2.513 visninger
|
Oprettet:
Opflaskning af kanin unger. {{forumTopicSubject}}
Min kanin har i nat født 7 unger. De er alle velskabte. men i nat havde hun delt dem i 2 reder og i dag har hun delt dem i 3 reder. forventer at hun vil misvedligeholde 1 eller 2 reder, men venter selvfølgelig med nogen form for aktion før jeg har set om hun har evne til at passe alle 3 reder. men i tilfælde af at hun ikke gør, hvordan er det nu lige det står til med opflaskning af unger?
- hvor meget?
-hvor ofte?
og vigtigst.. hvad skal de opflaskes med? har hørt noget med kaffe fløde skulle virke.. men det er jo kun fedt, de skal jo også have noget næring.-
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
mar 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Spørgsmålene er kun :
Hvad skal de opflaskes med?
Hvor ofte skal de have det?
Hvor meget skal de have?
Hvornår jeg skal gribe ind, har jeg fuldstændig styr på.
apr 2010
mar 2013
maj 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 51
jun 2012
Følger: 70 Følgere: 71 Emner: 49 Svar: 1.484
De skal fodres hver anden 4-5. time, men du kan undlade natten.
Ved hvert måltid skal de have 2-3 ml hver
Det tager ca. 30 min at fodre hver unge, så du skal virkelig kraftig overveje om du ikke bare skal lade dem gå naturens gang.
jan 2012
Følger: 44 Følgere: 57 Gnavere: 17 Emner: 8 Svar: 407
Jeg gav dem 5-4 gange i dagen meget meget de kunne æde.
Alle lever
dec 2012
Følger: 12 Følgere: 21 Gnavere: 7 Svar: 530
apr 2010
jun 2012
jun 2012
mar 2013
jeg valgte at sætte to kaniner sammen, så de kunne få unger.
Da det var mit valg, er det også mit ansvar hvis noget er galt.
HVIS hun nu ikke vil tage sig af dem er det 100% mit ansvar at gøre alt hvad der står i min magt for at de overlever.
Alt andet er dovenskab.
.. Og de eventuelle skavanker kan en dyrlæge forhåbentlig hjælpe/købes til at de ikke lider for meget under.
Mit valg, mit ansvar.
At lade naturen gå sin gang - er en undskyldning for ikke at ville tage ansvar og gøre sit arbejde.
Hvis ungerne holder op med at tage på, vil de dagligt få 2x sutteflaske med 7-13 ml. esbilac.
Men tak for råd og vejledning.
apr 2010
Følger: 30 Følgere: 25 Gnavere: 8 Emner: 16 Svar: 86
du ungerne var 8 dage gamle vurderet jeg at den ene ville gå til hvis ikke jeg gjorde noget, jeg kunne se at den fik mad men ikke tilstrækkelig nok, så hende flasker jeg ved siden af. ved ikke om hun overhoved får noget af moren mere men hun trives fint sammen med alle de andre og moren
jeg flasker med ganske anmendlig piskefløde og kaffefløde ½ af hvert. dette fortsætter jeg med indtil hun er 3 ugen ( på mandag) hvor jeg så vil blande kattemælks erstatning i. ungen får tilbudet om mælk 3 gange om dagen og hun spiser til hun ikke vil mere ca. 3-4 ml pr gang
min lille unge tager pænt på og udvikler sig flot (lidt efter de andre)
håber det bedste for dig og dine unger
ps. husk at ungerne ikke må ligge ned under madingen de skal "sidde" og mades fra siden af så overskydende mælk kan løbe ud af den anden mund vig (for at undgå risikoen for at drukne ungen)
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Hvis kaninmoren ikke vil tage sig af dem, er sandsynligheden for at der er noget i vejen med dem jo ret stor - og hvis du ikke stoler på din kaninmors instinkter forstår jeg ikke hvorfor du vil bruge hende i avlen
At lade naturen gå sin gang er altså ikke nogen undskyldning, det er at være realitsisk - avl af dyr er ikke rosenrødt og små nuttede unger.
Siger jeg, og jeg er altså enormt blød hvad den slags angår - men man må altså også være realistisk ind i mellem, kaninmor kan fornemme mere om sine unger, end du på nogen måde vil kunne.
Beklager, ved godt det ikke var det du ville høre - ved også godt at det sikkert bare bliver ignoreret, men jeg kan ikke altid holde min mund.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 4 Gnavere: 10 Emner: 23 Svar: 586
Den på 3 var eneste overlevende, både morkanin og resten af kuldet døde, da desværre gik galt da hun fødte.
Den på 1 år, blev frastødt af sin mor som 2 ugers.
Jeg vil til hver sin tid gøre det igen, dog skal man være klar over konsekvenserne af at de er uden moren.
Opflaskning af kanin unger.