Anskaffelse af kanin Anskaffelse af kanin
Hej
Jeg overvejer at anskaffe en kanin til min søn og jeg. Min søn er 2 år, og vant til dyr. Dog har vi aldrig haft kanin før i min familie.
Hvilken race ville I anbefale os, og en eller to? Den skal bruges til kæl og hygge.
PT bor vi i lejlighed, så denne ville skulle bo inden for, indtil vi flytter i rækkehus, hvor den også ville kunne have et bur udenfor. Vi ville selvfølgelig anskaffe en sele, så vi kunne komme ud på ture, både nu og efter vi er flyttet.
Hvor stort et bur inden for og uden for ville den have brug for?
Hvor meget koster en kanin om måneden, ca.?
mar 2011
Følger: 100 Følgere: 108 Gnavere: 20 Emner: 49 Svar: 1.180
Men jeg vil anbefale dig Fransk vædder.
De er store, rolige og meget nemme at have.
Dog husk de enorme mængder de æder.
Linker gerne til avler.
apr 2013
Følger: 3 Følgere: 12 Gnavere: 6 Emner: 70 Svar: 360
apr 2010
Følger: 27 Følgere: 29 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 476
dec 2012
Følger: 4 Følgere: 5 Gnavere: 12 Emner: 9 Svar: 148
Jeg synes personligt det er en fantastisk idé at få en kanin til din søn (jer), da han på den måde vokser op med dyr, lærer at håndtere dem og lærer at tage ansvar når man bliver større - selvfølgelig skal du være indforstået med at det nok er dig der kommer til at passe den mest, men det virker jo til at du er tænkt over det!
Jeg kan se at du kommer fra Nordjylland, hvilket jeg også selv gør. Du er mere end velkommen til at komme forbi til en snak og et kig på racen dværgvædder, som er den race som vi har i vores stald
Jeg synes det er svært at sige hvilken størrelse burene skal have, det kommer jo helt an på hvilken race du kunne tænke dig. Men vores dværgvæddere går i bure som er 100x60x60 cm. På den måde kan de få lov at strække sig helt op i buret og samtidigt kan de hoppe lidt rundt.
Prisen på en kanin om månenden er også svær at bestemme, da det igen kommer an på racen (stor race = meget mad, lille race= mindre mad) og som skrevet længere oppe kan der også komme uforudsete poster, som dyrelægeregninger. Men når du skal regne en ca. pris ud (uden dyrelæge), så husk at kaninen skal have f.eks. halm i bunden af buret, samt kraftfoder (kaninpiller) og hø hverdag. Desuden skal der (efter min mening) gøres rent i kaninen bur 2 gange om ugen - måske mere efter behov.
Til sidst skal det lige siges, at jeg helt bestemt synes at du skal gå til en seriøs opdrætter og købe kanin, så ved du hvad du får og kaninen er blevet håndteret fra den er helt lille, hvilket vil sige at den er vant til mennesker, på andre tidspunkter end når den skal have mad.
Men som sagt er du velkommen til at komme forbi til en snak og et kig på vores kaniner, og selvfølgelig kan du altid skrive til mig herinde, hvis du har nogle spørgsmål
apr 2010
Følger: 94 Følgere: 82 Gnavere: 1 Emner: 82 Svar: 1.278
Har ham på mit værelse, og betaler selv alt selv.
Store fodersække kan man få relativt billigt hos en foderforhandler - noget i stil med 15 kg for 65 kr eller sådan noget. Men har man ikke lige pladsen til 15 kg foder, så kan man også få ganske gode piller i Maxi Zoo - en 5 kg. pose
Bur er jo et engangskøb, der har jeg et også fra Maxi Zoo på 120 x 60 x 60 mener jeg nok det er - de forhandles stadig. Derudover køber jeg en pose spåner ca. hver anden uge, til 30 kr (Fra Maxi Zoo), og en pose halm også til 30 kr, dog oftest kun 1 gang om måneden. Derudover har jeg to toiletbakker(En kattebakke og er hjørnetoilet til kaniner/gnavere, fordi han har et stort toiletområde) - det gør det lettere at rense bur. En toiletbakke kan vist fås for ca. 20-30 kr i Maxi Zoo, og kattebakken husker jeg ikke prisen på, men mellem 30-50 kr. Dem skifter jeg ud efter behov, men oftest med 2-3 måneders mellemrum.
Salt- og mineralsten er der ingen grund til at investere i, det har de alligevel ikke godt af
- Håber du har fået lidt en prisidé nu, hvis man ikke har plads til halmballer og 15 kg fodersække
dec 2012
Følger: 12 Følgere: 21 Gnavere: 7 Svar: 530
(link fjernet)
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Gnavere: 1 Emner: 9 Svar: 47
dec 2012
Følger: 12 Følgere: 21 Gnavere: 7 Svar: 530
apr 2013
Følger: 3 Følgere: 12 Gnavere: 6 Emner: 70 Svar: 360
Ellers er 120x60x60 vidst en god størrelse til alle kaniner tror jeg, også en løbegård udenfor ville være godt
feb 2013
Følger: 21 Følgere: 21 Gnavere: 1 Emner: 50 Svar: 521
Den er virkelig aggresiv! Selvom han blev kastereret var han stadig mega sur. Vi kunne ikke nusse ham uden han gik helt amok på os. Når han skulle nye piller i sin madskål turde vi dårligt nok at tage hånden ned og løfte den. Han var ikke særlig sød. Han kunne dog have nogle få gode dage, hvor hvis man satte sig i hans løbegård han har frit slag til at gå ud i.. så kom han lige så stille hen til en.
Han blev ca. 2 år gammel. Han lå død dagen efter min fødselsdag..
Skal siges at vi har haft flere super dygtige dyrelæger på ham for at se om han havde ondt.. det havde han ikke:)
Vil derfor ikke vælge en Fransk Vædder.
Jeg vil sige Rex.
De er super dejlige og har en lækker plyspels. De er rolige i sind og bare helt fantastiske.
aug 2012
Følger: 2 Emner: 6 Svar: 5
Vil gerne understrege det ville være MIN kanin, som min søn så også får lov at nyde. Det er mig, der gerne vil have den og vil have alt ansvar og opgaver med den.
Er han eller hun bedst, og skal den helst steriliseres?
Har sat ca. 2000 kr af til anskaffelse af alle ting og sager, men hvor meget koster en kanin ca., når man køber den fra et godt opdræt? Blot for at jeg kan se hvor meget jeg skal have lagt til side
apr 2010
Følger: 94 Følgere: 82 Gnavere: 1 Emner: 82 Svar: 1.278
Er personligt selv mest til hanner, da jeg har det indtryk at hunner godt kan være lidt sure i brunst. Men det er selvfølgelig forskelligt fra kanin til kanin. Så prøv eventuelt at tage ud og snakke med den pågældende avler, så finder I sikker en for jer
dec 2012
Følger: 4 Følgere: 5 Gnavere: 12 Emner: 9 Svar: 148
Jeg vil ligesom Assantridfu også sige en han, da hunner som sagt kan være lidt umulige og sure når de er i brunst - det er dog langt fra alle som er det, men det ved man ikke rigtig før de kommer i første brunst.
Angående prisen så kommer det meget an på farve, aftegn, m/u stamtavle m.v.
Ved os tager vi mellem 200-400 kr. for en kanin m/stamtavle og 100-300 kr. for en kanin u/stamtavle. Og når jeres kanin bare skal være kælekanin er det nok ikke så nødvendigt med stamtavle, men det kommer selvfølgelig også an på om det nu er en med stamtavle man falder for
Som skrevet tidligere er du meget velkommen til at komme forbi til en snak og et kig i vores stald, så kan du også få et indblik i dværgvædderen
mar 2013
Følger: 1 Svar: 177
Det kræver blot at man kaninsikre sit hjem (hvilket man bør gøre om alle omstændigheder)
Evt. Kan man have et bur der står åben 24/7 eller tæt derved.
Er det ikke muligt, så skal kaninen have et rummeligt bur, hvor stor kommer an på Strørrelsen af kaninen og hvor meget udetid den kan få.
Skal i have flere i en lejlighed vil jeg råde jer til at få dem neutraliseret, flere ikke neutraliserede individer bliver bøvlet og man ender hurtigt med at skifte kaniner ind/ud løbende. Men selv ikke neutraliserede individer kan komme op og slås, det skyldtes dog som regel mangel på plads, mangel på huler og at de ikke er sammenført ordentligt
Man skal dog aldrig sætte to kaniner sammen i et lukket bur uden en større Løbegård.
Hvilken kanin i vælger er mindre vigtigt, der vigtigste er at det kommer fra en ordentlig opdrætter du kun avler på sunde og blide dyr.
Ps. Hvis i har trægulve så kan det være en god ide med et par billige tæpper helst uden frynser.
nov 2011
Følger: 7 Følgere: 8 Gnavere: 3 Emner: 103 Svar: 1.330
Anskaffelse af kanin