{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.835 visninger | Oprettet:

Meget i tvivl om det bedste for mine marsvin :( {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg skriver herinde fordi jeg har 2 marsvin på forholdsvis 6 og 7 år, så de er jo ikke helt unge mere. det er to hunner og de har altid gået sammen, og de nyder virkelig hinandens selskab. jeg har haft begge fra de var helt små, så den ældste var knap et år da jeg fik den lille.
Nu er den store så desværre blevet syg, den lider ikke, men vi skal til dyrlægen med den på onsdag, og jeg tror og frygter desværre at den står til en aflivning, og den er jo også gammel, hvilket man godt kan se på den, så jeg tror det er bedst den får fred inden den begynder at lide under det.

MEN nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre med den anden smiley den er begyndt at tabe pelsen omme på ryggen og rumpen i små plamager, men der er ingen sår eller noget, den kommer selvfølgelig også med til dyrlægen, men den er jeg ikke nervøs for om kan "reddes".. Jeg vil ikke have et nyt marsvin, da jeg i længere tid har sagt at den dag de ikke var der mere, skulle jeg ikke have marsvin igen. Men hun har jo aldrig levet alene, bliver hun så ikke ensom når hendes makker er væk? smiley
Kan hun få et godt liv alene, det bliver jo nok ikke mange år, for hun er trods alt allerede 6 år gammel, eller er det bedre at hun får fred sammen med den anden?

Jeg er virkelig i vildrede om hvad der er bedst for hende. Jeg elsker dem jo, og vil så gerne gøre det bedste for dem.
Håber virkelig der er nogle der kan hjælpe og har nogle gode råd smiley

lige et gammel billede af tøserne smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Meget i tvivl om det bedste for mine marsvin :(
  • #1   26. mar 2013 Det lyder ikke rart med dine marsvin..

Når den anden har levet så mange år med selskab, ville jeg ikke lade den gå alene.
    Nogle marsvin bliver mærkbart deprimerede hvis de ikke længere har selskab og kan holde op med at spise mm.
    Du kan jo evt. lave en aftale med en opdrætter om at "låne" en selskabsgris til din, så du ikke behøver investere i en ny til selskab. Mange opdrættere har pensionister gående, som kunne være en idé.

• #2   26. mar 2013 Det lyder som en god ide smiley altså sådan at man låner den og så får de den tilbage når mit marsvin ikke kan mere eller?

nej det er bestemt ikke rart smiley ventetiden er lang til onsdag lige nu.. står og skal flytte om 14 dage, så har så meget at holde styr på, men marsvinene kommer i første række.. håber bare dyrlægen har gode nyheder. smiley

• #3   26. mar 2013 Jeg havde også valgt at aflive dem begge.

Og hvor er det en øv situation du står i smiley

• #4   26. mar 2013 mange tak for svar.. ja det er rigtig øv, det er aldrig sjovt at skulle sige farvel til sine kæledyr smiley jeg tror jeg tager en god snak med dyrlægen i morgen når vi kommer derhen.. Der er jo ingen ide i at den yngste kan blive rask hvis den så bare skal være deprimeret.. Den er jo heller ikke ung mere, så kan godt være det er bedst at sige farvel til dem samtidig.

• #5   26. mar 2013 hvis du vil køre helt til århus N (Lystrup) skal jeg finde en ældre hun du må enten få eller låne alt efter hvordan du helst vil... jeg syntes det er synd hun skal gå alene for et marsvin der trods alt ER blevet 6 år kan også ofte godt regne med at blive både 7 og 8... jeg overtager også ældre enlige marsvin hvis det er fordi folk kun har et tilbage og ikke vil have flere. jeg har en hvirvel gående jeg overtog fra en ældre mand for 2-3 år siden da hun var "omkring 4 år" (hun er mindst 6, men alder er ukendt) som evt var en mulighed, en stille og rolig og lidt sky pige som aldrig har lavet ballade, lyder det som noget kan du kigge forbi hvis du har muligheden for det:)

• #6   26. mar 2013 Årh hvor lyder det godt! tusind tak! smiley det er virkelig sødt af dig..

Jeg flytter til Århus N om 14 dage, ude ved storcenter nord, så jeg kan sagtens komme til Lystrup. smiley
    Men jeg må hellere lige snakke med min kæreste, han er ikke så vild med gnavere, han ved dog godt at han Teddy (den yngste) kommer med, hvis hun ellers går igennem kontrollen i morgen. smiley men når jeg kan låne et marsvin, så jeg ikke skal anskaffe en ny når Teddy dør, osv. så tror jeg ikke der er et problem for ham smiley

• #7   26. mar 2013 bare kontakt mig pr pb når den tid kommer og i er flyttet herop så, det er ikke lige sikkert jeg får læst alle tråde herinde;)

• #8   26. mar 2013 det vil jeg gøre smiley

• #9   26. mar 2013 og når man så ikke tror det kan blive værre, dyrlægen har lige ringet og aflyst tiden i morgen, så nu kan vi først få en tid på tirsdag smiley
    må jo bare prøve at ringe til en anden dyrlæge, men tvivler stærkt på at de har tid den sidste dag inden påske smiley

• #10   26. mar 2013 her er lige et par billeder af teddy, den yngste, måske nogle har oplevet noget lign.

Det ser også ud til den har lidt tynd mave, og jeg er virkelig ikke glad for at skulle vente til tirsdag! men så vidt jeg ved er der kun en anden dyrlæge i området, og den kan jeg kun komme til med min mor, og hun er sent hjemme, og den anden dyrlæge er de samme som den vi skulle til, bare i en anden by, så de har nok ikke tid smiley

profilbillede
  • #11   26. mar 2013 et mere

profilbillede
  • #12   26. mar 2013 kunne være et svampeangreb... især fordi der ikke er sår. Havde der været sår ville jeg sige skab, men når det kun er sådanne hårløse pletter tror jeg mere på svamp.

• #13   26. mar 2013 det r bare hårløse pletter, det er hverken fedtet eller noget, også derfor jeg tror den kan reddes.. den virker også frisk og spiser fint. smiley

jeg fandt en dyrlæge som har åbent i eftermiddag, hvor man bare skal dukke op, så det gør vi ligeså snart min mor kommer hjem, så skal heldigvis ikke vente helt til på tirsdag.

Så nu er det bare at håbe at det det går godt.

• #14   26. mar 2013 ja håber dyrlægen har tjek på svampebekæmpelse af marsvin, det er ikke alle der har.

• #15   26. mar 2013 jeg har lige søgt efter billeder på nettet, og det ligner godt nok nogle af billederne, så det kunne sagtens være svamp.

• #16   26. mar 2013 jeg kender ikke den dyrlæge jeg skal hen til, så jeg håber han har styr på det. jeg tager ihvertfald lige svamp med i tankerne, og ser om jeg kan nå at læse om det på nettet inden min mor kommer

• #17   26. mar 2013 så er jeg/vi hjemme fra dyrlægen igen.. Og der kom 2 stk marsvin med hjem!!!! smiley (og de er levende)
    Den gamle kunne han altså ikke se fejlede noget, han mærkede også på hende, hun er bare gammel, så hun må nyde tilværelsen. Den knude jeg havde fundet var bare en fedt knude.
    Den "lille" Teddy har svamp, og hun skal nu vaskes godt, og så smørres i noget creme hver dag, og så skal jeg gøre rent i deres bur grundigt lidt oftere end ellers. smiley

Men han sagde jeg skulle bruge noget shampoo til at vaske hende i, nogen der kender en god shampoo jeg kan bruge? smiley har en hunde shampoo stående fra Trixie der hedder "neutral" kan den mon bruges?

• #18   26. mar 2013 Det er da gode nyheder smiley
    Skønt de begge kom hjem igen..

Jeg kan kun anbefale Day to day fra lux shoppen
    http://www.lux-shoppen.dk/day-day-shampoo-p-734.html#.UVHElRyQUQM

• #19   26. mar 2013 jeg kan ikke se den skulle være svampedræbende den shampoo? jeg ville hellere anbefale nizoral fra apoteket, den er der svampedræbende stoffer i. Derudover kan du give dem 50 mg program vet pr marsvin, det tager svampen indefra også, så gror pelsen hurtigere ud. Behandlingen kan evt gentages efter en måned.

• #20   26. mar 2013 Jeg ville så hellere frem for nizoral vælge imaverol vet som fåes i håndkøb på apoteket.

Creme tager kun det lokale område men ikke svampesporrene som er i pelsen. Derfor er det at foretrække man bader dyret i stedet for. Og går de 2 sammen så give dem begge et bad.

• #21   26. mar 2013 det er kun hvis det er ringorm det er nødvendigt at bade begge, sagde dyrlægen det var ringorm?

• #22   26. mar 2013 dyrlægen vidste vidst ikke 100% hvad det var, udover det var noget svamp, eller også forstod jeg det bare ikke helt.. Jeg skulle bade det marsvin der var udsat for det, og så holde øje med den anden.

Jeg har fået noget salve der hedder Brentan som jeg skal smørre på de steder der er noget en gang dagligt, og selvfølgelig holde det rent. ved ikke om jeg skulle vaske hver dag, men jeg vasker når der er behov.. synes allerede hun blev en del flottere i pelsen efter den vask jeg gav hende i dag. Vaskede hende for nogle dage siden fordi hun virkede beskidt i pelsen, var der jeg opdagede det.
    Jeg tror ikke den dyrlæge jeg var hos havde vildt forstand på marsvin, så hvis har erfaringer, og ved hvordan man bedst bekæmper det, høre jeg altså meget gerne.
    De går pt på spåner, er der noget der er bedre?

• #23   26. mar 2013 Jeg gør selvfølgelig også buret godt rent og skifter deres underlag lidt oftere end normalt.

• #24   26. mar 2013 altså nizoral er sæbe og hvis den virker fedtet vil jeg anbefale at vaske i det når den har svampeproblemer. Imaverol som der også nævnes kan også bruges men det VASKER ikke så den vil ikke blive ren af det hvis den også er fedtet. Som jeg fortalte før tager program vet (lufenuron) det indefra og giver man oveni anti-svampe vask 50mg af det pr kg marsvin så har man hel-garderet sig mod svamp efter min mening... brentan er kun noget værd på hårløs hud, fx er det fint til ringorm på mennesker, men har den flere pletter med svamp skal der mere til for du kan ikke ramme det hele med creme nede i bunden af en pels...

• #25   26. mar 2013 den virker ikke fedtet synes jeg ikke,bare "beskidt" nok nærmere lidt som skæl eller lign.. ??

Er det noget jeg kan få i håndkøb? og ved du hvad prisen lægger på ca? den skal selvfølgelig have hvad den har brug for, men har ikke uendelige penge, så rart lige at vide lidt inden jeg pludselig har købt en milliard forskellige ting til flere tusind kroner (overdrivelse fremmer forståelsen :p)

• #26   26. mar 2013 en pakke program vet koster omkring 250, det er lidt lige meget hvilken slags du køber, bare du kan dosere ca 50mg til marsvinet, der sker intet hvis det får lidt mere, du kan læse mere om det her nederst http://www.guinealynx.info/fungus.html jeg plejer at købe de helt store tabletter og så dele en tablet imellem 8 dyr, men da du kun har to dyr (mens jeg har 40) er det måske lidt overkill at købe de største. Du kan fx købe de mindste på 67mg og så bare give dem en hver. Jeg plejer bare at knuse pillen og blande i lidt æblejuice og så give i en sprøjte uden nål i munden, det skulle helst gives med et "fedtholdigt måltid" står der på pakken men skidtet er uopløseligt i planteolie, har prøvet;) og det virker altså alligevel, om det kan tåle at stå i dagevis i juice ved jeg ikke så evt overskud jeg har haft er blevet kasseret.
    Jeg lavede et "forsøg" sidste gang (for 1½ års tid siden) jeg oplevede et marsvin få ringorm her, en voksen han der pludselig havde en stor bar plet på ryggen med skæl der lignede fuldstændigt ringorm. Jeg gav ham ca 50mg lufenuron og gjorde INTET andet ved ham. En uge efter var der nyvækst af hår og 3 uger efter kunne man intet se og hans pels var blevet kraftig over det hele igen. En måned efter første behandling gav jeg hele banden program vet hvis nu nogle af de andre skulle have noget jeg ikke havde opdaget og støvsugede alle bure grundigt over det hele (har hepafilter i min støvsuger) og til sidst efter en alm rengøring med universal sprayede alle bure på alle flader med imaverol (sagde dyrlægen jeg kunne bruge i stedet for virkon-s som jeg ikke kunne finde noget af i under 5 kg sække). Jeg vaskede ikke et eneste marsvin, brugte KUN program vet på dem og har ikke set skyggen af det siden.
    Har du kat især skal den også behandles, de er ofte skjulte bærere af ringorm... dyrlægen sagde jeg skulle behandle min kat da det sandsynligvis var hende som havde slæbt det hjem udefra.

• #27   26. mar 2013 Jeg har prøvet og benytte program vet uden det store held.

Men det er nok forskelligt om det virker eller ej.

Men i følge de dyrlæger jeg har talt med har dyrene svampe sporre på sig hvad end det er ringorm eller alm. svamp. For ringorm er jo bare en svampe type.

Og alm. svamp smitter også til raske dyr af hvad jeg har fået at vide fra dyrlægerne. Og hvad jeg selv har oplevet forresten.

Så derfor anbefaler jeg altid man bader dem der går sammen.

• #28   26. mar 2013 jeg har ikke kat smiley må se om jeg kan komme på apoteket i morgen.. dyrlægen snakkede ikke om ringorm, så jeg tror næsten ikke det er det, og ellers ved jeg ikke hvor de kommer fra, men der sker jo ikke noget ved at prøve

Kommentér på:
Meget i tvivl om det bedste for mine marsvin :(

Annonce