale om.

Desuden indeholder mit eget foder overhovedet ikke korn, men har brugt det før uden skyggen af problemer smiley

• #172   22. jun 2013 Hej af det jeg ved som jeg har fået af vide af en dyrlæge og en kanin expert/dommer. De må godt få saltsten
    De må godt få bla. Foder. Men hvis der er solsikkekerne i får kaninerne en slags lill edelle under hovedt selvom kaninen ik er fed men altså det er best vidst de får ren kanin piller men det andet foder er også okay

Ogrunden til de sælger godbider ganaverstænger osv. Er fordi det giver kaninen ekstra energi. Til de kaniner der bevæger sig meget og springer meget smiley

• #173   22. jun 2013 Du må osse gerne leve af cola og toast med nutella - det gør det stadig ikke sundere.

• #174   22. jun 2013 Nej, grunden til at de sælger stænger mv. er at de kan sælge dem.
    Det er ren økonomi, intet andet.

• #175   22. jun 2013 Så har dyrlægen og 'kanineksperten' ikke vidst hvad de snakkede om.

• #176   23. jun 2013 pia N man må jo godt give sin kanin sådan noget, det skal blot gives med nåde, en gang om måneden.

• #177   23. jun 2013 Lucky:
    Som andre siger, så må du også gerne spise chokolade, det gør det bare ikke sundere smiley
    Der er et hav af alternativer mht. guf, der er meget sundere. En del ting er der jo reelt ingen grund til at man fodre dyr med, det er udelukkende for ens egen skyld at man gør det.

• #178   23. jun 2013 Hvorfor give det når man kan lade vær?

• #179   23. jun 2013 pauline får du aldrig noget usundt?

• #180   23. jun 2013 forskellen er nok at Pauline ved hvad der er usundt, og hvad konsekvensen er når man spiser/drikker det - det ved dyrene altså ikke. Derfor er det vores job at sørge for at de lever så sundt som muligt.

• #181   23. jun 2013 Enig med Sweet Leaf.

• #182   23. jun 2013 Selvfølgelig får jeg noget usundt en gang imellem. Men det kan jeg love dig for mine kaniner ikke får.
    Desuden ved din kanin jo ikke hvad den går glip af.

• #183   23. jun 2013 Men derfor må de altså godt få noget engang imellem

• #184   23. jun 2013 Men hvorfor gøre det når man kan lade vær? De bliver jo ligeså glade for grønt og ukrudt. Hvilket er meget billiger og noget af det gratis:)

• #185   23. jun 2013 Jeg er ligeglad med hvad i mener jeg giver min kanin et lille stykke guf engang imellem, og sådan er det!

• #186   23. jun 2013 Slap nu lige af altså....

• #187   23. jun 2013 Nørrevang je slapper skam helt af.. Kan man nu ikke skrive noget med udråbstegn uden at det er negativt?

• #188   23. jun 2013 Jo, sagtens. Det er mere bare for generelt at folk ikke flår hovederne af hinanden. Lige tælle til 10 osv.

• #189   23. jun 2013 Hvorfor skulle jeg tælle til 10 når jeg ikke er sur?

• #190   23. jun 2013 Igen, det var generelt.

• #191   23. jun 2013 Hvis det er generelt, så havde du jo heller ikke nogen grund til at skrive jeg skulle slappe af ...

• #192   23. jun 2013 Igen, generelt. Hvor ser du at jeg skrev: Lucky slap lige lidt af?
    Ingen steder. Godt så.

• #193   23. jun 2013 Nej men hvorfor skulle det så komme efter min kommentar?

• #194   23. jun 2013 Nok fordi jeg kommenterede det hele efter jeg har læst det.

• #195   23. jun 2013 Nu synes jeg altså det lyder som om det er dig der skal tælle til 10 smiley

• #196   23. jun 2013 Hvorfor? Jeg er ikke sur. Jeg prøver bare at få dig til at forstå at det ikke var et svar til din sidste kommentar.

• #197   23. jun 2013 Hmm så er dine 3-4 sidste kommentarer spild af tid smiley

• #198   23. jun 2013 Det må det jo så være eftersom du ikke forstår at det var til selve tråden, og ikke kun direkte mod dig.

• #199   23. jun 2013 Lucky, det er da en dum tankegang du har dér.. Jeg giver det, sådan er det. Det er helt fint. -Det er ikke min kanin.

Men tænk på at de 'godter' er fyldt med sukker- Som ER gift for kaniner (i større mængder).

• #200   23. jun 2013 Gider i hvertfald ikke diskutere det med dig Missbims, for ud anset hvad jeg gør er det ikke godt nok for dig!

Nørrevang hvordan kan du se om jeg forstod det eller ej?

• #201   23. jun 2013 Du skrev det selv. At mine kommentarer var spild af tid. Så tolker jeg det som at du ikke forstod det.

• #202   23. jun 2013 Det skrev jeg fordi jeg havde forstået det.

• #203   23. jun 2013 Godt, så behøver vi ikke køre mere i dét.

Kommentér på:
"Du må ikke købe dit og dat"

Annonce