{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
619 visninger | Oprettet:

Overvægtigt marsvin! {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har lige været et smut forbi dyrlægen med 3 af mine marsvin så de kunne blive tjekket og få klippet negle. Mens vi ventede på dyrlægen ville jeg lige veje mutterne og blev meget overrasket da vægten sagde "1 kg" ved Persille! (Siggis vejede 700 gram og Elvis vejede 900)

Er 1 kg ikke alt for meget? Hun har altid været stor men har aldrig tænkt over at hun kunne være overvægtig?

De bliver fodret med marsvinepiller (Ovator), har altid adgang til hø og får grønt hver dag.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overvægtigt marsvin!
  • #1   15. maj 2013 Kommer måske lidt an på racen.

• #2   15. maj 2013 Hvis marsvinet virker "fast" i huden, vil jeg mene, det er en fin vægt. Hvis hun derimod virker lidt mere løs og "flæsket", så vejer hun nok for meget. Bare fordi de andre to vejer mindre, betyder det ikke, at hun er tyk. Marsvin kan jo have meget forskellige størrelser og normalvægte smiley

• #3   15. maj 2013 Selina: Hun er sølvagouti

Lulle: Synes ærligtalt at hun virker meget løs og flæsket. Tror hun ville have godt af at tabe sig lidt?

• #4   15. maj 2013 Så kan det da godt være, der er grund til en "kur", men hvordan det lige skal gribes an, har jeg ikke nogen idé om, desværre.

• #5   15. maj 2013 1 kg. er faktisk ikke meget for en sølvagouti - de er kendt for sagtens at kunne veje op til 1700g. uden at være fede.

Generelt set synes jeg ikke man skal slanke marsvin med mindre de virkelig er fede. 1 kg. er ikke faktisk ikke specielt stort smiley

• #6   15. maj 2013 der er IMHO ikke noget hvis. Et marsvin på 1 kg kan umuligt være fed.

• #7   15. maj 2013 marsvinet er ikke fed.

1 kg. for en sølv agouti er ikke specielt meget. Og marsvin på 1 kg. er meget normalt.

• #8   15. maj 2013 jeg syntes de to andre må være tynde med de vægte, jeg har aldrig haft en udvokset han på under 1 kg medmindre den var syg og mine voksne hunner har altid vejet over 800g...

• #9   15. maj 2013 Super, tak allesammen, så er jeg mere rolig. :o)

Susan: Hunnen er 7 år og hun spiser rigtig godt, tror ikke at hun er undervægtig. Og hannen har altid været lille smiley

• #10   15. maj 2013 Nej, jeg tænkte også, at 900 gram godt nok er lidt for en han. Men 1 kg for sølv agoutien virker ikke som noget unormalt.

• #11   16. maj 2013 Skulle være meget underligt at han er undervægtig, de har altid adgang til foder (både marsvinepiller, spise-hø, almindeligt halm og grønt) + min mor er kok og tager flere poser med salat, agurk, gulerødder osv med hjem hver dag og det er dem alle 3 der spiser. Har aldrig set nogle af dem lade grønt ligge - de spiser altid op. smiley

Og syg er han nok ikke, de var jo til dyrlægen og udover at få klippet negle fik de også et "sundhedstjek." Tror bare at han er lille, og hunnen på 700 gram er som sagt 7 år og er det ikke meget normalt at de bliver mindre/tyndere når de bliver ældre?

• #12   16. maj 2013 salat og agurk fylder jo bare maven op med vand:) det er virkeligt ikke ondt ment, men man bør virkeligt holde lidt igen på det vandige grønt for marsvinene får faktisk alt for lidt mad ud af det. Jeg har selv brændt nallerne på dette da jeg var helt grøn med marsvin og mine var også nogle pinde selvom de åd og åd, for der var jo ikek noget mad i det de åd... kål og rodfrugter er der mad i, men alt det der salat, agurker, tomater, radiser osv som indeholder meget vand i forhold til tørstof bør man kun bruge som godbidder.

• #13   16. maj 2013 Salat og agurk var også bare nogle eksempler, hun tager også broccoli, æble, gulerødder, kål, rødbeder osv med hjem. Persille får de også rigtig meget af. Dild tager hun også med, (mest "stavene" hvis man kan sige det sådan, altså resterne) og det elsker de smiley

• #14   17. maj 2013 jeg prøver kun at forklare at hvis du piller salaten og radiserne og agurkerne og det mest vandholdige grønt fra og nøjes med at give dem kål (herunder broccoli og hvidkål og spidskål fx, men IKKE kinakål) og rodfrugter, så vil jeg næsten garantere du vil se det på de tager lidt på alle 3... Helt ærligt: medmindre det er specielle dværgmarsvin du har så vejer de altså for lidt de to af dem især, en voksen han skal under inden omstændigheder veje 900g kun og alt under 800g er for lidt for en udvokset hun, så er alderen sådan set ligegyldig, medmindre hun virker syg. Frugt bør de heller ikke få hver dag, marsvin kan meget nemt udvikle sukkersyge ligesom kaniner ved for meget frugt. Det er kun ment som gode råd. Det kan godt være de ikke er direkte MAGRE de to, men hvis dyrlægen har sagt de vejede det de skulle og den sidste var fed så tror jeg jeg vil betvivle hans marsvine-erfaring lidt...

• #15   17. maj 2013 Det kan altså kun være normalt at hun vejer 700 g, hun er jo for pokker 7 år. Det er jo det samme med mennesker, de "skrumper" med alderen. Og hvis du havde læst indlægget ordentligt så står der at jeg vejede dem mens dyrlægen ikke var der (HUN skulle lige foretage et opkald) og hun kommenterede slet ikke vægten og hun sagde ikke at sølvagoutien var fed, det var bare mig der troede det.. Synes det er irriterende at folk herinde er så hurtige til at dømme forskellige dyrlæger -.-

• #16   17. maj 2013 .. Ved godt at du bare prøver at hjælpe, og skal skam nok tage dine råd til mig. Synes bare folk er så hurtige til at dømme herinde. Har alle mine marsvin oprettet herinde - hvis du bedømmer ud fra billederne synes du så at de ser undervægtige ud?

• #17   17. maj 2013 Jeg har prøvet at være venlig men jeg kan se gode råd bliver taget som negativ kritik. Men du kan da godt få kritik hvis du vil.
    Jeg har kigget på et par stykker af de marsvin du har oprettet (jeg troede kun du havde 3, er de nulevende alle dem du har oprettet?).
    Jeg har lige kigget på Elvis, ja han ser for tynd ud syntes jeg, han ligner jo en en hun i kropsbygningen, hannerne plejer at virke mere muskuløse, og har derudover for lange og krogede negle.
    Siggi: de få billeder hvor man kan se nogle af hendes kløer afslører det samme på bagpoterne: lange krogede negle som ikke blvier passet. Det er svært at sige noget om et langhåret marsvin da man jo ikke aner hvad der ligger under pelsen.
    Persille ser ud til at være ok bygget og bestemt ikke overvægtig, det er de andre som er tynde.
    Min ældste som lige er død var også 7, hun vejede over omkring 950 (vejede hende i vinters pga hun skulle have noget medicin pr vægt) og tabte sig ikke op til hun døde. Jeg tror hun fik en hjerneblødning for hun vaklede pludselig rundt i buret og inden jeg havde fået sko på var hun væk.
    Det foder du fodrer med er ikke så godt, musli sorterer de i så nogle af dem bliver fejlfodret. Tacata ser også ret tynd ud. Det er nemmeste at se den slags på korthårede.
    Det lyder skørt men marsvin kan faktisk dø af sult ved at blive fodret forkert... Marsvinet æder og æder men hvis det den spiser er 95% vand så er det jo begrænset hvad den får ud af det.... Hvis man vil fodre med store mængder grønt kan det også godt lade sig gøre, men det skal være bestemte typer grønt.... iceberg og peberfrugter og agurker er simpelthen kun godbidder eller slankekost, det er ikke mad til marsvin der trænger til at tage lidt på.

• #18   17. maj 2013 Ej nu må du altså lige.....

Jeg har også et hun marsvin som fylder 7 år i næste mdr. Hun vejer altså ikke et kg. jeg tror hun ligger på 800 gram eller noget i den stil.
    Hun er gammel af sind og ligesom at ældre mennesker taber sig så gør nogle marsvin altså også.

Nogle gamle marsvin kan bibeholde deres storhedsvægt, mens andre altså ikke kan.
    Derudover skal man altså også tænke på om vi taler om racedyrs marsvin eller marsvin som kommer fra private i den blå avis. Jeg har gennem tiden tager en del marsvin ind gennem den blå avis osv. og en del af dem bliver bare aldrig lige så store som dem vi avler der bygger på racedyrs gener.
    Ej heller hos folk som også generelt set har store flotte dyr.

Tacata er fra mig. Og billederne er taget kort tid efter DM, hvor Emma fik ham over. Og han er på ingen måde tynd og det var han heller ikke da han kom derover.

Du kan altså ikke se alt ud fra billeder, især ikke når det drejer sig om vægt. Billeder kan snyde ret meget.

Angående kløerne vil jeg så give dig ret i at de trænger til at blive klippet på flere af billederne, men på andre af dem kroger de så ikke.
    Men ja der bør der strammes op.

Jeg tror også Emma har forstået den med det grønne.

• #19   17. maj 2013 udfra billederne syntes jeg den ser tynd ud, en unge burde være mere buttet. Ja billeder snyder især ved langhårede, også derfor jeg mest udtaler mig om de korthårede, syntes du virkeligt hannen på 900g ser fin ud? Jeg har ikke kigget alle hendes dyr, kun de første 4-5 stykker.

• #20   17. maj 2013 Susan: Jeg har 5 ialt og ja, de lever alle nu. Siggis, Persille og Elvis fik jeg fra en bekendt hvis børn var blevet træt af dem. De blev ikke passet og ja, deres negle var meget lange - de fleste af billederne i deres gallerier er meget gamle. Hvis du læser kommentarerne kan du også se at det er blevet kommenteret en milliard gange og at jeg hver gang svarer at vi er opmærksomme på det. De har lige været til dyrlægen for at få klippet negle (altså d. 15 maj når dette emne blev oprettet) og det er blevet meget bedre, men det er jo svært at rette op på krøllede negle...
    Tror du snakker om det foder på et af Siggis' billeder? Det fodrer jeg ikke med mere, (fik det af tidligere ejer, og de måtte spise det indtil jeg fik købt noget andet) de får marsvinepiller (Ovator) nu og flere opdrættere har fortalt mig at det er godt.

Jeg skal nok tage rådene til mig og bede min mor om at tage mere kål osv med hjem istedet for f.eks. Salat og agurk.
    Og Tacata virker altså som om at han har en rigtig god størrelse, og som Christina siger så er billederne taget lige da jeg fik ham hjem og der var han jo lidt yngre. Desuden spiser han mest marsvinepiller og hø, han virker ikke så intresseret i diverse grønt - har ellers prøvet at give ham lidt forskelligt.

• #21   17. maj 2013 Nu ved du lige så godt som jeg at der er stor forskel på kropsbygning på hvert enkelt marsvin. Og der er også forskel på hvor store unger er.

Jeg siger dig jo at tacata er fra mig, og han var ikke tynd da han kom over til hende. Hvilket var sidst i April. Og jeg ved derfor hvornår ca. billederne er taget af ham. Og nej han er ikke tynd.
    Han var ikke giga, men han var heller ikke hverken lille eller tynd. Han var normalvægtig.

Og som jeg skrev før så skal du altså tænke på at de dyr som vi avler på racedyr de er generelt meget større end mange af dem der findes i den blå avis eller som kommer fra dyrehandlerne.

Og du kender ikke baggrunden for dyrene, så alene ud fra billederne kan du altså på ingen måde dømme at de er tynde eller lign. jeg ser heller ikke nogen billeder hvor dyrene er kantet eller knoglerne er tydeligt.

De kunne værre større ja, men for mig der set altså ud til at hans opbygning passer sammen, og han er jævn fra hoved til rumpe.

Han er ikke af den store type grise nej, men som sagt for mig ser han ud til at passe sammen hele vejen og er jævn.

Som jeg sagde kunne de værre større, men tynde vil jeg stadig påstå du ikke kan kalde dem.

Hvis der er en ting jeg ved er det at det man ser kan snyde helt vildt. Det har jeg bla. lært i forbindelse med at mærke kondition og størrelse på dyr i forbindelse med min dommer udannelse.
    Der lærer vi at nogle gange skal man mærke med hænderne ude at kigge på dyret fordi det man ser ikke altid er det man mærker.

Med andre ord ens øjne kan snyde.

Og her kan vi jo altså ikke mærke, men blot se ud fra billedere. Og billederne snyder nogle gange også på korthåret marsvin.

• #22   17. maj 2013 jeg er glad for Emma forstod budskabet i mine indlæg og glad for at høre at hun slet ikke fodrer med det foder mere. smiley

Kommentér på:
Overvægtigt marsvin!

Annonce