Er i tvivl... En eller to kaniner? {{forumTopicSubject}}
Hej alle derude!
Jeg har en sød kastreret han kanin på næsten 5 måneder. Det har hele tiden været min plan at skulle have to, men nu er jeg bare blevet i tvivl...
Jeg havde tænkt på at købe en hunkanin fra samme opdrætter som Ollie er fra, og så steralisere hende når hun er 3.5-4 måneder, det vil sige at der er 1.5 måned hvor jeg skal have hende helt adskildt fra Ollie. For efter hvad jeg har læst er det, det bedste. Nu har jeg så fået muligheden for at få en lille hun kanin næste måned, og skal svare hurtigst muligt, men er bare bare sådan i tvivl...
Han lader til at trives helt fint med den kontakt han har med mig og menneskene omkring mig. Han er alene fra kl 9-16 hver dag undtagen weekender. Jeg tænker, at hvis jeg får en til, så er det meget ekstra arbejde, flere dyrelæge regninger, og hvad nu hvis det ikke går...? Jeg ved ikke hvad i har af erfaringer, er kaniner generelt bare lykkeligere sammen med en af samme art eller ej?
Nogen gode råd? Hvordan har i gjort med jeres?
nov 2014
Følger: 3 Følgere: 3 Gnavere: 2 Emner: 11 Svar: 23
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
nov 2013
Følgere: 31 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 250
- Jeg købte en allerede steriliseret hunkanin, der var 4-5mrd. yngre end ham. De 2 kunne ikke sammen. De ville bare i totterne på hinanden.
Jeg troede jo ellers at chancen for at det gik var stor, når nu det var han/hun.
Min han endte med at skifte hjem og nu har jeg så hunkaninen tilbage. Jeg har ingen planer om, at skulle have en til. Min virker til at klare alenelivet helt fint.
2 kaniner kan have kæmpe glæde af hinanden ja, men det kan også være et stort arbejde med bonding og man kan ende med 2 kaniner der ikke dur sammen. Det er bare noget af et sats Og det kræver netop også noget mere plads, indtil hunkaninen også er fixet og selvfølgelig giver det flere regninger med 2.
jun 2013
Følger: 13 Følgere: 11 Gnavere: 4 Emner: 6 Svar: 95
Kaniner kan klare sig helt fint alene. Min hunkanin var alene det første år af sit liv, men så fik hun en makker. De går dog i hver sit bur, med hegn i mellem, så de kan se hinanden, men så jeg ikke skulle ud i at få hende neutraliseret (hannen er neutraliseret) og det ville jeg helst ikke, da hun næsten er 3 år, og det jo er et stort indgreb. Derudover har jeg ikke pladsmæssigt muligheden eller lysten. De har dog kun løbegården hvor de kan se hinanden, og så et hus de kan gå ind i, hvor de kan være alene.
mar 2014
Følger: 10 Følgere: 5 Gnavere: 4 Emner: 4 Svar: 12
Jeg ville helt klart vælge at have to, jeg kan se hvor stor glæde kaniner har af hinanden når de er introduceret rigtigt og begge er neutraliseret
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
maj 2010
Følger: 34 Følgere: 30 Gnavere: 23 Emner: 3 Svar: 80
overvej grundigt om du synes du kan tilbyde dem et stort nok bur, og i tilfælde af at de ikke kan sammen, så sørg for at have et ekstra bur men jeg vil til enhver tid altid have flere kaniner gående sammen, hvis og så fremt at de kan:)
nov 2014
Følger: 3 Følgere: 3 Gnavere: 2 Emner: 11 Svar: 23
Jeg har besluttet at vente og se tiden an. Jeg synes at det er dumt at anskaffe en kanin til hvis jeg ikke er 100% klar til at give hele processen tiden som man skal bruge på at ''bonde'' to kaniner.
Ollie går løs når jeg er hjemme, har en stor løbegård udenfor og sover i mit køkken.
Han virker rigtig glad og tilfreds så ser ingen grund til at finde en kammerat lige nu, men måske i fremtiden.
Mange tak for jeres svar! Det gav stof til eftertanke
maj 2010
maj 2010
Er i tvivl... En eller to kaniner?