Meget i tvivl om det bedste for mine marsvin :( {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg skriver herinde fordi jeg har 2 marsvin på forholdsvis 6 og 7 år, så de er jo ikke helt unge mere. det er to hunner og de har altid gået sammen, og de nyder virkelig hinandens selskab. jeg har haft begge fra de var helt små, så den ældste var knap et år da jeg fik den lille.
Nu er den store så desværre blevet syg, den lider ikke, men vi skal til dyrlægen med den på onsdag, og jeg tror og frygter desværre at den står til en aflivning, og den er jo også gammel, hvilket man godt kan se på den, så jeg tror det er bedst den får fred inden den begynder at lide under det.
MEN nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre med den anden den er begyndt at tabe pelsen omme på ryggen og rumpen i små plamager, men der er ingen sår eller noget, den kommer selvfølgelig også med til dyrlægen, men den er jeg ikke nervøs for om kan "reddes".. Jeg vil ikke have et nyt marsvin, da jeg i længere tid har sagt at den dag de ikke var der mere, skulle jeg ikke have marsvin igen. Men hun har jo aldrig levet alene, bliver hun så ikke ensom når hendes makker er væk?
Kan hun få et godt liv alene, det bliver jo nok ikke mange år, for hun er trods alt allerede 6 år gammel, eller er det bedre at hun får fred sammen med den anden?
Jeg er virkelig i vildrede om hvad der er bedst for hende. Jeg elsker dem jo, og vil så gerne gøre det bedste for dem.
Håber virkelig der er nogle der kan hjælpe og har nogle gode råd
lige et gammel billede af tøserne
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Når den anden har levet så mange år med selskab, ville jeg ikke lade den gå alene.
Nogle marsvin bliver mærkbart deprimerede hvis de ikke længere har selskab og kan holde op med at spise mm.
Du kan jo evt. lave en aftale med en opdrætter om at "låne" en selskabsgris til din, så du ikke behøver investere i en ny til selskab. Mange opdrættere har pensionister gående, som kunne være en idé.
mar 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 25
nej det er bestemt ikke rart ventetiden er lang til onsdag lige nu.. står og skal flytte om 14 dage, så har så meget at holde styr på, men marsvinene kommer i første række.. håber bare dyrlægen har gode nyheder.
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
Og hvor er det en øv situation du står i
mar 2013
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
mar 2013
Jeg flytter til Århus N om 14 dage, ude ved storcenter nord, så jeg kan sagtens komme til Lystrup.
Men jeg må hellere lige snakke med min kæreste, han er ikke så vild med gnavere, han ved dog godt at han Teddy (den yngste) kommer med, hvis hun ellers går igennem kontrollen i morgen. men når jeg kan låne et marsvin, så jeg ikke skal anskaffe en ny når Teddy dør, osv. så tror jeg ikke der er et problem for ham
mar 2012
mar 2013
mar 2013
må jo bare prøve at ringe til en anden dyrlæge, men tvivler stærkt på at de har tid den sidste dag inden påske
mar 2013
Det ser også ud til den har lidt tynd mave, og jeg er virkelig ikke glad for at skulle vente til tirsdag! men så vidt jeg ved er der kun en anden dyrlæge i området, og den kan jeg kun komme til med min mor, og hun er sent hjemme, og den anden dyrlæge er de samme som den vi skulle til, bare i en anden by, så de har nok ikke tid
mar 2013
mar 2012
mar 2013
jeg fandt en dyrlæge som har åbent i eftermiddag, hvor man bare skal dukke op, så det gør vi ligeså snart min mor kommer hjem, så skal heldigvis ikke vente helt til på tirsdag.
Så nu er det bare at håbe at det det går godt.
mar 2012
mar 2013
mar 2013
mar 2013
Den gamle kunne han altså ikke se fejlede noget, han mærkede også på hende, hun er bare gammel, så hun må nyde tilværelsen. Den knude jeg havde fundet var bare en fedt knude.
Den "lille" Teddy har svamp, og hun skal nu vaskes godt, og så smørres i noget creme hver dag, og så skal jeg gøre rent i deres bur grundigt lidt oftere end ellers.
Men han sagde jeg skulle bruge noget shampoo til at vaske hende i, nogen der kender en god shampoo jeg kan bruge? har en hunde shampoo stående fra Trixie der hedder "neutral" kan den mon bruges?
jan 2012
Følger: 148 Følgere: 144 Gnavere: 2 Emner: 104 Svar: 1.189
Skønt de begge kom hjem igen..
Jeg kan kun anbefale Day to day fra lux shoppen
http://www.lux-shoppen.dk/day-day-shampoo-p-734.html#.UVHElRyQUQM
mar 2012
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
Creme tager kun det lokale område men ikke svampesporrene som er i pelsen. Derfor er det at foretrække man bader dyret i stedet for. Og går de 2 sammen så give dem begge et bad.
mar 2012
mar 2013
Jeg har fået noget salve der hedder Brentan som jeg skal smørre på de steder der er noget en gang dagligt, og selvfølgelig holde det rent. ved ikke om jeg skulle vaske hver dag, men jeg vasker når der er behov.. synes allerede hun blev en del flottere i pelsen efter den vask jeg gav hende i dag. Vaskede hende for nogle dage siden fordi hun virkede beskidt i pelsen, var der jeg opdagede det.
Jeg tror ikke den dyrlæge jeg var hos havde vildt forstand på marsvin, så hvis har erfaringer, og ved hvordan man bedst bekæmper det, høre jeg altså meget gerne.
De går pt på spåner, er der noget der er bedre?
mar 2013
mar 2012
mar 2013
Er det noget jeg kan få i håndkøb? og ved du hvad prisen lægger på ca? den skal selvfølgelig have hvad den har brug for, men har ikke uendelige penge, så rart lige at vide lidt inden jeg pludselig har købt en milliard forskellige ting til flere tusind kroner (overdrivelse fremmer forståelsen :p)
mar 2012
Jeg lavede et "forsøg" sidste gang (for 1½ års tid siden) jeg oplevede et marsvin få ringorm her, en voksen han der pludselig havde en stor bar plet på ryggen med skæl der lignede fuldstændigt ringorm. Jeg gav ham ca 50mg lufenuron og gjorde INTET andet ved ham. En uge efter var der nyvækst af hår og 3 uger efter kunne man intet se og hans pels var blevet kraftig over det hele igen. En måned efter første behandling gav jeg hele banden program vet hvis nu nogle af de andre skulle have noget jeg ikke havde opdaget og støvsugede alle bure grundigt over det hele (har hepafilter i min støvsuger) og til sidst efter en alm rengøring med universal sprayede alle bure på alle flader med imaverol (sagde dyrlægen jeg kunne bruge i stedet for virkon-s som jeg ikke kunne finde noget af i under 5 kg sække). Jeg vaskede ikke et eneste marsvin, brugte KUN program vet på dem og har ikke set skyggen af det siden.
Har du kat især skal den også behandles, de er ofte skjulte bærere af ringorm... dyrlægen sagde jeg skulle behandle min kat da det sandsynligvis var hende som havde slæbt det hjem udefra.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
Men det er nok forskelligt om det virker eller ej.
Men i følge de dyrlæger jeg har talt med har dyrene svampe sporre på sig hvad end det er ringorm eller alm. svamp. For ringorm er jo bare en svampe type.
Og alm. svamp smitter også til raske dyr af hvad jeg har fået at vide fra dyrlægerne. Og hvad jeg selv har oplevet forresten.
Så derfor anbefaler jeg altid man bader dem der går sammen.
mar 2013
Meget i tvivl om det bedste for mine marsvin :(