397 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 4 Svar

Flere spørgsmål fra den nye kaninejer. Flere spørgsmål fra den nye kaninejer.

Åhh jeg er så glad for at jeg har fundet vej her ind, i har virkelig været en stor hjælp her de første dage med min nye bedste ven - kaninen Basse.
Kort opdateret: Basse er ca. 3 år, og vi har overtaget ham i søndags, han var noget forsømt da vi fik ham, så vi forsøger nu at rette op på ham.

Vi har haft ham ude en del gange (han står i et stort bur udendørs), for at vænne ham til os. I starten var han helt rolig, men nu er han begyndte at spjætte helt vildt når vi vil tage ham ud. Når vi kommer ud til buret er han nysgerrig nok, og han vil også gerne kæles, men så snart vi løfter ham, så bliver han meget vild. når jeg så får ham op, og helt tæt til mig, så stopper han med at spjætte, men hvis ikke jeg holder ham helt tæt, så begynder han at spjætte igen.... smiley

Vi har haft ham ude i sele to gange i dag, det var han vild med, men igen har vi samme problem, når jeg vil tage ham op, så er han næsten ikke til at holde.

Jeg har købt et toilet til ham, som jeg har sat i det hjørne han brugte som toilet, men nu bruger han bare et andet hjørne, mon jeg kan gøre noget for at få ham til at bruge toilettet som toilet? (Jeg har lagt nogle af hans efterladenskber op i toilettet).

Vi har haft ham inde og gå i stuen i en halv times tid i dag, der var han meget nysgerrig, men jeg havde faktisk store problemer med at få fat i ham da han skulle ud igen, det var som om han blev bange for min hånd? Og jeg kunne slet ikke løfte ham op uden han spjættede helt enormt. Jeg synes ellers vi er meget rolige, og forsøger at nærme os stille og roligt uden nogle vilde bevægelser.

Er det mon for sent at gøre ham håndtam når han er så "gammel"?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tffg g 400 kr.
  • Jysk bord og lille kommode 600 kr.
  • Montage af loftlampe 400 kr.
  • Afløbsslange til vaskemaskine 1.400 kr.
  • Løbende vand i toilet 800 kr.
  • Skifte Køkkenvandlås 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Flere spørgsmål fra den nye kaninejer.
  • #1   1. maj 2013 Det er ikke alle kaniner der kan lide at løftes smiley du skal kke være bange for han ikke kan føres tam smiley blot omsorg og kærlighed, så bliver han skam nok en god kanin smiley

• #2   1. maj 2013 Nogle kaniner kan bare ikke li' at blive løftet - og det kan forsømte kaniner lige så vel som dyr, der er kælne og nysgerrige.

Har selv haft erfaringer med den slags problemer. Dyret trænede vi simpelthen til at hoppe i en transportkasse anbragt ved burets låge. Det tog lidt tid, men efterhånden som dyret forstod at kassen var lig med: nus og kæl, tid i sele/løb på græs, tid i græsnings-bur til at spise - så gik det ganske glat og nemt. Men det kræver lidt arrangement.

Hvad angår skidehjørnet - du har intet at skulle have sagt! smiley

Kaninen bestemmer selv, hvor den skider. Men du flytter selvfølgelig bare toilettet til det hjørne den bruger, og så er alle glade smiley

Held og lykke med den nye 'gamle' kanin - Der er mange gode år i den endnu smiley

• mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 177
    #3   1. maj 2013 Kaniner kan godt bakketrænes, man flytter blot al afføring og det våde materiale fra dens urinering over i toiletbakken og så rengøre der hvor den har tisset. Før eller senere fatter kaninen hvor det er man gerne vil have den til at tisse.

Hos de fleste kaniner vil der altid være nogle afmarkerings kugler rund i buret.

Alle kaniner kan lære at acceptere at blive løftet, men det kræver at de er blevet trænet/vænnet til det, og at de er blevet løfter korrekt fra de var helt små. Har kaninen først rundet nogle år, ja så er der desværre en chance for at den aldrig lære at acceptere en sådan behandling.

Nogle grunden til at kaniner ikke længere vil, kan skyldtes at de ikke er blevet vænnet til det fra de var små, er løfter ukorrekt, tabt, blevet løftet hurtigt fra oven enten i bur eller man har løftet dem fra gulvet i stående stilling, jaget inden løft, løftet ufrivilligt ind i burer, blevet holdt fast for længe, ikke har opbygget tillid inden først løft etc.

Løft handler om tillid, forbinder kaninen løft som noget negativt er det Inter under at den spræller.

• #4   2. maj 2013 Jeg kan se at du skriver "jeg havde faktisk store problemer med at få fat i ham da han skulle ud igen, det var som om han blev bange for min hånd?"
    Det er ikke sikkert at han er bange for dig. Måske vil han bare "drille" dig.
    Når min kanin er ude og løbe på stuegulvet, så kan hun også være lidt svær at få fat i igen. Ikke fordi at hun er bange. Men fordi at hun simpelthen ikke vil i buret igen. For hun ELSKER at súse rundt smiley

Du skriver at det tidligere har været en ret forsømt kanin. Kan det det eventuelt være derfor at den i visse situasioner, måske ikke er helt tryg ved at blive taget op af buret??

Prøv og træn det lidt. Og HUSK at give den en god oplevelse ved at blive taget op. Fx kan du give den en lille lækkerbid når den bliver taget op... Det vigtigste er nemlig at kaninen ved at det er "noget godt" der sker, når den bliver taget op. Som fx. en løbetur, mad osv.

Prøv så vidt muligt, at tage den stille og roligt op. smiley

-Jeg er sikker på at kaninen har det godt ved dig smiley Så fat mod. Tilliden mellem jer, skal nok komme smiley

Kommentér på:
Flere spørgsmål fra den nye kaninejer.

Annonce